Mystinen vika 124:ssa
Mystinen vika 124:ssa
Nyt on ilmennyt omituinen vika 300E mallisessa autossani. Kun auton käynnistää kylmänä, on tyhjäkäynti huonoa ja sammuileekin pahasti (rundit alle 500/min) Muutenhan tuo ei ole niin ihmeellistä, mutta kun kyseiseen vikaan liittyy ABS valon palaminen.
Eli käynnistettäessä ABS valo palaa. Auto ei käy ilman jalkaa kaasulla, ja kaasunkin kanssa todella vaivalloisesti.Mutta kun hetken kaasuttelun jälkeen ABS valo sammuu, kone käy kuin enkeli ja tyhjäkäyntikierrokset asettuu nätisti tuonne 900/min korville.
Joskus lähtee aivan normaalisti käyntiin, kun ABS valo ei pala.
En tunne kakkosnelosen kuutostekniikkaa niin hyvin että voisin ymmärtää miten nuo kaksi ongelmaa liittyvät toisiinsa.
Onko kenelläkään ideaa, mistä aloittaisin vian metsästyksen?
Kiitoksia jo etukäteen jos jotain tietoa löytyisi.
-Tuomo-
Eli käynnistettäessä ABS valo palaa. Auto ei käy ilman jalkaa kaasulla, ja kaasunkin kanssa todella vaivalloisesti.Mutta kun hetken kaasuttelun jälkeen ABS valo sammuu, kone käy kuin enkeli ja tyhjäkäyntikierrokset asettuu nätisti tuonne 900/min korville.
Joskus lähtee aivan normaalisti käyntiin, kun ABS valo ei pala.
En tunne kakkosnelosen kuutostekniikkaa niin hyvin että voisin ymmärtää miten nuo kaksi ongelmaa liittyvät toisiinsa.
Onko kenelläkään ideaa, mistä aloittaisin vian metsästyksen?
Kiitoksia jo etukäteen jos jotain tietoa löytyisi.
-Tuomo-
kyllä nyt on niin että näin on...
Erinomaisen vahva veikkaus on konehuoneessa sijaitseva ylijänniterele.
Asiasta mm. seuraavissa topiceissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nnitesuoja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nnitesuoja
Ja hakuun voi pistää termiksi vaikka "ylijännitesuoja" tai jotain ABS-jarruihin liittyvää niin pääset lisätiedon lähteille.
Asiasta mm. seuraavissa topiceissa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nnitesuoja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nnitesuoja
Ja hakuun voi pistää termiksi vaikka "ylijännitesuoja" tai jotain ABS-jarruihin liittyvää niin pääset lisätiedon lähteille.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Mystinen vika 124:ssa
Syy saattaa olla myös sähkösysteemin liian alhaisessa jännitteessä, taisi olla n. 10V se alaraja, kun myös ABS-merkkivalo indikoi asiasta, vaikka sitä tehtävää sille ei alunperin lienekään ajateltu.VTR kirjoitti: Muutenhan tuo ei ole niin ihmeellistä, mutta kun kyseiseen vikaan liittyy ABS valon palaminen.
Mutta kun hetken kaasuttelun jälkeen ABS valo sammuu, kone käy kuin enkeli ja tyhjäkäyntikierrokset asettuu nätisti tuonne 900/min korville.
Näin kävi myös itselle, kun laturin päässä oli kytkentä heikko ja lopuksi irtosi kokonaan - kun systeemin hönkä alkoi hiipua, niin ABS-valo syttyi ja sen jälkeen ei sitten kovin pitkään enää ajettukaan, kun loppui jo sytkältä virta.
Jos vika tulee silloin tällöin, voi laturin hiilisilta olla hissukseen entinen ja ilmiö tulee sen myötä silloin, kun laturi hiilet "ottavat, eivät ota, ottavat..." eli pelaavat vielä ajoittain olosuhteista riippuen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Myös akku saattaapi tehdä muuten samantapaista kiusaa, edellyttäen että ko. mötikkä on jo iäkäs. Mitenkä muuten on kaapelien kiinnitysten laita?
Kysyy nimimerkki "kannattaa aina aloittaa vianetsintä halvimmasta kohteesta".
Kysyy nimimerkki "kannattaa aina aloittaa vianetsintä halvimmasta kohteesta".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Periaatteessa näin, sillä käsityksen mukaan ABS-valo ei ilmoittele vielä siinä vaiheessa, kun laturi tekee tepposiaan, vaan vasta sitten kun koko sähköjärjestelmän jännite, ts. akun varaustila, alkaa mennä polvilleen.Aku P kirjoitti:Myös akku saattaapi tehdä muuten samantapaista kiusaa, edellyttäen että ko. mötikkä on jo iäkäs.
Jos laturin merkkivalo ei tätä ennen ole antanut mitään osviittaa viasta, niin ajossa syttyvä ABS-valo kertoo, ettei kovin pitkää taivalta ole enää edessä - ainakaan ajovalot ja flektit päällä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
ABS-valo syttyy juuri silloin, kun akun jännite putoaa, oisko suunnilleen 10 volttiin. Samalla sammuu radio, ainakin näin kävi omassa mesessä, kun laturi ei ladannut kunnolla.
Miten se liittyy tyhjäkäyntiin, siitä ei ole kokemusta.
Se laturivika korjaantui sillä, että irroitti laturin päästä piuhat ja laittoi takaisin. Siis huono kontakti!
Miten se liittyy tyhjäkäyntiin, siitä ei ole kokemusta.
Se laturivika korjaantui sillä, että irroitti laturin päästä piuhat ja laittoi takaisin. Siis huono kontakti!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Miten se ABS-anturi toimikaan.
Onko induktiivinen vai optinen?
Olen lukenut , että paskasuus voi aiheuttaa ongelimia. ABS:hän vie tehot pois luisto tilanteessa. Voi tehdä myös muissa ongelmatilanteissa. 



Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ei kai ABS tehoja leikkaa, ainoastaan estää pyöriä lukkiutumasta. Eikös se teholeikkuri ole näistä kirjainlyhennehirvityksistä ASR, ei taida ASD:kään varsinaisesti tehoihin koskea.mjo33400 kirjoitti: Olen lukenut , että paskasuus voi aiheuttaa ongelimia. ABS:hän vie tehot pois luisto tilanteessa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jep, vain ASR leikkailee tehoja, mutta kukas nyt kaasua ja jarrua yhtäaikaa painaa jos pysähtyä pitääKaapo kirjoitti:Ei kai ABS tehoja leikkaa, ainoastaan estää pyöriä lukkiutumasta. Eikös se teholeikkuri ole näistä kirjainlyhennehirvityksistä ASR, ei taida ASD:kään varsinaisesti tehoihin koskea.mjo33400 kirjoitti: Olen lukenut , että paskasuus voi aiheuttaa ongelimia. ABS:hän vie tehot pois luisto tilanteessa.

Ylijännitesuoja on tässäkin ongelmassa syyllinen, todellinen kulutusosa.
Joo, ei se latausvalo ilmaisekaan akun jännitetasoa.mahannus kirjoitti:mulla alkoi abs:n valo palamaan ennen kuin akun latausvalo syttyi...
Mulla oli ongelmana se laturin kontaktihäiriö, josta olen jo aiemminkin kertonut. Missään vaiheessa latauksen merkkivalo ei syttynyt, vaikka laturi ei akkua ladannutkaan.
Merkkivalo on kuitenkin ehjä, sen testasin jo ongelman alkuvaiheessa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tämöstä on havaittu kanssa ainaski tallipäällikön 200d:ssä ja serkkupojan 500sec:ssä. Eli virran puutteeseen on ekana hankittu uus akku ku on tuumattu et vanhalla on jo sen verran ikää et siinähän se vika on. Seuraavana päivänä on sitte jo kertaalleen ladatulla uudella akulla saatu bilika ajettua autosähköliikkeeseen ja todettu mittauksen jälkeen et laturissahan se vika onspede10 kirjoitti:Missään vaiheessa latauksen merkkivalo ei syttynyt, vaikka laturi ei akkua ladannutkaan.mahannus kirjoitti:mulla alkoi abs:n valo palamaan ennen kuin akun latausvalo syttyi...

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Näihin mystisiin ongelmiin kuulunee myös seuraava:
Autossani on Defan hälyjärjestelmä ja siinä oli seuraava ongelma:
Jos oven avasi avaimella, kun halyt oli päällä, niin akku tyhjeni alta aikayksikön. Tarkoitti noin varttituntia. Sen jälkeen piti nostaa takapenkki ylös, avata alipainepumpun loota, irroittaa molemmat piuhaliittimet, kytkeä ne takaisin ja painella sormilla lootassa olevia releitä, jolloin "tilanne normalisoitui". Tämän jälkeen hälysysteemi toimi jälleen ja akussa pysyi puhti. Kunnes taas joku onneton avasi oven avaimella, tai painoi hälyt päälle, kun ovi oli raollaan.
Tilanne oli suorastaan kiusallisen raivostuttava, kun joutui usein keskellä kaupunkia kaivamaan käynnistyskaapelit ja pyytämään jotakuta apuun. Tietysti siinä Ladamiehen hymy oli mairea, kun sai antaa mersuun virtaa!
Kunnes sitten kerran mitta täyttyi ja päätin purkaa koko hälysysteemin. Jostain syystä aloitin etuovista. Irroitin verhoilun alta kolminapaiset pyöreät sähköliittimet, en tiedä mihin ne edes vaikuttavat, mutta koko hälyongelma loppui siihen!!! Ei enää pelkoa akun tyhjenemisestä, eikä nöyryyttäviä käynnistyskaapelihommia.
Kukaan ei osannut sanoa ennen, eikä jälkeen, miksi akku tyhjeni ja mitä kautta se purkautui ja miksi hälyt olivat yhteydessä siihen. Jossain oli kuitenkin paikat kuumana, koska sellainen virtamäärä ei ihan ohuesta karvasta mene läpi.
Autossani on Defan hälyjärjestelmä ja siinä oli seuraava ongelma:
Jos oven avasi avaimella, kun halyt oli päällä, niin akku tyhjeni alta aikayksikön. Tarkoitti noin varttituntia. Sen jälkeen piti nostaa takapenkki ylös, avata alipainepumpun loota, irroittaa molemmat piuhaliittimet, kytkeä ne takaisin ja painella sormilla lootassa olevia releitä, jolloin "tilanne normalisoitui". Tämän jälkeen hälysysteemi toimi jälleen ja akussa pysyi puhti. Kunnes taas joku onneton avasi oven avaimella, tai painoi hälyt päälle, kun ovi oli raollaan.
Tilanne oli suorastaan kiusallisen raivostuttava, kun joutui usein keskellä kaupunkia kaivamaan käynnistyskaapelit ja pyytämään jotakuta apuun. Tietysti siinä Ladamiehen hymy oli mairea, kun sai antaa mersuun virtaa!
Kunnes sitten kerran mitta täyttyi ja päätin purkaa koko hälysysteemin. Jostain syystä aloitin etuovista. Irroitin verhoilun alta kolminapaiset pyöreät sähköliittimet, en tiedä mihin ne edes vaikuttavat, mutta koko hälyongelma loppui siihen!!! Ei enää pelkoa akun tyhjenemisestä, eikä nöyryyttäviä käynnistyskaapelihommia.
Kukaan ei osannut sanoa ennen, eikä jälkeen, miksi akku tyhjeni ja mitä kautta se purkautui ja miksi hälyt olivat yhteydessä siihen. Jossain oli kuitenkin paikat kuumana, koska sellainen virtamäärä ei ihan ohuesta karvasta mene läpi.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI