Tuuri tuning car shousta kotiinpäin ajellessa alkoi noin 120km/h vauhdissa kuulua auton alta kohtuullinen jurina, ja tuntui jonkinmoista ravistusta. Loppumatka ajeltiin rauhallista kuuttakymppiä, ja siinä vauhdissa ei ollut mitään ongelmaa.
Tapauksen jälkeen ajo on ollut aika vähäistä (~100km), eikä oire ole palannut kuin muutaman kerran. Joskus kun lähtee risteyksestä -vasemmalle kääntyen- reippaammin, niin pieni kolina kuuluu. Kolina ei ole sellainen, mikä kuuluu kiinnileikanneesta tasauspyörästöstä tai kemppilukosta (renkaan "pomppiminen"), eikä se myöskään kuulosta perän ratasvauriolta. Ääntä voisi kuvailla samanlaiseksi, kuin joku hakkaisi pohjaa kumivasaralla. Kovemmassa vauhdissa ääntä ei ole kuulunut, en tosin ole nyt paljon yli 90:ää ajanutkaan.
Parkkiin taitellessa ei ole mitään sivuääniä, ja perän ujellus 90:n vauhdissa on yhtä tasainen kuin ennenkin, joten uskoisin perän olevan yhtä ehjä kuin ennenkin.
Tänään pääsin ajamaan auton montun päälle, ja ravistelin kardaania, sekä vääntelin 35cm pitkällä meisselillä voimansiirron ja pyörientuennan osia. Huomioita:
-Kardaanin ristinivelessä ei tunnu olevan väljää. Ravistelin kardaania nivelen molemmin puolin reilulla otteella, sekä vääntelin meisselillä niveltä.
-Perän lähellä oleva kardaanin "kuminivel", vai miksi sitä sanotaan, oli haljennut yhden pultin kohdalta hieman. Jos katsoin oikein, niin kumi ei ole siitäkään kohti läpi asti halki, näytti noin 5mm syvältä railolta.
-Kardaanin kannatinkumi/laakeri tuntui olevan yllättävän pehmeä (kuuluuko ollakin?). Pientä pintahalkeamaa siinä oli, mutta iän tuomat merkit näytti vain kosmeettisilta. Laakerissa ei ollut havaittavaa välystä.
-Vetarit liikkuvat käsivoimin muutaman sentin sisään/ulos (linkkuperän ominaisuus, vai hukkunut lukkosokka/vastaava?), sivuttaisväljää niissä ei ole.
-Renkaitakin ravistelin, eikä pyöränlaakereissa tuntunut väljää.
-Myöskin tukivarret oli kunnolla kiinni molemmista päistä, em. meisselillä väännellen ei tuntunut klappia. Kaikki pultitkin näytti olevan kunnolla kiinni.
-Olin auton alla, kun kaveri vaihteli auton käydessä vaihteita eteen/taakse, eikä missään ollut silminnähtävää väljää. (Paitsi perässä, mutta ei siitä sen enempää...

Että mistäs sitä vikaa voisi ruveta etsimään? Ensin minulle tuli mieleen kardaanin nivelet ja laakeri, mutta en usko äänen kuuluvan niistä. Voisiko olla vetolevy rikki? Ja mistä sen kunnon voi tarkistaa, pitääkö pudottaa laatikko pois?
----
ps. taas löytyi yksi pieni reikä pohjasta. Muuten tuntui olevan kovaa peltiä.