M104 ravistaa kun kierrokset yli 2000rpm.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
LJN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.12.2006 15:03
Paikkakunta: kerava

M104 ravistaa kun kierrokset yli 2000rpm.

Viesti Kirjoittaja LJN »

Elikkä kone alkaa ravistaa melko pahasti kierrosten noustessa tasan 2000rpm ja siitä ylös päin, tyhjäkäynti on silti melko tasainen. Tuntuu kuin kone kävisi hirmu rikkaalla. Eihän imunokka-akselin ajoitus muutu näin pienillä kierroksilla? Tähän mennessä vaihdettu:
-virranjakajan kansi
-pyörijä
-tulpanjohdot
-tulpat
-kaikki suodattimet ja nesteet/öljyt
-lambda-anturi
Auto on tullut ostettua muutama kuukausi sitten ja vika on lähinnä pahentunut. Kone vetää silti melko hyvin eikä syö älyttömästi öljyä. Auto on -90 300e-24 manuaali. Alkaa vaan pikkuhiljaa ideat loppua...
300e-24 -90 w124
300e -89 w124
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Minkäs tuntunen siinä on koneen käynti juuri niillä ongelma kierroksilla?
Röpeltääkö?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
LJN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.12.2006 15:03
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja LJN »

Joo...Ihan kuin tippuisi yksi muki pois ja kierrokset tippuu parisataa kierosta. Kun kaasua taas hiukan keventää niin alkaa käydä hyvin ja siitä kun nostaa takaisin kahteentonniin niin taas käynti muuttuu ravistavaksi.
300e-24 -90 w124
300e -89 w124
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tapahtuuko tuo ajon aikana? Tyhjäkäynnillä kierrokset rajoitetaan moottorin suojelemiseksi.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

e320 kirjoitti:Tapahtuuko tuo ajon aikana? Tyhjäkäynnillä kierrokset rajoitetaan moottorin suojelemiseksi.
Tuota tyhjäkäynti hommaa nyt en ymmärtänyt kyllä ollenkaan?

Mut tohon vikaan luulisin jos röpeltää niin saa todennäköisesti helvetisti bensaa.
Mutua!
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
LJN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.12.2006 15:03
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja LJN »

Täytyy varmaan pyhien jälkeen viedä seoksen säätöön josko paranisi...
300e-24 -90 w124
300e -89 w124
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Manu300cea24 kirjoitti:
e320 kirjoitti:Tapahtuuko tuo ajon aikana? Tyhjäkäynnillä kierrokset rajoitetaan moottorin suojelemiseksi.
Tuota tyhjäkäynti hommaa nyt en ymmärtänyt kyllä ollenkaan?

Mut tohon vikaan luulisin jos röpeltää niin saa todennäköisesti helvetisti bensaa.
Mutua!
Moni on yrittänyt kierrättää M104:ää paikallaan jolloin kierrosrajoitin pätkii kierrokset pois. Kone vaikuttaa rikkinäiseltä kun ei kierrä, mutta efekti ei esiinnykään ajossa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Niin olen kyllä huomannut että se ei kierrä niin paljoa kun ajossa(M104:nen)
Vaan tarkoitin että miten se käy nuilla kierroksilla (2000-3000rpm.)
Kun rajotin taitaa paukkua vasta jossain 5000:n kantturoiden kohdalla vapaalla ollessa.
Jos noissa 2-4tuhannen kierroksilla röpöttää ja ruplattaa niin uskosin et käy rikkaalla?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Eikös tuo M104 320 rajoita kierroksia 4000:ssa olleessaan vapaalla, mutta M104 300 ei?

Ainakaan veljen 300:ssa ei ole rajoitinta, mutta omassa 320:ssä on :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Ajattelin vaan ilmoittaa tässä, että eiköhän se ollut tuon rajoituksen kanssa niin että automaattilaatikko ei anna kierrättää vapaalla taikka parkissa yli 4000? Eli jos kyseessä on manuaalilaatikolla, niin kyllähän se kiertää vapaalla just sen minkä ajossa eli rajottimeen. En nyt muista missä kohtaa se oli kun en pahemmin omia autoja kenkäse. Oliskos joku 7500 missä tulee rajotin kuvioihin. Viisaammat voi korjata.

Kirjoittele heti jos selviää ongelman pesäke. Sillä itselläni on vastaavaa oireilua tuon toisen mokoman kanssa. Eli 2000 kierroksen kohtaalla tuntus vähän ailahtelevan/puutuneen oloinen. Eli ei käy aivan puhtaasti, mutta ei kyllä ravistelekkaan pahemmin. Pientä värinää on havaittavissa. Eli tuntus että sais kanssa vähän turhan kovaa seosta. Autoon on vaihdettu vuosi sitten lamda ja nyt tuli juuri vaihdettua tulpat,johdot,virranjakaja ja puola. Eli tuntuu jo vähän että vika esiintyy enemmän tuolla ruiskunpuolella, kun sytytyspuolella. Ruiskunjohtosarjan kaikki liittimet kävin läpi tässä Ei näkynyt mitään normaalisti poikkeavaa. Ruiskuboxin sisäänkin tuli kurkistettua, mutta ei näyttänyt siltä että olisi käry käynyt joskus. Tarkoituksena on nyt seuraavaksi kokeilla vikakoodilukua seuraavilla kunnon vapailla, jos siellä näkyisi joku herja. Tyhjäkäynti kierrokset P-asenossa pysyy siinä 1000kierroksen kohtaalla, mutta D-asennossa tyhjäkäynti pysyy siinä noin 700. Eli tyhjäkäynnin kierrosten suhteen melko normaali, vaikka samaa epäpuhdasta käyntiä havaittavissa myös tyhjäkäynnillä, vaikka kierrokset ovatkin kohdallansa.
220.128 Black Mirror
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tulipa tuossa mieleen taas tuo jo unohtunut juttu:

Vanhemmat M104:t kärsivät hajoavasta johdotussarjasta. Eli koko moottorin johdotuspaketti murenee kirjaimellisesti käsiin vanhemmiten - eristeet murenevat pois. Tästä seuraa läpilyöntejä, oikosulkuja yms. mukavaa ja niiden seurauksena tietty mystisiä käyntiongelmia.

Uusi johtosatsi maksaa 700 taalaa jenkeistä tilattuna, työtä toinen mokoma päälle.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

e320 kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen taas tuo jo unohtunut juttu:

Vanhemmat M104:t kärsivät hajoavasta johdotussarjasta. Eli koko moottorin johdotuspaketti murenee kirjaimellisesti käsiin vanhemmiten - eristeet murenevat pois. Tästä seuraa läpilyöntejä, oikosulkuja yms. mukavaa ja niiden seurauksena tietty mystisiä käyntiongelmia.

Uusi johtosatsi maksaa 700 taalaa jenkeistä tilattuna, työtä toinen mokoma päälle.
Taisi muuten olla juuri toisinpäin. Uudemmassa 320:ssä sulavat sytytyksen johtosarjat ja vetää puolat oikoseen :!:
220.128 Black Mirror
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Tarkista puolan ensiöjohdotukset, ne voi olla huonossa kunnossa.
Toiseksi jos nypyttää kovilla kierroksilla niin kone menee laihalle, jos ei ole labdaanturilla varustettu versio ECM:stä.
Eli jos säädät että käy hyvin tyhjäkäynnillä niin kierroksilla menee laihalle, vika löytyi väärin suunnitellusta ECM ohjelmasta.
Lisää: http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site

Kuva
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Kryptonite kirjoitti:Ajattelin vaan ilmoittaa tässä, että eiköhän se ollut tuon rajoituksen kanssa niin että automaattilaatikko ei anna kierrättää vapaalla taikka parkissa yli 4000? Eli jos kyseessä on manuaalilaatikolla, niin kyllähän se kiertää vapaalla just sen minkä ajossa eli rajottimeen.
Veljen 300-24 coupe on automaatilla ja kiertää vapaalla sinne mihin ajossakin eli punarajalle. Oma 320 ei kierrä vapaalla kuin 4000 :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Sami201 kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Ajattelin vaan ilmoittaa tässä, että eiköhän se ollut tuon rajoituksen kanssa niin että automaattilaatikko ei anna kierrättää vapaalla taikka parkissa yli 4000? Eli jos kyseessä on manuaalilaatikolla, niin kyllähän se kiertää vapaalla just sen minkä ajossa eli rajottimeen.
Veljen 300-24 coupe on automaatilla ja kiertää vapaalla sinne mihin ajossakin eli punarajalle. Oma 320 ei kierrä vapaalla kuin 4000 :roll:
Veljesi automaattilaatikko ei taida ihan kunnossa olla.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

capriceman kirjoitti:Tarkista puolan ensiöjohdotukset, ne voi olla huonossa kunnossa.
Toiseksi jos nypyttää kovilla kierroksilla niin kone menee laihalle, jos ei ole labdaanturilla varustettu versio ECM:stä.
Eli jos säädät että käy hyvin tyhjäkäynnillä niin kierroksilla menee laihalle, vika löytyi väärin suunnitellusta ECM ohjelmasta.
Lisää: http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site

[ http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site/hfm000.jpg ]
Juuri tätä tarkoitin. tämä on 320:n ominaisuus ei 300-24 tappisen.
220.128 Black Mirror
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kryptonite kirjoitti:
e320 kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen taas tuo jo unohtunut juttu:

Vanhemmat M104:t kärsivät hajoavasta johdotussarjasta. Eli koko moottorin johdotuspaketti murenee kirjaimellisesti käsiin vanhemmiten - eristeet murenevat pois. Tästä seuraa läpilyöntejä, oikosulkuja yms. mukavaa ja niiden seurauksena tietty mystisiä käyntiongelmia.

Uusi johtosatsi maksaa 700 taalaa jenkeistä tilattuna, työtä toinen mokoma päälle.
Taisi muuten olla juuri toisinpäin. Uudemmassa 320:ssä sulavat sytytyksen johtosarjat ja vetää puolat oikoseen :!:
Ongelma esiintyi -91 ja -95 välissä.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Sama probleema myös 280E/E 280:n kanssa, johtosarja taitaa olla täysin sama kuin E 320:ssa. Mistä sen johtosarjan sai 700 egellä jenkkilästä? Lieköhän se samanlaista sekundalaatua kuin alkuperäinen?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

e320 kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
e320 kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen taas tuo jo unohtunut juttu:

Vanhemmat M104:t kärsivät hajoavasta johdotussarjasta. Eli koko moottorin johdotuspaketti murenee kirjaimellisesti käsiin vanhemmiten - eristeet murenevat pois. Tästä seuraa läpilyöntejä, oikosulkuja yms. mukavaa ja niiden seurauksena tietty mystisiä käyntiongelmia.

Uusi johtosatsi maksaa 700 taalaa jenkeistä tilattuna, työtä toinen mokoma päälle.
Taisi muuten olla juuri toisinpäin. Uudemmassa 320:ssä sulavat sytytyksen johtosarjat ja vetää puolat oikoseen :!:
Ongelma esiintyi -91 ja -95 välissä.
Ongelma taisi esiintyä -93-95 Sillä 320:stä ei pahemmin valmistettu ennen -93

Muistakaa nyt että 320:stä ja 300-24:sta ei voi mitenkään verrata keskenään. Kyseessä aivan eri totetus kaikin puolin vaikka molemman moottorityyppi alkaakin M104...
m4rcuz kirjoitti:Sama probleema myös 280E/E 280:n kanssa, johtosarja taitaa olla täysin sama kuin E 320:ssa. Mistä sen johtosarjan sai 700 egellä jenkkilästä? Lieköhän se samanlaista sekundalaatua kuin alkuperäinen?
Tietääkseni enemmän kyllä tekninen toteutus puoltaa tuonne 300-24:n puolelle kuin 320:n. Eikö tuo 280:n sytytys ollut vielä aivan perinteisellä virranjakajalla toteutettu?

300-24:ssa ainoastaan ruiskun johtosarja (ainoa) voi ottaa ajan kanssa itteensä lämmön takia. Etupäässä johtosarjasta nokka-akselin asentotunnistimen johto, Imunokan tunnistimen johto ja sähköflektien lämpötila-anturin johto. Sillä itse uusin niitä johtoja juuri toisesta cupeesta ihan vain juottamalla osan johtosarjaa uusiksi. Nämäkin ottavat sen takia herkästi itseensä kun johdot kun majailevat aivan miltein vesipumpussa kiinni, joka tiedetysti on lämmin.
220.128 Black Mirror
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Ainoastaan 300-24 on vanhemmalla virranjakajasysteemillä! Myös E280 on suorasytytys 3:lla puolalla! Moniko muuten tietää että tämä 3-puolasysteemi iskee kipinän jokaisella kampiakselin kierroksella ja kahdessa sylinterissä yhtä aikaa? Kun toisessa sylinterissä on työtahti meneillään niin toisessa on vaihtotahti. Vaihtotahdin aikana sylinterissä ei ole painetta jolloin kipinän vaatima energia on todella pieni verrattuna työtahdissa olevaan!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Vastaa Viestiin