CDI:n tyhjäkäynti..
CDI:n tyhjäkäynti..
Tuossa viikonloppuna vuorokauden verran päristelin tuollaisella 2000 E270CDI:llä, suomi vehe, 120tkm (eli sisäänajokin viellä kesken..), mutta jossain vaiheessa sitten kiinnitty huomio tuohon tyhjäkäynnin hakemiseen, eipä tullu ei kuunneltua konetta tyhjäkäynnillä sen ihmeemmin, mutta kierrosluku mittari "souti" puolen viisarin verran kokoaja, ei mikään ihmeellinen, mutta onko kukaan muu havainnut ikinä.
Monia seikkoja siihen voi kyllä vaikuttaa, mutta ei ollut mitään isoja sähkön viejiä päällä, eli ei laturi ollut täysin työllistetty, ilmastointi pois päältä, eikä ollut automaatti laatikkoinen.
Niin, ja ulkolämpömittari ei toiminut..
Monia seikkoja siihen voi kyllä vaikuttaa, mutta ei ollut mitään isoja sähkön viejiä päällä, eli ei laturi ollut täysin työllistetty, ilmastointi pois päältä, eikä ollut automaatti laatikkoinen.
Niin, ja ulkolämpömittari ei toiminut..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Niin tai ominaisuus, jos viellä lisää ilmottautuu saman huomanneita..
Ja eipä tuo viellä itteään kiusaa, päästiin autokauppiaan kanssa samaan lopputulokseen "Onhan siinä viellä hintaa."
Tosin nopeasti myös kaivoi autokauppias ympäri suomen monta korvaavaa ruotsalaista diisseliä, josko jaksaisi viikolla käydä viellä Kuopiossa..
Ja eipä tuo viellä itteään kiusaa, päästiin autokauppiaan kanssa samaan lopputulokseen "Onhan siinä viellä hintaa."
Tosin nopeasti myös kaivoi autokauppias ympäri suomen monta korvaavaa ruotsalaista diisseliä, josko jaksaisi viikolla käydä viellä Kuopiossa..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Jos tosiaan ei ollut mukana sähköistä kuormitusta tyhjäkäyntiä "heijaamassa" niin ongelman voi aiheuttaa polttoainepuoli...suutin...likainen ilmamäärämittari tai just hajoamassa tms.
Jos käyntiääni tyhjäkäynnillä on vielä karkea,laukkaava ,huojuva vielä reippaanlaisesti...veikkaisin suutinvikaa..kusee läpi tms. eli testeriin vaan sieltä ne "onkelmat" ainakin paikallistuvat
Jos käyntiääni tyhjäkäynnillä on vielä karkea,laukkaava ,huojuva vielä reippaanlaisesti...veikkaisin suutinvikaa..kusee läpi tms. eli testeriin vaan sieltä ne "onkelmat" ainakin paikallistuvat
345 # 650
Kyll mulla ainakin oma CDI:ini pienen tasauskäynnin jälkeen pyörii huojumatta vaikka olisi air condition -toiminnassa...
Kierroslukumittarin näyttö seisoo kuin tatti paskassa ja vakaasti näin kuvaannollisesti sanoakseni...
Vasta suurempien "sähkökuormien" kytkeytyessä voi havaita kierrosluvun laskun mutta sekin on vain sadan korkeintaan kahdensadan rpm:n muutos mutta "joutokäynnin vakain" (sähköaivot) tasaa kierrosluvun vaihtelun nopeasti ja sivistyneesti.
Ettei vaan tuo kierrosluvun vaihtelu johtuisi tehonpuutteesta
Kierroslukumittarin näyttö seisoo kuin tatti paskassa ja vakaasti näin kuvaannollisesti sanoakseni...
Vasta suurempien "sähkökuormien" kytkeytyessä voi havaita kierrosluvun laskun mutta sekin on vain sadan korkeintaan kahdensadan rpm:n muutos mutta "joutokäynnin vakain" (sähköaivot) tasaa kierrosluvun vaihtelun nopeasti ja sivistyneesti.
Ettei vaan tuo kierrosluvun vaihtelu johtuisi tehonpuutteesta
345 # 650
120tkm ajettu
Itselläkin tyhjäkäynti on aivan normaali. E 270 CDI vm.2000. ajettu tosiaan 120tkm samoin ja takuukm. Eipämuuta kuin huoltoon ja tarkistuttamaan...
niin ja ulkolämpömittari ei minullakaan toimi. Mittaristotyyppika...
t.P
niin ja ulkolämpömittari ei minullakaan toimi. Mittaristotyyppika...
t.P
Vaelsi...
Paikallisessa merkkihuollossa asiaa selviteltiin reilu vuosi sitten, vaihdettiin muistaakseni commonrail-anturi tms. Hommahan ei siitä kummennut, tyhjäkäynti vaelteli yhä, kunnes asentaja alko toisella käyntikerralla vuntsia oisko jäähdytysnesteen lämmitysvastus syyllinen ilmiöön. Tyhjäkäynnin vaeltelua esiinty varsinki moottorin ollessa puolilämmin. Ainaki W203:n ajotietokoneesta saa lämmitysasetuksia muutettua siten, että lisälämmityksen saa pois ec/rest-napista. Halleluja, siihen loppu seki kiusallinen kierrosten heilahtelu. Kannatta varmaan kokeilla sitäki vaihtoehtoa ennenkuin kovin isoihin korjausoperaatioihin ryhtyy, mulla ainaki autto.
C 270 CDI -01
C 270 CDI -01
Joo näillä keleillä vastus on tuiki tarpeeton. Mutta kelien viiletessä kannattaa muistaa palauttaa lisävastukset toimintaan, CDI-padat ei kuulemma oikein tykkää alilämpöisenä käymisestä. Tämä mielipide on peräisin Vehon asiantuntijoiden suusta... Niinpä itse käytän kylmään aikaan Vitossa aina tuota polttoainelämmitintä, mikäli jäähdytysveden lämpötila näyttää jäävän alle "normaalin".
Muutamilla kollegoilla on myös todettu E- ja C- malleissa tuota tyhjäkäynnin aaltoilua. Syynä on lähes poikkeuksetta ollut tuon lisälämmitysvastuksen vaatima suurehko sähkömäärä.
Muutamilla kollegoilla on myös todettu E- ja C- malleissa tuota tyhjäkäynnin aaltoilua. Syynä on lähes poikkeuksetta ollut tuon lisälämmitysvastuksen vaatima suurehko sähkömäärä.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
CDI-koneessa pieni tyhjäkäynnin huojunta on ominaisuus. Moottorin ohjainelektroniikka säätää jatkuvasti moottorin saamaa ilma- ja polttoainemäärää ym. arvoja antureilta saamiensa tietojen mukaan. Siten tyhjäkäynti ei voi ollakaan tasainen antureiden välittämien tietojen vaihdellessa jatkuvasti ja koneen elektroniikan säätäessä arvoja yhä uudelleen ja uudelleen. Vanhoissa kunnon jakajapumppuisissa koneissa säädöt olivat mekaaniset, joten huojuntaa ei esiintynyt.
Puolen miljoonan kilometrin kokemuksella 220 CDI -koneesta voisin nimetä kaksi tärkeintä syytä epänormaalin suureen tyhjäkäynnin huojuntaan (>100 krs/min):
1. Etenkin ensimmäisissä CDI-koneissa imusarjan muoviset ilmanohjainläpät jumittuvat.
2. Nestejäähdytteisillä latureilla ja kiuasvastuksilla varustetuissa autoissa (autot ilman vakiovarusteista polttoainetoimista lisälämmityslaitetta) laturin aiheuttama merkittävä vastus vaikuttaa tyhjäkäyntiin kun laturista otetaan täydet tehot irti.
Kiuasvastukset voi tosiaan kytkeä pois toiminnasta siitä tuhkiksen vieressä olevasta napista. Niistä on hyötyä ainoastaan kahdessa tilanteessa: autoa pakkasaamuna kylmänä käynnistettäessä moottori lämpeää nopeammin ja Lapissa 30-asteen pakkasessa maantiellä ajellessa moottorin lämmöt eivät pääse putoamaan liian alas. Aina muulloin vastukset olisi mielestäni syytä pitää poissa päältä, sillä tarpeettomasti päällä ollessaan ne ainoastaan lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat laturia. Vastusten sijaan käytän itse lähes pelkästään lisävarusteena hankittua polttoainetoimista lisälämmityslaitetta tarvittaessa.
Kun mietitään miten paljon ilmeisesti kaikkein suurin sarjavalmisteisessa henkilöautossa käytetty vesilaturi kuormittaa moottoria tyhjäkäynnillä voisin poimia esimerkin akun vaihdosta: vaihdoin alkuperäisen akun tyhjään Optimaan (joka muuten sopii aivan erinomaisesta tämän laturin pariksi), jolloin auto kävi käynnistyksen jälkeen todella raskaasti ja peittyi sankkaan pakokaasupilveen. Kulutus oli varmaan samaa luokkaa kuin jos kaasupedaalia olisi painanut puoleenväliin. Jos sähkövastukset ovat kylmäkäynnistyksen jälkeen päällä, tyhjäkäynti kevenee ja lakkaa välittömästi seilaamasta, kun vastukset kytkee napista pois päältä.
Puolen miljoonan kilometrin kokemuksella 220 CDI -koneesta voisin nimetä kaksi tärkeintä syytä epänormaalin suureen tyhjäkäynnin huojuntaan (>100 krs/min):
1. Etenkin ensimmäisissä CDI-koneissa imusarjan muoviset ilmanohjainläpät jumittuvat.
2. Nestejäähdytteisillä latureilla ja kiuasvastuksilla varustetuissa autoissa (autot ilman vakiovarusteista polttoainetoimista lisälämmityslaitetta) laturin aiheuttama merkittävä vastus vaikuttaa tyhjäkäyntiin kun laturista otetaan täydet tehot irti.
Kiuasvastukset voi tosiaan kytkeä pois toiminnasta siitä tuhkiksen vieressä olevasta napista. Niistä on hyötyä ainoastaan kahdessa tilanteessa: autoa pakkasaamuna kylmänä käynnistettäessä moottori lämpeää nopeammin ja Lapissa 30-asteen pakkasessa maantiellä ajellessa moottorin lämmöt eivät pääse putoamaan liian alas. Aina muulloin vastukset olisi mielestäni syytä pitää poissa päältä, sillä tarpeettomasti päällä ollessaan ne ainoastaan lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat laturia. Vastusten sijaan käytän itse lähes pelkästään lisävarusteena hankittua polttoainetoimista lisälämmityslaitetta tarvittaessa.
Kun mietitään miten paljon ilmeisesti kaikkein suurin sarjavalmisteisessa henkilöautossa käytetty vesilaturi kuormittaa moottoria tyhjäkäynnillä voisin poimia esimerkin akun vaihdosta: vaihdoin alkuperäisen akun tyhjään Optimaan (joka muuten sopii aivan erinomaisesta tämän laturin pariksi), jolloin auto kävi käynnistyksen jälkeen todella raskaasti ja peittyi sankkaan pakokaasupilveen. Kulutus oli varmaan samaa luokkaa kuin jos kaasupedaalia olisi painanut puoleenväliin. Jos sähkövastukset ovat kylmäkäynnistyksen jälkeen päällä, tyhjäkäynti kevenee ja lakkaa välittömästi seilaamasta, kun vastukset kytkee napista pois päältä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Tosta sähköisestä lämppäristä vielä, kun se on päällä, siis sillon kun kytkimessä ei pala off valo, onko se aina siis päällä?
Eli vaikka kun tästä päräytän käyntiin ja ajelen vaikka 100 km, jolloin kone on jo varmasti "aika" lämmin, niin lämmitteleekö se vieläkin siellä sadan kilsan päässä kokoajan?
Mahtaako kukaan tietää?
Mace kirjoitti:
Tosta sähköisestä lämppäristä vielä, kun se on päällä, siis sillon kun kytkimessä ei pala off valo, onko se aina siis päällä?
Eli vaikka kun tästä päräytän käyntiin ja ajelen vaikka 100 km, jolloin kone on jo varmasti "aika" lämmin, niin lämmitteleekö se vieläkin siellä sadan kilsan päässä kokoajan?
Mahtaako kukaan tietää?
Se mahtaa lukea siellä omistajan käsikirjassa.
Omassani se muistaaksen toimii silloin, kun ilman lämpötila on alle 7 astetta ja kun jäähdyttimen neste on alle 70 asteista.
Eli riittävän lämpimällä ilmalla se ei lähde ollenkaan "päälle" ja kun moottori on saavuttanut normaalin käyntiläpötilan, se tipahtaa pois päältä.
Se on helppo itsekin todeta, kun seuraa lämpömittaria talvella. Lämmöt nousee aika nopeasti sinne seitsämään kymppiin, mutta siitä ei sitten millään, jos on vähänkin enemmän pakkasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03