C280 vs C230 Kompressor

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

C280 vs C230 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ei oo vieläkään bemari kaupaksi mennyt, mutta jos joskus sattus menemään niin tuo C-malli kiinnostais seuraavaksi autoksi. Ja erityisesti C280 tai C230 Kompressor. Tehothan noissa taitaa olla samat 193 hv, mutta miten väännöt? Entä onko tuossa kompuramallissa ollu tuon ahtimen kans mitään ongelmia? Tuo C280 saattas kyllä olla tekniikan puolesta vähän luotettavampi, kun siinä ei tuota ahdinta ole..vai miten on? No ainakin niitä sytytysjohto/puola -ongelmia on tuntunut foorumin C280 -omistajilla olevan. Mobile.de:stä vilkuilin molempia, samoissa hinnoissa pyörivät molemmat, eli 5000-6500 eurolla oli jo paljon tarjontaa. Veroja tullin sivujen mukaan tulis suunnilleen toinen mokoma.

Kertokaahan omistajat kokemuksia autoistanne, noista kompuramalleista ei kyllä hirveästi juttua ole ollut.
Viimeksi muokannut Kinnunen, Pe 02.06.2006 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Tässä muutama esimerkki:

Klik

Klik

Klik
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Itellä C230K ollut puolisenvuotta ajossa eikä siitä pahaa sanomista ole....kuuleman mukaan tuo kompura kyllä kestää, joitain yksilöistä tietenkin löytyy josta se on pamahtanut mutta pääasiallisesti toimii.
Ja 193hv tuntuu ihan kivalta varsinkin edellisen C180 jälkeen. Joten ainakin tuota C230 Kompuraa voin suositella. Ei siinä tietenkään ole sitä 6´ konetta mutta hyvin se rullaa neljälläkin pytyllä. Lisäksi se on ainakin ohjekirjan mukaan taloudellisin C-malli W202 koppaisista.
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Mites onko tuo kone hyvin alhaalta vääntävä, vai täytyykö konetta hehkuttaa johonki 4000 varviin ennen ku alkaa jotaki tapahtumaan? (niinku tuossa bemarissa). Ootko tuonu sen ulkomailta ja paljonko oli verot?

Kyllähän kuutoskone ois aina kuutoskone, mutta ois mukava kokeilla tuollasta mekaanisesti ahdettua peliä välillä..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

230 kompura Kone vääntää 2000-6000rpm kuin tauti. :P
w208 clk:ssa kompura lähtee ahtamaan vasta 2000rpm tienoilla. C-sarjasta ei tietoo, mutta luultavasti samasta kohtaa.

Hyvää plussaa kompurakoneen kohdalla on myös kohtalainen viritys potenttiaali jos 193 heppaa ja 280nm ei riitä.

Tuosta myllystä saa ulos "perus" kutittelulla 260hv ja yli 400nm.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

No niin, sitä vähän ajattelinki että tuolla kompuralla saa varmaan paremmat alaväännöt, kuin 280:sessä...hyvä näin!
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kuten täällä totean, kuutonen on kuutonen, mutta itse olen jo kaksi kertaa kompressorin puoleen silti taittunut. Perusteeni löytyvät tuolta linkin takaa.

Kompressorikoneessa on mahtava vääntö alakierroksilta alkaen, mistä seuraa jokapäiväiseen ajoon vaivattomuuden tunnetta. Sanoisin, että laillisessa suomalaisessa arkiajossa kompressorikone tuntuu litraa isommalta kuin onkaan.

Kyllähän isompi-iskutilavuuksinen kone jaksaa autoa hiukan vaivattomammin liikutella kun kompressori on jo ehtinut hengästynyä nopeuksien noustua huippunopeuksien lähistölle. Kuutonen myös kuulostaa kivammalta kierrosten huutaessa yläalueella. Mutta näillä tekijöillä ei ole mielestäni kovinkaan paljon tekemistä arkisen ajon vaivattomuuden kannalta. :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Noita vastauksia olikin jo tullut mutta totean saman....kone vääntää alakierroksilta lähtien todellakin mukavasti....kompura lähtee mukaan C-sarjasssa jo n. 1700rpm.

Joo toin auto saksanmaalta, verot oli n. 5000 ja auto maksoi siellä pikkasen enemmän...ehdottomasti suosittelen kyseistä peliä
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Kysymys lienee siinä haluatko kuulla pellin alta pörinää vai murinaa. Mulla kutonen kulutti 8,5-11 satkulla. Ei tullut vastaan tilannetta, että voima olis loppunut. Kutosen virittäminen ei oikein taloudellisesti kannata verrattuna ahdettuun. Sävelkorvalta ääni kutoselle.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
markos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 16.04.2006 15:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja markos »

Kävin keväällä hakemas 230 k. Vääntää alhaalta ihan kuin dieselil ajelis :wink:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... ehicle.php
Ajattelin koittaa jos joku kaipais tai sit ajan itse.
Lisää tehoa kyllä kaipaa, jos pidän sen.
Millai olette viritellyt ja mitä tehoja on saatu?
lastu ja hihnapyörä ym..
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

C280 mallistahan on vielä vaihtoehtoina suora ja V kutonen. Tuo uudempi V konehan menee jonkin verran pienemmällä kulutuksella ja vääntää paremmin.

Mitä tuohon alavääntöön tulee niin luulisi kutoskoneen vääntävän paremmin liikkeellelähdössä (700-1500 rpm). Nelospannun vääntökäyrä ei varmaan ole niin tasainen johtuen tekohengityksestä vaikka huippuväännöt olisikin lähelle samoja.
Ja jos en väärin muista niin C230 kompurassa oli 10 Nm enemmän huippuvääntö verrattuna C280 suoraan kutoseen ja silti häviää sen sekunnin kymmenyksen 0-100. Jos taas ajattelit tehoja puristella tai miettiä bensan kulutusta niin taitaa olla selkeä valinta tuo C230.

Ne äänet on sulosointua kutosessa ja täytyy suositella noita Remuksen tuutteja :wink:
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kattelin mobilen tarjontaa C-mallin farmareista(jotain 1997-1999), ja nimenomaan tuolla 230 Kompressori -moottorilla varustettuja. Aika asiallisen oloisia yksilöitä löytyi jo alle 7000 €. Heitetään nyt vaikka veikkauksena että tulisi veroa toiset samanverran, niin se on silti vielä halpa, verrattuna suomesta ostettuun. Nettiautossa näkyi olevan halvin 230 kompurakonein c-farmari 19 900€.
Tuossa kyllä säästäisi jo muutaman tonnin, jos tuollaisen toisi.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Kolmas vaihtoehto on tietysti ahdettu kuutonen, vaimollani on em. tekniikalla peli, ok hiukan eripeli josta puhutaan mutta tuo remmiahdin on kylla metkapeli, sen mukana oloa ei huomaa, toisin kuin turbomalleissa tai muuten viritetyissa, joissa vaantoa on jostain johonkin , muuten ei.

Kone vaikuttaa tosiaan " litran kaks isommalta" kuten joku jo ehti mainitakkin :-)

Mielestani enemman kuin tekniikka jolla se on toteuttettu, merkitsee kuinka se tulee ulos, toisaalta tekniikan valintaan vaikuttaa ennenkaikkea se miten itse haluat sen tulevan ulos, kaytetyn teknisen kestavyyden taitaa ratkaista ennen kaikkea huolenpito huolloista.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

C 230 kompura automaatti lähtee kuin "rusakko puskasta", ei jää jalkoihin.
Kone vääntää heti alakierroksilta tappiin saakka.
Voin lämpimästi suositella.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Minäkin suosittelen 230 kompuraa koska edellinen peli oli semmoinen ja olin tyytyväinen. Vääntää todellakin hyvin alhaalta ja tehoihin nähden yllättävänkin taloudellinen... tokihan siinä ei ole niitä kuutosen ääniä. Jos järkevä olisin niin oisin ajanut sillä jatkossakin oli niin hyvä peli mutta aina ei mielihaluja voi perustella järkevästi... Nyt on ne kuutosen äänet ja bensankulutus :lol:
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
Avatar
waltari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ti 17.05.2005 19:30
Paikkakunta: Los Angeles

Viesti Kirjoittaja waltari »

Kahden kesän perusteella voin suositella. Kompura vääntää mahtavasti ja kaasulla vaan määrätään että vaihdetaanko vaihdetta 2000 rpm, 3000 rpm vai missä kohden. Mun kaupunkiajossa kone ei ota oikeastaan yli 2500 rpm ikinä, joten kulutus pysyy kohtuullisena. Tehoahan ei ole koskaan liikaa, mutta tähän kompuraahan sitä saa varsin helposti +20% jos siltä alkaa tuntua. Sitten suorituskyky pitäisi mennä jo kevyesti 320 ohi (230 hv vs 218), koska tehon lisäksi vääntöä on enemmän ja painoa vähemmän :D Mutta kuten sanottua, ei Suomen nopeuksilla ole tehoa kaivannut enempää ja valoista kiihdyttely on tämän luokan autolla pikkasen hoopoa.
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

No hämmenetään vähän soppaa lisää. Eli ensinnäkin V6 280:ssä on 197 hevosvoimaa.

Kompressoriversiotkin on varmasti ihan soivia pelejä,mutta ei ole V6:sen voittanutta. Tasainen käynti ja vääntö koko kierrosalueen ja erittäin hiljainen käynti. C280:ssä bensankulutus on ollut kokonaisuudessaan 8,3 luokkaa eli en usko, että komperssorikaan menee paljon vähemmällä sekalaisessa ajossa.

Tuohon hakuhommaan sanoisin, että jos haet tuon hintaluokan autoja niin ostokilometrit Saksassa on mitä on ja mittarilukeman tarkastelun voi unohtaa saman tien. En ole mikään moottoriasiantuntija, mutta sen tiedän, että turbon korjaaminen on kallista hommaa jolloin ahtamattoman V6:sen hankkiminen isommilla kilometrimäärillä on mielestäni järkevintä. Saksaan myös pätee edelleen se, että hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan, joten maltti on valttia Mobilen seurailussa.

Eli vahva ääni V6:lle ja C280! :P
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Eipä tullut kumpaakaan hankittua, päätin toteuttaa monivuotisen haaveen ja vaihoin bemarin secci-mersuun :P
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
waltari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ti 17.05.2005 19:30
Paikkakunta: Los Angeles

Kompressori vastaan bensa

Viesti Kirjoittaja waltari »

MKC280 kirjoitti:No hämmenetään vähän soppaa lisää. Eli ensinnäkin V6 280:ssä on 197 hevosvoimaa.

Kompressoriversiotkin on varmasti ihan soivia pelejä,mutta ei ole V6:sen voittanutta. Tasainen käynti ja vääntö koko kierrosalueen ja erittäin hiljainen käynti. C280:ssä bensankulutus on ollut kokonaisuudessaan 8,3 luokkaa eli en usko, että komperssorikaan menee paljon vähemmällä sekalaisessa ajossa.
No tuota noin, kompressorihan on saman tehoinen vähemmillä kierroksilla sekä vääntävämpi laajemmalla kierrosalueella, sehän on koko kompressorin idea vs. vapaastihengittävä :roll: Kaupan päälle saa vielä pienemmän kulutuksen. Pitäähän nyt jotain saada vastineeksi siitä että ei ole kutosen tasaista käyntiä tai kivempia ääniä :P

W202 C
230 Kompressor

95-00: 193 HK ved 5300 o./min., 280 Nm ved 2500-4800 o./min.
280
- 97: 193 HK ved 5500 o./min., 270 Nm ved 3750 o./min.
- 97-00: 197 HK ved 5800 o./min., 265 Nm ved 3000-4800 o./min.

Mekaanisesta kestävyydestä en mene kiistelemään, se on melkoista mutumeininkiä. Tuskin suurimmassa osassa mersuja olisi kompressoria, jos se olisi mekaaniselta kestävyydeltään oikein huollettuna susi. Ja kun huollot jätetään, sillä saa rikki minkä tahansa moponkin moottorin :wink:
[color=blue][size=84][i]There's nothing as pathetic as an aging hipster.[/i][/size][/color] :?
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Jaa a, no kyllä V6 on aina V6 siitä ei pääse mihinkään. Turbolaitteet ova kyllä ihan päteviä kamppeita nekin.

Joku mekaanikko voi korjata käsitystäni, mutta tuskinpa kompressoreita huolletaan mitenkään erikoisesti ennen kuin ne alkaa osoittaa kulumisen/huollon tarpeen merkkejä. Sitten onkin kallis huolto tiedossa. Mersun laadusta ja sen kehityksestä voidaan varmasti olla yhtämieltä siitä, että se on mennyt harppauksin taaksepäin sitten 80- ja 90-luvun. Näin ollen en ihmettele yhtään, että laitetaan komperssorit koneisiin. Pitkäaikainen kestävyys ei ole ollut enää johtavana ajatuksena tehtaalla mielessä. Taustalla komperssoireissahan voi olla Saksan vakuutukset ja veroasiat, jolloin pienempi moottoriset autot myyvät paremmmin.

Mutta jos olet seurannut viime aikojen kehitystä niin mersuhan lisäsi ahtamattomien V6-koneiden määrä valikoimassaan. Ehkäpä kompressoreista on alkanut kertyä Saksan maalla jo kokemukseen perustuvaa tietoa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Pitää kompuroihinkin silti ne öljyt sillontällön vaihdella. Joka ainakin kaverin 230 kompressor huollossa "unohdettiin". Ei se uusikaan kompura poskettoman kallis ole. Ainakaan verrattuna auton hintaan...

Mutta, vaikka mulla kompura-ahdettu omavalmiste kansanauto onkin, ei kuutioita voita mikään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

[quote="MKC280"]No hämmenetään vähän soppaa lisää. Eli ensinnäkin V6 280:ssä on 197 hevosvoimaa.

Kanssa äänet V6 C320 ja 165kW !
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Vastaa Viestiin