Ilmastointilaite.
Ilmastointilaite.
Eli olisi yksi tyhmä kysymys kun tuli hankittua tuo w210 ilmastointilaitteella ja keskikonsolissa seisoo tuollainen EC-namiska, aloin vain pohtimaan että mitä tuo säästökäyttö meinaa- kompura ilmeisesti pysyy poissa pelistä?
Mutta onko tuosta jotain haittaa jos pitää ilmastoinnin aina päällä, tuolla säästökäytöllähän tuo ilmeisesti on kun valo palaa napin päällä?
Eihän tuosta mitään haittaa liene jos ilmastointi on päällä, koska eikös se kytkeydy automaattisesti toimintaan vasta kun jäähdytystä kaivataan?
Mutta onko tuosta jotain haittaa jos pitää ilmastoinnin aina päällä, tuolla säästökäytöllähän tuo ilmeisesti on kun valo palaa napin päällä?
Eihän tuosta mitään haittaa liene jos ilmastointi on päällä, koska eikös se kytkeydy automaattisesti toimintaan vasta kun jäähdytystä kaivataan?
Ilmastointi on päällä aina kun tämä EC nappi <b>ei</b> ole painettuna...
Kompura myöskin käy vaikka ei tarvitse viilentää, poistaa huurretta...
Kun EC nappi on painettu ja valo palaa napissa niin kompura ei pyöri
eikä myöskään ilmastointi ole toiminnassa.
Mitään haittaa siitä ei ole kun kompura pyörii... toisaalta parempikin
että pyörii. niin ei tule vuotoja järjestelmään turhasta seisomisesta.
Kompura myöskin käy vaikka ei tarvitse viilentää, poistaa huurretta...
Kun EC nappi on painettu ja valo palaa napissa niin kompura ei pyöri
eikä myöskään ilmastointi ole toiminnassa.
Mitään haittaa siitä ei ole kun kompura pyörii... toisaalta parempikin
että pyörii. niin ei tule vuotoja järjestelmään turhasta seisomisesta.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Jeps, EC-asennossa laitteisto on poissa pelistä.
Niin, toisaalta valmistaja suosittelee käytettävän EC-nappia, kun ilman jäähdyttäminen ei ole tarpeen, ainakin näissä vanhemmissa ja tietämäni uudempien Mersujen omistajat käyttävät myös EC-toimintoa tilanteen mukaan. Ilmastoinnin kunnossa pysymisen takaamiseksi riittää muutaman kerran käyttö viikossa. Ja tietysti tuleehan siitä pienoinen polttoainesäästö, kun ei turhaan kompuraa pyöritellä.
Niin, toisaalta valmistaja suosittelee käytettävän EC-nappia, kun ilman jäähdyttäminen ei ole tarpeen, ainakin näissä vanhemmissa ja tietämäni uudempien Mersujen omistajat käyttävät myös EC-toimintoa tilanteen mukaan. Ilmastoinnin kunnossa pysymisen takaamiseksi riittää muutaman kerran käyttö viikossa. Ja tietysti tuleehan siitä pienoinen polttoainesäästö, kun ei turhaan kompuraa pyöritellä.
Korjataan edellisiä:
Mersussa ei kompura pyöri jos ei jäähdytystä tarvita, oli nappi EC päällä tai ei.
Eli talvella voi ajella miten lystää, 124:sessa tosin jos EC ei ole painettuna, keskisuuttimista tulee lämmintä ilmaa, ja se on hyvä juttu. Itse en ikinä käytä EC:tä päällä, eli ilmastointi on muka koko ajan päällä.
Huurteenpoistolle on oma näppäin, ja silloin kompura toimii, tosin jossain alle 5 asteen lämpötiloissa ei silloinkaan.
Kompuran kytkeytymisen kyllä huomaa, suurempikoneisessakin, kunhan autonsa tarpeeksi hyvin tuntee.
Mersussa ei kompura pyöri jos ei jäähdytystä tarvita, oli nappi EC päällä tai ei.
Eli talvella voi ajella miten lystää, 124:sessa tosin jos EC ei ole painettuna, keskisuuttimista tulee lämmintä ilmaa, ja se on hyvä juttu. Itse en ikinä käytä EC:tä päällä, eli ilmastointi on muka koko ajan päällä.
Huurteenpoistolle on oma näppäin, ja silloin kompura toimii, tosin jossain alle 5 asteen lämpötiloissa ei silloinkaan.
Kompuran kytkeytymisen kyllä huomaa, suurempikoneisessakin, kunhan autonsa tarpeeksi hyvin tuntee.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 29.03.2004 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AC Rest
Moi,
Mulla on W203:ssa "AC REST" painike, jolla ilmastointi voidaan siis laittaa "lepäämään" eli ei ole päällä. Muussa tapauksessa (=normaaliolotila) se on aina päällä.
Ilmastointia kannattaa tosiaan pitää päällä jatkuvasti jotta se säilyy paremmin tomintakuntoisena. Perhepiirissä olevassa Vectrassa ilmastointia saa huollattaa koko ajan kun sitä on käytetty väärin eli pidetty koko talven aina pois päältä. Mutta kyseessä onkin Ooppeli.
Ilmastoinnin ainoa miinuspuoli on, ainakin ennen oli, kohoava polttoaineen kulutus.
Mulla on W203:ssa "AC REST" painike, jolla ilmastointi voidaan siis laittaa "lepäämään" eli ei ole päällä. Muussa tapauksessa (=normaaliolotila) se on aina päällä.
Ilmastointia kannattaa tosiaan pitää päällä jatkuvasti jotta se säilyy paremmin tomintakuntoisena. Perhepiirissä olevassa Vectrassa ilmastointia saa huollattaa koko ajan kun sitä on käytetty väärin eli pidetty koko talven aina pois päältä. Mutta kyseessä onkin Ooppeli.
Ilmastoinnin ainoa miinuspuoli on, ainakin ennen oli, kohoava polttoaineen kulutus.
Valtsu
C180A W203 -01
C180A W203 -01
Kiitoksia vastauksista, valkeni tuokin asia huomattavasti
Ohjekirjassa taisi olla liki 400 sivua mutta ilmastointia koskien tarinaa tosi nihkeästi
Ja uusi löydös oli tuhkakupin vieressä majaileva webaston nappi? Toiminee samoin kuin tuo ilmastoinnin namiskakin, eli kun valo palaa niin lisälämmitin ei ole päällä? No jospa sen sielunelämästä olisi jotain ohjekirjassakin.....

Ohjekirjassa taisi olla liki 400 sivua mutta ilmastointia koskien tarinaa tosi nihkeästi

Ja uusi löydös oli tuhkakupin vieressä majaileva webaston nappi? Toiminee samoin kuin tuo ilmastoinnin namiskakin, eli kun valo palaa niin lisälämmitin ei ole päällä? No jospa sen sielunelämästä olisi jotain ohjekirjassakin.....
Juu kyllä se on näin että webaston nappi päällä (valo palaa), webasto on pois
pelistä. Se on sellanen nappi mihin ei kannata koskea muuten kuin jos ajat
auton talliin etkä halua että webasto käryttää viimeset käryt talliin kovilla pakkasilla.
Jos webastoa ei käytetä pitkään aikaan esim kesä, niin tulee varmasti
ongelmia sen kanssa. Webastoa pitäisi muistaa käyttää ainakin kerran viikossa
jotta laite toimisi kunnolla. Jos on kellokytkin niin silloin se on helppoa käyttää
kesälläkin, sehän käynnistyy siitä liekin kuvasta kellokytkimessä.
Kannattaa myös hommata siihen kellokytkin niin voit ohjelmoida sen lämmittämään talvella jos sellaista ei ole...
Vielä EC napista:
Eli ilmastointi kannattaa pitää päällä talvellakin niin se poistaa kosteutta,
koska myös talvella ilmastoinnin kompura käy, mutta hyvin harvoin.
Itse käytän w124:ssa huurteen poistoa koko talven, Ei ole niin suuri ero poltto-aineen kulutuksessa että en nauttisi siitä että näen pihalle
Vielä lisä vinkkejä w210:iin
Poista alkuperäinen raitisilmansuodatin (menee tukkoon todella nopeasti)
ja tee itse suodatin vaahtomuovista tai vast (ei kosteutta imevästä) tavarasta
kone huoneeseen ritilän päälle mistä ottaa ilman sisään.
Siitä ritilästä on suora yhteys puhaltimen moottorille joten kaikki 5centtisestä
lähtien mahtuu menemään sinne moottoriin jos ei ole omatekosta suodatinta.
Ja nämä kaikki on kokeiltu 626tkm aikana w210 290TDT:llä
Olisi myytävänä w210:n Andvantgardin maski (harva rivotus). Vanhemmasta
mallista eli siis ei taida sopia Face Liftiin. Jos kiinnostaa laita mailia
pelistä. Se on sellanen nappi mihin ei kannata koskea muuten kuin jos ajat
auton talliin etkä halua että webasto käryttää viimeset käryt talliin kovilla pakkasilla.
Jos webastoa ei käytetä pitkään aikaan esim kesä, niin tulee varmasti
ongelmia sen kanssa. Webastoa pitäisi muistaa käyttää ainakin kerran viikossa
jotta laite toimisi kunnolla. Jos on kellokytkin niin silloin se on helppoa käyttää
kesälläkin, sehän käynnistyy siitä liekin kuvasta kellokytkimessä.
Kannattaa myös hommata siihen kellokytkin niin voit ohjelmoida sen lämmittämään talvella jos sellaista ei ole...
Vielä EC napista:
Eli ilmastointi kannattaa pitää päällä talvellakin niin se poistaa kosteutta,
koska myös talvella ilmastoinnin kompura käy, mutta hyvin harvoin.
Itse käytän w124:ssa huurteen poistoa koko talven, Ei ole niin suuri ero poltto-aineen kulutuksessa että en nauttisi siitä että näen pihalle

Vielä lisä vinkkejä w210:iin
Poista alkuperäinen raitisilmansuodatin (menee tukkoon todella nopeasti)
ja tee itse suodatin vaahtomuovista tai vast (ei kosteutta imevästä) tavarasta
kone huoneeseen ritilän päälle mistä ottaa ilman sisään.
Siitä ritilästä on suora yhteys puhaltimen moottorille joten kaikki 5centtisestä
lähtien mahtuu menemään sinne moottoriin jos ei ole omatekosta suodatinta.
Ja nämä kaikki on kokeiltu 626tkm aikana w210 290TDT:llä
Olisi myytävänä w210:n Andvantgardin maski (harva rivotus). Vanhemmasta
mallista eli siis ei taida sopia Face Liftiin. Jos kiinnostaa laita mailia
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Totta kai, koska jos EC on painettuna tulee keskelä ulkoilmaa, EC pois päältä tulee samaa tavaraa kuin muualtakin.narg kirjoitti:tulin ajelulta w124, pakkasta n. +-1 ja pistin ilmastoinnin päälle siitä Ec:n yläpuolisesta kytkimestä. Ei tullut kovin jäätävää ilmaa mutta kun kytkin sen jälkeen EC:n niin johan alkoi ilma kylmenemään..... nuinko sen siis kuuluu mennä?
Tuossa ulkolämpötilassa et saa kompuraa käyntiin. Jäähdytystä tarvitaan vasta kun ulkolämpötila on niin korkea että sisälämpöä ei mukavasti saa valittuun tasoon ilman ilmastointia.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ke 31.03.2004 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.