takavetoinen, hyvät renkaat eteen vai taakse?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vieras

takavetoinen, hyvät renkaat eteen vai taakse?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mitäs kommentoitte?

Olis pari kohtuukuntoista rengasta ja kaksi uutta. Laittaisinko hyvät eteen vai taakse?

m
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: takavetoinen, hyvät renkaat eteen vai taakse?

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

manse kirjoitti:Mitäs kommentoitte?

Olis pari kohtuukuntoista rengasta ja kaksi uutta. Laittaisinko hyvät eteen vai taakse?

m
Laittaisin hyvät eteen, vaikka joku saattasikin kulumisen tasaamiseksi laittaa ne taakse. Ne kääntyvät pyörät ja tehokkaamat jarrut ovat kuitenkin auton etupäässä.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vetotavasta riippumatta hyvät taakse, koska näin voidaan vähentää huomattavasti riskiä joutua peräluisuun.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Peräluisu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Timo L. kirjoitti:Vetotavasta riippumatta hyvät taakse, koska näin voidaan vähentää huomattavasti riskiä joutua peräluisuun.
Olen aina ihmetellyt tuota peräluisun kammoa. (En usko, että Timo L kammoaa, mutta yleisesti). Jos auton perä alkaa tunkea itseään rinnalle, niin vastaohjaus tulee aivan selkäytimen perukoilta. Ja lipsahdusluisussa jalka nousee kaasulta => auto oikenee. Eikä sitten ruveta puhumaan mistään takavetostarleteista :twisted:

Vastaavasti puskeva kärry vaatii todellisen luonnon vastaisen ohjauksen, eli käännön loivennuksen. Methäänhän sillä pääthyy...

Siis paremmat nakit vetäviin pyöriin, sanoo 'asiantuntijat' mitä tahansa.

PS. On tullut parin päivän sisällä kokeiltua parikin kertaa noita takavetoisen luisto-ominaisuuksia. Ja vain toisella kertaa oli märkä tie 8)
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No kyllä takavetoiseen voi laittaa taakse huonot renkaat, mutta etenemiskyky on sitten vähän niin ja näin varsinkin ilman lukkoa...
Mutta toisaalta tuon lukon kanssa voi lähteä aikas yllättäviin luisuihin huonoilla renkailla kun molemmat pyörät menettävät pitonsa yhtä aikaa.

Sen sijaan etuvetoiseen ja varsinkin noihin uudempiin lyhytakselivälisiin ei parane kauhean "kepuleita" gummeja laittaa taakse. Etuvetoinen kun lähtee yllättäen peräluisuun, niin yleensä se päätyy Tutkijalautakuntaa tarvittiin -palstalle. :roll:
Sitähän voisi kuvitella ettei esim. joku painava etuvetoinen 850 tai S80 Volvo voi päätyä sivuluisussa rekan alle suoralla maantiellä. Mutta kun on sopivasti loskaa tai muuten vaan liukasta, niin kummasti se perä lähtee omille teilleen palattaessa omalle kaistalle lumivallin yli ja samalla reilusti kaasua hellittäen.
Kaikista vaarallisin yhdistelmä on etuveto, painava kone nokalla ja helkutin kevyt perä.

Toisaalta vanhat Porsche 911:set olivat kuuluisia leka-efektistään; perän pito tuntui olevan lähes loputon, kunnes auto lähti rajuun luisuun. Siinä olis itse Vatasellakin tekemistä, että auto pysyy pois metsähallituksen puolelta. :wink:
Sama se on tuon 4-ovisen Hondankin kanssa. Ensin auto on tiettyyn pisteeseen saakka todella aliohjaava, mutta sitten lähes varoittamatta se lähteen helkutin villiin luisuun kun kaasua hellää sopivasti mutkassa. Sama juttu on jarrujen kanssa, takajarrut lukittuvat aivan yllättäen ja pari kertaa on tullut lähes pyörähdettyä pituusakselin ympäri. Joten se siitä etuvetoisen turvallisuudesta... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulle on ja jäänyt tuo: vetotavasta riippumatta paremmat taakse, käyttö....

näin siis olen kuullut sanottavan, tosin totta tuo et tulee selkärangasta nuo oikaisut....
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

paremmat taakse

Viesti Kirjoittaja lede »

Itse pidän paremmat renkaat takana, vetotavasta riippumatta. Mielummin menen keula edellä pylvääseen kuin kylki edellä :shock:
ex-300D 1979
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä määkin meinaan laittaa taakse ne paremmat renkaat, välittyy sitten paremmin 300D:n mieletön voima tiehen...

Tosin eipä noissa viimetalven ajetuissa kiekoissa ole kulumisessa suurta eroa, mutta kuitenkin. Kuluvatpahan tasaisesti loppuun.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: paremmat taakse

Viesti Kirjoittaja epk »

lede kirjoitti:Itse pidän paremmat renkaat takana, vetotavasta riippumatta. Mielummin menen keula edellä pylvääseen kuin kylki edellä :shock:

hei tässä on jo jotain järkevää puhetta taakse laittamisen puolesta :wink:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Peräluisu

Viesti Kirjoittaja Leka »

flosse kirjoitti:Olen aina ihmetellyt tuota peräluisun kammoa. (En usko, että Timo L kammoaa, mutta yleisesti). Jos auton perä alkaa tunkea itseään rinnalle, niin vastaohjaus tulee aivan selkäytimen perukoilta. Ja lipsahdusluisussa jalka nousee kaasulta => auto oikenee. Eikä sitten ruveta puhumaan mistään takavetostarleteista :twisted:

Vastaavasti puskeva kärry vaatii todellisen luonnon vastaisen ohjauksen, eli käännön loivennuksen. Methäänhän sillä pääthyy...

Siis paremmat nakit vetäviin pyöriin, sanoo 'asiantuntijat' mitä tahansa.
Eikös noi lauselmat mennyt nyt aivan ristiin, kun kyseessä on takavetoinen auto?

Poikkeuksetta olen saanut kuullan sanottavan aina, että paremmat pyörät taka-akselille juuri tuon vuoksi, että takapyöräluisu on vaarallisempi kuin etupyöräluisu. Onhan se kiva kaupunkipyörittelyssä vetää hallitussa sladissa ja ohjautuvuus säilyy kun paremmat on edessä, mutta maantieajon vuoksi ne paremmat taakse. Satasessa kun ylittää kaistojen välisen sohjokeskivallin ja perä sinkoaa sivulle niin monen selkäytimen perukoilta tulevat vastaohjaustaidot ovat hyvinkin koetuksella.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Meikäläinenkin laittaisi kyllä paremmat eteen, ihan tuon jarrutuspidon vuoksi...
mikä arvo sitten on etenemiskyvylle annettava -- sen mukaan voi jokainen harkita, kumpaan päähän piikikkäämmät asentaa. Siististi ajellen ei peräluisuista ole vaaraa, ja ken ei tiedä että takaveto heittäytyy sladiin jos kaasua niittaa liukkaalla (oli millaiset munkit hyvänsä alla), pysyköön poissa ratista.

Mitä tulee noihin etuvetoihin; ehdottomasti vaarallisin ajamani on Toyota Carina E. Herranjumala, autolla ei tarvinnut kuin ajaa kadunkulman ympäri noin 8 km/h ja nostaa kaasua, ja perä oli jo rinnalla. Tähän verrattuna BMW E30 325i oli suorastaan rentouttavan rauhallinen ajettava.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Re: paremmat taakse

Viesti Kirjoittaja Jööran »

lede kirjoitti:Itse pidän paremmat renkaat takana, vetotavasta riippumatta. Mielummin menen keula edellä pylvääseen kuin kylki edellä :shock:
Se on juuri näin.

Todella pahassa tilanteessa on eroa kuin elämällä ja kuolemalla, heilahtaako perä rinnalle vai pusketaanko keula edellä.

Panemalla paremmat renkaat eteen säilytetään hallittavuus ehkä vähän pitempään ja vältetään pieni peltikolari, mutta tilanteessa, jossa kolari kovassa vauhdissa on väistämätön, voi vain toivoa että takarenkaiden pito säilyy pitempään kuin eturenkaiden.

On tietysti makuasia, maksaako mieluummin arkusta kuin pelleistä.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Etuvetoiseen paremmat taakse ja takavetoiseen paremmat eteen, mutta lopputulos riippuu myös erittäin paljon ko. autojen alustagoemetriasta, joten kokonaan ei yhtälöä rengasasetelmalla ratkaista. Tasapainoisia ajettavia löytyy myös etuvetoisista :shock: . sieltä ns. paremmasta päästä.
Ja ainakin olisi taipuvainen laittamaan paremmat renkaat eteen myös 911 Porsaaseen.
Onko ken koittanut, millainen moukari se on "irti päästessään",
kyselee nimim. "Iloinen koeajospinnaaja Ahvenistolla, sentään ilman kaidekosketusta" :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minä laittaisin paremmat eteen. :roll:
Mikään ei ole kamalampaa kuin puskeva auto :shock:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitos kommenteista. Yksimielisyyttä ei kuitenkaan löytynyt, mutta kommenttien perusteella järkeilyäni laitan paremmat taakse.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti:Ja ainakin olisi taipuvainen laittamaan paremmat renkaat eteen myös 911 Porsaaseen.
:
Ja sitähän saa onneksi tuota possua myös nelivetoisena, joka autoon kuin autoon lieneekin tässä maassa ainoa järkevä vaihtoehto... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jooba

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Täs muistui mieleen eräs talvinen ja umpiluminen keikkareissu Loimaalle Skoda 120 Coupen kyydissä, jonka rumpalistimme joutui kaivamaan naftaliinista peltikeula-Passatin sähköjärjestelmän petettyä Herwoodin iloiset soittoveljet :shock: . Jos ne Sokotan paremmat renkaat olisivat olleet takana, niin tuskin olisimme keikkamestaa nähneetkään, sen verran tuo takamoottorinen ohjus pyrki puskemaan omia latujaan paremmillakin eturenkailla.
Takagummit olivatkin suht. valmiit auton äärimmäisestä moottorin pursuavan tehon seurannaisena, mutta tämä painava voimanpesä silti antoi riittävästi pitoa persiiseen. Auto oli muutenkin melkoinen elämys 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
parabel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.05.2003 08:48
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: paremmat taakse

Viesti Kirjoittaja parabel »

epk kirjoitti:
lede kirjoitti:Itse pidän paremmat renkaat takana, vetotavasta riippumatta. Mielummin menen keula edellä pylvääseen kuin kylki edellä :shock:

hei tässä on jo jotain järkevää puhetta taakse laittamisen puolesta :wink:
Tässä on asiaa.
Renkaiden hyvä pito on mielestäni tärkeämpää kun tulee jotain äkkitilanteita, silloin yleensä jarrutetaan ja yritetään hallita autoa, ei siinä tilanteessa tarvisi enään olla ylimääräisiä peräluistoja.

Eli ääni vaihtoehdolle paremmat aina ajoneuvosta riippumatta taakse.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Paremmat renkaat vetotavasta, auton mallista iästä, kuun asennosta yms riippumatta taakse. Piste.

Aiemmin todetuin perustein on turvallisempaa mennä metsään keula edellä kuin villisti pyörien...

Vielä semmoinen huomio että renkaat eivät saa keskenään olla niin erikuntoisia että sijoitustavalla olisi suurta merkistystä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

KYLLÄ!

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

lajunen kirjoitti:Paremmat renkaat vetotavasta, auton mallista iästä, kuun asennosta yms riippumatta taakse. Piste.

Aiemmin todetuin perustein on turvallisempaa mennä metsään keula edellä kuin villisti pyörien...

Vielä semmoinen huomio että renkaat eivät saa keskenään olla niin erikuntoisia että sijoitustavalla olisi suurta merkistystä.
Aina paremmat taakse !!!!!!!! , tämä on asiantuntijoiden kertomaa ja luettua
tietoa.
Viimeksi muokannut Automatic260E, Pe 17.10.2003 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Re: paremmat taakse

Viesti Kirjoittaja J_J »

epk kirjoitti: hei tässä on jo jotain järkevää puhetta taakse laittamisen puolesta :wink:
Taakse laittaminen sinänsä onkin jo eräänlainen "taiteen laji". Etenkin offtopicina, kuten itse asian äkkivilkaisulla luin :D

(Anteeksipyyntö omasta ja edustamani yhtiön puolesta kieroutuneen mieleni johdosta...)
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pepekyy kirjoitti:Minä laittaisin paremmat eteen. :roll:
Mikään ei ole kamalampaa kuin puskeva auto :shock:
Olen täysin samaa mieltä.Luisut on aina oikaistavissa rauhallisesti käyttäytyvällä (esim.mersu) autolla mutta puskemaan kun alkaa niin on keinot hieman vähissä->ohjattavuus nimittäin häviää...vain etupyörissä on tuo kääntymisominaisuus... 8)
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Minäkin olen sitä mieltä että paremmat eteen, puskeva auto on todella epämiellyttävä, varsinkin jos ajelee automaatilla, takana piikit työntää vaan ja edessä sibeliukset ei käänny eikä pysäytä. En tykkää. Arvostan enemmän sitä että pystyn ohjaamaan ja pysähtymään kuin sitä että pääsen mökkitiellä etenemään. En aja mökkiteillä koskaan eli sitä ongelmaa ei edes ole. :wink:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

lajunen kirjoitti: Vielä semmoinen huomio että renkaat eivät saa keskenään olla niin erikuntoisia että sijoitustavalla olisi suurta merkistystä.
TÄSSÄ on sellainen asia jonka soisi saavan huomattavasti enemmän huomiota!!

Jos nimittäin tilanne on sellainen että pitää suuremmin miettiä mitkä renkaat laittaa mihinkin päähän autoa niin mielestäni silloin on jo kyseenalaista laittaa niitä kuluneempia renkaita alle ensinkään..
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Pepekyy kirjoitti:Minä laittaisin paremmat eteen. :roll:
Mikään ei ole kamalampaa kuin puskeva auto :shock:


Mies puhuu vähän, mutta asiaa!! :D
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Faktaa

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pepekyy kirjoitti:Minä laittaisin paremmat eteen. :roll:
Mikään ei ole kamalampaa kuin puskeva auto :shock:
Paitsi sivuikkunasta näkyvä kohti tuleva auto/pylväs/joku muu..

http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenn ... taakse.htm

Lainaus tuolta sivulta:

"Eturenkaitten menettäessä pitonsa auto pyrkii puskemaan suoraan. Takarenkaitten menettäessä pitonsa ensin pyrkii auto kääntymään poikittain. Tätä pidetään puskemista vaarallisempana, sillä poikittain kääntynyt auto on yleensä täysin poissa kuljettajan kontrollista. Mahdollinen törmäys tapahtuu tällöin niin yhteenajossa kuin tieltä suistumisessakin auton kylkeen. Autojen törmäyskestävyys ja turvatekniikka suojaavat parhaiten edestäpäin tulevilta iskuilta. Sivutörmäyksissä autojen painumavarat ovat lähes olemattomat."
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Peräluisu

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Leka kirjoitti:
flosse kirjoitti:Olen aina ihmetellyt tuota peräluisun kammoa. (En usko, että Timo L kammoaa, mutta yleisesti). Jos auton perä alkaa tunkea itseään rinnalle, niin vastaohjaus tulee aivan selkäytimen perukoilta. Ja lipsahdusluisussa jalka nousee kaasulta => auto oikenee. Eikä sitten ruveta puhumaan mistään takavetostarleteista :twisted:

Vastaavasti puskeva kärry vaatii todellisen luonnon vastaisen ohjauksen, eli käännön loivennuksen. Methäänhän sillä pääthyy...

Siis paremmat nakit vetäviin pyöriin, sanoo 'asiantuntijat' mitä tahansa.
Eikös noi lauselmat mennyt nyt aivan ristiin, kun kyseessä on takavetoinen auto?

Poikkeuksetta olen saanut kuullan sanottavan aina, että paremmat pyörät taka-akselille juuri tuon vuoksi, että takapyöräluisu on vaarallisempi kuin etupyöräluisu. Onhan se kiva kaupunkipyörittelyssä vetää hallitussa sladissa ja ohjautuvuus säilyy kun paremmat on edessä, mutta maantieajon vuoksi ne paremmat taakse. Satasessa kun ylittää kaistojen välisen sohjokeskivallin ja perä sinkoaa sivulle niin monen selkäytimen perukoilta tulevat vastaohjaustaidot ovat hyvinkin koetuksella.
Taisin olla hieman liian dynaaminen noissa lausahduksissani... Puhuin kahdesta (tai oikeastaan kolmesta) eri asiasta samassa viestissä :roll: . Eli, ali- ja yliohjaavasta autosta sekä samalla etu- ja takavetoisesta ja vieläpä omista mieltymyksistäni renkaiden sijoittelun suhteen.

Siis, pidän sivuluisua loogisempana hallittavana kuin puskemista. Mutta kuitenkin etenemiskyvyn ja tasaisen kulumisen nimissä laitan paremmat renkaat vetäviin pyöriin. Samalla tulee hieman jelpattua kammoamaani etuvetoisen puskemisilmiötä.
Terveisin
Tero
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Faktaa

Viesti Kirjoittaja epk »

JSJ kirjoitti:
Pepekyy kirjoitti:Minä laittaisin paremmat eteen. :roll:
Mikään ei ole kamalampaa kuin puskeva auto :shock:
Paitsi sivuikkunasta näkyvä kohti tuleva auto/pylväs/joku muu..

http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenn ... taakse.htm

Lainaus tuolta sivulta:

"Eturenkaitten menettäessä pitonsa auto pyrkii puskemaan suoraan. Takarenkaitten menettäessä pitonsa ensin pyrkii auto kääntymään poikittain. Tätä pidetään puskemista vaarallisempana, sillä poikittain kääntynyt auto on yleensä täysin poissa kuljettajan kontrollista. Mahdollinen törmäys tapahtuu tällöin niin yhteenajossa kuin tieltä suistumisessakin auton kylkeen. Autojen törmäyskestävyys ja turvatekniikka suojaavat parhaiten edestäpäin tulevilta iskuilta. Sivutörmäyksissä autojen painumavarat ovat lähes olemattomat."
eiköhän tää ollut viimeinen niitti tällä aiheelle :wink:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

"Tätä pidetään puskemista vaarallisempana, sillä poikittain kääntynyt auto on yleensä täysin poissa kuljettajan kontrollista."

Näin siis sanoo "asiantuntijat" Pohjolasta,toivottavasti vakuutusasiat ovat paremmin hallussa kun autolla ajaminen... 8)

Tuo voi pitää paikkaansa etuvetoisilla autoilla suuremmissa vauhdeissa mutta takavetoiseen(emme vieläkään puhu starleteista yms.)tuo ei kyllä päde!!!Vieläkin olen sitä mieltä että kun nuo etupyörät ohjaavat kuitenkin autoa niin jos niistä pito häviää ohjattavuus on melko mahdotonta.Se että nokka edeltä törmääminen on turvallisempaa ei luulisi olevan tärkein pointti kun mahdollisuus estää onnettomuus olisi vielä olemassa jos autoa vain voisi ohjastaa!!

No kuitenkin jos itselläni olisi sama tilanne renkaiden sijoittelun suhteen niin laittaisin paremmat taakse :oops: ,ainoastaan sen takia että ne kuluisivat tasaisemmin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

AM kirjoitti:"Tätä pidetään puskemista vaarallisempana, sillä poikittain kääntynyt auto on yleensä täysin poissa kuljettajan kontrollista."

Näin siis sanoo "asiantuntijat" Pohjolasta,toivottavasti vakuutusasiat ovat paremmin hallussa kun autolla ajaminen... 8)

Tuo voi pitää paikkaansa etuvetoisilla autoilla suuremmissa vauhdeissa mutta takavetoiseen(emme vieläkään puhu starleteista yms.)tuo ei kyllä päde!!!Vieläkin olen sitä mieltä että kun nuo etupyörät ohjaavat kuitenkin autoa niin jos niistä pito häviää ohjattavuus on melko mahdotonta.Se että nokka edeltä törmääminen on turvallisempaa ei luulisi olevan tärkein pointti kun mahdollisuus estää onnettomuus olisi vielä olemassa jos autoa vain voisi ohjastaa!!

No kuitenkin jos itselläni olisi sama tilanne renkaiden sijoittelun suhteen niin laittaisin paremmat taakse :oops: ,ainoastaan sen takia että ne kuluisivat tasaisemmin.
Tuon saman kyllä löytää aika monesta tutkintalautakunnan raportista että paremmat renkaat takana olisi voinut pelastaa kuolonuhreilta, mutta kotiinsinööri on aina viisaampi ja parempi kuljettaja kun muut ;)
Vaarallisintahan tuossa että on huonommat renkaat takana on jarrutus liukkaalla mutkassa siinä ei auta vaikka olisi Mäkisen Tommi tai Kankkusen Juha kun vastaantuleva auto tulee kyljestä sisään..

Tuossa vielä faktaa etu taka ja nelivetoisista autoista kuluneilla renkailla:

ADAC:in teettämä testi, jonka Michelin on suorittanut.Julkaistu Daekspecialisten lehdessä toukokuussa 2002. Lehden julkaisee Daek Specialisternes Landsforening Tanskassa.
http://www.autonrengasliitto.fi/ADAC.xls
Vastaa Viestiin