W140 pre-facelift "antennien" funktio

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

W140 pre-facelift "antennien" funktio

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Eli siis otsikkoon viitaten: mieltäni on jo vuosia askarruttanut kysymys, mikä noiden W140:n perässä kummallakin puolella olevien "antennien" funktio on. Ne ovat mielestäni olleet vain ennen faceliftiä valmistetuissa malleissa. Myöhemmissä niitä ei liene lainkaan. Erilaisia selityksiä olen kuullut, mutta mitään kokonaisvaltaista/uskottavaa selitystä en ole kuullut. Joku on joskus kertonut niiden olevan jonkinlaiset peruutusilmaisimet, nykyaikaisten peruutus-/parkkitutkien tapaan - tiedä häntä. Voisiko joku mahdollisesti antaa vastauksen tähän "kiehtovaan" kysymykseen :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niiden tarkoitus oli auttaa peruuttaessa hahmottamaan missä kontin kulmat liikkuvat.

Varmaa tietoa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Totta, parkkitutkan "esiaste". faceliftissähän varsinainen tutka tuli lisävarusteena saataville. Onko nuo antennit muuten alipaineella vai sähköisesti toimivat?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Timo L. kirjoitti: Onko nuo antennit muuten alipaineella vai sähköisesti toimivat?
Alipaineella toimivat.
Pysäköintiavustimen tangot ovat viralliselta nimeltää.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tarkennuksena, facelift tehtiin -95 vuosimalliin, mutta pysäköintiavustimet tangot jätettiin tarpeettomana pois vasta seuraavassa muutoksessa...

Minulla on -95 vuosimalli (tosin valmistettu -94 syksyn puolella) ja siinä on vielä nuo mainitut tangot.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tangot eivät toimi ali- vaan ylipaineella. Niille on oma painekompurakin jossain päin autoa. Ajattelin omaan W123:seen kikkailla samat tangot, mutta tekniikan hinta piippasi sen projektin kumoon.

Veholla ainankin neljä vuotta sitten pumppu maksoi 5000mk ja antennit 900 mk kpl

Notta se siitä rojektista.

:cry:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Onko niistä mitään hyötyä? Iloa varmaankin on, ainakin kun muut autoilijat ihmettelelät haavi auki. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mesedesi kirjoitti:Tangot eivät toimi ali- vaan ylipaineella. Niille on oma painekompurakin jossain päin autoa. Ajattelin omaan W123:seen kikkailla samat tangot, mutta tekniikan hinta piippasi sen projektin kumoon.

Veholla ainankin neljä vuotta sitten pumppu maksoi 5000mk ja antennit 900 mk kpl

Notta se siitä rojektista.

:cry:
No eikös ne sitten oikeastaan toimi sekä yli - että alipaineella, ylipaineella nosto ja alipaineella lasku, kuten keskuslukituksessakin.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mauri H. kirjoitti:
No eikös ne sitten oikeastaan toimi sekä yli - että alipaineella, ylipaineella nosto ja alipaineella lasku, kuten keskuslukituksessakin.
Juurikin noin.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt menee vähän pilkun kiertämiseksi mutta lukkoja avataan tosiaan ali- ja ylipaineella. Alipainetta otetaan alipainevaraajasta ja ohjataan venttiilillä jokaisen lukon yhteydessä olevan alipainesylinterin eri päihin sen mukaan halutaanko ovi sulkea vai avata. "Ylipaineena" tässä yhteydessä toimii normaali ilmanpaine, joka on korkeampi paineinen kuin alipaine.
(Näin varmasti ainakin wanhemmissa keskuslukituksissa)

Tulipa taas sekavasti selitettyä, toivottavasti joku ymmärsi. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No uudemmissa on oma pumppu keskarille, alipaineella lukot kiinni ja ylipaineella auki, tietenkin pitää olla ylipainetta jotta lukot avautuisivat, normaalisti systeemissä vallitsevalla paineella tietenkään ei tapahdu mitään.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Olli Lajunen kirjoitti:Nyt menee vähän pilkun kiertämiseksi mutta lukkoja avataan tosiaan ali- ja ylipaineella. Alipainetta otetaan alipainevaraajasta ja ohjataan venttiilillä jokaisen lukon yhteydessä olevan alipainesylinterin eri päihin sen mukaan halutaanko ovi sulkea vai avata. "Ylipaineena" tässä yhteydessä toimii normaali ilmanpaine, joka on korkeampi paineinen kuin alipaine.
(Näin varmasti ainakin wanhemmissa keskuslukituksissa)

Tulipa taas sekavasti selitettyä, toivottavasti joku ymmärsi. :roll:
W123 oli viimeinen malli, jossa se toimii noin ja W126 -79-> oli ensimmäinen jossa lukot toimii ali- ja ylipaineella, eli niissä on sähkö pumppu.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Vastaa Viestiin