Sähköantennin voitelu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Sähköantennin voitelu

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Onkos hepuilla neuvoja sähköantennin voiteluun, kun pakkaa takeltelemaan alasmennessä. Eli joskus jää pala tai kaksi vandaalien armoille. Olen yrittänyt vahata sitä ja laittaa Rost-offia, sen kummemmin liukua parantamatta. :roll:
Olen ymmälläni ja haluan hyviä neuvoja ongelman ratkaisuun! :shock: .
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Mäkin pärjäsin koko syksyn pelkällä vahan voimalla, mutta eilen jäi yhden elementin mitan ulos. Eli kaipa se vähän jotain liukastetta välillä tarvitsee. Nyt kokeilin paineilmatyökaluissa käytettävää öljyä, joka on; no ainakin se kallista. Käsittelin antennin sillä ja taas elementit meni sisäkkäin ongelmitta.
Oleko katsonut, että antenni on luotisuora. Ei tarvii olla kuin ihan pieni vääntymä elementissä, niin johan alkaa kanittamaan.
W124 E220T
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

wd40 suihkuttelet ja sen jälkeen pyyhit vaikka puuvilla kankaan palalla puhtaaksi ja vaha pintaan niin toimii jonkin aikaa.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Älä ainakaan mitään lukkosulaa laittele, aseöljy on hyvää ainetta mutta tuntuu tökkivän kovilla pakkasilla siltikin.
Itse en käytä kovimmilla pakkasilla koko antennia, muutama kun on sanonut riks,raks ja poks.
Vahailukaan kun ei ainakaan omaani ole liukkaammaksi tehnyt,auttaiskohan suksivoide :lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

muistaakseni, sitä pitäisi, siis ihan virallisesti, voidella silikonisuihkeella. Eli samaa kamaa kuin oventiivisteisiinkin. Muistelen lukeneeni tämäm oman w126:n ohjekirjasta.
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Joo, se silikonisuihkehan ei ole ilmeisen hyvä ystävä maalipinnalle, joten ilmeisesti ensin suihketta rättiin ja sen jälkeen antenniin!? Pitää testata, mutta uskoakseni jätän suksivoiteen väliin... :lol:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Montako osaa sähköantennissa?

Viesti Kirjoittaja virgil »

Montako niitä osioita siinä sähköantennissa muuten on? Minulla (300 TD -93)tulee ulos vaan kaksi osiota, mutta näyttäisi kuin siinä olisi keskellä kaksi osiota jotka eivät tule ollenkaan ulos, siis yhteensä neljä?

Hohtimilla tms. ei taida uskaltaa vetkutella, ettei vaan mene littuun ja pinta röpöliäiseksi. Nuo kaksi mittaakin jo jäävät alvariinsa jumiin.

Voiko antennin purkaa ja laittaa teleskooppiosan likoon, tai auttaisko lämpöpuhallus?

Virgil
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Re: Montako osaa sähköantennissa?

Viesti Kirjoittaja Boss »

virgil kirjoitti:Montako niitä osioita siinä sähköantennissa muuten on? Minulla (300 TD -93)tulee ulos vaan kaksi osiota, mutta näyttäisi kuin siinä olisi keskellä kaksi osiota jotka eivät tule ollenkaan ulos, siis yhteensä neljä?

Hohtimilla tms. ei taida uskaltaa vetkutella, ettei vaan mene littuun ja pinta röpöliäiseksi. Nuo kaksi mittaakin jo jäävät alvariinsa jumiin.

Voiko antennin purkaa ja laittaa teleskooppiosan likoon, tai auttaisko lämpöpuhallus?

Virgil
Olikohan se neljässä osassa? Paljon mahdollista että antennistasi on sisäosa mennyt poikki, jos siis vain kaksi osaa nousee kohti taivaita.
Ja siihenhän ei auta kuin teleskoopin vaihto-operaatio.
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Viesti Kirjoittaja virgil »

Toisaalta "kahden osan antenni" tuntuu pelaavan ihan hyvin, en huomaa sen kummempia häiriöitä vastaanotossa. Ehkä todella huonoissa vastaanotto-olosuhteissa asialla on vaikutusta. Lyhyt antenni on jopa ihan tyylikäs...!

Mutta osaisiko joku silti valaista antennin purkamista: saako teleskooppiosan erikseen sieltä irti? Pitääkö koko laite ottaa ensin pois sieltä lokarin sisältä?

Virgil
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Ei tarvitse purkaa koko hässäkkää. Radio pois päältä. Sitten irroitat vain sen kiristysmutterin antennin juuresta (siis ulkopulelta). Ja sitten pistät radion päälle ja autat hiukan vetämällä antennista, niin se tulee sieltä kokonaan pois.
Voi hyvinkin olla jumittuneena ne osat. Mullakin oli, mutta liottelin ja venkslasin liian kovakouraisesti ja hammashihna meni poikki. Jouduin ostamaan uuden teleskooppiosan.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Jos pätkät on takertunu tosi pahasti kiinni, niitä ei saa irti toisistaan kuin irrottamalla koko piiskan ja liottamalla.

Kunnossa olevaan piiskaan Aseöljyä, CRC:tä tai WD40:stä saa aika huoletta uitettua antennin suojaputkeen siinävaiheessa, kun ensimmäinen pätkä alkaa just nousta ylös. Apuna pitää vain kabiinissa olla joku painamassa radion virtoja päälle/pois tai sitten käyttää kakea.

Pahin moka minkä voi tehdä sähköantennin kanssa on suolap**ka keleillä sammuttaa radio puhdistamatta ensin antennia. Silloin kaikki töhnä jää osien väliin ja jämähtää tuota pikaa kiinni, vaikka kuinka öljyäisi ja vahaisi.

Piiskan purkaminen: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5394
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Yksinkertaisesti kannattaa talveksi kytkeä ohjauspiuha, jatkuvaan jännitteeseen. Jotta antenni on ylhäällä ja pysyy. Kesäksi voi sit kytkeä sen taas toimintaan, säästää antennin moottoria huomattavasti...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Se muovilaatu mistä sen antennin sisuskalut on tehty, on niin heikkoa ja kovaa muovia että sen käyttö pakkasella on aika arvelluttavaa. Ostimpa motonetista tommoisen kromisen wanhanmallisen vieteriantennin ja aijjai kun on komea. (tosin nyt se on jo ruosteessa)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

etl kirjoitti:Yksinkertaisesti kannattaa talveksi kytkeä ohjauspiuha, jatkuvaan jännitteeseen. Jotta antenni on ylhäällä ja pysyy. Kesäksi voi sit kytkeä sen taas toimintaan, säästää antennin moottoria huomattavasti...
Joo niinhän sitä mielellään tekisi, mutta kun tuosta kakkosnelosen antennista ei puutu kuin valaistu kyltti, jossa lukee "Ota minusta kiinni ja väännä". On sen vaan niin houkuttelevan sopivan korkeudella kaikenmaailman ääliöiden käpälien ulottuvilla.
W124 E220T
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

CRC:n aseöljy toimii parhaiten. Pari voitelua talvessa ja pelaa.
Kuitenkin niin, että ensin likaantuneeseen antenniin aseöljyä runsaasti joka pyyhitään. Tarkoituksena vanhaan voiteluaineeseen jääneen lian poisto.
Sitten huolellinen suihkutus ja antenni sisään - antenni ulos - uusi suihkutus ja sisäänveto. Pelaa takuulla.
( Nämä ohjeethan muistuttavat yläasteen sukupuolivalistusta)

Marcus
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Perttu K kirjoitti:muistaakseni, sitä pitäisi, siis ihan virallisesti, voidella silikonisuihkeella. Eli samaa kamaa kuin oventiivisteisiinkin. Muistelen lukeneeni tämäm oman w126:n ohjekirjasta.
Ja vieläkin virallisemmin, tai siis tehtaan virallisen ohjeen mukaan, se menee näin...: Switch on. Clean whit cloth (e.g. part no. B6 682 8000), switch off radio. Repeat operation a number of times. Then wipe telescoping rod dry with clean rag.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Vastaa Viestiin