Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kuinka kovasta pakkasesta diesel käynnistyy?

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Ei siitä kone tykkää, mutta kun joskus pitää päästä tosi kylmästä liikkeelle, niin millaisia maagisia rajoja teillä on tullut vastaan? Itse olen startannut vasta -23C pakkasesta, mutta lähden kyllä yleensä tallista.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 401
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

olen startannut 190 2,0d:n oli lohkolämmitin kärähtänyt ja oli -32c kyllä vähän hirvitti mutta hyvin lähti käymään.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

200D W124 yli kolmesta kymmenestä ja rytkyttäen käyntiin :lol:
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

N. -42 taitaa olla kylmin keli ja reilun parin tunnin letkulämppärin käytön jälkeen käyntiin ja töihin.
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Auto seisoi viikon noin. -25 - -30 asteen pakkasessa. Apuvirralla käyntiin ja kävi n. minuutin vajaa pyttyisenä.
Tuloksena: vaihtoon meni hehkurele ja hehkutulpat, eli aika kallis starttaus. Mutta intistä piti päästä kotiin.!
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
hiltuvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hiltuvi »

liekö olemassa semmosta pakkasta ettei lähe kunnossa oleva MB-diesel käyntiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

hiltuvi kirjoitti:liekö olemassa semmosta pakkasta ettei lähe kunnossa oleva MB-diesel käyntiin
On. Silloin kun diesel ei ole enää juoksevaa.

Oma kylmin starttini dieselillä taisi olla myös -42 ºC, tosin merkkinä Toyota.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

250 D on lähtenyt aina käyntiin, kun on tarvittu. Lohkolämmitinkerrat voitaneen laskea kahden käden sormilla, siis 20,5 vuoden ajalta :-). Olisiko maksimipakkanen jotain reilut -30 astetta. Omalla koslalla myös samoissa astelukemissa, mutta lohkolämmittimen kera.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

Auto seisoi pari viikkoa kainuun prikaatin parkkipaikalla 30-35asteen pakkasessa. Ilman lämppäriä, kahdella hehkutuksella, niinkuin palmun alta käyntiin. Niin auto oli 190 2.0 D, eikä ollut ajettukaan kun vähä vajaat 400tkm :D
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

200D W123, tasan 20 pakkasta ja startilla auttamalla vajaapyttyisesti käyntiin. Siinä ennätys, yleensä pakkasraja kyllä -15 tuolle laitteelle, jos meinasi käyntiin saada kylmiltään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

35 astetta pakkasta toissaviikolla Ylämyllyllä. Kertalaakista käyntiin.

Ja autohan oli 300D autom -91 mittarilukema 295 tkm.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ari66 kirjoitti:
hiltuvi kirjoitti:liekö olemassa semmosta pakkasta ettei lähe kunnossa oleva MB-diesel käyntiin
On. Silloin kun diesel ei ole enää juoksevaa.

Ja jos akku jäätyy,niin kävi tuon vanhuksen kanssa joskus -98 kun töistä iltavuorosta lähettiin niin ei puhunut mitään,oli jopa mankan muisti tyhjennyt,aamulla tultiin kaverin kanssa mersua hakemaan eikä lähtenyt edes hinaamalla,kotona oli pari tuntia lohkis ja akkulaturi päällä niin sitten heräs ja sama akku oli vuoteen -03.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

parivuotta takaperin -87 w124 200D Ilman lämmitystä -36 asteesta.

Eka startilla lähti. Muttei kyllä ollut lasten kuunteltavaa :shock: :D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

200D:llä 32 astetta pakkasta ilman lämmitystä,yöllä pakkasta oli ollut 35.Pitkähkön starttauksen jälkeen lähti hiljakseen käyntiin,parin sekunnin nostimien naputuksen jälkeen kävi kun ei mitään :shock:
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Oma 200d vm 94 500tkm -32 komiasti käymään, tein joskus kokeen ,muuten käytin lohkoa. Mutta nykyisin käytän webastoa 8) 8)
RED POWER IHC DT-358
Avatar
LP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 28.02.2005 15:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja LP »

Mulla oli kuukauden seisonnassa 20 asteen pakkasessa ja kävin käynnistää seisonnasta, varmaan 2 kierrosta sekunnissa kierti ku koitti käynnistää, ekalla lähti, hehkutti varmaa 20 sekunttia. Kertaakaan ei oo antanu tyhjää arpaa. Paremmin nää dieselit lähtee ku bensiinip*skat. Ahdin vielä lämmittää koneen alta 5 minuuttiin koneen niin ei tarvi maskin eteen mitää teinip*mppi pahvivirityksiä vetää.Nyt intti vähän rajottaa ajamista, ollu 2 kuukautta seisonnassa toi kirmu, pitänee tässä lähiaikoina kokeilla lyökö ilman apua käyntiin...
W201 2.5 Turbo Diesel -88
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

300d (124) laitettiin käymään -45 asteesta vuonna -98-99, roikan päästä tietenkin...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

missä te oikein pyöritte, ku on tollasia lukemia lämpömittarissa? :D
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Täällä Lapissa oli 99-tammikuussa noita ennätyspakkasia, jolloin mersu (124 200d) laitettiin tulille eräänä aamuna mittarin näyttäessä -49 astetta pakkasta, kun oli pakko töihin/kouluun päästä.
Lohkolämppärissä luonnollisesti läpi yön oltuaan vehje käynnistyi ihan hyvin, mutta vaihteita sai kammeta kaksin käsin päälle. Eipä sammutettu turhaan koko päivänä.

Hyi helevata ku ajattelee miten kylmä sillon 99 oli, nytkin ku on -30 niin ei huvin vuoksi pihalle tule mentyä...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vaimo parka laittoi tuon meidän cdi käyntiin -32 pakkasesta. :shock: Auto oli seisonut koko työvuoron ajan 10h, kun työpaikalla ei ole lämpötolppia. :evil: Oli kuulemma helähtänyt kerralla käyntiin ja käynyt ihan tasaisesti, mutta voimansiirto ollut aika jäykkä. Sen jälkeen kävin omalla työpaikallani antamassa lisävirtaa toiselle autolle. Sekin käynnistyi, kun sai uudesta akusta virtaa. :wink:
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Pyssykylässä ennätys?

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Eikös tarina kerro, että Pyssykylässä olisi ennätys silloin talvella -99 -52 astetta? Serkkupoika mahtoi olla armeijassa siellä samana talvena ja mettässäkin kun mittari väänsi alle -40 astetta...

Legenda elää sitkeästi, että ko. kylällä olisi palokunta kiertänyt joittenkin sähkömiesten kans talosta taloon kyselemässä, että mistä kelkka mikä lähtis käyntiin. (siis just sillon viidenkympin pakkasella) Olivat jonkun räikän löytäneet ja saaneet tulille. Saman tien ostaneet sen, kun ei ollut oikeen tietoa missä kunnossa se on reissun jälkeen!
Kelkkaa oli tarvittu, kun oli n.30km:n pätkä voimalinjaa ja jostain siltä väliltä sähköt poikki! :!:
Kuvitelkaa: kello yöllä 01-02. Säkkipimeää. Siis TODELLA PIMEÄÄ! Noilla leveysasteilla asuvat tietävät, mitä tarkoittaa pimeä keskellä tammikuuta. Pakkasta ~50 astetta. Ja kahteen mieheen kelkalla ajamaan jotain sähkölinjaa ja katkosta ettimään!
Ei käy kateeksi!

Tässä vaiheessahan täytyy pitää mielessä semmonen, että sisämaassa ja merenrannalla samassa mittarin näyttämässä pakkasessa on uskomaton ero! Mitä lähemmäksi merenrantaa mennään, niin ilma muuttuu kosteammaksi. Ja sitten kun tuulee sieltä mereltä tuomosessa -30 asteen ulkoilukelissä niin se on kylmä!
Sodankylän -50 tuntuu numerona käsittämättömältä, mutta siellä ei ole merta lähellä.

No toki tiedän siellä useamman auton mitkä kävi kolme vuorokautta yhtä soittoa. Konepellillä kaikennäköistä vilttiä ym. Ajaessakin. Keulapahvilla peitettiin mahdollisimman täydellisesti koko keula, pahvi mielellään ulottumaan kunnolla maahan asti. Tomii kytkin ja vaiheaskikin jollain lailla.
Toki ko. kelillä eivät ajaneet autolla yhtään mihinkään, jos ei ollut aivan pakko.
Diesel-autoja ei kannata noilla keleillä haaveilla tulille. Naftaa ei saa kulkemaan putkissa, on vähän jäykkää...

Paljonkos on muuten virallisesti tämän talvi-dieselin tai arktisen jähmettymisraja? Vai mikä on notkeaa pisimpään?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Sprinterissä ei ollut lohkolämmitintä vielä joulun alla. Tuontiauto ja 62Ah:n akulla vielä. Seisoi pari päivää 20-22 asteen pakkasissa. Startti veivasi konetta aika hitaasti,mutta kun polttoaineen paine nousi tarpeeksi ylös niin sitten lähti käymään heti. Nyt on kyllä defa kiinni lohkossa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Näkyi Nesteellä olevan talvilaadun juoksevuus -34 astetta. Arktinen on tietysti alempana.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu -34c on talvilaatu. Ite olen kovimmilla pakkasilla jatkanut diiseliä parilla kolmella litralla bensaa. Eli täys tankki diiseliä ja siihen sekaan pari kolme litraa bensaa. Bensa notkistaa diiselin ja jähmettymis piste nousee reilusti. Tilkka öljyä sekaan niin pumppu ja suuttimet ei käy liian kuivana :D
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

mulla on 81 240 diesel 123w, se käynnistyy jopa 30 asteen pakkasella laakista, tietenkin jos auto pari päivää joutuu seisomaan silloin tietenkin tarvitsee roikkaa
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Tänä aamuna joutu iteki hieromaan ekaa kertaa meseä käyntiin ilman roikkaa ja 22 astetta oli mittarissa. Melkoisen sitkas oli jo lähtemään, useamman kerran hehkuttelin ja pyörittelin aikani niin hiljalleen selvis tulille. Mielestäni oli jo aika vaikeaa, en osaa kuvitella miten 35 asteen pakkasesta pantas ilman roikkaaa tuo tulille, tokko tuo enää lähtisi. Ex. -84 diesel corolla lähti -27 asteesta ilman roikkaa pitkän starttaamisen jälkeen ja mielestäni varmemmin tojo lähti kun mese tänään... Liekö mesessä kaikki ihan kunnossa 455tkm mittarissa.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

salesone kirjoitti:Tänä aamuna joutu iteki hieromaan ekaa kertaa meseä käyntiin ilman roikkaa ja 22 astetta oli mittarissa. Melkoisen sitkas oli jo lähtemään, useamman kerran hehkuttelin ja pyörittelin aikani niin hiljalleen selvis tulille. Mielestäni oli jo aika vaikeaa, en osaa kuvitella miten 35 asteen pakkasesta pantas ilman roikkaaa tuo tulille, tokko tuo enää lähtisi. Ex. -84 diesel corolla lähti -27 asteesta ilman roikkaa pitkän starttaamisen jälkeen ja mielestäni varmemmin tojo lähti kun mese tänään... Liekö mesessä kaikki ihan kunnossa 455tkm mittarissa.
Veikkaanpa että akku alkaa olla jo huonona. Mullakin pyörittää yli 20 asteen pakkasella niin vaivaalloisesti konetta kun akku on finito. Käyntiin kyllä lähtee jos on sen verran virtaa että kone pyörähtää :)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

-37 olen ajellut talvilaadulla, en muista oliko pahvia keulilla. Ongelmia ei ollut vielä tuossa pakkasessa. Arktinen laatu kestää jotain -42 ainakin ja bensa tais mennä jäähän jossain -54 vai muistanko väärin?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Pakkasta -30 tänään kello 7.00 kun piti lähteä käynistään tutun tojotaa joka ei lähtenyt lohkarista sentä vm 2000 mutta mersu lähti heti ihan kylmiltään kun en kerennyt laittaa lämmite ja se on yli 30v vanha 115 240d 3.0
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tänä aamuna Hartolasta vehje käyntiin laakista. 31 astetta oli aamulla pakkasta seinämittarissa. Auton mittari näytti -29. Auto oli seissyt jo pari vuorokautta. Mittarissa 420 tkm.
Olivat kylillä jo puhuneet, siihen jää mersu odotelee lämpösempiä kelejä. :D
Onhan tää niitä euroopan tuontivehkeitä, eikä ole mitään lohkoja lämmittämässä.
autodidakti
Vastaa Viestiin