W126 lämppärilaatua

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W126 lämppärilaatua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pidettiin sitten pidempi palaveri tämän naapurin kanssa hänen pajallaan. Kyse ei siis ole MB-hovimestarista, vaan "siviilimiehestä", joka tosin osaa ropata varsinkin noita dieseleitä vallan pätevästi. Nyt hän sitten hommasi vaimolleen '89-mallisen W126 260SE:n, tomaatilla, mutta ilman ilmastointia ja tietenkin samanvärisen kuin Kaapon 172. Ettei jäisi pekkaa pahemmaksi :shock: :lol:

Tuumailtiin tuota lämppärinvikaa Daamissa. Mittarein todettiin, että kuskin puolen lämmönsäätöpyörä, tai oikeastaan sen säätövastus on viallinen. Repsikan puoli toimii mittarin mukaan oikein, mutta näinkö sitten särki oleva kuskin säätö sekoittaa tuota toistakin. Magneettivenathan saavat sähköä säädettäessä kylmälle eli systeemi antaa lämmintä, vaikka virrat olisivat lämppäriltä täysin lamaannuksissa - onko ajateltu näitä arktisiakin asukkaita :shock:

Tällä kaverilla on ollut S-koppaisia viisi, vielä on W108 tallissa odottamassa uutta tulevaisuutta. Kehui kuitenkin, että W126 on laadukkain valmistettu malli. No tiedä häntä.... W108 (300) kuulemma meni lapinreissun tien päällä n. 9 litralla, mutta talvella kaupunkiajossa kiesi nautti 35-40 litraa. Kaasarikoneella ja automaatti. Melkoisia lukemia :lol: 260SE menee kuulemma alta kympin tomaattinakin.....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W126 lämppärilaatua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jukka N. kirjoitti: W108 (300) kuulemma meni lapinreissun tien päällä n. 9 litralla, mutta talvella kaupunkiajossa kiesi nautti 35-40 litraa. Kaasarikoneella ja automaatti. Melkoisia lukemia :lol: 260SE menee kuulemma alta kympin tomaattinakin.....
Mitämitä... jos kyseessä on pystylamppuässä, niin yhdistelmät W108+300+kaasari ei pidä kutiaan, jos kyseessä on originaalipelit ja vermeet.

Ensinnä 300-mallit olivat tyyppiä W109, ja aina ilmajousitettuja. Toiseksi 300:t olivat ruiskulla varustettuja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No kolmilitraisesta tuo retosteli, mutta olisiko sitten ollut 280, jos heppu vähän epähuomiossa pyöristeli noita tilavuuksia :shock:
Mutta kaasarin sanoi koneessa joka tapauksessa olevan. Eikä ruiskua saa tuollaista määrää kai syömään edes väkisin pakottamalla. Edes pystylamppuässässä :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Hmm...
Kyllä tuo meikäläisen vaiva taisi parantua 100%:sti uusilla sisäkaluilla. :shock:
Munien paklingit olivat täysin repeytyneet irti, ei siis kannata korjailla kontaktiliimalla.
Ehkä pelkääjän puolelle tulee hivenen vähemmän löylyä, mutta se nyt voi johtua vaikka paskoittuneesta kennostosta. Joskus tarvis huuhdella tuo järjestelmä kunnolla ja katsoa mitä se on syönyt. Joka tapauksessa nyt toimii niin kuin pitäisikin, termostaatti säätää juuri sopivan lämpötilan, joka myös pysyy. Tarvittaessa onnistuu myös varsin trooppinen ilmasto. Kertaakaan ei ole enää lämmöt loppuneet kesken, edes maantieajossa. Itse asiassa taisi olla parin viikon takaisella Hesan matkalla ainoita autoja liikenteessä, jossa oli kaikki ikkunat sulina. 8)

Mistä sitä kiekonmoloo siten mitataan, josko huvikseen sitä joskus mittailisi?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:
Mistä sitä kiekonmoloo siten mitataan, josko huvikseen sitä joskus mittailisi?
Säätimien toiminta mitataan siitä närhenmunien pistokkeesta eli napataan irti ja tungetaan mittaria tai valokynää reikeliin :oops:
Met tutkittiin valokynällä, kun lämppäri oli pakkokylmlällä, tuli piiriin täydet virrat eli kynä paloi ilmiliekillä. Ehjä repsikan säädin indikoi valoa himmentämällä, kunnes kuumalla asetuksella virtaa ei pistokkeessa ollut enää lainkaan.
Särkinäinen kuskin säätö sammutti tuikun välittömästi pakkokylmältä naksautuksen jälkeen. Eli lämmönsäätö siis on-off -tyylinen, siis joko pakkaskeliä tai sitten täydet löylyt, mutta ei mitään siltä väliltä :x
Vaan viikko menee, ennen kuin KL saa seuraavan mällin Saksasta ja päästään rullien vaihtoon. Mutta kyllä tuon kanssa pärjää JOS on 20 astetta pakkasta tai sitten reilusti lämpöasteita. Siinä väliseudulla on vähän hankalaa saada sopivaa sisäilmaa aikaiseksi :evil:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Eli lämmönsäätö siis on-off -tyylinen, siis joko pakkaskeliä tai sitten täydet löylyt, mutta ei mitään siltä väliltä :x
Hmm...
Joku joskus väitti tuon toimivan siten, että se todellakin annostelee soppaa kennostoon on/off-periaatteella, siis mitään välimuotoja ei olisi? Ainakin kun säädetty lämpö on meikäläisen autossa saavutettu, alkaa kuulua tulipellin takaa semmonen rytinä ja pauke kun magneettiventtiilit sulkeutuvat ja avautuvat eestaas. Nimittäin käytin tuota möttiä erikseen ja kun säätöpyörä oli min-asennossa, oli venttiilit täysin kiinni. Heti kun pyörää naksautti vähänkin lämpimään päin, avautuivat venttiilit täysin. Molemmat toimivat ihan samalla tavalla, siis on/off-systeemillä. Mitään portaattomuutta ei ollut havaittavissa. Ja tuo lämmityslaite todellakin toimii nyt kuin unelma (ja sitten pettää joku muu paikka :x ).
Joku asiantuntija voisi antaa lopullisen niitin meikän teorialle, niin ei tarvis jossitella. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Jukka N. kirjoitti:Säätimien toiminta mitataan siitä närhenmunien pistokkeesta eli napataan irti ja tungetaan mittaria tai valokynää reikeliin :oops:
Met tutkittiin valokynällä, kun lämppäri oli pakkokylmlällä, tuli piiriin täydet virrat eli kynä paloi ilmiliekillä. Ehjä repsikan säädin indikoi valoa himmentämällä, kunnes kuumalla asetuksella virtaa ei pistokkeessa ollut enää lainkaan.
Särkinäinen kuskin säätö sammutti tuikun välittömästi pakkokylmältä naksautuksen jälkeen. Eli lämmönsäätö siis on-off -tyylinen, siis joko pakkaskeliä tai sitten täydet löylyt, mutta ei mitään siltä väliltä :x
Vaan viikko menee, ennen kuin KL saa seuraavan mällin Saksasta ja päästään rullien vaihtoon. Mutta kyllä tuon kanssa pärjää JOS on 20 astetta pakkasta tai sitten reilusti lämpöasteita. Siinä väliseudulla on vähän hankalaa saada sopivaa sisäilmaa aikaiseksi :evil:
Kaikkien lämmönsäätöjärjestelmän osasten kunto saadaan mitattua luotettavasti ainoastaan sisätilan lämmönsäätöjärjestelmän ohjausyksikölle tulevasta 12-napaisesta liittimestä. SE:ssä tuo ohjausyksikkö on vänkärin jalkatilan rintapellissä.
Ilman ilmastointilaitetta testausohje englannin kielellä osin saksan kielellä seuraaavassa:

Lämpötilan säätöpyörien testaaminen kohdissa 2 ja 3.

Copy paste tärvelee ulkoasua ja en saanut sitä viilattua kohdalleen. Kiinnostuneille voin pistää wordina saman infon, jossa rivit ovat kohdallaan.

Heat control system test w126 (cars without climate control)

This tests don’t show if there is something wrong in heater control unit itself.

Measurements are done measuring ohms and volts between different pins in heat control unit 12-pin connector.

1. Between pins 6 and 9 should be 12 V +/-1 V

Note that in this first test ignition switch is in current giving position.


2. Left temp wheel testing / wires 2 and 11 / wires 2 and 7.

Betw pins 2 and 11
Temp wheel at min 0 kOhm +/-1,5 kOhm
22 C 3,5 “
max 5 “

Betw pins 2 and 7
Temp wheel at min 5 kOhm “
22 3,5 “
max 0 “


3. Right temp wheel testing / wires 3 and 11 / wires 3 and 7

Betw pins 3 and 11
Same as betw pins 2 and 11 in test 2. above.

Betw pins 3 and 7
Same as betw pins 2 and 7 in test 2. above.


4. ‘Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 12, sowie Duo-Heizwasserventil pruefen’ that’s how it was written in german.

Testing wires 9 and 12 and duo ventils as well as min and max positions in left temp wheel.

Betw pins 9 and 12
Temp wheel at min 15 ohm note not kOhm tolerance is +/- 3 ohm
22 C 15 note not kOhm
max infinite

Testing wires 5 and 9 and duo ventils as well as min and max positions in right temp wheel.

Betw pins 5 and 9
Same as in test before




5. Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 11 pruefen.

Testing wires 9 and 11 and min and max positions in both temp wheels.

Left temp wheel at min and right temp wheel at max
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm

Left temp wheel at max and right at min
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm


6. Left temperature sensor in temperatur exchanger and wires 1 and 11 testing

Between pins 1 and 11
Coolant temp at 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5
80 1,5

7. Right temperature sensor in temp exchanger and wires 8 and 11 testing

Betw pins 8 and 11
As in test above.


8. Room temperature sensor and wires 10 and 11 testing

Betw pins 10 and 11
Room temperature 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5


9. Zusatzheizwasserpumpe and wires 4 and 9 testing.

Betw pins 4 and 9 5 ohm +/- 1 Ohm


10. Ground test

This test is done measuring ohms between pin 6 (ground) and pins 1…4 / 7…11.
Fuse 5 in main fuse box taken off.

All measurements should give 20 kOhm or more up to infinite.

Mikäli testit osoittavat kaikkien osasten olevan kunnossa niin vialllinen on ohjausyksikkö.

/Jo vain
300 SE
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No tuohan on varsin täydellinen testimetodi. :shock: 8)
Mutta edelleenkin odotetaan vastausta kysymykseen: Toimivatko nuo magneettiventtiilit on/off-periaatteella vaiko portaattomasti? Eli siis onko noille keloille tuleva ohjausvirta vakio, vai voiko se olla jotain siltä väliltä, siis venttiili osittain auki?
Joku joskus kyseenalaisti miten tuo solenoidi voisi olla vain osittain auki? Itsekin sitä hieman ihmettelen, ottaen huomioon jäähdytysjärjestelmän kohtalaisen paineen + koska nuo magneettiventtiilit ovat vain "kevyesti" jousikuormitettuja ja loppujen lopuksi kelat ovat kohtalaisen pieniä. Siis, onko niissä venttiileissä niin paljon voimaa, että ne voivat olla "ylipaineellakin" vain osittain auki?
Heh, kuulostaa ihan huru-ukkojen jutuilta. :lol:

Edit: Ja mitä osia tuohon lämmitysjärjestelmään loppujen lopuksi kuuluu; magneettiventtiili(t), säätöpyörä(t), keskus/säätöyksikkö, haistelijaelin (vaiko useampia?), mitä muuta?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Pasi M. kirjoitti:No tuohan on varsin täydellinen testimetodi. :shock: 8)
Mutta edelleenkin odotetaan vastausta kysymykseen: Toimivatko nuo magneettiventtiilit on/off-periaatteella vaiko portaattomasti? Eli siis onko noille keloille tuleva ohjausvirta vakio, vai voiko se olla jotain siltä väliltä, siis venttiili osittain auki?
Joku joskus kyseenalaisti miten tuo solenoidi voisi olla vain osittain auki? Itsekin sitä hieman ihmettelen, ottaen huomioon jäähdytysjärjestelmän kohtalaisen paineen + koska nuo magneettiventtiilit ovat vain "kevyesti" jousikuormitettuja ja loppujen lopuksi kelat ovat kohtalaisen pieniä. Siis, onko niissä venttiileissä niin paljon voimaa, että ne voivat olla "ylipaineellakin" vain osittain auki?
Heh, kuulostaa ihan huru-ukkojen jutuilta. :lol:

Edit: Ja mitä osia tuohon lämmitysjärjestelmään loppujen lopuksi kuuluu; magneettiventtiili(t), säätöpyörä(t), keskus/säätöyksikkö, haistelijaelin (vaiko useampia?), mitä muuta?
Lämmönsäätelyjärjestelmään kuuluvat lähinnä edellä lueteltujen osasten lisäksi
haistelijaeläimet:

1. katossa taustapeilin takapuolella sen arvoituksellisen pikku ritilän alla lämpötilan mukaan säätyvä vastus. Sisätilan lämpötilatietoilmaa imetään tuolle anturille ilmakanavaa pitkin pienellä moottorilla made in hong gong vänkärin jalkatilasta päin.

2 ja 3 vasemman ja oikeanpuoleinen temp sensor lämpötilan mukaan säätyviä vastuksia in temp exchanger. tuo edellinen on mikä lie suomeksi.
Lämmönvaihdinko?

Koska magneettiventtiileille tuleva jännite/virta vaihtelee säätöpyörien, ohjausyksikön ja lämpötila-antureiden annostelemana niin olettaisin magneettiventtiilien hengailevan täysin aukinaisesta (ilman virtasta ovat venttiilit täysin auki?)jonnekin sille välille asentoon.

/Jo vain
300 SE
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, magneettiventtiilit eivät toimi on/off-periaatteella, vaan avautuvat tarvittavan määrän, Pasin kuulema väite on virheellinen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

jo vain kirjoitti: Kaikkien lämmönsäätöjärjestelmän osasten kunto saadaan mitattua luotettavasti ainoastaan sisätilan lämmönsäätöjärjestelmän ohjausyksikölle tulevasta 12-napaisesta liittimestä. SE:ssä tuo ohjausyksikkö on vänkärin jalkatilan rintapellissä.
Ilman ilmastointilaitetta testausohje englannin kielellä osin saksan kielellä seuraaavassa:

Lämpötilan säätöpyörien testaaminen kohdissa 2 ja 3.

Heat control system test w126 (cars without climate control)

This tests don’t show if there is something wrong in heater control unit itself.

Measurements are done measuring ohms and volts between different pins in heat control unit 12-pin connector.

Mikäli testit osoittavat kaikkien osasten olevan kunnossa niin vialllinen on ohjausyksikkö.

/Jo vain
Johan myrkyn lykkäsi. Mittailin tuon em. ohjeen mukaan äsken nuita karvoja liittimestä, eli liitin pitää olla kait irroitettuna ohjausyksiköstä - ja virrat päällä. Tulos: ei yksikään mittaus osunut kohdalleen. Kaiken lisäksi arvo oli aina sama riippumatta säätörullien asennosta. Osassa mittauksia en saanut lukemaa ollenkaan - en edes sitä 12 V jännitettä saanut.

MUTTA: minulla on autossa 14 napainen liitin - eli onkohan tämä ohje ko. malliin sopiva?

Oireeni (siis auton) on että kuskin puolelle tulee kylmää ainoastaan kun kuskin rulla on MIN-asennossa, muissa asennossa tulee kuumaa. Apparin puoli pelaa hyvin.

En usko että säätöventtiilin kumit on sököt tai venttiili likainen koska se säätää kuumaa/kylmää, väliasento vain uupuu.

Voiko joku sanoa varmuudella onko ne venttiilit ON/OFF- vaiko säätöventtiileitä? Toisessa topicissa (flosse aloitti muistaakseni) mainittiin että ne on ON/OFF-venttiilejä.

Se säätöyksikkö näytti hyvältä - ei ollut palaneita komponentteja, ei tummentumia eikä hajua (sitä mikä tulee kun savu pääsee ulos sähkölaitteesta).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

karra kirjoitti: MUTTA: minulla on autossa 14 napainen liitin - eli onkohan tämä ohje ko. malliin sopiva?

Oireeni (siis auton) on että kuskin puolelle tulee kylmää ainoastaan kun kuskin rulla on MIN-asennossa, muissa asennossa tulee kuumaa. Apparin puoli pelaa hyvin.

En usko että säätöventtiilin kumit on sököt tai venttiili likainen koska se säätää kuumaa/kylmää, väliasento vain uupuu.

Voiko joku sanoa varmuudella onko ne venttiilit ON/OFF- vaiko säätöventtiileitä? Toisessa topicissa (flosse aloitti muistaakseni) mainittiin että ne on ON/OFF-venttiilejä.

Se säätöyksikkö näytti hyvältä - ei ollut palaneita komponentteja, ei tummentumia eikä hajua (sitä mikä tulee kun savu pääsee ulos sähkölaitteesta).
Olen nähnyt ainakin kahta eri versiota ohjain boksista. Uudemmassa on enemmän nastoja ja nastat ovat lituskoja. Vanhemmassa ne ovat pyöreäprofiilisia.

Ainakin 126:n venttiilit ovat on-off -tyyppiset. (124:sta en tiedä, vielä.) Kun kuuntelee toimivan systeemin venttiilejä, niin ne rapsuttelevat ääriasennosta toiseen riippuen lämmön säätimien asennosta.
Terveisin
Tero
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Muut paitsi testi 1, jolla testataan tuleeko boxille virtanen tehdään ilman virtoja.

Tuon 14-pinniliittimen nastoista mahtaapi olla vaikeaa löytää 12-pinnisen vastaavat. 300 SE:hen -89 testi sopii mainiosti ja sain omastani luettua testiproseduurin mukaiset arvot. 14-pinnisen testiä en onnistunut löytämään.
Ohmeja mittaillessa pitää olla tarkkana ohmimittarin oikean ohmiasteikon valinnan kanssa. kOhmejako vaikko Ohmeja.

Tuo oire 'toinen puoli antaa kylmää vain minimillä ja toinen puoli toimii ongelmitta' vaikuttaa tasan samalta kun kohdallani oli silloin kuukausia sitten.

Suosittelisin niiden kahden kookkaan ohjausyksikkötransistorin vaihtamista rohkeasti uuteen. Mars elektroniikan komponenttimyymälään sen piirilevyn kera ja pyytämään niiden tilalle vastaavat. Eivät maksa kuin muutaman euron.
Tinaavatkin varmaan ne mielellään paikoilleen jos aikaa on.
Ei se ohjausyksikkö ainakaan siitä piloille mene.

/Jo vain
300 SE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

jo vain kirjoitti:
Tuo oire 'toinen puoli antaa kylmää vain minimillä ja toinen puoli toimii ongelmitta' vaikuttaa tasan samalta kun kohdallani oli silloin kuukausia sitten.

Suosittelisin niiden kahden kookkaan ohjausyksikkötransistorin vaihtamista rohkeasti uuteen. Mars elektroniikan komponenttimyymälään sen piirilevyn kera ja pyytämään niiden tilalle vastaavat. Eivät maksa kuin muutaman euron.
Tinaavatkin varmaan ne mielellään paikoilleen jos aikaa on.
Ei se ohjausyksikkö ainakaan siitä piloille mene.

/Jo vain
Kiitos, molemmille. Se yksikköhän irtoaa sieltä helposti mukaan joten teen työtä neuvottua. Jos vain sais varmistuksen että mitkä ne 2 kpl transistoreja on. Löin meinaan rojut jo kasaan tältä päivältä. Prosessi-inssin oppimäärään ei kuulunut nuo elektroniikka hebelit nääs :oops: ja vaikka olis kuuluneetkin niin olis varmaan jo unohtuneet.

Syvennyn uudelleen aiheeseen kuun lopussa, kun saan työnantajaltani oikeuden olla arkipäivänä paikkakunnalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Josko photon siitä piirilevystä komponentteineen tänne foorumille pistäisit, niin uskoisin osaavani ne sieltä osoitella.

/Jo vain
300 SE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

jo vain kirjoitti:Josko photon siitä piirilevystä komponentteineen tänne foorumille pistäisit, niin uskoisin osaavani ne sieltä osoitella.

/Jo vain
Jeh, yritetään. Kurkkaan tieteskin ite ensin sitä piirikorttia. On kyllä työ kamerakin tossa salkussa odottaas mutta voi mennä vähän aikaa. Huomenna olen Mikkeliin mänijöitä ja sunnuntaina sitten kauemmas. . . Any way tänks again.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
jo vain kirjoitti:
Tuo oire 'toinen puoli antaa kylmää vain minimillä ja toinen puoli toimii ongelmitta' vaikuttaa tasan samalta kun kohdallani oli silloin kuukausia sitten.

Suosittelisin niiden kahden kookkaan ohjausyksikkötransistorin vaihtamista rohkeasti uuteen.
/Jo vain
Jos vain sais varmistuksen että mitkä ne 2 kpl transistoreja on.
Kävin näyttämässä piirilevyä elektroniikkamymälässä. Siinä oli vain 2 transistoria, aika pieniä - sellaisia lieriöitä, kork. n. 8 mm halkaisija n. 5 mm. Ne meni tilaukseen, hinta yht. 3 euroa. Saa nähdä oliko ne sitten ne oikeat (tai vialliset).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1518
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

tasan ei käy onnen lahjat, minä etsin paskalla rahamäärällä w126:sta, joka olisi mahdollisimman hyväkuntoinen, niin joihinkin perheisiin niitä ostetaan jo toiseksi autoksi vaimolle perkele.

Tämä puolitsoukkina.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Ere866 kirjoitti:tasan ei käy onnen lahjat, minä etsin paskalla rahamäärällä w126:sta, joka olisi mahdollisimman hyväkuntoinen, niin joihinkin perheisiin niitä ostetaan jo toiseksi autoksi vaimolle perkele.

Tämä puolitsoukkina.


Meillä kävi sillee kun kakkos-volvo (automaatti) myytiin niin vaimo omi ässän itselleen. Ostin siihen sitten Sierran mutta kummatkaan ei siitä tykänneet (manuaali :x ), joten iskän vanha sierra palautui ja tilalle tuli lisää jenkkipeltiä (automaatti + nelikko). Kuitenkin, kaikki matka-ajot ajetaan ässällä - sattuneesta syystä, tiedätte varmaan :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
karra kirjoitti:
jo vain kirjoitti:
Tuo oire 'toinen puoli antaa kylmää vain minimillä ja toinen puoli toimii ongelmitta' vaikuttaa tasan samalta kun kohdallani oli silloin kuukausia sitten.

Suosittelisin niiden kahden kookkaan ohjausyksikkötransistorin vaihtamista rohkeasti uuteen.
/Jo vain
Jos vain sais varmistuksen että mitkä ne 2 kpl transistoreja on.
Kävin näyttämässä piirilevyä elektroniikkamymälässä. Siinä oli vain 2 transistoria, aika pieniä - sellaisia lieriöitä, kork. n. 8 mm halkaisija n. 5 mm. Ne meni tilaukseen, hinta yht. 3 euroa. Saa nähdä oliko ne sitten ne oikeat (tai vialliset).
Eli transut...eiku trankut :oops: 2 kpl (tyyppi BC548) vaihdettu. Ei vaikutusta toimintaan, mutta ei siis mennyt huonommaksikaan (mitä näyttää taas ueasti tapahtuvan). Nyt on kyselyssä koko paneeli (käytetty toki), jos kokeilis sen vaihtoa :?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Joo... :twisted: . Lämppäri kettuilee täälläkin. Tein "jo vain" :n hienon testi-
prosedyyrin mukaisen testin, enkä suuremmin ilahtunut. Kaikki muut osiot
jokseenkin täysin sekaisin paitsi 1. ja 9. :cry: . osiot 4 (5-9), 5, ja 10 kaikki
tulokset= ääretön!. Puuttuuko jostain johto (poikki) tai mistä voisi vikaa
hakea? Toivoisin ainakin Flossen ja jo vain;n kannanotttoja aiheeseen.
Pinni 6 on yhteydessä maahan. Mittari oli oikeassa asennossa mittausten
ajan.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Kaapo kirjoitti:Eikä ruiskua saa tuollaista määrää kai syömään edes väkisin pakottamalla. Edes pystylamppuässässä :roll:
Menee kauan sitten käydyn keskustelun sivujuonteelle :oops: ja pois itse viimeaikaisesta pääasiasta, mutta kuitataan kuitenkin: kyllä noille 108/109-ruiskuillekin kakku maittaa. Joskus tuntuu kaasarien ja ruiskujen välisen eron olleen lähinnä triviaali - vaikka teoriassa kait ruiskulle pitäisi maittaa kohtuullisempi määrä elämännestettä kuin kaasarille. Eli eivät nuo Mersun 60-70 -lukujen ruiskut olleet vissiin mitään varsinaisia kulutusirtiottoja kaasutinkoneisista sisaruksistaan. :roll:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja W140 »

Juha K. kirjoitti:...Eli eivät nuo Mersun 60-70 -lukujen ruiskut olleet vissiin mitään varsinaisia kulutusirtiottoja kaasutinkoneisista sisaruksistaan. :roll:
Ei 60-luvulla ollut vielä sille säästämiselle mitään tarvetta. :D
Vasta seuraavalla vuosikymmenellä. :shock:
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Väittäisin, että kaikkien mersujen lämmönsäätöpaneelit jotka on varustettu säätörullilla toimivat seuraavasti. Venttiilit ovat on/off tyyppisiä, mutta ne saavat ohjauksen paneelilta josta se ohjaus tulee pulsseina. Pulssitiheys riippuu siitä, mikä lämpöalue on valittu. Eli jos lämpö on säädetty kuumalle niin venttiilit saavat pulsseja kiivaassa tahdissa kunnes kyseinen lämpötila on saavutettu ja sen jälkeen pulsit tulee harvakseltaan vain pitääkseen lämpötilan oikeissa arvoissa. Normaalitilanteessa venttiilillä on sähkö päällä ja venttiili on kiinni, mutta kun valittua lämpötilaa halutaan niin paneeli käskee venttiileiden aueta. Venttiileitä pidetään auki vain sen verran kuin lämpötila vaatii. Jos laitat käden venttiileiden päälle kun auto on lämmin, niin huomaat kun venttiilit aina silloin tällöin tärähtävät. Eli pulssiohjaus. Tais tulla aika sekava selostus. :oops:
Siis ainakun tulee pulssi on venttiili auki.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Juha Stoor kirjoitti:Joo... :twisted: . Lämppäri kettuilee täälläkin. Tein "jo vain" :n hienon testi-
prosedyyrin mukaisen testin, enkä suuremmin ilahtunut. Kaikki muut osiot
jokseenkin täysin sekaisin paitsi 1. ja 9. :cry: . osiot 4 (5-9), 5, ja 10 kaikki
tulokset= ääretön!. Puuttuuko jostain johto (poikki) tai mistä voisi vikaa
hakea? Toivoisin ainakin Flossen ja jo vain;n kannanotttoja aiheeseen.
Pinni 6 on yhteydessä maahan. Mittari oli oikeassa asennossa mittausten
ajan.
Toimiikos mittalaite varmasti?
Saatko esim. 2-pin ja jonkin muun 12-pinneistä välille testin jonkin osion arvoihin verraten järjellisiä arvoja?

Autoni, johon tuo testiproseduuri workki on vuosimallia -89. Ja ei siis ilmastointia.
300 SE
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

On/off

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Allekirjoitan tuon on/off toimintamallin. Solenoidi on sen verran tyhmä olio, ettei se pysty välisäätöihin :lol:

---
Mikä olikaan Juhan perimmäinen ongelma, johon kommenttiani kaivataan?

Kumman mallinen boxi sinulla on? 14-tappinen (about), tapit pyöreät vai se n. 20-tappinen, litteät tapit? Jo_vain testiohje on sille pyöreätappiselle.
Terveisin
Tero
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Alkuperäinen ongelma oli: miten tulkita testituloksia? Sain kuitenkin hätäpäissäni vaihdettua vasemman säätöpyörän, joka oli tulkintani
vikaan mittausten perusteella. Vika ei ollutkaan siinä, vaan esiintyy lähes
identtisenä edelliseen verrattuna. :roll: . Elikkäs nyt päätelmäni on seuraava:
Vian täytyy olla vesiventtilissä, koskapa ohjausboxi on mykkänä mittausten ajan. Täytyy vaan saada menemään testiprosedyyri "läpi", ennenkuin vikaa voi muualta etsiä. Ihmettelin testi 10 tuloksia turhaan, kokapa minulta oli jäänyt huomaamatta sana "infinite", joten ääretön on OK! . Oletteko irroittaneet vesivenan kokonaan, vai onnistuuko irroittamalla ruuvit (6kpl ) kannesta ja
ujuttaa magneetit pihalle? Näyttäisi olevan ERITTÄIN ahdas paikka irroittaa
letkuja murikasta. Pitääkö laskea nesteet pihalle ennen toimenpiteitä?
Kiitollisena vastauksia odotellen J S.
PS. Auto on 300SE 1988 ilman AC:ta ja liiti on 12- napainen, joten kyllä tuo
on juuri oikea testi vehkeeseen.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Juha Stoor kirjoitti:Alkuperäinen ongelma oli: miten tulkita testituloksia? Sain kuitenkin hätäpäissäni vaihdettua vasemman säätöpyörän, joka oli tulkintani
vikaan mittausten perusteella. Vika ei ollutkaan siinä, vaan esiintyy lähes
identtisenä edelliseen verrattuna. :roll: . Elikkäs nyt päätelmäni on seuraava:
Vian täytyy olla vesiventtilissä, koskapa ohjausboxi on mykkänä mittausten ajan. Täytyy vaan saada menemään testiprosedyyri "läpi", ennenkuin vikaa voi muualta etsiä. Ihmettelin testi 10 tuloksia turhaan, kokapa minulta oli jäänyt huomaamatta sana "infinite", joten ääretön on OK! . Oletteko irroittaneet vesivenan kokonaan, vai onnistuuko irroittamalla ruuvit (6kpl ) kannesta ja
ujuttaa magneetit pihalle? Näyttäisi olevan ERITTÄIN ahdas paikka irroittaa
letkuja murikasta. Pitääkö laskea nesteet pihalle ennen toimenpiteitä?
Kiitollisena vastauksia odotellen J S.
PS. Auto on 300SE 1988 ilman AC:ta ja liiti on 12- napainen, joten kyllä tuo
on juuri oikea testi vehkeeseen.
Ehken ole oikein hiffaavalla päällä, mutten vieläkään ymmärrä, mikä on vika, jonka takia tutkit lämppärisysteemiä...

Vesivenan kansi mahtuu ulos siitä ahtaasta väliköstä. Kannattaa teipata ne kannenläpi tuontyvät metalli tapit ennen irroitusta. Tuolloin varmistat, että käämit säilyvät ehjinä irroituksen ajan. Vastaavasti teippaus kannattaa tehdä myös kasausvaiheessa.

Vettä ei tarvitse laskea. Pistoke vain irti ja pari ohutta letkua siitä kannen yläpuolelta.

Vesivenan toiminnan voi testailla antamalla virtaan suoraan päällä oleviin nastoihin. Olikohan se niin päin, että vesi virtaa täysillä ilman virtaa ja antamalla önkää nastoihin, solenoidi vetää ja hana sulkeutuu...

Ja noita hanojahan on siis kaksi, sen yhden motikän sisällä. Paitsi automaatti-ilmastoinnillisessa, jossa on vain yksi. Erottaa kannen läpi työntyvien pattien perusteella.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

dieselflosse kirjoitti: Vesivenan toiminnan voi testailla antamalla virtaan suoraan päällä oleviin nastoihin. Olikohan se niin päin, että vesi virtaa täysillä ilman virtaa ja antamalla önkää nastoihin, solenoidi vetää ja hana sulkeutuu...
Näin sen pitäisi mennä eli jos lämppäriltä katoaa jostain syystä virta, niin matkustajapoloiset eivät ainakaan palellu kuoliaaksi matkan varrella. Esim. New Mexicossa ajelevat voisivat olla toista mieltä, mutta ainahan liiat löylyt saa tuulettelua pihalle - lämpimikseen taas ei kukaan jaksa montaa kymmentäkään kilometriä piereksiä :shock: :x

Muuten toimintaseloste oli asianmukainen, oma närhenmunaprojekti on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Eli ei vesiä pihalle ja teipit murkuloiden kauloille tai kokonaan kanteen kiinni. Itse tosin jouduin irrottamaan toisen vesiletkun, oli niin hankalalla mutkalla munakotelon kannen edessä. Letkunpäästä tuli muutama loraus, mutta ainahan terveestä letkusta sen verran.... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

:oops: . En tainnut ilmaista tosiaan vian oireita, vaan ryhdyin suoraan penäämään korjauskonsteja. Vikahan on sellainen, että lämmöt heittelehtivät satunnaisesti (ilmenee varsinkin kovalla, yli 10C:n pakkasella). Aluksi autossa on julmetun kuumaa, kun kuskin puoli työntää melkein liekkejä ilmasuuttimista. Sitten kun vetää kuskin puolen rullan ensin MAX, senjälkeen
heti MIN ja siitä siirtää n 20C:n kohdalle, lämmöt asettuvat pitkässä juoksussa.
Alkutilanne on aina sama: molemmat rissat 20C:n hujakoissa.
Eniten pelottaa kesän tulo, koskapa kuskinpuolta ei saa millään ilveellä
kylmäksi (tarkoitan senkkiin tulevaa ilmaa...) :lol: . Sorry Flosse, ei ollut tarkoitus luulla Sinua (niinkuin ei muitakaan) ennustajaksi !
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Vastaa Viestiin