Itselleni sattui tapaus, jossa ostin yksityishenkilöltä dieselmersun, josta oli poistettu katalysaattori sekä dpf. Asia selvisi minulle noin puoli vuotta kauppojen jälkeen katsastuksessa. Myyjä ei minulle asiasta maininnut, enkä osannut huomata merkkejä tällaisesta.
Lainsäädännön muuttuessa liikkeellä on varmasti paljonkin autoja, joissa on tehty jonkinlaisia muokkauksia. Niiden tunnistaminen voikin olla vaikeaa, joten mites jos listattaisiin tähän topicciin vinkkejä, kuinka tunnistaa auto jota on saastelaitteiden osalta muokattu?
Jos muokkaus on tehty hyvin, siitä tuskin on mitään haittaa autolle tai omistajalle, päin vastoin. En siis kritsoi millään lailla auton muokkaamista Omistajan olisi kuitenkin hyvä tietää, mitä autolle on tehty. Ikävin lähtökohta on se, ettei tiedä yhtään mitä on tehty ja miksi.
Nyt jälkiviisaana osaisin itse huomata katalysaattorin ja dpf:n puuttumisen seuraavista asioista:
- Pakokaasu haisee kitkerälle
- Pakoputken ulostulot todennäköisesti mustat/nokiset
- Tyhjätty dpf -pönttö soi iloisesti, jos sitä kolistaa metallitikulla.
- Putkessa saattaa olla epäilyttävän näköisiä hitsaussaumoja
- Käyntiääni ei ole sivistynyt täysillä kierroksilla. Tätä voi olla hankala vertailla, jos ei ole samanlaista konetta kuunnellut muokkaamattomana.
- Toimivan dpf- auton putkesta ei juurikaan tule näkyvää pakokaasua.
- Ota jonkinlainen testeri mukaan ja tutki dpf-arvoja.
Osaavammilta tulee varmasti parempia vinkkejä. Lisäksi AdBlue käpälöintien huomaamiseen voisi kerätä tietoa.