Eli ongelma on vastaava ja se ilmennyt nyt kovien pakkasten aikana.
Auton siis v. 2004 A sarjan Mersu 170.
Ajettu n. 250 000.
Startatesss avain kääntyy vain oikealle, ei kuulu mitään eikä käynnisty.
Ihan sama onko ollut piuhassa, webasto päällä yms.
Vika ollut nyt viime to alkaen noin.
Ensin voi olla että 5 krt. Yritystä riitti ja starttasi.
Eilen yrityksiä takana aamulla varmaan 40 krt.
Välillä saattoi sanoa pienen hörähdyksen, sitten ei taas mitään pitkään aikaan ja yks kaks starttasi niinkun aina tekee jossain vaiheessa.
Eilen vaihdettiin akku kun vanha ilmeisesti oli vähän huono, ajon jälkeen 12-12.7 lataus. Ei auttanut mitään eikä vaihdon jälkeenkään startannut kun 3lla yrityksellä, sammutettiin ja taas vaati 3 yritystä.
Kotiin tullessa lähti ykkösellä 20 min jälkeen ja illalla ilman läppäriä n. 3h kuluttua kotiin tulosta, myös ykkösellä.
Tänään ei taas mihinkään., muuta kun kauhean starttailun jälkeen ...
Onko kellään kokemuksia?
Startti menossa?
Solenoidi? Vai mikä tämän selittää...?
Avaimen on vaihdettu paristot n. 2 vkoa sitten ja ostin ne vanhojen patterien mukaan.
Siinä oli 2025 paristot, mutta netistä kun etsii tietoa lukee että yleensä 2032, patteri ei kai vaikuta käynnistykseen kuitenkaan vai onko nykyinen paristo liian pieni? Tällä tuskin on merkitystä, vai...?
En halua viisastelua vaan neuvoja teiltä näissä asioissa fiksummilta, olen nainen ja itse en tiedä näistä mitään.
Itse epäilen starttia, avaimen pohjaa tms.
Kiitos neuvoista!
Avain menee vain oikealle eikä starttaa
-
Auto vaihtoon
- Sisäänajossa

-
Huttiainen
- Mersumies

Re: Avain menee vain oikealle eikä starttaa
Tuo kannattaa poistaa jos oikeasti haluaa muutakin kuin sitä mitä pyytää.Auto vaihtoon kirjoitti: ↑Ti 06.01.2026 15:24 En halua viisastelua vaan neuvoja teiltä näissä asioissa fiksummilta, olen nainen ja itse en tiedä näistä mitään.
Virtalukonpohja ongelmaa koskee jotain -80 luvun mersuja. Patterissa taas 2025 ja 2032 ero on vain paksuus, jos se ottaa kunolla kiinni ja kaukosäätö toimii, niin ihan sama kummat siellä on.
Jos oikein ymmärsin, virrat tulee autoon normaalisti, kun kääntää avaimen 2 asentoon? eli vain starttaus asennossa ei tapahdu mitään?
Jos näin ja akussa on virtaa, niin pitäisi mitata tuleeko virtaa startatessa mihin asti, jos startin releelle asti mutta ei sen pitemmälle, vaihda rele (Voi sen muutenkin testimielessä vaihtaa) ja jos releeltä lähtee solenoidille asti, mutta ei pyöritä, niin startti/solenoidi vaihtoon.
Virtalukossa voi olla kyllä vikaa, mutta silloin ei startatessa tulee edes sille releelle virtaa.
2007 R 320cdi
-
Auto vaihtoon
- Sisäänajossa

Virrat tulee normaalisti kyllä kun yrittää startata.
Kiitos Vastauksesta.
Kiitos Vastauksesta.
-
FinlandMerceds
- Mersumaanikko

Automaati vai manuaali ? jos auto automatti niin rassa keppiä edes takisin kokeile myös N asenossa,Auto vaihtoon kirjoitti: ↑Ti 06.01.2026 15:56 Virrat tulee normaalisti kyllä kun yrittää startata.
Kiitos Vastauksesta.
Onko vian esiintymissen vaikutsta auton sisälämpötilalla(vai sisälsikö tuo ilman läppäri myös siätilan ? )/tapahtuiko akun vaihto/muu tutkiminen tallissa vai ulkon kylmässä ?
2004 niin vieläkö siinä on rautainen avain vai pelkkä muovi "palikka" ?
jos rauta niin vika voi olla viratlukonpohjassa,
jos pelkkä muovi palikka niin tuskin pohjassa vikaa ennmin itse lukossa
muovipalikan kohdalla koita föönaata virtalukkoa,
tarkista myös moottorin ja korin välien maajohto
(helpo testata apu kaapelin toinen pää koriin ja toinen moottoriin)
kantta tarkistaa myös akun läheltä kaikki johdot
Jos nuo unohdettan niin startin rele, solenodi molemat voi oireilla noin
Mökkillä
'
'
-
Auto vaihtoon
- Sisäänajossa

Manuaali.
On ollut myös sisälämppäri päällä mutta tuntuu että lämpimästä sisätilasta lähtee paremmin.
Akun varaus tutkittiin pihalla, mutta vaihtettiin lämpimässä tallissa.
Avaimena on muovipalikka.
Akun vaihtaja sanoi että onko minulla paljon lisälaitteita. Jäi kirjoittamatta että akun päältä menee kuulemma joku iso sähköjohtonippu(ei mitään hajua minkä takia) hän sanoi että johdot kannattaa käydä läpi jossain välissä.
Kiitos myös sinulle!
On ollut myös sisälämppäri päällä mutta tuntuu että lämpimästä sisätilasta lähtee paremmin.
Akun varaus tutkittiin pihalla, mutta vaihtettiin lämpimässä tallissa.
Avaimena on muovipalikka.
Akun vaihtaja sanoi että onko minulla paljon lisälaitteita. Jäi kirjoittamatta että akun päältä menee kuulemma joku iso sähköjohtonippu(ei mitään hajua minkä takia) hän sanoi että johdot kannattaa käydä läpi jossain välissä.
Kiitos myös sinulle!
Mistään en mitään tiedä, onko sulakkeet tarkastettu. Luin huonosti aloitus viestin, starttimoottorin hiilet loppu, mulla joskus oireili juuri noin.