W 140 ja sitkeä tärinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
maxima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 30.12.2003 17:20

W 140 ja sitkeä tärinä

Viesti Kirjoittaja maxima »

Morjesta! Näkyy noista tärinöistä olevan juttua enemmän ja vähemmän, mutta vaivaanpa vielä omillakin murheilla.
Autoni on siis W 140 400 se -92, ja kyseisen auton hankittuani ei ole tarvinnut miettiä, mihin rahansa laittaisi :D
Huomasin jossain vaiheessa, että auto täristää hitusen jossain 80 km/h tietämillä. Ajattelin, että vika lienee kardaanin kannattimen kumissa, jossa oli halkeama. No, auto joutui kuitenkin täysremonttiin saman tien, ja luettelenkin nyt tässä, mitä kaikkea tämän remontin aloitettuani on tehty saamatta tärinää pois. Kaikki ei tietenkään liity tärinään.

-täydellinen korin läpikäyminen ylimaalauksineen
-sytytysosien vaihto
-jakoketjun vaihto
-laturin peruskorjaus
-startin peruskorjaus
-ilmapumpun eliminointi
-ilmamassamittarin vaihto
-vaihteiston peruskorjaus
-kardaanin ristinivelen vaihto ja tasapainotus kometilla
-etujarrupalojen ja levyjen vaihto
-ylätukivarsien vaihto
-alapallonivelten vaihto
-vakaajan päätytankojen vaihto(jo kahdesti)
-takajousien vaihto
-kardaanin keskityshelojen vaihto
-perän laakerointi
-sisempien vetonivelten vaihto, sekä ulompien puhdistus ja tarkastus
-uudet renkaat tänään
-ja kauhea määrä muuta mitä en nyt muista

Auto alkaa kaiken kaikkiaan olla aika hyvä, lukuunottamatta tuota tärinää, joka ei uusien renkaidenkaan jälkeen vielä loppunut.
Se alkaa kuudessakympissä, on pahimmillaan kahdeksassakympissä, ja loppuu satasen jälkeen.
Lisäksi se on mielestäni kardaanin taajuudella.
Rättiniveliä ei ole vaihdettu, koska näyttävät päällepäin uuden veroisilta. Lieneekö vika silti niissä?
Alkaa itseltä loppua ammattitaito kesken, eikä kehtaisi huvikseen ehjiä osia vaihdella, kun remontille on muutenkin kertynyt hintaa jo uuden corollan verran :roll:
W140 400 SE -92
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Voisiko kuiva tai liian löysällä/kireällä oleva ohjaus-simpukka aiheuttaa tärinää matka-ajossa?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Kardaanin tasapainotus voi kuitenkin olla pielessä. Löytyykö käytettyä kardaania, jota voisi kokeilla.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Night-Wind kirjoitti:Voisiko kuiva tai liian löysällä/kireällä oleva ohjaus-simpukka aiheuttaa tärinää matka-ajossa?
Mites tehostettu ohjausvaihde voi olla kuiva...
W140 on herkkä renkaan epätasapainolle. Ei paljoa tartte kuraa kertyä vanteen sisäpintaan kun tuntuu jo ratissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

W111 kirjoitti:Mites tehostettu ohjausvaihde voi olla kuiva...
No perkele. :D

Nii pointti oli se että voiko ohjaus-simpukka ylipäätänsä aiheuttaa tärinää/resonointia.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tärinän voi aiheuttaa kardaanin kulunut boorikin.

Nm. Kokemusta on. :wink:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Timo J kirjoitti:Tärinän voi aiheuttaa kardaanin kulunut boorikin.

Nm. Kokemusta on. :wink:
tai, jos sen keskimutteri on liian löysällä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Oman auton tärinästä pääsin eroon kardaanin tukilaakerin vaihdolla. Joskus auto vähän täristää moottoritielle mentäessä mutta se loppuu minuutin kuluessa itsekseen. Johtunee renkaista..

P.S. Oletko itse ruuvannut vaihtamasi osat kiinni? Muussa tapauksessa sääliksi käy lompakkoasi..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

touhottaja kirjoitti:
Timo J kirjoitti:Tärinän voi aiheuttaa kardaanin kulunut boorikin.

Nm. Kokemusta on. :wink:
tai, jos sen keskimutteri on liian löysällä :roll:
W140ssä ei ole tuota keskimutteria. Joten boori voi tosiaan kulua väljäksi.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

onkohan tuo kardaanin kannatinlaakerin vaihto kuinka mittava operaatio, ei taida onnistua yhtä helposti kuin esim. w123:ssa?. Itsellä täristää noin 85-90 km/h:n tienoilla aivan hervottomasti. Ajattelin kokeilla vaihtaa tuon kannatinlaakerin ja katsoa miten auttaa. Renkaiden paikkaa olen kokeillut vaihtaa edestä taakse, mutta ei vaikutusta. Kyseessä on siis w140 350td.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Itselläni meni tukilaakerin vaihto suunnilleen näin:

pakoputket irti
suojapelti pois
kardaanin takakiinnitys irti
sitten kardaanin puolikas lähtee vetämällä irti ja laakerin pääsee vaihtamaan

ei se kummonen homma ollut -muistaakseni.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

eli pitäisi olla melko helppo homma, kunhan vain kaikki pultit ja mutterit aukeavat suosiolla. pitäis vaan jostakin repiä lisää motivaatiota lähteä makaamaan tallin lattialle..
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Koitas katsoa takapyörän ylätukivarren molemmat päät onko välyksiä.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

pitääpä sitten vilkaista. Eipä ainakaan katsuri löytänyt mitään väljää mistään, tai ei ainakaan minulle kertonut. Leiman kuitenkin antoi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

votsi kirjoitti:pitääpä sitten vilkaista. Eipä ainakaan katsuri löytänyt mitään väljää mistään, tai ei ainakaan minulle kertonut. Leiman kuitenkin antoi.
Sitä on vaikea huomata kun katsastuksessa nostetaan takapyörää ylös tukivarsien välyksien tutkimiseksi.
Silloin kun takapyörää nostetaan ylös, jää kyisenen ylätukivarsi luonnolliseen pantteeseen ja välystä ei tunnu.
Parhaiten välysen pystyy löytämään, kun autoa nostaa siihen kuuluvasta kynnyskotelossa olevasta nostokohdasta.
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Omasta Ässästä hävisi tärinät kun kävin aamulla tasapainoittamassa eturenkaat uudelleen :?
maali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 28.09.2009 20:51

Viesti Kirjoittaja maali »

mwessman kirjoitti:Oman auton tärinästä pääsin eroon kardaanin tukilaakerin vaihdolla. Joskus auto vähän täristää moottoritielle mentäessä mutta se loppuu minuutin kuluessa itsekseen. Johtunee renkaista..

P.S. Oletko itse ruuvannut vaihtamasi osat kiinni? Muussa tapauksessa sääliksi käy lompakkoasi..
Joo tämän tärinän tunnistan myös, etenkin kylmällä ilmalla liikkeelle lähtiessä hetken tuntuu värinä 80 -90 kohdalla ja loppuu sitten ittekseen. Renkaiden tarkka tasapainoitus miltei poistaa ongelman mutta kun ei kokonaan.
Aluksi luulin että kyse on vain kesärenkaista mutta sitten kun tarkkaan tsekkaa niin eikös perkele myös talvikumeilla ole aavistus tärinää 80 paikkeilla, korkeampi profiili ja pehmeämpi kumi ehkä vaimentaa.
Munkkikaffet sille joka keksii tähän ratkaisun
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kannattaa tarkistaa vielä ohjausiskunvaimennin, ainakin omani oli ihan lerppu... :oops:
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Onko auto siis tärissyt koko ajan, kun sinulla ollut? Ajattelin, että jarrulevyjen vaihdon yhteydessä on voinut jäädä ruostetta tms. paskaa pyörännavan ja levyn väliin mahdollisesti aiheuttaen tärinää.. Tosin tämän pitäisi huomata myös jarruttaessa, jos levy ei ole ihan suorassa.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Viesti Kirjoittaja votsi »

itse ajattelin odottaa vielä sen aikaa että uudet talvikumet tulee, jos tärinä ei lopu niin vaihdan sen kannatinlaakerin. Ei hirveitä maksa se laakeri, mutta tympäsee vain maata tallin lattialla.
Vastaa Viestiin