S300 Turbodiesel W140

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Terve,

Kaverille rantautui Saksan maalta tuollainen em. vuoden -97 musta S300TD. Autolla on ajettu 193tkm eikä päällisin puolin juurikaan kulumisen merkkejä näy. Musta nahkasisustakin on aivan kuin uusi! Tekniikka pelaa moitteetta eikä ylimääräisiä ääniä kuulu mistään.

Tuo kyseinen malli taitaa olla noista W140-korisista varmasti harvinaisin ja olisi mukava tietää millaisia kokemuksia foorumilaisilla ko mallista on ja mitä ominaisvikoja noissa esiintyy?

Ainoat viat, mitä autosta löytyi on ratin säätö ei toimi ja hanskalokero on jumissa.
Rattia yritettiin säätää vääntämällä ratin vieressä oleva vipstaakeli (jossa ratin kuva :D ) alas, mutta ei toiminut? Hanskalokero ei auennut edes avaimen kanssa yritettäessä.
yllättävän pirteästi tuo 3.0td (177hv/330nm) tota panssarivaunua kuitenkin liikuttaa! :D Ja ajettavuudeltaan perinteinen S-mersu, eli erittäin mukava, mutta tunnoton ohjaukseltaan.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Niin sitä sanotaan että W140 -sarjan S-Mersu on viimeinen kunnon Mersu.
On kuulemma aikoinaan tehty periaatteella parasta mitä on tarjolla, uudemmat ässät taas hintakatto osille ja varusteille.
Tästä uudemmalla tekniikalla olevasta OM 606 24V minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia muutakuin ajanut pari kertaa. Uudempi tekniikka tuli-97 ja se on 3-litrainen..
vanhemmat pääasiassa OM 603 3.5-litraisia, mutta on niitäkin 3-litraisina. Kestäviä moottoreita ovat molemmat. Mitään ominaisvikoja en kyllä tiedä ja onkokaan niitä.
Itselläni muutaman vuoden vanhempi W 140 S 350TD, jota tosin hiukan piristetty 136kW (185 hv ).
Autosta tekee hyvän ajettavan sen hyvä geometria ja paremmaksi vaan tulee, jos on jousitus hydraulinen tai pelkästään hydraulinen tasonsäätö.
Kyllä ko. autolla on hieno päästellä, ei voi verrata muihin koppakuoriaisiin.
Ps. Ohjauksen tehostuksen pystyy säätämään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

rumilus kirjoitti:Ohjauksen tehostuksen pystyy säätämään.
Ohos!

Kerroppa mistä sitä voi vääntää, ja voiko sitä tehdä vieläkin tehostetummaksi - niinkuin ameeriikantyyliin pyörittelisi lyijykynää vehnäjauhosäkissä. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mesedesi kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Ohjauksen tehostuksen pystyy säätämään.
Ohos!

Kerroppa mistä sitä voi vääntää, ja voiko sitä tehdä vieläkin tehostetummaksi - niinkuin ameeriikantyyliin pyörittelisi lyijykynää vehnäjauhosäkissä. :D
Ohos ! Kun katselet tehostettua simpukkaa, josta lähtee sähköpiuhat ohjausboksiin..niin sieltä se käsky sitten tulee.
Olin itsekin hämmästynyt, kun ABS- järjestelmän häiriövalo syttyi mittaristossa, niin samalla ohjaustehostin lakkasi toimimasta.
Sen vuoksi otin selvää järjestelmästä. Eli on se säädettävissä, kysy piruuttas VEHOSTA.
Minun omakin ässä on hiukan enemmän herkistelty ohjaukseltaan ...omapaino 2600 kg..entinen suurlähetystön panssaroitu turva-auto. Vai onkohan omassani sitten sellainen lisävarusteena !!??
Ei saakeli voi olla, kun tuttavankin ässä käyttäytyi samalla lailla ABS-järjestelmän häiriön vuoksi.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3103
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja jysi »

arto79 kirjoitti:millaisia kokemuksia foorumilaisilla ko mallista on ja mitä ominaisvikoja noissa esiintyy?
Koeajossa kohta kuusi vuotta ja kokemukset on hyviä. Mitäs laittoa siinä olisi ollut: etujouset, alapallonivelet, kallistuksenvaimentimen koiranluut eteen, yksi sähköhäiriö joka korjaantui kolvaamalla, polttoainepuolen tiivisteitä, kierros jarrulevyjä ja -paloja, pätkä pakoputkea ja siinä ne taitaa ollakin.

Haulla löytää lisää, näistä on kirjoiteltu ennenkin.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jysi kirjoitti:
arto79 kirjoitti:millaisia kokemuksia foorumilaisilla ko mallista on ja mitä ominaisvikoja noissa esiintyy?
Koeajossa kohta kuusi vuotta ja kokemukset on hyviä. Mitäs laittoa siinä olisi ollut: etujouset, alapallonivelet, kallistuksenvaimentimen koiranluut eteen, yksi sähköhäiriö joka korjaantui kolvaamalla, polttoainepuolen tiivisteitä, kierros jarrulevyjä ja -paloja, pätkä pakoputkea ja siinä ne taitaa ollakin.

Haulla löytää lisää, näistä on kirjoiteltu ennenkin.
Hui..hui..kylläpä on joutunut Mersua ropaamaan. Onhan se selvää että S Mersukin joskus tarvitsee huoltoa...mutta ajokilometrejä saa olla jo melkoisesti, ennekuin tarvii polvistella. Mutta tietysti tunnollinen omistaja voi ennakoidustikin autoaan huoltaa :D .

Mitä tulee tuohon ohjaustehostuksen säätömahdollisuuteen, niin onhan nyt puheenaolevassa autossa nopeden mukaan säätyvä tehostusvoima..herätteen tehostetulle simpukalle antaa ABS-tunnistin ja siitä edelleen ohjauboksille.
Minulla auto on ollut koeajossa vasta kolmatta vuotta ja hyvin pyyhkii.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rumilus kirjoitti:

Hui..hui..kylläpä on joutunut Mersua ropaamaan.
No ei tuo kyllä kovin paljoa ole jos aikaa on kulunut samalla 6vuotta. :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:
rumilus kirjoitti:

Hui..hui..kylläpä on joutunut Mersua ropaamaan.
No ei tuo kyllä kovin paljoa ole jos aikaa on kulunut samalla 6vuotta. :D
No..heittohan se vaan oli.
Olen vaan kuullut, että kyseisillä ässillä ajetaan vähintään 300 tkm ettei tarvitse tehdä mitään..ei edes jarrupaloja vaihtaa, kun ovat tehtaalla asennettuja originaaleja !! ?? :lol:

Mutta onhan meissä käyttäjissäkin paljon eroavaisuuksia, kyllä ässänkin saa hajotettua yltiöpäisellä käytöllä.
Osien valmisteviat on tietysti luku toinen, mutta nekin tuntuu olevan laadukkaita...ainakin tehtaan alkuperäisosina.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eikös niissä 3,5-litraisissa ole tyyppivikana moottorin täystuho.
Ensin alkaa kannentiiviste vuotaa, sitten menee vettä sylinteriin,
kiertokanki vääntyy, sylinteri kuluu soikeaksi ja öljyä alkaa palamaan.
USA:ssa on kuulemma puolet moottoreista korjattu takuuna.

Se 3-litrainen on kaiketi OK.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti:Eikös niissä 3,5-litraisissa ole tyyppivikana moottorin täystuho.
Ensin alkaa kannentiiviste vuotaa, sitten menee vettä sylinteriin,
kiertokanki vääntyy, sylinteri kuluu soikeaksi ja öljyä alkaa palamaan.
USA:ssa on kuulemma puolet moottoreista korjattu takuuna.

Se 3-litrainen on kaiketi OK.
On se kumma jos väitteissäsi olisi perää.
Sama perusmoottori OM 603, toinen porattu sylinteriryhmästä hitusen isommaksi. 3.5-litran moottorin viritysaste on alempi kuin 3-litraisen
(147/150 hv ). Isommalla moottorilla lienee kyseistä automallia suurin osa, 3-litraisia hyvin vähän. Mahtaakohan siitä tulla vääristymä tilastoihin.
Kyllä itse ainakin uskon 3.5-litran moottorin olevan miljoonakilometrin moottori oikein käytettynä. Omalla autolla ajettu 330 tkm ilman mitään moottoriongelmia..15 tkm ajan öljynvaihtovälin..öljynkulutus ylämerkistä puoleen väliin alamerkistä eli noin litra. Ensimmäinen toimenpide moottorille 200 tkm vaihdettu jakopään ketju..kannen kiristysmomentti tarkistettu samalla kertaa.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

rumilus kirjoitti:
On se kumma jos väitteissäsi olisi perää.
Sama perusmoottori OM 603, toinen porattu sylinteriryhmästä hitusen isommaksi. 3.5-litran moottorin viritysaste on alempi kuin 3-litraisen
(147/150 hv ). Isommalla moottorilla lienee kyseistä automallia suurin osa, 3-litraisia hyvin vähän. Mahtaakohan siitä tulla vääristymä tilastoihin.
Kyllä itse ainakin uskon 3.5-litran moottorin olevan miljoonakilometrin moottori oikein käytettynä. Omalla autolla ajettu 330 tkm ilman mitään moottoriongelmia..15 tkm ajan öljynvaihtovälin..öljynkulutus ylämerkistä puoleen väliin alamerkistä eli noin litra. Ensimmäinen toimenpide moottorille 200 tkm vaihdettu jakopään ketju..kannen kiristysmomentti tarkistettu samalla kertaa.
Kyseistä automallia W140 ei ole tehty koskaan 3 litran 603:lla.
Viimeiset S300 TD:t tuli 3 litran moniventtili 606:lla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

W111 kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
On se kumma jos väitteissäsi olisi perää.
Sama perusmoottori OM 603, toinen porattu sylinteriryhmästä hitusen isommaksi. 3.5-litran moottorin viritysaste on alempi kuin 3-litraisen
(147/150 hv ). Isommalla moottorilla lienee kyseistä automallia suurin osa, 3-litraisia hyvin vähän. Mahtaakohan siitä tulla vääristymä tilastoihin.
Kyllä itse ainakin uskon 3.5-litran moottorin olevan miljoonakilometrin moottori oikein käytettynä. Omalla autolla ajettu 330 tkm ilman mitään moottoriongelmia..15 tkm ajan öljynvaihtovälin..öljynkulutus ylämerkistä puoleen väliin alamerkistä eli noin litra. Ensimmäinen toimenpide moottorille 200 tkm vaihdettu jakopään ketju..kannen kiristysmomentti tarkistettu samalla kertaa.
Kyseistä automallia W140 ei ole tehty koskaan 3 litran 603:lla.
Viimeiset S300 TD:t tuli 3 litran moniventtili 606:lla.
Hups... kyllä ainakin itselleni on tullut muutama 3-litran OM 603 moottorilla vastaan Saksassa sekä Ruotsissa..ainakin kuutiotilavuus on rekisteriotteessa 3.0-litraa.
Olisiko sitten vaihdettu moottori jälkeenpäin !! Nämä jotka muistan nähneeni olleen heti W140 korimallin tultua-91-92.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 28.01.2009 13:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se ongelma kai tulee juuri isommasta tilavuudesta, joka on saatu
poraamalla sylinterit suuremmiksi. Kannentiiviste jää kapeaksi ja
vuotaa herkemmin.

Haulla löydät varmasti paljon lisää juttua tästä 3,5-litraisen ongelmasta
suomeksi ja englanniksi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti:Se ongelma kai tulee juuri isommasta tilavuudesta, joka on saatu
poraamalla sylinterit suuremmiksi. Kannentiiviste jää kapeaksi ja
vuotaa herkemmin.

Haulla löydät varmasti paljon lisää juttua tästä 3,5-litraisen ongelmasta
suomeksi ja englanniksi.
Kuivaputkikone, niin marginaalinen sylinterin halkaisijan kokoero.
Luulisi kannentiivisteen kestävän alkuperäinenkin, saati ettei 3.5 -litariselle ole tehty hiukan isompaa tiivistettä.

Kyllä ne moottoriongelmat yleensä syntyy käyttäjän taholta. niin Jenkeissä kuin Saksassakin. Lähdetään liikkeelle ja parin minuutin kuluttua painetaan 200 km/h moottoritiellä, ettei anneta moottorin saavuttaa tasauslämpötilaa. Siinä suurin syy moottorivaurioihin.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 28.01.2009 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tämä ongelma on kuitenkin olemassa ja yleisesti tunnettu. Esim:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM603
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti:Tämä ongelma on kuitenkin olemassa ja yleisesti tunnettu. Esim:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM603
Tuollaisia juttua voi kuka hyvänsä kirjoitella Wikipediaan.
Kirjoitus ei ole tutkittua objektiivista tietoa.
Uskon enemmänkin Mersun konelaboratorion tekemiin testeihin tämänkin 3.5-litran moottorin suhteen. Yksi merkittävä on tuossa moottorissa kierrosluvun alentaminen nimenomaan moottorin kesto huomioitu kaikilla kierrososa-alueella.
Kyllä ainakin itse uskon moottorin kestävän miljoona kilometriä, nyt ollaan kolmasosa siitä. Ei ainakaan vielä ole viitteitä moottorivauriosta :lol:
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja Timo J »

arto79 kirjoitti:Terve,
Tuo kyseinen malli taitaa olla noista W140-korisista varmasti harvinaisin ja olisi mukava tietää millaisia kokemuksia foorumilaisilla ko mallista on ja mitä ominaisvikoja noissa esiintyy?
Tuo moottori on se sama 606, jota on väykyssäkin. Kuten vaihteistokin sähköohjattu 5-v.

Mitä olen keskusteluja seurannut niin:
-Jakoketju ei ole "ikuinen", vaihtaisin itse heti
-Ilmavaivoja polttoaine putkissa, paranee O-renkailla
-Vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä uudet sähköpistokkeen tiivisteet, ettei öljy karkaa ohjausboxiin
-Ilmamassamittareita menee, varsinkin jos on ajettu huonolla ilmansuodattimella
-Laturin vapaakytkin jumii ja alkaa hihna "pärisemään"
-EGR:n aiheuttama imusarjan tukkeutuminen jossakin vaiheessa

Pikkuvikoja ja helppo korjata, kun tekee ennakkoon.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Näistä moottoriongelmista on keskustelua kotimaisilla ja ulkomaisilla
foorumeilla, esim. www.mercedesshop.com ja www.benzworld.org.
Vaikka foorumeille voi tietysti kirjoittaa kuka vaan, eikä ne jutut mitään todista.
Jos jotain ongelmaa joissain moottoreissa on, niin kuitenkin ainakin noin
puolet kulkee aivan hyvin, ilman ongelmia.

Täällä väitetään, että Mersu olisi myöhemmin tehnyt OM603.97:en vahvemmat kiertokanget:

http://mbca.cartama.net/showthread.php?t=17034

ja samassa paikassa tästä ongelmasta esitetään mm. seuraava näkemys.
Kirjoittaja on moderaattori ja selvästi innokas harrastaja:

Robert Goodwin
Moderator
Join Date: Mar 2004
Location: Virginia Beach, VA
Posts: 2,748

Re: Mercedes 350 SDL turbo diesel
Wiring harness, electronic modules, instrument cluster and on and on are different. As if that were not enough:

350 SD/SDL
Some engines had a design defect which causes ovaling of cylinders walls, bent rods, excessive oil consumption (1 quart per 200 miles or one litre per 300 kilometres is not uncommon), and eventually engine failure. Mercedes-Benz did not accept responsibility for this defect, even when problems arose before warranty terms were met. Most of these engine failures have so-far occurred on vehicles driven under high load or city driving, while highway driven engines do not show signs of problems until many miles later, if at all. Fixing the problem can cost the owner more than $10,000 or 8000€ which exceeds the value of the car. Not all 350 SD/SDL's have this issue, therefore a thorough pre-purchase check by a qualified mechanic can give the potential buyer a better idea of what they are getting into. Some 350's have gone well over 400,000 miles, problem free.
__________________
President, Virginia Section MBCA
Virginia Beach, Virginia
'87 300SDL
'95 E300D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Reilu vuosi ja 30.000 km on takana ja mukavaa on ollut. Kulkee riittävästi, 500 ekun päivityksellä saapi 210 hv 410 Nm kutiteltua esille ja virivaraa on senkin jälkeen tuhottomasti. Maitti on ollut koko ajanjakson seurannalla keskimäärin 8,7 litraa, tosin ajan valtaosin matkaa.

Polttoainejärjestelmän eli O-renkaiden falskaus juontuu Saksassa käytetystä biodieselistä - niin kauan kuin germaanian lientä oli tankissa auton tultua itselle, ei ollut mitään häikkää. Kotimainen normaalidiesel ei sitten halunnut enää pysyä tiivisteiden takana eli vuotoa ja käynnistymisen pitkittymistä alkoi ilmetä.

ABS/ASR-boksin tinaukset alkoivat rakoilla kesäkuumalla, Boschin robotit ruikkivat liian vähän tinaa enemmän lämpölaajeneviin liitoksiin + kupari/tinaliitokset laajenevat eri tahtiin: repeilyä juotoksissa. Jos siis jarruihin ja luistonestoon liittyvät valot alkavat tuikkia, nopeusmittari halvaantuu ja systeemi menee hätäkäytölle, niin boksi irti ja tinurille. 1600 euron loota on korjattavissa n. 50 eurolla uutta paremmaksi. Tästä on juttua ollutkin, omakohtainen kokemus.

Tuossa 30.000 km matkalla tehdyt rempat, auto ostettiin suoraan 1. omistajan tallista, joten mitään liikkeen myyntihuoltoa sille ei oltu tehty.

218.500 Polttoaineensuodatin
219.000 Uusi akku, polttimoita
220.600 Pa-esilämmitin (vuotoa) ja siihen liittyvät pa-letkut ja tiivisteet,
Assyst-testi
221.500 Moottoriöljy + suodatin, vaihteistoöljy + suodatin,
peräöljy, pakkasnesteet, Forte-käsittely polttoainelinjalle
15.1.08 Talvirenkaat alle 224.000 km
15.4. Kesärenkaat alle 233.300 km
15.4. 233.300 km etujarrupalat, ABS-antureiden putsaus
22.4. 234.300 km moottoriöljy Mobil1 + suodatin + Forte
Motor Flush -käsittely
30.6. 243.000 km uudet hehkutulpat / Rinta-Koivula
17.9. 246.100 km ABS/ASR-boksi kolvattu
25.9. 247.200 km öljyt vaihdettu (Mobil 5W-40) + suodatin
29.9. 247.500 km polttoainesuodatin vaihdettu
10.11. 248.750 km polttoainelinjan O-renkaat, karkeasuodatin
sekä pa-suodatin vaihdettu, takaluukun kaukoavaus
keskitetty, uudet mittarivalot, vara-avain toimitettu
21.11. 249.800 km talvirenkaat alle

Seuraavaksi on sitten moottorin tukityynyjen vaihto edessä. Alussa ilmennyt naftavuoto on ilmeisesti hapertanut vasemmanpuoleisen nestetäytteisen tyynyn elikäs se on osittain tyhjentynyt ja tyhjäkäynnillä varsinkin kylmillä keleillä kone täristää, ratissa sen tuntee viimeistään.
Ei ole paha pieti, tyynyt 110 e ketale KL:ssä ja vaihtotyö yht. vain 120 (Veholla :!: :shock: ).

Mutta jytky peli on kyseessä, ei sitä syyttä mm. kassakaappimersuksi haukuta 8) 10 vuoden ja 250 tkm jälkeen ei sisustassa ole pienintäkään nitinää tai muuta hälyä mukulakivellä tai nimismiehen kutreissa, kuten ei alustassakaan. Vaihteisto on yksi parhaita tomaatteja mitä olen koskaan ajanut. Ohjaus on perinne-Mersua ja sen kanssa on opittu elämään, eihän tämä siltä osin mikään Focus tai Mondeo ole, joita tältä osin on suitsutettu.
Laatu on läsnä materiaaleissa, sisustasta saa edelleen täysin uutta vastaavan, kun vähän rättiä ja mäntysuopaa käyttää pikkupölyihin... :lol:

S300td on tosiaan harvinaisemmasta päästä 140-sarjaa, kolmanneksi "harvinaisin" 7583 yksilöllä. Vähemmän on tehty CL420-mallia (2496 kpl) ja S600-lyhytkoppaista V12-peliä (3399 kpl). Esim. S350td:n valmistusmäärä oli 20518 ja bensa 320-mallin yli 180.000 kpl.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3103
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja jysi »

rumilus kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Hui..hui..kylläpä on joutunut Mersua ropaamaan.
Olen vaan kuullut, että kyseisillä ässillä ajetaan vähintään 300 tkm ettei tarvitse tehdä mitään..ei edes jarrupaloja vaihtaa, kun ovat tehtaalla asennettuja originaaleja !! ?? :lol:
Mutta onhan meissä käyttäjissäkin paljon eroavaisuuksia, kyllä ässänkin saa hajotettua yltiöpäisellä käytöllä.
Osien valmisteviat on tietysti luku toinen, mutta nekin tuntuu olevan laadukkaita...ainakin tehtaan alkuperäisosina.
Ajettu 272 tkm josta puolet itse ja kyllä se näyttää tänä aikana jo ainakin yhdet levyt ja palat vaativan (todennäköisesti kuitenkin jo toiset meni alle). Alkuperäisosat.

Mutta aja nyt ensin neljä vuotta lisää niin katsotaan sitten miten paljon se tyyli vaikuttaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14028
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

rumilus kirjoitti:
W111 kirjoitti:
Kyseistä automallia W140 ei ole tehty koskaan 3 litran 603:lla.
Viimeiset S300 TD:t tuli 3 litran moniventtili 606:lla.
Hups... kyllä ainakin itselleni on tullut muutama 3-litran OM 603 moottorilla vastaan Saksassa sekä Ruotsissa..ainakin kuutiotilavuus on rekisteriotteessa 3.0-litraa.
Olisiko sitten vaihdettu moottori jälkeenpäin !! Nämä jotka muistan nähneeni olleen heti W140 korimallin tultua-91-92.
Jep, Saksassa noihin on vaihdettu (ja varmaan muuallakin päin) W124:stä tuttua OM603.96-moottoria "kaikessa hiljaisuudessa" jopa merkkiorganisaation toimesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: S300 Turbodiesel W140

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jysi kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Hui..hui..kylläpä on joutunut Mersua ropaamaan.
Olen vaan kuullut, että kyseisillä ässillä ajetaan vähintään 300 tkm ettei tarvitse tehdä mitään..ei edes jarrupaloja vaihtaa, kun ovat tehtaalla asennettuja originaaleja !! ?? :lol:
Mutta onhan meissä käyttäjissäkin paljon eroavaisuuksia, kyllä ässänkin saa hajotettua yltiöpäisellä käytöllä.
Osien valmisteviat on tietysti luku toinen, mutta nekin tuntuu olevan laadukkaita...ainakin tehtaan alkuperäisosina.
Ajettu 272 tkm josta puolet itse ja kyllä se näyttää tänä aikana jo ainakin yhdet levyt ja palat vaativan (todennäköisesti kuitenkin jo toiset meni alle). Alkuperäisosat.

Mutta aja nyt ensin neljä vuotta lisää niin katsotaan sitten miten paljon se tyyli vaikuttaa.
Heh...heh... taitaa olla liian usein jalka jarrupolkimella..olisikohan ennakoivan ajon totetteluun tarvetta.. :lol:

No, vaikuttaahan se millaisilla teillä autolla ajetaan. Suomessa kun on Saksan teihin verrattuna melkoinen ero. Täällä Suomessa päästellään suran kylpemissä asfalteilla ja Saksassa puhdistetuilla teillä...peltotietkin asfaltoitu :D
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 28.01.2009 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Timo L. kirjoitti: Jep, Saksassa noihin on vaihdettu (ja varmaan muuallakin päin) W124:stä tuttua OM603.96-moottoria "kaikessa hiljaisuudessa" jopa merkkiorganisaation toimesta.
Pari on tuttavapiirissäkin, joihin on tehty sama temppu täystuhon jälkeen.

Eiköhän se oo tuo suurempi poraus=> kannentiiviste ja ohuemmat seinämät sekä "huonompi" kampisuhde.
Eräs mersukorjaaja sanoi paikan mistä se kampi tulee lohkosta ulos, puhui kokemuksesta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhaoh kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Jep, Saksassa noihin on vaihdettu (ja varmaan muuallakin päin) W124:stä tuttua OM603.96-moottoria "kaikessa hiljaisuudessa" jopa merkkiorganisaation toimesta.
Pari on tuttavapiirissäkin, joihin on tehty sama temppu täystuhon jälkeen.

Eiköhän se oo tuo suurempi poraus=> kannentiiviste ja ohuemmat seinämät sekä "huonompi" kampisuhde.
Eräs mersukorjaaja sanoi paikan mistä se kampi tulee lohkosta ulos, puhui kokemuksesta.
Mielenkiintoista, jos Suomessa toimiva Mersukorjaaja pystyy kokemuksesta sanomaan kampisuhteen olevan huonomman 3.5-litran moottorissa kuin 3-litraisessa.
Onhan se totta että moottorin tilavuuden muutos akselitehon suhde polttoaineen tuoman energisisällön perusteella kampisuhde on erilainen.
Mutta kun moottorit ovat iskunpituudeltaan samoja niin sylinterin vektorin pituus kammenkierrossa on kuitenkin lähes sama molemmissa.
3.5-litran moottoria ( on luullakseni juuri huonomman kampisuhteen perusteella ) viilattu yläkierroksia alemmalle tasolle ja muutettu turboahtimella ala-ahtoja suuremmaksi ja vääntöaluetta vääntämään alemmilla kierroksilla.
Kyllä uskon, että tehtaan insinöörit ovat tämän asian huomioineet tarkasti, ettei se ainakaan voi olla syy moottorin tuhotumiseen.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

rumilus kirjoitti: Onhan se totta että moottorin tilavuuden muutos akselitehon suhde polttoaineen tuoman energisisällön perusteella kampisuhde on erilainen.
Mutta kun moottorit ovat iskunpituudeltaan samoja niin sylinterin vektorin pituus kammenkierrossa on kuitenkin lähes sama molemmissa.
Ristus :lol:

Myös iskun pituus on suurempi tuossa 3,5 l moottorissa.
Muistaakseni toisessa 84 mm ja toisessa 92mm.


Samalla tyylillä on tehty myös 2,9 litran kone 2,5:sta.
Eli iskun pituutta ja männän halkaisijaa muuttamalla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Timo J kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Onhan se totta että moottorin tilavuuden muutos akselitehon suhde polttoaineen tuoman energisisällön perusteella kampisuhde on erilainen.
Mutta kun moottorit ovat iskunpituudeltaan samoja niin sylinterin vektorin pituus kammenkierrossa on kuitenkin lähes sama molemmissa.
Ristus :lol:

Myös iskun pituus on suurempi tuossa 3,5 l moottorissa.
Muistaakseni toisessa 84 mm ja toisessa 92mm.


Samalla tyylillä on tehty myös 2,9 litran kone 2,5:sta.
Eli iskun pituutta ja männän halkaisijaa muuttamalla.
Ristus !!
Jos näin on..on tiedoissani aukkoja :lol:
Poika aikoinaan katsoi autodatasta tiettyjä moottoritietoja juuri kyseisesistä moottorityypeistä..vertailun vuoksi. ( Teho,vääntö, ahtopaineet yms. )
Siinä ei ilmentynyt iskunpituuden muutosta.
Se on selvää, jos 3.5-litraisessa on vaikka 8 mm iskunpituudessa eroavaisuutta, niin onhan se selvää mitä muutoksia se aiheuttaa moottorikierrossa. Mutta niinkuin sanoin edellisessä, on tuo kompensaatio tehty muutoksen johdosta moottorikonstruktioon.
En usko kuitenkaan sitä, että 3.5-litran moottori olisi herkempi vaurioitumaan em, syiden perusteella.

Taas tämä aihe on luisunut pois alkuperäisestä aiheesta, joten olisiko syytä pysyä alkuperäisessä teemassa, vaikka tämäkin olisi mielenkiintoista asiaa.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Tuossapa vakiokuntoisen normaalikäytössä olleen 3.5 moottorin kuutospytyn
kanki. Aj. vähän yli 300tkm.
Harvemmin tullu edes 300 virimoottoreissa tuommosia vastaan , itellä ei ainakaan yhtään...joten ei nuo jutut ihan tyhjästä oo syntyny.

Kuva
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

rehtijii kirjoitti:Tuossapa vakiokuntoisen normaalikäytössä olleen 3.5 moottorin kuutospytyn
kanki. Aj. vähän yli 300tkm.
Harvemmin tullu edes 300 virimoottoreissa tuommosia vastaan , itellä ei ainakaan yhtään...joten ei nuo jutut ihan tyhjästä oo syntyny.

[ http://img90.imageshack.us/img90/2605/kuva010qe4.jpg ]
Jos saisit tarkemman kuvan leikkauspinnasta, niin voisin näin " metallurgina " määrittää vaurion mahdoillisen syyn.
Onko kysymyksessä väsymismurtuma ( dislokaatio ) vai jokin ulokoinen tekijä.
Näyttäisi tästä kuvasta päätellen vaurion lähteneen sellaisesta kohtaa, jonne ei vaikuta suurimmat rasitukset.. katkeaminen vaikuttaa siltä, että männän päällä olisi ollut tavaraa. Ja kun katkeaminen ei ole tapahtunut kerta rysäyksellä poikki, vaan kiertokanki on leikkautunut poikki, jääden
toisesta reunasta viimeksi pitämään. Näkyy repeämänä kuvassa alaosassa.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 28.01.2009 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

rumilus kirjoitti:
rehtijii kirjoitti:Tuossapa vakiokuntoisen normaalikäytössä olleen 3.5 moottorin kuutospytyn
kanki. Aj. vähän yli 300tkm.
Harvemmin tullu edes 300 virimoottoreissa tuommosia vastaan , itellä ei ainakaan yhtään...joten ei nuo jutut ihan tyhjästä oo syntyny.

[ http://img90.imageshack.us/img90/2605/kuva010qe4.jpg ]
Jos saisit tarkemman kuvan leikkauspinnasta, niin voisin näin " metallurgina " määrittää vaurion mahdoillisen syyn.
Onko kysymyksessä väsymismurtuma ( dislokaatio ) vai jokin ulokoinen tekijä.

Kyllä se on mahoton enää sanoa tuosta mitään kun se on hakannu lohkon ja öljypohjan paskaksi ja sen jälkeen vielä koputellu mäntää ja veivin yläpuolen pätkää kattoon... :lol:

Kannattaa laittaa tynnyrin puolikas alle jos porraspääsä käyttelee , niin pysyy emännän kans paremmat välit , jos sattuu "iso kolahus" käymään.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sen olisi nähnyt leikkauspinnasta mistä kanki on murtunut poikki.
Jos murtuma olisi väsymismurtuma dislokaation mukaan edennyt, olisi leikkauspinta harmahtava ja selkeästi kiderajoja myötäilevä.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 28.01.2009 21:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin