w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Auttaisiko joku kädetöntä. Takaluukun kaasujouset on sökönä, luukku ei pysy ylhäällä. Jo monen kuhmun kärsineenä menin varaosaliikkeeseen ja ostin uuden kaasujouset. Nyt on vain pieni ongelma. En osaa vaihtaa niitä,
Verhoilut osasin kyllä poistaa mutta sen jälkeen meni peukalo keskeltä kämmentä suuhun. Mitenkä ihmeessä nämä hassut kaasujouset vaihdetaan?? En osannut poistaa vanhoja ja luukku tekee päähäni edelleenkin kuhmuja.
APUA TARVITAAN
Verhoilut osasin kyllä poistaa mutta sen jälkeen meni peukalo keskeltä kämmentä suuhun. Mitenkä ihmeessä nämä hassut kaasujouset vaihdetaan?? En osannut poistaa vanhoja ja luukku tekee päähäni edelleenkin kuhmuja.
APUA TARVITAAN
Vaihdoin jokin aika sitten omaani kyseiset jouset. Homma oli suhteellisen helppo mutta vaatii kaverin auttamaan luukun kanssa. Kannattaa vaihtaa puoli kerrallaan, jolloin kevyempi kannatella luukkua. Otetaan päälliset pois jolloin alta paljastuu kyseiset kaasujouset. Käännetään etupuolen lukitus (peltiliuska) sivuun. Tämän jälkeen vedetään tai väännetään tappi pois. Vaatii luukun kanssa pientä sovitusta ( kannatusta ja nytkytystä ) että saadaan kuormitus pois tapista niin tulee helposti. Tässä kaveri hyvänä apuna. Sitten poistetaan luukun puolelta jousen tapin lukitusprikka vetämällä pois urastaan ja poistamalla tappi. Kaasujousi poistetaan etukautta. Uusi laitetaan paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Sitten toinen puoli samalla tavalla. Kannattaa vetää jousen suojakumit reilusti taakse niin helpottaa hommaa. Paikat ovat hieman ahtaan oloiset mutta pitkänokkaiset pihdit auttaa huomattavasti.
Eiköhän se siitä luonnista.
Eiköhän se siitä luonnista.
Yli 25 vuotta mersuilua
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke 02.09.2009 18:39
- Paikkakunta: Kuopio
Terve,
Aiempana mainitaan, että ne otetaan pois "etukautta" eli "sisäänpäin". Ne eivät mahdu tulemaan ulospäin.
Asennus sujuu parhaiten, kun työntää jousen sisään, tempaisee suojahaitarin irti rungossa olevasta reiästä ja vetää sen jousen päälle. Sitten kaveri laskee luukkua niin paljon alaspäin, että luukun tapin reikä näkyy yläpalkissa olevasta reiästä. Tappi ja sokka paikoilleen. Luukku auki, haitari taas reikäänsä ja viimeiseksi rungon pään tappi reikäänsä.
Itsekin ähräsin kolme jousta vaikeammalla tavalla ennenkuin hoksin tämän konstin.
t.
Risto
Ilimeisesti kyseessä on farkku?Almandienrot kirjoitti:Olen saanut irti jousen, mutta en saa sitä pois kolostaan. Eli mistä kohdasta se pitää vetää pois? Voiko jousen pituuteen vaikuttaa, jolloin se saattais mahtua paremmin pois?
Aiempana mainitaan, että ne otetaan pois "etukautta" eli "sisäänpäin". Ne eivät mahdu tulemaan ulospäin.
Asennus sujuu parhaiten, kun työntää jousen sisään, tempaisee suojahaitarin irti rungossa olevasta reiästä ja vetää sen jousen päälle. Sitten kaveri laskee luukkua niin paljon alaspäin, että luukun tapin reikä näkyy yläpalkissa olevasta reiästä. Tappi ja sokka paikoilleen. Luukku auki, haitari taas reikäänsä ja viimeiseksi rungon pään tappi reikäänsä.
Itsekin ähräsin kolme jousta vaikeammalla tavalla ennenkuin hoksin tämän konstin.

t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke 02.09.2009 18:39
- Paikkakunta: Kuopio
Joo. Lisäksi ne listat on aika kettumaiset saada sinne tiivisteen alle, joten itsellä ne on olleet irti viime keväästä, jolloin käytettiin ikkunat irti. Siitä vähän eteenpäin vaihdoin pumput. Kesällä korjasin johtosarjan ja vielä pitäisi melkein käyttää luukku irti, että saisi sieltä saranan kolosta pintaruosteet pois. Ei niitä viitsi olla koko ajan nyhtämässä.Almandienrot kirjoitti:Eli verhoilua piti purkaa aika paljon, ennenkuin pumppu suostui tulemaan pois. Kiitos neuvoista!

Hyvä, että sait vaihdettua. Itselläkin meinasi männä talvena tulla luukku pari kertaa kuupaan. Nyt kevyemmällä henkilöllä pitää riuhtaista kunnolla, että luukku tulee alas.

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Sattuuko jollakulla olemaan kaasujousen kyljestä tuotenumeroita? Saattaisi erästä kautta saada hyvinkin sopivasti jouset, mutta sitä varten tarvitsee alkuperäisnumeron jousen kyljestä. Vielä en ole ehtinyt vanhoja purkaa.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Se on tässä:
124 980 01 64
Voi näkyä myös: Stabilus 8066 BB, tai 336564
Arvot: 1780 n, pituus 274 mm, isku 81 mm
124 980 01 64
Voi näkyä myös: Stabilus 8066 BB, tai 336564
Arvot: 1780 n, pituus 274 mm, isku 81 mm
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Tyhmä kysymys, mutta kuuluisiko siis sedanissakin olla kaasujouset? Itselläkään ei luukku pysy ylhäällä, joten irroitin verhoilut, mutta ei sieltä löytynyt kaasujousia lainkaan. Pelkät jouset. Enkä oikein onnistunut googlella löytämään kuvaa missä näkyisi nuo sedanin pumput.
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
ei ole sedanissa. Laita niitä jousia kireemmälle
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Tässä vielä video aiheesta
https://youtu.be/_ZY1x4sgUXM
https://youtu.be/_ZY1x4sgUXM
Re: w124 takaluukun kaasujousien vaihto apua
Miten noita sedanin jousia kiristetään oikeaoppisesti? Onhan tuossa taaemmassa kiinnikkeessä toinenkin reikä, mutta vaikea saada sitä jousen koukkua siihen kun jousi osuu siihen kiinnikkeeseen.
Luukku on pysynyt aina aika huonosti ylhäällä mikäli oikein muistan. Tai ainakin sen ~25v mitä auto on ollut meillä. Saakohan vielä uusia jousia mihin hintaan? Ehkä ne näillä palvelusvuosilla jo voisi vaihtaakin.
Edit: Hommasin käytetyt vaihtojouset, ja niillähän homma onnistui. Alunperin asennettuna oli jotkut väärät jouset, joita ei tosiaan saanut venymään noihin toisiin reikiin. Nyt rokkaa.
Luukku on pysynyt aina aika huonosti ylhäällä mikäli oikein muistan. Tai ainakin sen ~25v mitä auto on ollut meillä. Saakohan vielä uusia jousia mihin hintaan? Ehkä ne näillä palvelusvuosilla jo voisi vaihtaakin.
Edit: Hommasin käytetyt vaihtojouset, ja niillähän homma onnistui. Alunperin asennettuna oli jotkut väärät jouset, joita ei tosiaan saanut venymään noihin toisiin reikiin. Nyt rokkaa.