kokemuksia??? w124 250td/tdt omistajat.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

kokemuksia??? w124 250td/tdt omistajat.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

elikkäs nyt ois tarvetta tietää mitä kaikkea tuomosesta mersusta kannattaa tsekata jos lähtee ostoaikeissa noita etsiskelemään...mahdolliset ruostealut sun muut... olis yks hyvä ehdokas tiedossa -89 250td aj. n.280tkm.. musta ja aika siistissä kunnossa sisältä ja päältä, karo-sisustalla
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Tässä tarkistuslistaa aluksi, moni kohta pätenee muihinkin malleihin:
Aluksi, kaikista negatiivisista seikoista huolimatta mieti miten paljon tilaa saat käyttöösi, loistava työkalu tai nelihenkisen harrastavan lapsiperheen auto jota voi korjata itsekin!

-milloin moottorin nokkaketju on vaihdettu, kestää neljännesmiljoonan ja sitten alkaa venymä haitata vetokykyä.
-vuotaako alipainepumpusta öljyä
-onko mottorin kannakekumit ehjät
-onko kardaanin ja vaihteiston välissä oleva värinänvaimenninkumi ehjä
-onko perän "häränsilmät" ehjät, vialliset kolahtaa vaihdetta vaihtaessa
-kytkin ravistaa ja kardaanin kiekot, kannatinlaakeri/ -kumi rikki
-pysyykö 5-vaihde päällä "kaasulla nykiessä" jos manuuali laatikko
-onko autossa vetokoukku, kiskomalla moni paikka kulutettu enemmän
-toimiiko takaluukun lukossa sähköinen osuus
-toimiiko keskuslukko myös takaluukun lukosta lukittaessa
-toimiiko tärkeä takalasin pyyhin ja -pesuri, myös mukaantulo pakkivaihde kytkettäessä ( johdot poikki saranasta yms. hankalat uusia, pesurin letku poikki samoin taitteesta oikealla puolella ja pesuvesi valuu korin/luukun sisään)
-radioantennin kunto oikealla takana, originaali piiska kaarevassa kylkipellissä, jos kumi rikki niin vesi valuu suoraan sisään ja tarvikerisut ei sovi
-onko takarontin poskissa vettä pohjalla poistotulpat tukossa ( varakumin alla etenkin)
-etupään kallistuksenvakaajan kumit väljät
-etuiskarit vuotaneet ja jouset on vetelät
-takapään peränsäätö , toimiiko, onko hydrauliputket ruosteessa vuotaako sylinterit, aika arvokas korjata jos täysremontin tarpeessa
-em. hydraulinen tasonsäätö on hyvä kun toimii , voit ottaa täyden kuorman tavaraa ja vielä ajettavuus säilyy.
-takakelkan ja korin välissä kumit on hapantuneet rikki
-onko sisälokarit ja roiskeläpät asennettu, etusiivet on lahot jos ei ole sisälokareita, puskurin vilkun kulmassa on savea ja kukkii ulospäin.
-takaoven kynnyksen takanurkassa on lahoa, siinä missä kynnys loppuu ja kaari alkaa nousta ylöspäin, näet kun avaat takaoven.
-pakoputki on laho takapöntön kulmasta, putken tuloliitoksesta ja pöntön kannatinkumeja poikki/puuttuu
-toimiiko tuulilasinpyyhin takeltelematta, pysähtyykö oikeaan paikkaan
-tuulilasin alareunan muovilista irvistää ja vesi pääsee väliin, pelti lahoaa lasin alta, pakkasella lasi natisee kun vesi on sinne jäätynyt
-kiljuuko lämmityslaitteen puhallin
-toimivatko puhaltimen kaikki nopeudet
-toimiiko virtalukko takeltelematta, pienikin vika kostautuu...
-sopiiko virta-avain kaikkiin lukkoihin, myös takarontin lattiassa olevaan luukun lukkoon. Eli usein on vaihdettu pakon edessä vain virtalukko sarjoittamatta ja muut lukot jätetty ennalleen - moniavainongelma.
-ovien rajoittajat paukkuu, kun hajoaa niin et saa ovea kiinni sivistyneesti
-takaluukun kannatinpumput on löysät, pakkasella luukku ei pysy ylhäällä
-takaluukun alareuna on laho
-kuljettajan istuinverhoilu puhki
-kuljettajan istuimen säätömekanismi on revennyt hitsauksistaan penkin alla
-tavaratilan sivuikkunoiden tiivisteen alareunassa on kosteutta ja lahoa
-katto on naarmutettu huonojen taakkatelineiden kanssa pelatessa
-toimiiko sadevesien poisto konehuoneesta, etenkin akun takana koivunlehtiä yms. moskaa ja akkuhapot vuotaneet sekaan
-jos ei ns. suomiauto niin akkuteline liian pieni, pohjolan tallissa hyvä 100Ah akku ei sovi telineeseen, samoin laturi voi olla vain 55 A.
-onko lämmitettävät sivupeilit
-toimiiko tarpeellinen takalasin lämmitin, auton suuresta sisätilasta johtuen lasi ei heti sula pelkän lämmityslaiteen voimasta
-onko alustassa paikallaan sekä moottorin että vaihteiston pohjaverhoilut (panssarit)
-ajovaloumpioiden ja -lasien kunto, valot on melko tehottomat hyväkuntoisenakin, testaa valojen korkeudensäädön toiminta
-takalyhtyjen lasien kunto, arat rikkoontumaan suurpiirteisesti peruteltaessa tai autoa lastatessa. Suhteellisen kalliita.
-päävalokatkaisijan kunto, pikkuvikaisena ajovalot ei syty...
-onko takapenkissä ns. tavaraverkko tavaratilaa vasten (lisävaruste)
-jos valittavanasi on 300TD tai 250 TD niin ota 300 voiman ja järeämmän tekniikan takia.

-Onnea etsintään. Äläkä ostaa mätää, tekniikkaa on mukavampi korjata kuin tehdä peltitöitä. Itsellä 250Td vuodelta 1987 mittarissa 343tkm.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

huhhuh... tuo juttu piti ottaa jo omalle koneelle parempaan talteen.. :P
eiköhän noilla jutuilla pääse jo hyvästi eteenpäin...
kaveri kauppasikin jo tollasta -87 300td:tä.. onkos se millä tavalla rakennettu järeämmin? perä ja taka-akselisto?
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Mm. kytkinlevy ja vaihteisto järeemmät. Värinänvaimennin ja kardaanin kumikiekot isommat jne...
Vastaa Viestiin