W211 -> w212

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Eemelikari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 22.05.2024 14:02

W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja Eemelikari »

Moro!

Ajelen 340 tkm ajetulla w211 -07 200 cdi:llä, jossa ei ole mitään vikaa. Ei niin mitään. Tekniikka moitteeton, samoin kori ja sisusta.

Mutta kun tuo pirullinen autokuume iskee välillä ja saa selailemaan autoilmoituksia. Minkälainen loikka olisi vaihtaa esim. 2014-15 porrasperäeemeliin? Onko mitään järkeä, vai hyppääkö siinä ojasta allikkoon? Etenkin se kusen kanssa leikkiminen mietityttää, koska joka päivä pitää töihin mennä, oli pakkasta kuinka paljon tahansa.

5-6 vuotta olisi tarkoitus diesel-autoa pitää. Sen jälkeen seurata, millä mallilla sähköautomarkkinat makaavat.

Mitä plussia ja miinuksia vaihtamisessa olisi?
W211 E200 CDI -07
Ex S211 E280 CDI -07
Ex S124 E300 Diesel -94
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5536
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei oikein mitään järkeä, facelift 211 kun ei ole sbc:tä ja parempi moottori.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja dealer »

Järkeä ei ole tuossa vaihdossa, muutama perustelu:
- kulutus ei olennaisesti pienene, eikä muutenkaan käyttökulut
- nykyisessä lienee tarpeelliset varusteet
- nykyisellä ajaa sanoisiko toisen mokoman tekniikan puolesta hyvin vähillä murheilla kun huoltaa; parasta 2000-luvun mersun dieselmoottoria
- vaihtoarvo hyvin alhainen

Mutta sitten
- jos autokuume jäytää tarpeeksi, niin lääke on vain vaihto uudempaan
- onhan se taas pykälää mukavampi auto tien päällä tuo uudempi...
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4650
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

212 puolesta sen verran että alustan osat kestää paremmin. Ja on se vähän mukavampi mutta sisusta nitisee ärsyttävästi varsinkin kylmänä.
Ja sit se 651 on vähän arvellutava.
Urea ei missään nimessä jos haluaa luotettavan.
Taisit joku kiva Amg moottori niin pääsee monesta murheesta, ei ole urea egr tai nox ongelmia. :D
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Itse tein vajaa vuosi sitten tuollaisen vaihdon, siis W211 320 CDI vm. -03 vaihtui vm. 2010 W212 350 CDI:hin.

W212 on jonkin verran modernimpi auto, olennaisin juttu omalla kohdalla on se, että sen Distronic+ on vielä nykyäänkin ihan toimiva laite, toisin kuin W211:n vastaava harvinaisuus. Sen kanssa on mukava ajella.

Alusta vaikuttaa W212:ssa kestävän selvästi edeltäjäänsä paremmin ja ruoste ei ole yhtä paha ongelma. Myös ulkonäöllisesti W212 näyttää selvästi paremmalle erityisesti keulasta, tämä on tietysti makuasia.

Muuten laadussa onkin sitten mielestäni otettu takapakkia, mikä näyttää tapahtuneen vuosituhannen vaihteen jälkeen kaikilla automerkeillä.

W212 ei millään ole samanlainen kassakaappi kuin edeltäjänsä, vaan välillä oikein harmittaa kuinka se todella tuntuu W211:n jälkeen vähän volkkarilta tai opelilta, vaikka kuinka on nappanahat, hierovat penkit ja useimmat muutkin varusteet ruksittuna. Sisustassa tuntuu nitisevän vähän kaikki joka puolelta, mikä ärsyttää tämän luokan autossa.

Tekniikka ei myöskään taida tilastollisesti olla samalla tavalla pomminvarmaa enää kuin aiemmissa, ikävä kyllä.

Välillä on vähän kaduttanut virheettömässä kunnossa olevan W211:n antaminen pois mitättömällä hinnalla, ehkä nykyisellä tiedolla olisin jättänyt vaihtamatta ja hankkinut suoraan sähköauton sitten kun omia tarpeita vastaavan saa järkevällä hinnalla.

Ei nyt silti kuitenkaan isommin harmita, ihan kivaa W212:llakin ajeleminen on ollut. Remonttia on pitänyt tehdä mutta juuri tulin 8000 km Euroopan kierrokselta kotiin, Italiassa ja Espanjassa asti tuli käytyä ajelemassa ja hinuria ei tarvittu.

Urealaitteista saattaa olla viisainta pysyä erossa. Ihan tarpeeksi ongelmia on luvassa jo ilman sitäkin.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Jos se sun työmatka on enemmän kuin 15km niin, ihan hirveästi en niitä urealaitteita pelkäisi. Suurimmaksi osaksi ureavehkeiden ongelmat johtuu, etenkin talvella, runsaista lyhyistä matkoista. Pakoputkeen kertyy vettä ja se tappaa 2 nox anturin. 1 noxi ei hajoa juuri koskaan, kun se on ylhäällä lähellä pakosarjaa. Ureasuutin ja linjat menee tukkoon, kun niissä ei tavara virtaa, tätä voi ehkäistä tehokkaasti lisäämällä ureaan kiteytymisen esto ainetta. Itselläni on nyt ollut 3 vuotta facelift S212. 2 nox anturi on vaihdettu 4 kertaa, joista 2 kertaa on mennyt takuuseen. Pari kertaa jouduin ureasuutinta putsaamaan, mutta sekin ongelma poistui kun aloin käyttää kiteytymisen esto ainetta. Oma työmatka on sen 9km suuntaan, eli pahin mahdollinen, siksi käyn varsinkin talvella kerta pari viikkoon heittämässä pitemmän lenkin, että auto lämpenee kunnolla.
Nuo edellämainitut laatuongelmat kokonpanossa joudun kyllä valitettavasti allekirjoittamaan. -99 vuoden farkku Väyrynen ei nitissyt eikä natissut edes 20 asteen pakkasella.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4650
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos alla on virheetön ja toimiva w211 niin en lähtisi vaihtamaan mihinkään.
Omani vaihdoin ainoastaan kun alkoi ruostekukkasia ilmestymään turhan keskelle autoa.
Jos autokuume vaivaa niin käy koeajamassa muutama natiseva w212 tai w205 niin se pahin kuume katoaa.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 493
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Olen samaa mieltä. Hyväkuntoisen ja vähän ajetun(kuten kysyjällä) w211 vaihtoa w212 koriseen ei voi suositella oikein minkäänlaisilla järkisyillä. Ainoat perusteet ovat tunnepohjaisia, kuten esim. modernimman ja paremman näköinen ulkonäkö. Ja tosiaan koeajo kannattaa. Kun itse hyppäsi paljon ajetun s211 ratista 212-korisen rattiin, ei oikein tuntenut millään tavalla ajavansa paremmalla autolla. Päin vastoin 211-korinen tuntuu muutenkin itselle jotenkin käteen sopivammalta. En saa esimerkiksi 212-korisella säädettyä itselleni ajoasentoa kohilleen. Jos ei 212-korisia ole vielä kerennyt koeajelemaan, niin voi olla, että autokuume tosiaan häviää jo koeajamalla. Tai sitten ei...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5536
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W211 -> w212

Viesti Kirjoittaja S202 »

Silloin kun oli 212 niin se tuntui muka paljon paremmalta kuin 211, mutta kun ei muutamaan vuoteen ajellut hlö autolla niin 211 olikin oikein mieluisa kun sellainen hetken oli. Ja ulkonäkökin taitaa olla 211 eduksi ainakin farkkuna. Ruoste vaan alkaa olla noissa todellinen ongelma.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin