722.3 loodan vuotopaikkoja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

722.3 loodan vuotopaikkoja?

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Onko tyypillisiä vuotopaikkoja mahd. missä? Häirinny jonkun aikaa.. :? Mitä ny vilkasin..tiputellu enemmälti kardaanin juuresta eli ilmeinen akselitiiviste lopussa.. :roll: Ajaessa kun tuuli sotkee paikat tahtoo tuo paikantaminen olla vähän vaikeaa.. :oops:
Eipähän tarvi pohjaan ruoste suojausta.!

Haullakaan ei löytän sopivaa aihetta.. Löytyneekö niitä kohtalo tovereita..
:lol:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Öljypumpun O-rengas, takastefa, mittatikun O-rengas, siinä alkuun :)
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Jarkko S kirjoitti:Öljypumpun O-rengas, takastefa, mittatikun O-rengas, siinä alkuun :)
Jaahas.. ja kotokonstein minkälaisii vaihtaa .. Löytyneekö tuo öl.pumpun o-rengas mistäpäin loodaa?.. Takastefako on juuri tuo mistä kardaani lähtöö loodasta..:roll:
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Re: 722.3 loodan vuotopaikkoja?

Viesti Kirjoittaja KOS »

Reimpo kirjoitti: Löytyneekö niitä kohtalo tovereita..
:lol:
HEP!!!

Mulla vähän ollu (viimeyöstä alkaen PALJON) samaa vikaa.
Pari tippaa on tullu auton alle lootan kohalta.
Kunnes viimeyönä oli tullu VÄHÄN reilummin..
:-(

Kävin summissa ostamassa takastefan.
Tarkotus oli tänään ottaa pohjamuovit pois ja kattoa mistä vuotaa, mut piti viedä väyrynen veholle saman vian takia ku siinä ei oo vaihteiston öljylle mittatikkua.
(säästäneet tehtaalla varmaan euron siinäki)

Väykky vuotaa öljynjäähdyttmestä (syylärissä)

:cry:

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Reimpo kirjoitti:Jaahas.. ja kotokonstein minkälaisii vaihtaa .. Löytyneekö tuo öl.pumpun o-rengas mistäpäin loodaa?.. Takastefako on juuri tuo mistä kardaani lähtöö loodasta..:roll:
Loota pois ja öljypumppu irti ja auki, onnistuminen on ihan itsestä kiinni :)

Takastefa on juuri kardaaninlaipan tiiviste.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No niin väyrynen on kuosissa taas ja öljyt pysyy sisällä....
Lauhduttimelle menevä putki uusittu.

Otin 124:sta vasta nyt pohjamuovin pois ja takastefasta ei vuoda vaikka pohjamuovista öljy tuli peräpäästä.
Sen sijaan näytti että vuotais mittatikusta...????

Putsasin lootan päältä kun oli paskassa jokapuolelta. Pitää huomenna käydä ajamassa ja paikallistaa vuotopaikka ja samalla kokeilla nostaa paineita jos luistaminen loppus sillä...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Muutaman kilsan jälkeen Looda kun lämpiää vähän vaihtaa tosi hyvin.. ei luistele..Syksyllä tuli paineita nostettua.
Kylmänä vaan aina tahtoo vähän humppailla ja nostattaa kieroksia norm.korkeemmalle ennen seuraavaa pykälää..
Normaalissa kiihdytyksessä nelosen vaihtaa vasta 3000rpm hujakoilla.. Onko normaalia? :roll:

Ittelää kans loodan lauhduttimen paluu ja meno putkissa syylarin päässä vähän vuotoo.. Kokeiltua kara ajan kans löysääntynyt ja sieltä ilmeis. tihuuttaa..
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

humppailu kylmänä voi johtua siitä et on liian vähän öljyä laatikossa :lol:

lisää 0,3-0,5l
Itse tein ja säästin
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!!

Hyvät uuet vuojet!!!

Lisäsin lootaan öljyä ja pari pykälää myötäpäivään paineen säätöä isommalle.
Tuntui huomattavasti paremmalle vaihdot.
Kylmänäkään ei enää nosta kierroksia minne sattuu.

Montako pykälää olette säätäneet painetta..??
2-3 vaihto sais olla vielä parempi.....
Vaihtaa melkeen suoraan ykköseltä kolmoselle..
:-(


~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KOS kirjoitti: Montako pykälää olette säätäneet painetta..??
Taitaa omassa olla tällä hetkellä reilu kierros tiukemmalla paineet :D
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Ite en aluksinostanut ku kaks pykälää.
Pitää nostaa vielä pari ja kokeilla välillä.

Missä on säätöpaikka (vaijeri) josta voi säätää vaihto kohtia..??

Loodan vuotopaikkakin on paikallistettu putsauksen jälkeen.
Vuotaa joko tayttöputken alapään liitoksesta tai lauhduttimelle menevän putken liitoksesta.

Pystyykö täyttöputken o renkaan vaihtaa looda paikoillaan?

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

KOS kirjoitti:Missä on säätöpaikka (vaijeri) josta voi säätää vaihto kohtia..??

Loodan vuotopaikkakin on paikallistettu putsauksen jälkeen.
Vuotaa joko tayttöputken alapään liitoksesta tai lauhduttimelle menevän putken liitoksesta.

Pystyykö täyttöputken o renkaan vaihtaa looda paikoillaan?

~KOS~
Säätö on vaijerin yläpäässä konehuoneessa. Siinä on joko vaalea muovinen osa josta voi pyöritellä tai sitten tanko josta voi löysätä pientä 7mm kannalla olevaa ruuvia ja muuttamalla tangon asentoa. Hankalahkosti selitetty mutta liikuta kaasua ja katso mitkä osat liikkuu :D

Öljyputken O-renkaan voi vaihtaa lootaa irrottamatta. Ensin tikku pois ja sitten putken ylempi kiinnike irti konehuoneen puolelta moottorin takaa, sitten 5mm kuusiokoloruuvi tikun alapäästä ja siitä lähtee. Moottorin ollessa sammuksissa öljy tursuaa putken reiästä pois että kannattanee laskea vähän öljyä pois ensin.

Kannattaa putsata tikun juuri kunnolla ennenkun ottaa putken pois, on yleensä aika kurainen tienoo.

Niin ja O-rengas on kokoa 15x3mm
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

THÄNKS!!!!
:-D

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No niin kaks kappaletta 15x3 mm o-renkaita ostettu ja makso paikallisessa "alan" liikkeessä yhteensä euron pullakahvin kera.
:-)

Vkonloppuna tarkotus vaihtaa!!

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

KOS kirjoitti:No niin kaks kappaletta 15x3 mm o-renkaita ostettu ja makso paikallisessa "alan" liikkeessä yhteensä euron pullakahvin kera.
:-)

Vkonloppuna tarkotus vaihtaa!!

~KOS~
Toinen varalle jos eka katoaa touhutessa? :lol:

Ja semmoinen tuikitärkeä vinkki että pistä o-rengas laatikon puolelle, sille on oma "potero", eli syvennys johon se tulee, putken pää on nääs kartio ja jos renkaan laittaa putkeen niin renksu leikkaantuu ja vuotaa.

Eli o-rengas laatikkoon eka, pikkusen rasvaa ja sitten tökkäät putken laatikkoon kiinni.

Edit: Eli rengas ei leikkaudu kartion takia vaan sen että o-renkaan syvennyksen reuna on terävähkö.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Joo "vara rengasta" ei tarvinnu.
:-)

Nyt on uus o-rengas paikoillaan ja koeajon jälkeen ei vuotanut mistään!!!
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictures/MB/loota.jpg

Entinen o-rengas oli pantu tiivisteliimalla kiinni..
Se oli myös kovettunut niin että kun sitä painoi kasaan niin se meni poikki.

Jäähdyttäjälle menevä (vai tuleva) putki piti aukasta myös kun oli niin passelisti tiellä ettei voinut vääntää täyttöputken kiinikeruuvia muuten auki.
(pari kuusiokolo avainta tuli rälläköityä kun yritti putken ylä ja alapuolelta avata..)
Lauhduttimelle menevässä putkessa oli kupariprikat ja pistin siihen uudet alumiiniset tilalle.
Pitää vielä kiristää "momentiin" ne ettei ala siitä vuotaan.

Paljonko laatikossa on öljyä yhteensä..??
Ei varmaan ois pahitteeksi vaihtaa öljyt kokonaan.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jo vain :)

Turbiinin kun tyhjentää niin semmoisen 8L on koko tilavuus.

-Laittaa ensin ~4L
-Moottori käyntiin ja täyttelee osapuilleen ylämerkkiin (vekslaa myös vaihteita)
-Käy ajamassa lenkki nätisti
-Sammuta auto ja anna seistä hetken
-Käyntiin ja sitten tarkastelee ja lisää tarvittaessa

Siinä tyyli jota itse käytän Mersun lootan kanssa.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Kylmänä nostaa kierroksia ja ikäänkuin luistas vaihdot..
3-4 varsinkin.

Mutta lämpimänä toimii kuin sveitsiläinen kello!!!

Liekö öljyjen vaihto auttaa tuohon kylmänä toimimiseen..???
Niin ja öljyä mitä oon laittanu on Mobilin 220 ATF fluid.

Niin ja vielä oli pari pisaraa yön aikana tullu tallinlattialle öljyä 500 kilsan koeajon jälkeen....
:cry:

Pitää vkonloppuna tutkia mistä tiputtaa vielä.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

KOS kirjoitti:Kylmänä nostaa kierroksia ja ikäänkuin luistas vaihdot..
3-4 varsinkin.

Mutta lämpimänä toimii kuin sveitsiläinen kello!!!

Liekö öljyjen vaihto auttaa tuohon kylmänä toimimiseen..???
Niin ja öljyä mitä oon laittanu on Mobilin 220 ATF fluid.

Niin ja vielä oli pari pisaraa yön aikana tullu tallinlattialle öljyä 500 kilsan koeajon jälkeen....
:cry:

Pitää vkonloppuna tutkia mistä tiputtaa vielä.

~KOS~
Uudet öljyt voisi auttaa, etenkin jos entisillä on ajettu paljon.

Öljyksi kannattaa laittaa Dexron 3.

Vuotaakos se turbiinikopasta? Sillon voi olla öljypumpun O-rengas kovettunut.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!!

Ei oo tietoa mistä vuotaa...
Tallin lattialle oli tullu pari tippaa öljyä.
Pittää tutkia mistä vuotaa ja korjata vuoto ennenkuin vaihtaa öljyt.
Vkonloppuna on aikaa kun tulee reissusta.

Vaihteisto ekspertti Jarkko varmaan muistaa tuonki o renkaan koon vaikka unissaan..??
:-)

Niin ja pitääkö samalla uusia jotain muita tiivisteitä..??
Vois käydä ostaan ne ennen vkonloppua.

Onko tuosta loodasta räjäytyskuvastoa kellään sähösessä muodossa.
Vois helpottaa kasausvaiheessa.....
:lol:

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

KOS kirjoitti:Vaihteisto ekspertti Jarkko varmaan muistaa tuonki o renkaan koon vaikka unissaan..??
:-)

Niin ja pitääkö samalla uusia jotain muita tiivisteitä..??
Vois käydä ostaan ne ennen vkonloppua.
Öpumpun Orengas on kokoa 146x3.5 muistaakseni.

En unissani muista vielä mutta melko väsyneenä kuitenkin :lol:
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No niin kurkkasin auton alle ja laatikko oli öljyssä oikeasta reunasta ja vaikutti silta että vuotaisi öljypohjan tiivisteestä.....????
Ainakin siitä oli märkä.
Oli levinny niin hyvin se öljy ympäriinsä että tarkkaa vuotopaikkaa ei voinu paikallistaa ennen putsausta...

Kävin paikallisesta KL:stä ostaan öljypohjan tiivisteen ja uuden suodattimen.
(jos selviäs noin pienellä rempalla ettei tarvis koko laatikkoa irrottaa)

KL:ssä ei ollu Dexron 3 öljyä, mutta sitä oli paikallisessa Prismassa 6.5€ litra hintaan!!!!
Mobil ATF 320 Dexron IIIG

8 litraa ostin sitä.

Nyt tarvis sellaset "mummo-ohjeet" miten turbiini tyhjennetään öljystä.

NIin ja mistä kohtaa pitäs tiputtaa jos ois se öljypumpun o-rengas vaihdon tarpeessa..??
Modorin ja laatikon välistä ei ainakaan tiputa.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Voihan se hyvinkin vuotaa pohjan tiivisteestäkin, jos koneen ja lootan väli on kuiva niin sillon ei tartte vaihtaa pumpun o-rengasta.

Kannattaa katsoa tarkkaan koska jos öljy vuotaa jostain ylempää niin se kulkeutuu myös öljypohjan tiivisteelle ja voi äkkiseltään näyttää että pohjan tiiviste vuotaa.

Usein on moisen asian takia kiritty pohja liian tiukkaan jolloin tiiviste halkeaa.

Turbiinissa on proppu, 5mm kuusiokolo. Ei ole vaikea avata :) Paitsi jos tuntuu että avain lipsahtaa niin kannattaa kopsauttaa vasaralla ja tuurnalla proppuun jolloin se löystyy hitusen.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Kiitos ja kumarrus jälleen Jarkolle ohjeista!!!!!!!
:-)

Täyttö ilmeisesti normaalisti ja välillä käytetään ja lisätään..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

KOS kirjoitti:Kiitos ja kumarrus jälleen Jarkolle ohjeista!!!!!!!
:-)

Täyttö ilmeisesti normaalisti ja välillä käytetään ja lisätään..??

~KOS~
Nou problem 8)

Täytä tuolleen mitä aiemmin kirjottelin.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

ookoo!!!
:-)

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Laatikon peräpäästä näyttää vuotavan..
Joko öljypohjan tiivisteestä tai sitten laatikon peräpäässä oikeassa reunassa olevasta mustasta"osasta" (mikä lienee onkaan, räjäytyskuvassa ei ollu nimeä sille.. )
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictur ... atikko.jpg

Kardaanin stefasta ei vuoda.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kickdownin solenoidi on tuo musta palikka.

Sen juuressa on alumiininen tiiviste.

Helpottaisi hommaa jos tuon saisi pestyä, alkaisi näkemään mistä vuotaa.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo tuo kuva oli ajon jäljiltä.

Putsasin laatikkoa ja aikakin yksi vuotopaikka löyty pienen testauksen jälkeen.
Se on laatikon oikeassa takakyljessä pyöreä osa joka on kolmella kuusiokolo pulttilla ja yhdellä 10 millin kannalla olevalla pultilla tai mutterilla..
(olipa TOSI selkeä kuvaus.. :-( )

Sen osan alareunassa ja pulttien kantojen juurissa oli öljyä.
Tuon korjaamiseksi pitää irrottaa laatikko..
..oli sen verran ahdas paikka.

Kunnon kuvaakaan siitä ei saanu..
(keskellä taustalla näkyy epätarkkana)
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictur ... tikko2.jpg


~KOS~
Viimeksi muokannut KOS, La 14.01.2006 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Vastaa Viestiin