Olen kuullut jostain ultraäänipesusta, mutta en sitten ole varma että onko se jotain teeveeshoppijuttuja.
Bensiiniruiskulaitteitten suuttimet?
Bensiiniruiskulaitteitten suuttimet?
Elikkäs ajattelin kysyä, että onko täällä Kuopion lähistöllä mitään ruiskuseppää joka tuntee myös nuo bensiiniruiskusuuttimet, ja voiko niitä tarkistaa jossain, tahi huoltaa,tai jotenkin muuten analysoida.
Olen kuullut jostain ultraäänipesusta, mutta en sitten ole varma että onko se jotain teeveeshoppijuttuja.
Olen kuullut jostain ultraäänipesusta, mutta en sitten ole varma että onko se jotain teeveeshoppijuttuja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Itse etsin omasta M110 (280E -80) myllystä tukkeutunutta suutinta seuraavalla tavalla:
1.Hommasin satsin määränjakajalta suuttimille meneviä putkia.
2.irroitin putket ja suuttimet
3. liitin hommaamillani putkilla suuttimet kiinni määränjakajaan
4. Taivuttelin putket niin että suuttimet oli rivissa päät alaspäin ja pistin purkit niiden alle.
5. Laitoin polttoaine pumpun releen liittimeen hyppyjohdon, eli niin että pumppu käy koko ajan.
6. Paina määränjakajan ilma läppää alaspäin jolloin alkaa suuttimista tulemaan polttoainetta.
7. seuraa että suihkut on tasaset siistit. Eikä suuttimet kuse läppä yläasennossa.
8. Paskat voi lähteä painelemalla läppä nopeasti alas jolloin tulee painesysäyksiä suuttimiin.
9. Jos jokin suutin ei suihkuta siististi tai suihkuttaa erimäärän kuin muut sitä kannattaa koettaa rassata paineilmalla ´sekä painelemalla suutinta auki jollain piikillä ja samalla puhaltaa paineilmaa.
10. Suuttimen puhdistus aine kait liuottaa raakana aika hyvin pinttyneen saastan suuttimista.
11. Jos ei ala suihku tasaantumaan niin hommaa uusi suutin (huom. sarjanumero suuttimessa)
Silviisii, oma vaiva mutta onnistuu.
1.Hommasin satsin määränjakajalta suuttimille meneviä putkia.
2.irroitin putket ja suuttimet
3. liitin hommaamillani putkilla suuttimet kiinni määränjakajaan
4. Taivuttelin putket niin että suuttimet oli rivissa päät alaspäin ja pistin purkit niiden alle.
5. Laitoin polttoaine pumpun releen liittimeen hyppyjohdon, eli niin että pumppu käy koko ajan.
6. Paina määränjakajan ilma läppää alaspäin jolloin alkaa suuttimista tulemaan polttoainetta.
7. seuraa että suihkut on tasaset siistit. Eikä suuttimet kuse läppä yläasennossa.
8. Paskat voi lähteä painelemalla läppä nopeasti alas jolloin tulee painesysäyksiä suuttimiin.
9. Jos jokin suutin ei suihkuta siististi tai suihkuttaa erimäärän kuin muut sitä kannattaa koettaa rassata paineilmalla ´sekä painelemalla suutinta auki jollain piikillä ja samalla puhaltaa paineilmaa.
10. Suuttimen puhdistus aine kait liuottaa raakana aika hyvin pinttyneen saastan suuttimista.
11. Jos ei ala suihku tasaantumaan niin hommaa uusi suutin (huom. sarjanumero suuttimessa)
Silviisii, oma vaiva mutta onnistuu.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
No samanlaisesta moottorista minäkin ajattelin tässä nyt alkajaiseksi penkoa niitä suuttimia. Ko. härvelillä on nimittäin tuo kylmänä pyöriminen vähän tukkoista ja ajattelinkin että joku suutin ei ehkä anna kovin hyvää annosta.
Itsellä kävi myös mielessä, että olisi niitä ruuttäpäitä uittanut sinolissa. Mutta kun en ole koskaan itse edes nähnytkään sellaista polttoainesuutinta irtaallaan, niin ajattelin että parempi pitää ensin näppinsä niistä poissa koska kahdesta vahingosta minä osaan aina tehdä sen kalliimman.
Itsellä kävi myös mielessä, että olisi niitä ruuttäpäitä uittanut sinolissa. Mutta kun en ole koskaan itse edes nähnytkään sellaista polttoainesuutinta irtaallaan, niin ajattelin että parempi pitää ensin näppinsä niistä poissa koska kahdesta vahingosta minä osaan aina tehdä sen kalliimman.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Ville Komulainen
- Asiantuntija

- Viestit: 655
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Taisi olla niin että ammattiliikkeessä irto suuttimien putsaus/huolto/testaus olisi maksanut 30€ kpl,
On todella härski hinta!!!
Meillä on duunissa ko. pesuri, ja olen pessyt sillä kaiken näköistä mm. kotiavaimet
ja puhdasta tulee !!
Kannattaa koittaa pesettämistä jos löytyy paikka mikä tekee homman hintaan joka on tästä maailmasta.
On todella härski hinta!!!
Meillä on duunissa ko. pesuri, ja olen pessyt sillä kaiken näköistä mm. kotiavaimet
Kannattaa koittaa pesettämistä jos löytyy paikka mikä tekee homman hintaan joka on tästä maailmasta.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Jos kylmäkäynnin kanssa on ongelmia ja normilämpösenä ei ole mitään ongelmia niin vika tuskin on suuttimissa.
Mulla oli yhteen suuttimeen kertyny jotain kovaa töhnää joka sai moottorin käymään tyhjäkäyntiä hieman hetkuttaen.
Jos tyhjäkäynti kylmänäon liian pienellään vika on luultavasti kylmäkäynnin lisäilma venttiilissä joka sijaitsee lohkon kyljessä imusarjan alla.
Jos käynti taasen on muuten ontuvaa kylmänä vois vika löytyä "kylmäkäynti kompensaattorista" joka sijaitsee myös lohkon kyljessä imusatsin alla.
Se säätelee polttoaineen painetta lämpötilan mukaan eli säätää seosta.
Se myös antaa täyskuormarikastuksen (alipaine liitäntä)
Vian voi todeta mittaamalla määränsäätimelle lähtevästä putkesta paineen.
kylmänä noin 20 Psi ja lämpöisenä 50Psi eli 1,3Bar ja 3,3Bar
Mittarin liittäminen onkin vähän ongelmaista, itse hain hydrauliikka liikkeestä ermeto liittimen ( T -mallinen )joka oli sopiva putkeen (olikohan 5mm) ja liitin kiinteän mittarin konehuoneeseen. Samalla laitoin myös pää-painemittarin kiinteäksi (5bar) tietääpähän ainakin jos jotain vikaa tulee että onko paineissa vikaa vikaa vikaa vikaa....
Suuttimen avautumis paine on 3Bar
Mulla oli yhteen suuttimeen kertyny jotain kovaa töhnää joka sai moottorin käymään tyhjäkäyntiä hieman hetkuttaen.
Jos tyhjäkäynti kylmänäon liian pienellään vika on luultavasti kylmäkäynnin lisäilma venttiilissä joka sijaitsee lohkon kyljessä imusarjan alla.
Jos käynti taasen on muuten ontuvaa kylmänä vois vika löytyä "kylmäkäynti kompensaattorista" joka sijaitsee myös lohkon kyljessä imusatsin alla.
Se säätelee polttoaineen painetta lämpötilan mukaan eli säätää seosta.
Se myös antaa täyskuormarikastuksen (alipaine liitäntä)
Vian voi todeta mittaamalla määränsäätimelle lähtevästä putkesta paineen.
kylmänä noin 20 Psi ja lämpöisenä 50Psi eli 1,3Bar ja 3,3Bar
Mittarin liittäminen onkin vähän ongelmaista, itse hain hydrauliikka liikkeestä ermeto liittimen ( T -mallinen )joka oli sopiva putkeen (olikohan 5mm) ja liitin kiinteän mittarin konehuoneeseen. Samalla laitoin myös pää-painemittarin kiinteäksi (5bar) tietääpähän ainakin jos jotain vikaa tulee että onko paineissa vikaa vikaa vikaa vikaa....
Suuttimen avautumis paine on 3Bar
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Masiina kyllä käynnistyy kuin Jylhä Palmun alla, mutta alkumetrit on sitten sellaista puimakonerytkytystä, että tuntuu kuin jokin pytty ei olisi täysin mukana.
Hetken aikaa käynnistyttyään pyörii normaalia 700 kierroksen tyhjäkäyntiä, mutta sitten ryyppi tulee päälle ja kone kiekuu 1500 jonkin aikaa ennenkuin taas palaa "ruotuun".
Tämä nytkäminen tietysti saattaa olla myös sytytyspuolen ongelmia, enkä ota siitä nyt suurtakaan stressiä koska kyseessä ei ole jokapäiväisessä ajossa oleva auto.
Hetken aikaa käynnistyttyään pyörii normaalia 700 kierroksen tyhjäkäyntiä, mutta sitten ryyppi tulee päälle ja kone kiekuu 1500 jonkin aikaa ennenkuin taas palaa "ruotuun".
Tämä nytkäminen tietysti saattaa olla myös sytytyspuolen ongelmia, enkä ota siitä nyt suurtakaan stressiä koska kyseessä ei ole jokapäiväisessä ajossa oleva auto.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mullakin vikaa
Mulla on 126:sen ke jetronikissa jotain häikkää kun se kylmänä lähtee vasta noin 5 sekunnin pyörityksen jälkeen käyntiin. Kuumana se lähtee heti. Käyntiin lähtemisen jälkeen se kyllä käy nätisti eikä huoju tai yski. Sama vika ollut jo pari vuotta. Onneksi se kuitenkin lähtee käyntiin. 
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Jos bensa 126:ta joutuu jurnuttamaan urakalla käyntiin pienen seisottamisen jälkeen, syynä on polttoaineputkessa olevan takaisinvirtauksen estävän palloventtiilin jämähtäminen auki. Venttiilin tarkoitus on säilyttää polttoainepumpun nostattama paine polttoaineputkistossa ruiskulle kun auto on parkissa. Vialla ei ole mitään tekemistä ruiskun kanssa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Venttiili sijaitsee pää-pumpun persiissä. Elikä se on liitetty pumpun painepuolen lähtöön. Vaihdosta ei ole mitään kokemusta.
Testaa venttiili = käytä autoa hetki. Odota noin tunti. Avaa polttoaineen tuloliitintä moottoritilasta määränjakajan kyljestä jolloin polttoaineen tulisi suhkuta liittimen välistä. Jos ei suhkua niin silloin ei paine pysy järjestelmässä.
Vika voi tietysti olla myös vuotava suutin / kylmäkäynti suutin tai viimeisenä viallinen määränjakaja.
Testaa venttiili = käytä autoa hetki. Odota noin tunti. Avaa polttoaineen tuloliitintä moottoritilasta määränjakajan kyljestä jolloin polttoaineen tulisi suhkuta liittimen välistä. Jos ei suhkua niin silloin ei paine pysy järjestelmässä.
Vika voi tietysti olla myös vuotava suutin / kylmäkäynti suutin tai viimeisenä viallinen määränjakaja.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC




