Ilmajousitus 47% / 46% tehot katsastuksessa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilmajousitus 47% / 46% tehot katsastuksessa?

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ostattelin vielä tänäänkin W211 400 CDi:tä - mutta autoliike vetikin tänään yllättäen kesken auton katselun "munat sisään" ja myyjä sanoi, että hän ei myy autoa minulle.

Olin siinä istuskelemassa mersussa tutkimassa hanskalokeron papereita; sieltä löytyi muutama ihmeellisyys, joista kysyin myyjältä ja johtopäätös oli, että hän ei myy enää autoa minulle; hänellä on sille ostajia....:

Myyjän mukaan auton ilmajousitus oli kevään katsastuksessa hylätty toisen etupuolen iskarin 24% arvon vuoksi. Kuittejakin hän näytti alkuviikosta - oli ollut lähes 3.000 eur korjaus.

Hanskalokerosta kaivoin sen kuitin uudelleen esille ja katsoin omissa käsissäni; sehän olikin vuoden vanha, eikä siinä ollut auton rekisterinumeroa. Tämän kevään katsastuslappukin löyty sieltä myös - oli toukokuussa tehty ja siinä molemmille etuiskareille oli arvot 46%/47% - hyväksytty katsastus.

Paljonkas noilla kuuluu olla vaimennustehoa jäljellä?

Kysyin, että miksei se ole lähes 100% tuo toinen - vastavaihdettu. Ja eikös se vaihdettu tänä keväänä, toisin kuin tuo Vehon kuitti sanoo? Vai koskeeko tuo kuitti tätä autoa ollenkaan? Vai onko sitä vaihdettu ollenkaan?

Olin eilen käynyt Veholla kysymässä onko ko rekisterinumeron Mersulla huoltohistoriaa - ei löytynyt sillä rekkarilla ainakaan. Olisiko sitten tuontikilvillä. Jäi vaivaamaan.

Hanskalokerosta löytyi myös rekisteriote - auto oli poistettu rekisteristä. Ilmankos ei päässyt koeajolle. Autossa oli jotkut kilvet kuitenkin paikallaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Airmatic ja katsastus

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Eikös nykyään poisteta rekkarista määräajaksi ja kilvet jää autoon.
Ei tarvitse maksaa veroja kun poissa rekkarissa jne?

Itseäni on alkanut kiinnostaa mitä iskaritestit näyttävät Airmaticille eri moodeissa?
Onko kenelläkään kokemusta minkälaiset tulokset toisiinsa verrattuna neljässä eri moodissa tulee?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ilmajousitus 47% / 46% tehot katsastuksessa?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Chili kirjoitti:Tämän kevään katsastuslappukin löyty sieltä myös - oli toukokuussa tehty ja siinä molemmille etuiskareille oli arvot 46%/47% - hyväksytty katsastus.

Paljonkas noilla kuuluu olla vaimennustehoa jäljellä?
Tuo 46%/47% tarkoittaa että testin aikana renkaat ovat olleet irti siitä tärylevystä yli puolet ajasta. En tunne Airmatickia, mutta minun korvaani kuulostaa surkeille iskareille. (corollassa yli 10 vuotta vanhat iskarit, tämän kevään tulos: 72%/78%. Mersun tulokset olen hukannut)

Katsastuksessahan ei välitetä siitä vaikka tulos olisi esim. 5%/10%
Hylkäys tulee vain jos iskareissa on suuri ero samalla akselilla. muistaakseni yli 30% eroa niin tulee hylätty.(vai olikohan se 20%)
Eli iskarit saa olla vaikka kuinka paskat, kunhan molemmat on yhtä paskoja.

Sitä testiä pystyy "huijaamaan" laskemalla rengaspaineita, tai vaihtamalla korkea profiiliset renkaat alle. (corolla vuosi sitten 195/50R15 kumeilla n.60% molemmat, nuo 72/78 tulokset saatu 165/75R13 talvikumeilla)
:oops: pahoittelen että sotken Toyotaa tänne Autofoorumille.

Jotenkin minulle jäi tuosta Chilin kertomuksesta sellainen maku suuhun että autonmyyjä on hieman epärehellinen :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Ilmajousitus 47% / 46% tehot katsastuksessa?

Viesti Kirjoittaja Timo J »

JeremyH kirjoitti:Jotenkin minulle jäi tuosta Chilin kertomuksesta sellainen maku suuhun että autonmyyjä on hieman epärehellinen :roll:
Voi olla liian kallis auto myydä suoraan kuluttajalle, jos tulee remontteja. Myy varmaan sen jollekkin jopparille miltä löytyy y-tunnus niin ei tartte takuista välittää.

Menee äkkiä katteet persilleen, jos pelkkä iskari on 3000€ :shock:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Toi on ollu jo pitkään myynnissä tuolla Autokaistalla. Faija sitä katteli jo tossa keväällä lumien aikaann, mutta ei sytyttänyt hintansa takia (makso sillon jotain 37900 € tjsp.). Haiskahtaa kuitenkin, kun on ollu noin pitkään myynnissä ja käynti rouheaa ja alusta-asiat vähä niin ja näin EHKÄ? Liikkeestä kyllä tosiaan hyviä kokemuksia aikaisemmilta vuosilta. Jospa sun pärstä ei miellyttänyt enää, kun olit niin monta kertaa käyny kuolaamassa :D Kyllä niitä autoja tulee ja menee, mutta pistäähän se harmittaan jos tommonen hankinnan alla ja ois hieno yksilö oikein designo-verhoilulla (mikä on niin suuri plussa vuosien saatossa, että ei tajuakaan).

Ei se 46/47% välttämättä kerro yhtään mitään iskunvaimennuksen ehjyydestä. Ton testin tulos riippuu tosin paljon jousituksen rakenteestakin, esim. lähes pakasta vedetyt vm. 2009 A-Mersut saa tossa prosenttitestisttä Autotohtorilla lukemia 54/55 % tjsp. Tätä ihmeteltiin suuresti, johon sitten saatiin lausunto, että tuo on ihan normaali lukema uudellekin autolle.

Ihan huuhaata koko testi: entisestä A-Mersusta oli takajousi poikki ja edestä iskari rikki, silti meni läpi tuosta %-testistä lukemilla nelkytjotain/nelkytjotain.

100 % testituloksia ei ole olemassakaan, eikä edes lähelle sitä, ellei ny jotain WRC-autoja ruveta täryyttään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nythän ei ole tiedossa, että tehtiinkö iskaritesti moottorin käydessä vai onkohan inssi sammuttanut auton testin ajaksi...

Mutta jos kuiteissa on epäselvyyttä, niin turha haikailla sen ykslön perään. Kyllä autoja löytyy.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin