Lisää öljyistä (taas!)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Lisää öljyistä (taas!)

Viesti Kirjoittaja PM »

Mitäs se Castrolin ihmeöljy, joka ei kulu eikä vuoda, oli niinkus merkiltään? Tarvis tohon uuteen 325:een varmaan ostaa sitä törppö, tuntuis kuluttavan jonkin verran tuota liukastetta ajossa (ei vuoda!, koneella ajettu vasta 35tkm). :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Että...

Viesti Kirjoittaja PM »

...oliko se tota RS 0W/40:stä, GTX Magnatec:iä vai tuota SLX/TXT -litkua ja mitäköhän viskositeettiä? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Vastaus

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla on hyvät kokemukset tosta RS 0W40:stä.

Magnatechiä meni loppujen lopuksi tossa diiseli Uolevissa ihan samanverran, kun muitakin öljyjä. Väljä mikä väljä :)

Tossa ässässä olen käyttänyt Mobil 0W40, Mobil 5W50 ja Castrol RS:ää.

RS:ää kuluu selvästi vähemmän, kun noita mobileita.
Koita vaan toivotaan, että kulutus tippuu.
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

Mulla on 260 000 km ajetun BMW M20 -motin kohdalta seuraava kokemus:Teboilin 5W-30 Goldia kului n. 3 dl / 1000 km, nyt koneessa oleva Castrol RS 0W-30 on kyllä vähentänyt tyhjäkäyntirapinaa, mutta voidetta kuluu jopa 0.5 l / 1000 km. Tulee aika kalliiksi lisäillä. Taidan seuraavaksi kokeilla jotain paksumpaa, esim. Valvolinen +100 000 km lientä, onkos kellään jo kokemusta tuosta aineesta?

Helmutissa oli ostettaessa hiljan vaihdettu Mobil 0W-40, silloin pinta2/3 tikun ylämarkkeerista. 4500 km:n ajolla vajentui 1/4 alarajan yläpuolelle. Lisäsin 6 dl, jotta päästiin tuohon 2/3 tilanteeseen. Kulutusta siis noin 1.5 dl / 1000 km, itse koneella on ajettu saman verran kuin Baijerilaisella.

En oikein usko Bemun ja Mersun kulutuseron johtuvan käytetyistä öljylaaduista, taitaa vaan Mersun alhaisempi ominaisöljynpolttokyky olla enempi kuluttajan ja ympäristön mieleen.
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Valvolinea

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaveri laittoi Valvolinea ooppeliinsa viimekeväänä.
Öljy pehmesi tiivisteitä vähän liikaa ja öljyt tuli pihalle. Sen jälkeen ei koneessa pysynyt enään mikään ja auto meni purkuun. Mutta saattaahan tuo öljy toimiakkin. Paksumpaa se ei varmasti kuitenkaan kuumana ole, kun muutkaan.

Apropoo:
Nyt on Uolevissa Nesteen 15W40 Turbodiiseliöljyä.
Tikku 4/5 ylärajasta. Kertaakaan ei ole lisätty ja kilometejä on tullut 800km. Eli kulutus on minimaalista. Nyt uskallan jo kehua tuota kunnon diiseliöljyä. Paineetkin pysyy yli 2,5 kokoajan. Muita öljyjä meni noilla kilometreillä tikullinen.

Jos auto vie paljon öljyä, en usko, että millään täyssynteettisellä kulutusta saa sanottavasti tippumaan.
Kuitenkana tuommoinen 3-5 litraa 10000km:llä ei ole hirveesti. Eikös yhdellä lisäpöntöllä selviä tuon 10tkm:n pätkän. Vastaavasti voit kasvattaa hiukan öljynvaihtoväliä, jos jodut ahkeraan lisäämään. Vaihdat vaikka suodattimen 7000km välein ja öljyt 15tkm:n välein :idea:
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

kiitos neuvosta

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

pysynkin erossa tuosta Valvolinestä! Tuttavallani on myös hyviä kokemuksia Nesteen moottoriöljyistä. Ehkäpä siirryn molemmissa sakemanneissa Nesteen synteettiseen 5W-40 -voiteeseen. Täyttää mm. MB, BMW ja VW longlife -vaatimukset.
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Huomio

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Osta vaan Nesteen öljyä, mutta osta sitten hyvää nesteen öljyä.

Minä olen taas kuullut ja lukenutkin, että Nesteen öljyillä on taipumusta kerätä mömmöä moottoriin ja varsinkin öljypumppuun. Koskee ainakin keskiluokan Nesteen öljyjä. Täyssynteettiset ovat varmaan ihan ok.
...Ja tietenkin nuo raskaan kaluston diisel-öljyt.
apropoo:
Nyt on ajettu yli 1000km ja pinta oli eilen maximissa. Se edellinen 4/5 tikullinen tuli mitattua auto vähän kenollaan. On se mielenkiintoista tuo öljyjen filosofia. Kulutus tippui melkein 100% vaihtamalla öljylaatua.

Niinkuin kaveri joka eilen otti Uolevin lainaan sanoi: "Kyllähän se konerasva koneessa pysyy" :wink:
Vastaa Viestiin