M102.980 nokkaremontti, mitä vaihtoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

M102.980 nokkaremontti, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

230 E:hen olisi viimein tarkoitus suorittaa nokka-akselin vaihto, sen verran pahaa ääntä jo pitää. Mutta mitä kaikkea yläkerrasta kannattaisi itse nokka-akselin lisäksi vaihtaa, kun sen kerran ottaa auki? Tietäisi vähän käydä etsimään osia ja katsomaan kustannusarviota rempalle.

Autossa on siis säädettävät venttiilinnostimet, ajettu 378 tkm ja nokkaketju vaihdettu alle 50 tkm sitten.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kansi pöydälle ja ohjaimet edenkin pako uusiksi , venttiilityö ja kannen oikaisu jis tarpeen :idea: Sen jälkeen sulla on nätisti käyvä moottori :!: Tietenkin se nokka myös :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Osathan ei ole itsessään kauhean kalliita, jos ja kun nostimet joutuu uusimaan, ne olivat muistaakseni hintavimmat nuista. Joko nokka on hankittu?

Työ ja etenkin ohjureiden laitto varmaan tossa hintavinta... :?: Kannattaisi kysyä myös seetien vaihtoa lyijyttömälle sopivaksi jos on asiantunteva paja? :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Joko nokka on hankittu?
Kannattaisi kysyä myös seetien vaihtoa lyijyttömälle sopivaksi jos on asiantunteva paja? :wink:
Ei ole hankittu vielä mitään osia. Seetit = venttili-istukat?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oliko tarkotus nostaa koko kansi pöydälle vai vaihtaa vain nokka?

Nokan vaihtoonhan ei tuossa vanhassa koneessa tarvi kuin nokka-akselin ja uudet keinuvivut.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Vaihda samalla nokkaketju ja sen laahaimet, ettei tule yllätystä myöhemmin...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

adenauer300 kirjoitti:Vaihda samalla nokkaketju ja sen laahaimet, ettei tule yllätystä myöhemmin...
Kun kettingillä on vielä 150 tkm vaihtoväliin.... :?: Ehkä riittäisi mittaus ja tarkastus :idea:
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kyselin kesällä kansipahvin vaihdon yhteydessä omaan autoon nokkaa ja keinuja. Oisivat maksanu noin 400 euroa yhteensä. Tyydyin sitte vaihtaa alkuun ainoastaan yhen keinun, josta oli jo pintakarkaisu hajonnut. Kerropa sitte et mistä hankit osat ja paljonko tuli maksamaan.

Ei kai tuota kantta kannata käyä irrottamaa jos ei muuta vikaa ole. Vaihtaa vaan nokan ja keinut.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Kannattais ehkä kysyä täältä osien hintaa:

"Norin Veho" eli

Auto ja Varaosa Harri Vainionpää
Norinpääntie 104 A
61840 Norinkylä
Puh: 266 6206, 0500 269 657
Fax: 266 6286

Otin ex-V8 380SE:n nokan, 8 x keinut, 16 x ohjurinkumit ja 2 x venttiilikopantiivisteet Harrilta ja hinta oli n.450 eur sis. kulut ja osat siis tulivat Saksasta.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

jackie kirjoitti:Ei kai tuota kantta kannata käyä irrottamaa jos ei muuta vikaa ole. Vaihtaa vaan nokan ja keinut.
Niin kai sekin on mahdollista ettei varsinaisia vikoja ole... Mutta tuon määrän tuupattu M102... Yleensä tarvitsee kannen oikaisusta lähtien kunnostustöitä, pakopuolella varsinkin. Kumit kun uusii niin vähentää öljynkulutustakin (tosin en tiedä miten Jakobson öljyä tuhlaa...)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kansi kun on pöydällä niin on aivan varmaa että ainakin ne pako ohjaimet on niin väljät että ei niillä vanhoilla kukaan täys järkinen kasaa :roll: Ei ainakaan Timo :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3563
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

raul kirjoitti:
jackie kirjoitti:Ei kai tuota kantta kannata käyä irrottamaa jos ei muuta vikaa ole. Vaihtaa vaan nokan ja keinut.
Niin kai sekin on mahdollista ettei varsinaisia vikoja ole... Mutta tuon määrän tuupattu M102...
Miulla onki melkein oletuksena, et johan noilla kilometreillä kansi on ollu kertaalleen irti :)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin