Säädättäminen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pekifi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.01.2006 15:48
Paikkakunta: Kirkkonummi

Säädättäminen

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Auto on vuoden 93 124-koppanen 320 24v farkku ja ajattelin käydä säädättämässä sen Western Automobilesissa, oletteko itse käyttäneet kyseistä yritystä ja minkälaisin tuloksin/kokemuksin?

http://www.westernautomobiles.fi/index.htm
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

Kokemusta ei ole, mutta jos / kun käytät autoasi, kerro ihmeessä täällä kokemuksesi!!
Kuinkahan paljon tuosta M104 koneesta voi asioita säätää....en minä vaan tiedä... :oops: ...varmaankin jotain, jos tietää mitä tekee.

Onko jotain tiettyä oiretta, minkä takia autosi viet tälle pajalle?
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Avatar
Pekifi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.01.2006 15:48
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Ei autossa ole mitään vikaa olen sen kuitenkin äskettäin hankkinut ja tarkoitus on pitää sitä kuin kukkaa kämmenellä joten tuolla koneen ja automaattilaatikon säädättämisellä tehtaan arvoihin on vaan tarkoitus saada optimaalinen polttoaineen kulutus ja suoritusarvot kohdalleen.
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

OK.
Kovin vähissä näyttää olevan kokemukset foorumilaisilla....liekö outo firma kaikille? Joka tapauksessa, laita juttua pajareissun jälkeen. Tiedä vaikka se saa muutkin "liikkeelle".
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mikä lie

Viesti Kirjoittaja markku »

Vie mieluummin Rollelle huoltoon. niin saat auton kerralla kohdalleen ja rahat on käytetty järkevästi.
S320L -97
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä lie

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

markku kirjoitti:Vie mieluummin Rollelle huoltoon. niin saat auton kerralla kohdalleen ja rahat on käytetty järkevästi.
Jaahas...kovin varman kuuloista puhetta... :shock:
Millä perustelet väitteesi, että tulee "kerralla kuntoon"? Kuinka monta autoa on tullut säädätettyä Western Automobilessa?? En minä muuten, mutta eipä pitäisi tyrmätä heti suoralta kädeltä firmoja, joista ei tiedä mitään....ei sen puoleen, en tiedä minäkään, mutta olis mielenkiintoista lukea kokemuksia!
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mikä lie

Viesti Kirjoittaja markku »

E280Lang kirjoitti:Kuinka monta autoa on tullut säädätettyä Western Automobilessa??
Firma perustettu 27.12.2004
Osoite on Pietarinkatu 11 C 81 = kerrostalohuoneisto
Verstas Kauklahdessa salaisessa paikassa jossa säätöjä ei tehdä

Ei vakuuta
S320L -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä lie

Viesti Kirjoittaja Aku P »

E280Lang kirjoitti:
markku kirjoitti:Vie mieluummin Rollelle huoltoon. niin saat auton kerralla kohdalleen ja rahat on käytetty järkevästi.
Jaahas...kovin varman kuuloista puhetta... :shock:
Millä perustelet väitteesi, että tulee "kerralla kuntoon"? Kuinka monta autoa on tullut säädätettyä Western Automobilessa?? En minä muuten, mutta eipä pitäisi tyrmätä heti suoralta kädeltä firmoja, joista ei tiedä mitään.
Niinpä. Rollesta ainakin tiedetään, että siellä homma käy ja lana levittää.
Eli ainakaan et sinne auton viedessäsi heitä rahoja kaivoon. Kuluttajan asialla tässä taitaa siis väki olla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pekifi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.01.2006 15:48
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Mitä Rolle muuten noin suurinpiirtein hommasta veloittaa?
Nykyinen Mersu
-89 MB 190 2.6 W201 377tkm
-89 MB 190 1.8 W201 270tkm "puretaan"

Aiemmat
-88 MB 300TD W124 491tkm
-89 MB 300TE W124 239tkm
-01 MB 320T CDI Avantgarde W210 275tkm
-93 MB 320TE 24v STW W124 250tkm
-98 MB 220CDI Classic W210 655tkm
-80 MB 200 Diesel W123 1.3milj.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kiinnostaa kyllä miksi sitä olet säätöön viemässä jos auto pelaa hyvin? Mitä siinä voi säätää?
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Käärmeöljyä

Viesti Kirjoittaja markku »

Vähän tuossa säätöhommassa haiskahtaa käärmeöljy.

Jos firman diagnoosikoeajot suoritetaan "helpommassa, asiakaskohtaisesti sovittavassa paikassa" eikä vakituisella pajalla niin kehottaisin varovaisuuteen.
S320L -97
Avatar
Pekifi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.01.2006 15:48
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Pekifi »

Tuleehan siinä samalla vaihdettua öljyt, suodattimet,tulpat yms. jos on tarvetta ja mistäs minä sen tiedän onko auto täysin säädöissään niin tuleepahan sekin varmistettua.

Lisäksi jos tällä säätämisellä on pientäkään vaikutusta polttoaineenkulutukseen ja suorituskykyyn on toimenpide omasta mielestäni kannattava teettää.
Nykyinen Mersu
-89 MB 190 2.6 W201 377tkm
-89 MB 190 1.8 W201 270tkm "puretaan"

Aiemmat
-88 MB 300TD W124 491tkm
-89 MB 300TE W124 239tkm
-01 MB 320T CDI Avantgarde W210 275tkm
-93 MB 320TE 24v STW W124 250tkm
-98 MB 220CDI Classic W210 655tkm
-80 MB 200 Diesel W123 1.3milj.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kauklahti

Viesti Kirjoittaja markku »

westernautomobiles kirjoitti:Tällä hetkellä korjaamomme sijaitsee vielä väliaikaistiloissa Espoon Kauklahdessa. Koska sinne on vaikea löytää ja vielä vaikeampi päästä julkisilla liikennevälineillä pois, on tapanamme suorittaa diagnoosikoeajot helpommassa, asiakaskohtaisesti sovittavassa paikassa..
Heitähän YVtä käyttäjälle Antti V. On alan miehiä ja hänellä on talli Kökkelissä ja voisi käydä vilkaisemassa ko. pajaa. Minäkin voin joutessani kävellä katsomassa paikkaa, tosin täytyy varoa tiheästi kulkevia busseja ja myös sitä ettei jää paikallisjunan alle.
S320L -97
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mersujen ruiskut kannattaa säädättää sadantonnin välein, säädöt voi muuttua tuolla taipaleella jo paljon.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Tarkoitatko, Benzo, nyt vanhempia Jetroniceja vai ylipäätään kaikkia MB:n ruiskuja? Jos tietokoneohjattuja ruiskuja on syytä säätää, niin mitä moinen lysti maksaa ja miten koko säätötoimenpide ylipäätään tehdään? Mutua on, mutta kuvittelisin että uudemmissa moottorinohjauksissa tuo osien kuluminen on otettu huomioon esim siten, että ruiskun ohjausarvot eivät ole kiinteät, vaan mukautuvat sen mukaan millaista tietoa koneessa ja pakoputkessa olevilta antureilta tulee.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

m4rcuz kirjoitti:Tarkoitatko, Benzo, nyt vanhempia Jetroniceja vai ylipäätään kaikkia MB:n ruiskuja? Jos tietokoneohjattuja ruiskuja on syytä säätää, niin mitä moinen lysti maksaa ja miten koko säätötoimenpide ylipäätään tehdään? Mutua on, mutta kuvittelisin että uudemmissa moottorinohjauksissa tuo osien kuluminen on otettu huomioon esim siten, että ruiskun ohjausarvot eivät ole kiinteät, vaan mukautuvat sen mukaan millaista tietoa koneessa ja pakoputkessa olevilta antureilta tulee.

Noin itsekkin oletin esim, Motronic:in kanssa olevan mutta kävin säädättämässä Bosch huollossa w201 kösestä ruiskua, ja isäntä kehoitti että kannattaisi säädättää tuosta meidän w202 kosestakin, kun on satatonnia mennyt rikki, sen satatonnia kaveri sanoi hyväksi rajapyykiksi, mitään oireita eikä vikoja ole ollut, auto toimii kuin kello, enkä vielä ole käyttänyt säädössä, mutta uskottava se on kun ammattimies puhui asiasta :?:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Benzo kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:Tarkoitatko, Benzo, nyt vanhempia Jetroniceja vai ylipäätään kaikkia MB:n ruiskuja? Jos tietokoneohjattuja ruiskuja on syytä säätää, niin mitä moinen lysti maksaa ja miten koko säätötoimenpide ylipäätään tehdään? Mutua on, mutta kuvittelisin että uudemmissa moottorinohjauksissa tuo osien kuluminen on otettu huomioon esim siten, että ruiskun ohjausarvot eivät ole kiinteät, vaan mukautuvat sen mukaan millaista tietoa koneessa ja pakoputkessa olevilta antureilta tulee.

Noin itsekkin oletin esim, Motronic:in kanssa olevan mutta kävin säädättämässä Bosch huollossa w201 kösestä ruiskua, ja isäntä kehoitti että kannattaisi säädättää tuosta meidän w202 kosestakin, kun on satatonnia mennyt rikki, sen satatonnia kaveri sanoi hyväksi rajapyykiksi, mitään oireita eikä vikoja ole ollut, auto toimii kuin kello, enkä vielä ole käyttänyt säädössä, mutta uskottava se on kun ammattimies puhui asiasta :?:

Mitä muuta ne sääti kuin seoksen kohilleen? Voikos muutakin säädellä KE-jetissä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Eipä siinä juuri muuta voi säätää "kuin" seokset, mutta jos ne on pielessä niin vaikuttaa yllättävän moneen juttuun vaikkei heti uskoisikaan. Tarkastihan se samalla että kaikki tieto kulkee eculta niin kuin pitää, ja tietyt komponentit moottorissa / ruiskussa avautuu ja sulkeutuu oikein, oikeaan aikaan ja oikeilla lämpötiloilla, sekä tarkasti sytytyksen ja latauksen.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Minäkin odotan mielenkiinnolla kommentteja ko. firmasta. Tähän astiset jutut ei oikeen vakuuta...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Olen keskustellut ko. putiikin omistajan kanssa heidän yrityksensä toimintatavasta. Toimitusjohtaja soitti minulle kertoakseen kolmesta eri tapauksesta heidän oman näkökantansa, joista minä olin kuullut asiakkaitten vähän negatiivisen puolen. En rupea niitä nyt tässä perkaamaan enää, vaan kerron pikaisesti yrityksen toimintatavasta.

Toimitusjohtaja kertoi, että he ovat ulkoistaneet perussäätöjen tekemisen Alppilan autohuoltoon. Alppilan autohuolto tekee autoihin perussäädöt, jotka tarkoittavat polttoaineen seosta, sytytysennakkoja ynnä muita vastaavia säätöjä.

Ko. yrityksellä ei omistajan oman kertoman mukaan ole itsellään minkäänlaisia säätölaitteita, vaan säädöt tehdään "perstuntuman ja kokemuksen mukaan".

Heidän spesiaalityötänsä on mm. automaattivaihteiston säätäminen moottorin kanssa "optimaalliseksi". Varmaankin vaihteistospesialistimme JarkkoS voisi kertoa, että mitä tuo ko. säätö loppujen lopuksi tarkoittaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Onpas erikoinen toimintatapa.. Jos kaikki työ tehdään ulkopuolisesti, paitsi laskuttaminen :lol: No ehkäpä tostakin muutama euro omaan taskunpohjaan helähtää, jos laskuttaa hieman ekstraa :lol:

Kallista? Elämä on :twisted:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Vaihteiston säädöissä kannattaa kääntyä Jarkko S:n puoleen. On perstuntumaa ja kokemusta rittävästi :lol:
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti: Toimitusjohtaja kertoi, että he ovat ulkoistaneet perussäätöjen tekemisen Alppilan autohuoltoon. Alppilan autohuolto tekee autoihin perussäädöt, jotka tarkoittavat polttoaineen seosta, sytytysennakkoja ynnä muita vastaavia säätöjä.
***
Ko. yrityksellä ei omistajan oman kertoman mukaan ole itsellään minkäänlaisia säätölaitteita, vaan säädöt tehdään "perstuntuman ja kokemuksen mukaan".

Heidän spesiaalityötänsä on mm. automaattivaihteiston säätäminen moottorin kanssa "optimaalliseksi". .
Ihan jos tätä lukisi kuin piru raamattua, niin voisi kuvitella jotta ottavat autosi, ajavat Alppilaan, palaavat sieltä ja ruuvaavat hetken omiaan ja tästä ajelu + "viimeistely"-hommasta napataan tietty joku määrä rahaa.
Hmm.

Mielenkiintoista kyllä, sivustolla luvataan, että kaikenikäisiä mersuja voidaan säätää, myös klassikoita. Lieneeköhän tarkoittaa näitä 60-luvun mäntäpumppuruiskuja kanssa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Joko Pekifi:llä on kommentoitavaa säätöhommeleista?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aku P kirjoitti: Ihan jos tätä lukisi kuin piru raamattua, niin voisi kuvitella jotta ottavat autosi, ajavat Alppilaan, palaavat sieltä ja ruuvaavat hetken omiaan ja tästä ajelu + "viimeistely"-hommasta napataan tietty joku määrä rahaa.
Hmm.
No näin minäkin sen kuvittelisin.... :shock:

Ja jos ottaisin kantaa sellaisen toiminnan järkevyyteen, kertoisin vain oman järkeni ymmärtämättömyyden määrän. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Onko tuossa firmassa kukaan käyttänyt autoaan?Entä tuolla kauklahden "salaisessa hallissa"?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Kun ei menny katsastuksesta läpi, Rolle sanoi mulle, että ajappa katti kuumaks ja tule takaisin. No ei tullu hyviä arvoja vieläkään ja sain kehotuksen vaihtaa lambdan,tulpat ja ilmansuodattimen. Tänään Rolle sääsi ruutan ja arvot kohdalleen. Hinta oli mielestäni varsin kohtuullinen. Joten tuskin viitsin ajaa johonkin Kökkeliin josta autoni kuskataan paikkaan b säädettäväksi ja tuodaan paikkaan a laskun kirjoitusta ja luovutusta varten.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Vastaa Viestiin