Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?
Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?
Ei siitä kone tykkää, mutta kun joskus pitää päästä tosi kylmästä liikkeelle, niin millaisia maagisia rajoja teillä on tullut vastaan? Itse olen startannut vasta -23C pakkasesta, mutta lähden kyllä yleensä tallista.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
On. Silloin kun diesel ei ole enää juoksevaa.hiltuvi kirjoitti:liekö olemassa semmosta pakkasta ettei lähe kunnossa oleva MB-diesel käyntiin
Oma kylmin starttini dieselillä taisi olla myös -42 ºC, tosin merkkinä Toyota.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
250 D on lähtenyt aina käyntiin, kun on tarvittu. Lohkolämmitinkerrat voitaneen laskea kahden käden sormilla, siis 20,5 vuoden ajalta . Olisiko maksimipakkanen jotain reilut -30 astetta. Omalla koslalla myös samoissa astelukemissa, mutta lohkolämmittimen kera.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
On. Silloin kun diesel ei ole enää juoksevaa.Ari66 kirjoitti:hiltuvi kirjoitti:liekö olemassa semmosta pakkasta ettei lähe kunnossa oleva MB-diesel käyntiin
Ja jos akku jäätyy,niin kävi tuon vanhuksen kanssa joskus -98 kun töistä iltavuorosta lähettiin niin ei puhunut mitään,oli jopa mankan muisti tyhjennyt,aamulla tultiin kaverin kanssa mersua hakemaan eikä lähtenyt edes hinaamalla,kotona oli pari tuntia lohkis ja akkulaturi päällä niin sitten heräs ja sama akku oli vuoteen -03.
vw golf variant -97,vw vento -96.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Mulla oli kuukauden seisonnassa 20 asteen pakkasessa ja kävin käynnistää seisonnasta, varmaan 2 kierrosta sekunnissa kierti ku koitti käynnistää, ekalla lähti, hehkutti varmaa 20 sekunttia. Kertaakaan ei oo antanu tyhjää arpaa. Paremmin nää dieselit lähtee ku bensiinip*skat. Ahdin vielä lämmittää koneen alta 5 minuuttiin koneen niin ei tarvi maskin eteen mitää teinip*mppi pahvivirityksiä vetää.Nyt intti vähän rajottaa ajamista, ollu 2 kuukautta seisonnassa toi kirmu, pitänee tässä lähiaikoina kokeilla lyökö ilman apua käyntiin...
W201 2.5 Turbo Diesel -88
Täällä Lapissa oli 99-tammikuussa noita ennätyspakkasia, jolloin mersu (124 200d) laitettiin tulille eräänä aamuna mittarin näyttäessä -49 astetta pakkasta, kun oli pakko töihin/kouluun päästä.
Lohkolämppärissä luonnollisesti läpi yön oltuaan vehje käynnistyi ihan hyvin, mutta vaihteita sai kammeta kaksin käsin päälle. Eipä sammutettu turhaan koko päivänä.
Hyi helevata ku ajattelee miten kylmä sillon 99 oli, nytkin ku on -30 niin ei huvin vuoksi pihalle tule mentyä...
Lohkolämppärissä luonnollisesti läpi yön oltuaan vehje käynnistyi ihan hyvin, mutta vaihteita sai kammeta kaksin käsin päälle. Eipä sammutettu turhaan koko päivänä.
Hyi helevata ku ajattelee miten kylmä sillon 99 oli, nytkin ku on -30 niin ei huvin vuoksi pihalle tule mentyä...
Vaimo parka laittoi tuon meidän cdi käyntiin -32 pakkasesta. Auto oli seisonut koko työvuoron ajan 10h, kun työpaikalla ei ole lämpötolppia. Oli kuulemma helähtänyt kerralla käyntiin ja käynyt ihan tasaisesti, mutta voimansiirto ollut aika jäykkä. Sen jälkeen kävin omalla työpaikallani antamassa lisävirtaa toiselle autolle. Sekin käynnistyi, kun sai uudesta akusta virtaa.
Pyssykylässä ennätys?
Eikös tarina kerro, että Pyssykylässä olisi ennätys silloin talvella -99 -52 astetta? Serkkupoika mahtoi olla armeijassa siellä samana talvena ja mettässäkin kun mittari väänsi alle -40 astetta...
Legenda elää sitkeästi, että ko. kylällä olisi palokunta kiertänyt joittenkin sähkömiesten kans talosta taloon kyselemässä, että mistä kelkka mikä lähtis käyntiin. (siis just sillon viidenkympin pakkasella) Olivat jonkun räikän löytäneet ja saaneet tulille. Saman tien ostaneet sen, kun ei ollut oikeen tietoa missä kunnossa se on reissun jälkeen!
Kelkkaa oli tarvittu, kun oli n.30km:n pätkä voimalinjaa ja jostain siltä väliltä sähköt poikki!
Kuvitelkaa: kello yöllä 01-02. Säkkipimeää. Siis TODELLA PIMEÄÄ! Noilla leveysasteilla asuvat tietävät, mitä tarkoittaa pimeä keskellä tammikuuta. Pakkasta ~50 astetta. Ja kahteen mieheen kelkalla ajamaan jotain sähkölinjaa ja katkosta ettimään!
Ei käy kateeksi!
Tässä vaiheessahan täytyy pitää mielessä semmonen, että sisämaassa ja merenrannalla samassa mittarin näyttämässä pakkasessa on uskomaton ero! Mitä lähemmäksi merenrantaa mennään, niin ilma muuttuu kosteammaksi. Ja sitten kun tuulee sieltä mereltä tuomosessa -30 asteen ulkoilukelissä niin se on kylmä!
Sodankylän -50 tuntuu numerona käsittämättömältä, mutta siellä ei ole merta lähellä.
No toki tiedän siellä useamman auton mitkä kävi kolme vuorokautta yhtä soittoa. Konepellillä kaikennäköistä vilttiä ym. Ajaessakin. Keulapahvilla peitettiin mahdollisimman täydellisesti koko keula, pahvi mielellään ulottumaan kunnolla maahan asti. Tomii kytkin ja vaiheaskikin jollain lailla.
Toki ko. kelillä eivät ajaneet autolla yhtään mihinkään, jos ei ollut aivan pakko.
Diesel-autoja ei kannata noilla keleillä haaveilla tulille. Naftaa ei saa kulkemaan putkissa, on vähän jäykkää...
Paljonkos on muuten virallisesti tämän talvi-dieselin tai arktisen jähmettymisraja? Vai mikä on notkeaa pisimpään?
Legenda elää sitkeästi, että ko. kylällä olisi palokunta kiertänyt joittenkin sähkömiesten kans talosta taloon kyselemässä, että mistä kelkka mikä lähtis käyntiin. (siis just sillon viidenkympin pakkasella) Olivat jonkun räikän löytäneet ja saaneet tulille. Saman tien ostaneet sen, kun ei ollut oikeen tietoa missä kunnossa se on reissun jälkeen!
Kelkkaa oli tarvittu, kun oli n.30km:n pätkä voimalinjaa ja jostain siltä väliltä sähköt poikki!
Kuvitelkaa: kello yöllä 01-02. Säkkipimeää. Siis TODELLA PIMEÄÄ! Noilla leveysasteilla asuvat tietävät, mitä tarkoittaa pimeä keskellä tammikuuta. Pakkasta ~50 astetta. Ja kahteen mieheen kelkalla ajamaan jotain sähkölinjaa ja katkosta ettimään!
Ei käy kateeksi!
Tässä vaiheessahan täytyy pitää mielessä semmonen, että sisämaassa ja merenrannalla samassa mittarin näyttämässä pakkasessa on uskomaton ero! Mitä lähemmäksi merenrantaa mennään, niin ilma muuttuu kosteammaksi. Ja sitten kun tuulee sieltä mereltä tuomosessa -30 asteen ulkoilukelissä niin se on kylmä!
Sodankylän -50 tuntuu numerona käsittämättömältä, mutta siellä ei ole merta lähellä.
No toki tiedän siellä useamman auton mitkä kävi kolme vuorokautta yhtä soittoa. Konepellillä kaikennäköistä vilttiä ym. Ajaessakin. Keulapahvilla peitettiin mahdollisimman täydellisesti koko keula, pahvi mielellään ulottumaan kunnolla maahan asti. Tomii kytkin ja vaiheaskikin jollain lailla.
Toki ko. kelillä eivät ajaneet autolla yhtään mihinkään, jos ei ollut aivan pakko.
Diesel-autoja ei kannata noilla keleillä haaveilla tulille. Naftaa ei saa kulkemaan putkissa, on vähän jäykkää...
Paljonkos on muuten virallisesti tämän talvi-dieselin tai arktisen jähmettymisraja? Vai mikä on notkeaa pisimpään?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Sprinterissä ei ollut lohkolämmitintä vielä joulun alla. Tuontiauto ja 62Ah:n akulla vielä. Seisoi pari päivää 20-22 asteen pakkasissa. Startti veivasi konetta aika hitaasti,mutta kun polttoaineen paine nousi tarpeeksi ylös niin sitten lähti käymään heti. Nyt on kyllä defa kiinni lohkossa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
juu -34c on talvilaatu. Ite olen kovimmilla pakkasilla jatkanut diiseliä parilla kolmella litralla bensaa. Eli täys tankki diiseliä ja siihen sekaan pari kolme litraa bensaa. Bensa notkistaa diiselin ja jähmettymis piste nousee reilusti. Tilkka öljyä sekaan niin pumppu ja suuttimet ei käy liian kuivana
Tänä aamuna joutu iteki hieromaan ekaa kertaa meseä käyntiin ilman roikkaa ja 22 astetta oli mittarissa. Melkoisen sitkas oli jo lähtemään, useamman kerran hehkuttelin ja pyörittelin aikani niin hiljalleen selvis tulille. Mielestäni oli jo aika vaikeaa, en osaa kuvitella miten 35 asteen pakkasesta pantas ilman roikkaaa tuo tulille, tokko tuo enää lähtisi. Ex. -84 diesel corolla lähti -27 asteesta ilman roikkaa pitkän starttaamisen jälkeen ja mielestäni varmemmin tojo lähti kun mese tänään... Liekö mesessä kaikki ihan kunnossa 455tkm mittarissa.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Veikkaanpa että akku alkaa olla jo huonona. Mullakin pyörittää yli 20 asteen pakkasella niin vaivaalloisesti konetta kun akku on finito. Käyntiin kyllä lähtee jos on sen verran virtaa että kone pyörähtääsalesone kirjoitti:Tänä aamuna joutu iteki hieromaan ekaa kertaa meseä käyntiin ilman roikkaa ja 22 astetta oli mittarissa. Melkoisen sitkas oli jo lähtemään, useamman kerran hehkuttelin ja pyörittelin aikani niin hiljalleen selvis tulille. Mielestäni oli jo aika vaikeaa, en osaa kuvitella miten 35 asteen pakkasesta pantas ilman roikkaaa tuo tulille, tokko tuo enää lähtisi. Ex. -84 diesel corolla lähti -27 asteesta ilman roikkaa pitkän starttaamisen jälkeen ja mielestäni varmemmin tojo lähti kun mese tänään... Liekö mesessä kaikki ihan kunnossa 455tkm mittarissa.
Pakkasta -30 tänään kello 7.00 kun piti lähteä käynistään tutun tojotaa joka ei lähtenyt lohkarista sentä vm 2000 mutta mersu lähti heti ihan kylmiltään kun en kerennyt laittaa lämmite ja se on yli 30v vanha 115 240d 3.0
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Tänä aamuna Hartolasta vehje käyntiin laakista. 31 astetta oli aamulla pakkasta seinämittarissa. Auton mittari näytti -29. Auto oli seissyt jo pari vuorokautta. Mittarissa 420 tkm.
Olivat kylillä jo puhuneet, siihen jää mersu odotelee lämpösempiä kelejä.
Onhan tää niitä euroopan tuontivehkeitä, eikä ole mitään lohkoja lämmittämässä.
Olivat kylillä jo puhuneet, siihen jää mersu odotelee lämpösempiä kelejä.
Onhan tää niitä euroopan tuontivehkeitä, eikä ole mitään lohkoja lämmittämässä.
autodidakti