Viton vioista?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viton vioista?

Viesti Kirjoittaja samip »

Tekisi mieli ostaa pakettiauto hintaluokassa alle 10000eur ja kun ei viitsisi Transitin koneen korinaa päivästä toiseen kuunnella, eikä Transportterin kanssa ottaa vatsahaavaa että kestääkö se jakohihna ja ajo ominaisuuksiakin saisi olla, niin kyllä tuollaista Vitoa tekisi kovasti mieli.

MUTTA, kun noista Vitoistakin kuulee niin paljon puhuttavan että ovat ihan p**skoja, koneita mennyt alle 100tkm, etupään niveliä saa vaihdella vähintään kerran vuoteen, kannentiivisteitä menee ym. ym.

Mikä on totuus Vitoista? Ilmeisesti laatu ei yllä Saksan-Mersujen tasolle, mutta kuinka pommeja ne oikeasti ovat?

Entä missä malleissa on eniten ollut noita vikoja? Cdi:t saan unohtaa tuolla budjetilla, mutta jos puhutaan 108d,110d,112d malleista niin onko tuo 108d turvallisin ostos jos ajatellaan tuota moottoripuolta ja jos ajatellaan lisäksi että todennäköisesti kilometrejä on jo yli 200tkm kun reilusti alle 10-tonnin Vitosta puhutaan.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton vioista?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Totuus löytyy kaurapuurosta.

80 heppanen kone on lähes pomminvarma valinta, ei petä eikä jätä.

Ei minulla mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut, paljon ajettuun turbodieselkoneeseen on se kannentiiviste vaihdettu vahvempaan, joten ei siitä sitten enää huolta.

Kun kone kestää virittämistä, siten, että 2000 kg liikahtaa varttimailin 16 sekunnin pintaan ei se kone aivan paska voi olla. Etupään nivelissä ei oikeastaan ole ollut mitään ongelmia, nyt ajettu 230+ tkm , yksi vetonivelen suojakumi oli rikki. Alkuperäiset alapallot täysin ok, muutenkin kaikki on alkuperäistä ja ehjää. Kun 250...300 tkm kohdalla joutuu vaihtamaan muutaman kympin arvoisia niveliä ei se kait mikään ongelma ole. Tuo kilometrimäärä on muutenkin sellainen, että silloin vähän tehdään peruskunnostusta: hehkut, ehkä suuttimet huolletaan, laturi, jakoketju(t) laahaimineen, vähän niveliä yms yms.

Turbokone on muuten helppo hajottaa väärällä käytöllä, mutta joillakin luupäillä nyt ei kestä edes ratakiskonpätkä.

Semmosia pikkuvikoja ne nyt aina sisältää...

112D mallia ei ole olemassa, on vain 108 ja 110 ja sitten ne CDI koneiset. Mynämäellä ne tekee noihin 120D modausarjaa :D
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

No nyt kuulostaa paremmalle...

Kuinkas kalliita huoltoja tuollaiseen Vitoon on, eli minkämoinen homma esim. on jakoketjun ja hehkujen vaihto? Onnistuuko koneen ollessa kiinni Autossa? :?
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

samip kirjoitti:No nyt kuulostaa paremmalle...

Kuinkas kalliita huoltoja tuollaiseen Vitoon on, eli minkämoinen homma esim. on jakoketjun ja hehkujen vaihto? Onnistuuko koneen ollessa kiinni Autossa? :?
Onnistuu, eikä hintakaan ole käsittääkseni kuin muutaman satkun, siis yhteensä. Suosittelen tosin jotain muuta paikkaa kuin merkkikorjaamot. Hehkujen vaihtaminen onnistuu ihan kotikonstein, osat on haljoje jne, mutta imusarja on käytännössä lähes pakko irroittaa...no onnistuu sen jakoketjunkin, mutta se on kuitenkin astetta vaikeampi. Minähän en ole edes tehnyt moista.

Tuossa on sama kone kuin 4 sylinterisissä henkilömalleissa, joten samat vinkit sopivat tuohon.

Ai niin, Tuolta löytyy tuo minun auto/remppa päiväkirja, yritän pitää sen ajantasalla ja totuuden mukaisena.

Moniurahihna pitää vaihtaa ja se rulla uusia siinä 150 tkm kohdalla ja sen jälkeen tarpeen mukaan. Tiedä vaikka tuo uusi rulla kestäisi sitten jo 200 tkm ajoa.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

No 180000km huolto maksoi 340e, johtuen paljolti siitä, että katkaisivat huollossa hehkutulpan kannan, joten piti piikata vanha pois ja laittaa uusi. Että semmosta. Niin auto 112cdi.

Pelkääjän puoleinen vetari(?) naputtaa, kun ajaa 80 tai yli, eli pitäis vaihtaa. Ei vain ole tuota aikaa...(tietty pelottaa että se naputus on jotain pahempaa kuin vetari :shock: )

Veskola: Oisko sulla kuvia/infoa vetonivelten vaihdosta?

PS. Miten hulluksi tulleen kierroslukumittarin voi korjata? En löytänyt sitä perinteistä kuivunutta kondensaattoria tuosta elektroniikka härdellistä?
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

B.C. kirjoitti:Veskola: Oisko sulla kuvia/infoa vetonivelten vaihdosta?
Tottakai on,mistäpäs ei olisi, tuollahan ne ovat olleet jo eilisestä saakka. 8)

Voiko kierrosmittarivika olla anturista johtuvaa ?

Juu, iso huolto oli tuota luokkaa minullakin tai ehkä 400 € merkkihuollossa MUTTA siinä ei tehty juuri mitään, muutama suodatin vaihdettiin sekä laitettiin huippukalliit öljyt. Suosittelen moisen kalliin 'täyden huollon' sijaan tekemään moiset pikkuhommat itse ja säästyneillä rahoilla teettää noita oikeita töitä.

cdi koneissa pitää olla tarkkanan noiden hekujen kanssa, joten niissä se kannattaa teettää "delerillä" :D .

Otas muuten auto ylös, renkaat linkkuun ja pyörittele renkaita, samalla kuuntelet mistä kuuluu napinaa... Siellä on se keskimmäinen akseli myös, mutta tuskin siinä, eli sen laakeroinnissa, koskaan mitään vikaa on.
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Jep, hehkujen vaihto siinä tapauksessa onnistuu kyllä itseltänikin... helpotti tuo imusarjan irroittaminen C-mallissakin hehkujen vaihtoa kummasti. :)

Jakoketjun vaihdon jätän suosiolla korjaamolle ja jos ei sen takia tartte purkaa puoli autoa tai konetta irti niin ei pahalta kuulosta.

Eihän noi koneet sitten voi ihan huonoja olla jos oavt samaa perua noiden henkilömallienkin kanssa. Kuinkahan on vaihdelaatikoiden laita jos puhutaan manuaalista? Yhdessä myytävässä Vitossa kun oli laatikko uusittu 230tkm kohdalla... :roll:
veskola kirjoitti:
samip kirjoitti:No nyt kuulostaa paremmalle...

Kuinkas kalliita huoltoja tuollaiseen Vitoon on, eli minkämoinen homma esim. on jakoketjun ja hehkujen vaihto? Onnistuuko koneen ollessa kiinni Autossa? :?
Onnistuu, eikä hintakaan ole käsittääkseni kuin muutaman satkun, siis yhteensä. Suosittelen tosin jotain muuta paikkaa kuin merkkikorjaamot. Hehkujen vaihtaminen onnistuu ihan kotikonstein, osat on haljoje jne, mutta imusarja on käytännössä lähes pakko irroittaa...no onnistuu sen jakoketjunkin, mutta se on kuitenkin astetta vaikeampi. Minähän en ole edes tehnyt moista.

Tuossa on sama kone kuin 4 sylinterisissä henkilömalleissa, joten samat vinkit sopivat tuohon.

Ai niin, Tuolta löytyy tuo minun auto/remppa päiväkirja, yritän pitää sen ajantasalla ja totuuden mukaisena.

Moniurahihna pitää vaihtaa ja se rulla uusia siinä 150 tkm kohdalla ja sen jälkeen tarpeen mukaan. Tiedä vaikka tuo uusi rulla kestäisi sitten jo 200 tkm ajoa.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Automaattilaatikon omistajat saavat kommentoida sitä, mutta manuaalin omistaneena suosittelen silti automaattia. Tuo entinen -01 CDI Vito oli manuaalilla ja en kyllä ainakaan siinä yksilössä löytänyt yhtään hyvää sanottavaa laatikosta. Vaihteensiirto oli todella huono varsinkin kakkosvaihteen osalta jota juuri kaupungissa monissa risteyksissä tarvitsi. Ylhäältä päin kakkoselle vaihdettaessa oli aina lähes arpapeliä menikö se kakkonen vai pakki sisään. Pakilla kuului sitten kivat korinat ja näin sieluni silmillä lastujen lentävän vaihelaatikossa. Puhumattakaan punottavista poskista :D . Vaihteensiirtovaijerien vaihto auttoi hieman niin että ihan joka toinen kerta pakki ei menny silmään.
Itse aisassa tuo vaihteisto oli ensimmäinen naula siinä arkussa kun tuli mieleen auton vaihto. En nyt sano että kaikki manuaalit on paskoja, mutta luonnostaan laiskana miehenä arvostan automaattia.
Tulikohan se mun mielipide jo selväksi :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harmilor kirjoitti:Ylhäältä päin kakkoselle vaihdettaessa oli aina lähes arpapeliä menikö se kakkonen vai pakki sisään.
Eikö siinä oikeasti ole sellaista keksintöä, joka on ollut lähes jokaisessa omistamassani autossa, ja jo 70 luvulta saakka tiedetään moista käytetyn, eli pakkilukko ? [=pitää painaa tai tehdä jms. jotta pakin saa kytkeytymään]

Monastihan noissa autoissa on jokin jousi,joka ohjaa kakkoselle pakin ohi, ei edes semmoistako ?
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Uusissa manuaaleissa tuo pakkilukko on muutettu oikeanlaisesksi eli niin että se on erillinen hanikka. Tossa vanhemmassa mallissa pakki on vain jonkinlaisen haitan takana. Kun keppi on jäykkäliikeinen niin se menee tuon haitan yli huomaamatta. Saatto tietty olla yksikövikakin :roll: . Nyt muut manuaaliaskin omistajat kertokaahan onko teilla samoja ongelmia.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kattelemassa tuommosta 112cdi -00 mallin vitoa.. Tekniikka, minkälainen ajaa, mitkä tärkeimmät seikat huomioon ym..ym.. Ja tuo vaihteisto man. vai aut. Vuoteen about 60tkm. työ ajuja. Eli matka ajoa pääsääntöisesti.. Kulutus mitä?

Kiitän ja kumarran jos joku kehtoo vaivautua :roll:
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Ympäri nettiä löytyy juttua näistä vioista ja silmään pisti useasti esiintyvä kansi vika sekä 108D että110D malleissa?? Onko siis kyse tästä kannentiivisteestä vai onko kansiakin paukkunut? Kun eikös tämä Viton mylly siis pohjaudu noihin henkilömallien peruskoneisiin ja niissä ei mielestäni ole ollut ainakaan epidemiaksi asti kansivikoja? Tosin onhan kannentiivisteetkin kestäneet noissa sinne päälle 400tkm...

Toinen vika josta puhuttiin oli useita syöttöpumppuvikoja 100-200tkm ajetuissa. Ei kai näissä Vitoissa ole sitä p**hanan Lucasta?
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Onko tosiaan tässä Mersufoorumilaisten tieto Vitoista? :o

Siis yhtään vähättelemättä Veskolan tietoja kyseisestä mallista, mutta eikö kellään muulla ole joko omia tai tuttavien kokemuksia Vitoista? Onhan siis tuolla ympäriinsä Webiä juttua näistä mutta jotenkin olisi helpompi uskoa niihin jos ne lukisi täältä mersufoorumilta kun täällä yleensä asioista tiedetään eikä kaikki jutut ole Esson-baari pohjalta. :roll:

Tsempataas vielä jätkät ja laittakaa nyt sit vaikka niitä "kaverin isän kaverin serkun pojalla oli sitä ja tätä Vitossaan" :wink:
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

No jos kerran tätä "kaverin isän serkun pojan" -tietoa kerran kaivataan, niin kaippa minäkin voin sitten osallistua. Kävin tuossa muutama viikko sitten koeajamassa -97-mallin 108D Vitoa ja siitä ei kyllä olisi hyvää saanut tekemälläkään. Jarrut ja iskarit loppu, surkea paikkamaalaus, pyöränkulmat mitä sattuu, ruostetta joka puolella, kuskin penkin korkeussäätö keikahtanut ihme asentoon ja tietysti rikki jne jne. Mutta jos ajatellaan, että näitä kyseisen yksilön vikoja ei olisi ollut, niin kyllä Vitolla varmasti olisi ihan mukavasti tavaraa kuljetellut. Tosin täytyy kyllä sanoa, että jos Vitolla on tarkoitus ajella muutakin kuin terveisiä, niin 108D:tä ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan suositella kiireiselle pullakuskille. Jos W124 200D on laiska, niin Vito 108D:n kohdalla loppuu jo asteikko kesken. Tyhjänäkin sai liikenteessä ennakoida, kuin olisi tukkirekalla ajellut. Samaten, jos tavaratilaa tarvitsee enemmän, niin Sprinter on parempi vaihtoehto. Melutaso oli sen sijaan positiivinen yllätys. Vaihteensiirto on myös juurikin niin surkea, kuin edellä on jo mainittu.

Kyseinen Vito oli samassa 10 000 euron hintaluokassa, kuin haaveilit ja mitä minä noita olen katsellut, niin tuon hintaluokan Vitoihin saa tehdä aika paljon korjailuja ennen kuin niistä hyvän matkakumppanin saa. Ruoste on se pahin ongelma. Kun jo 2000-luvun Vitoissa tahtoo konepelti olla kuin neulatyyny ja saumat ruosteessa, niin noissa 10 k€:n autoissa sitä on sitten joka paikassa. Koeajoyksilössä sitä oli niin pintapelleissä kuin runkopalkeissakin ja istuimien rungotkaan eivät siltä olleet säästyneet. Toisaalta lähinaapurissa sijaitsevassa autoliikkeessä on myytävänä saksantuonti-Vito 15 k€:lla, jossa ei ole ruosteen palaa, että jos hyvän löydät, niin siitä vaan. Mutta nuo halvat Vitot kyllä kiertäisin kaukaa.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Täytyypä vastailla kun kovasti kyseltiin kokemuksia automaatti/manuaali.
Itellä tuo arpalaatikko,tosin en sitä pakkia ole saanut päälle mutta vaihteensiirto yhtä täsmällistä kuin muissa kulkuneuvoissa. Ei siis mersun veroista.
Toinen seikka mikä puoltaa automaattiin,on CDI koneen lyhyt vetoalue,käytännössä reilusta puolesta toista tonnista reiluun kolmeen.
Meno manuaalilaatikolla kaupunkiajossa helposti "repivää",maantiellä kyllä menee mukavasti.
Pakki ihan liian nopea ja tämä yhdistettynä lyhyt liikkeiseen kytkimeen,lumella tms. tiukassa paikassa olet pian liemessä. Luistattaminen hirvittää kun koneessa ei lainkaan vääntöä tyhjäkäynnillä,sammua tupsahtaa erittäin herkästi.

JOS olisi tiennyt millainen manuaalilaatikko on,ilman muuta olisi automaatti omassakin. Henkilöautossa on eikä sitä mikään voita 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

samip kirjoitti:Toinen vika josta puhuttiin oli useita syöttöpumppuvikoja 100-200tkm ajetuissa. Ei kai näissä Vitoissa ole sitä p**hanan Lucasta?
Ei ole tai ei pitäisi olla Lucasta, mikäli on niin kannattaa etsiä tavallisella boshin pumpulla oleva. Se pumppu on helppo tunnistaa sieltä konehuoneesta. Autoon toki saa vaihdettua helposti pumpun ja pumppuja saa halvalla, ja niihin saa niitä 7 mm elementtejä :twisted: Kun totta puhutaan niin ostaessani tuon V-auton en tiennyt tuon taivaallista pumpuista, en vitoista, enkä paljon muustakaan. Tiesin vain että se korimalli mielytti silmää, ja halusin bussin, jolla voi kuljettaa koiria ja (kuljetuttaa) itseä. Siinä tarkoituksessa auto on täyttänyt kaikki toiveeni, sitten tuo mopo karkasi käsistä ja lähdin virittämään autoa :lol:

No se moottori on täsmälleen sama OM601 kuin esimerkiksi 190D henkilökuljettimessa. En ole kuullut kansivioista, ja miltei uskon, että niillä tarkoitetaan juurikin kannentiivistevikoja. On helppo puhua asiakkaana kansiviasta kun käteen lyödään korjauksesta 1400...2000 € lasku. Tämän kaiken on dealer minulle opettanut: Kun Viton kone on tehty pienemmästä henkilökuljettimen koneesta suurentamalla porausta 2 mm, jolloin öljykanavan ja sylinterin välinen alue on jäänyt liian pieneksi. Alkuperäinen kannentiivste ei kestä siinä, ja uskon että ongelma esiintyy varmemmin turbokoneessa (110D) mutta myös ilman turboa (108D) koska siinä on aivan sama poraus. Kun tuon tiivisteen on kertaalleen vaihtanut sen pitäisi kestää paremmin.

Jarrut, juu ei minulla mitään ongelmaa ole :lol: katsokaa vaikka tätä kuvaa, jonka äsken otin tuossa pihalla:
Kuva
Kulutusosia saa vaihtaa urakalla, juurikin 200 tkm kohdalla ja siihen kuluu rahaa, varsinkin jollei tee työtä itse. Viton osat on huomattavasti kalliimpia kuin golfin osat, mutta eivät mitään hyperkalliita. Tuo kulutusosaremppa tuohon etupäähän maksoi jotain 600..700 €. Auton hintaan ei juurikaan vaikuta onko osat jo vaihdettu vai ei, joten kannattaa ostaa auto 'jobbarilta' tai harrastajalta, joka on iltaisin jaksanut vaihtaa noita, eikä ota työstä juuri hintaa. Sellainen toimintatonni tai puolitoista kannattaa varata tähänkin malliin, siis varaosiin, kun sen käytettynä ostaa.

Ruoste on se ikävin ongelma, sillä siitä ei pääse eroon osia vaihtamalla. Olen nyt makaillut tuon auton alla jonkun verran, :shock: katsonut sitä ilman konetta ja rakenteita...sitä ruostetta on miltei joka paikassa, sitä on runkopalkkien pinnassa, onkaloissa moottoritilassa, siellä täällä ruostetta joka paikassa :lol: Saapas nähdä mitä tuollekin autolle pitää vielä tehdä, luultavasti se pitää purkaa atomeiksi ja hiekkapuhaltaa tai vaihtaa koko kori.

Sitten laiskuudesta, mikäli auto on 108D niin aika pienellä säädöllä saa sitä vääntöä lisää, olisikohan noin 400 € avaimet käteen tehtynä. Suosittelen lämpimästi kaikille tuota pumpun säädättämistä, se antaa väriä elämään.

Kuva

:lol: :shock: :D 8)

Samaa mieltä jpk:n kanssa, jotta automaatti pitää olla, se on todella helppo auto ajaa automaatilla...ja mikäli sattuu manuaali olemaan niin pumppu pitää ruuvata, siten että vääntö kasvaa ja erityisesti vetävät kierrokset jonnekin 4600 rpm pintaan, alkaa olemaan helppo ajaa.
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Jarrut, juu ei minulla mitään ongelmaa ole katsokaa vaikka tätä kuvaa, jonka äsken otin tuossa pihalla:

Jaa ettäkö tuon alimmaisen kuvan äsken otit pihallasi? :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

samip kirjoitti: Jaa ettäkö tuon alimmaisen kuvan äsken otit pihallasi? :wink:
Ei kyllä täytyy myöntää (onneksi) jotta tuo kuva on: 30. syyskuuta 2005, 18:50:56

Semmonen mittaus tuli tehtyä, takajarrulevy on 7,9 mm ja hiljaa mielessä ajattelin ettei jaksaisi tehdä sitä takajarruremppaa enää tähän syksyyn. Hylkyraja on kuitenkin 8 mm joten pakko se nyt vain on tehdä. Huomenna tilaamaan jarrukamppeet KL-varaosista.

Tuossa autossani ei oikein tuo käsijarru ole ottanut, tai on mutta se on vaatinut polkemaan tosi syvälle. No tuo ei automaatissa paljoa haittaa, varsinkaan kun parkkeeraan aina tasaselle. Tänään säätelin jarruja ja löytyihän niitä, nyt sai jopa lukitsemaan toisen renkaan kun vauhdista polki.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Kirjotellaan ny sitte tännekki, vaikka juttu on menossa tuolla projektit osiossa.

112cdi manuaali:
Ruostetta poistin ovien alareunoista ja konepellin reunoista, siis sisäpuolelta. Kuskin jakkaran tyvestä otin myös hieman pintaruostetta pois.
Kesällä vaihdoin kaikki jarrulevyt, palat ja muut hilkkeet (toimii "käsijarruki" nyt).
Alustassa on pintaruostetta, mutta en ole vielä vaivautunu, kun sitä on vain siellä täällä, joutaa tuon ens kesäni.

Paukkuja koneessa on sen verran, että on tullut nöyryytettyä :wink: muutamia kanssa-autoilijoita aika pahasti, ovat sitten ihan :twisted: ajaneet miljoonaa ohi :lol: siis vakiona 92kwh/300Nm. Ilmeisesti ed. omistaja on lastuttanu tuon, kun se menee aika hyvin 8) , en tiedä?

Kulutus ollut parhaimmillaan 6,26 matka-ajossa, ihan liikenteen rytmissä ja aika usein ohitellenkin 8) .

Pelkääjän puolelta kuuluu jokin ihme naputus 80-100km/h ajossa, mutta ei ole ollut vielä aikaa tutkia vikaa tarkemmin, oisko vetonivel?
Kierrosluku mittari on ottanut lukua muutaman päivän, sitä ennen meni kiihytyksissä jopa rajotin tappiin?, kunnes heräsi normaaliin eloon. En ole vielä tuotakaan ihmettä ehtinyt ratkomaan.

Tykkään ajaa autolla, satavarmasti parempi, kuin hiace/transportteri. Tietysti alustaa vois hieman jäykistää rajummaksi, mutta kaikki aikanaan.

Automaatin totta vieköön olisin ottanut, jos vain olis ennen ostoa hoksannu ajatella, mutta on tuo manu ehkä "urheilullisempi" 8) , nimittäin vaihteensiirron tarkkuus ja jouhevuus on kuin jostain jokamiesluokan kuplasta, mutta ei se ainakaan rutise ja pakki löytyy aina ilman ankkoja :wink:

Huh, ei jaksa enempiä kirjottaaaaaa.....
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Onhan nuita kuultu vähän kehnoiksi puhuttavan pikku vikaa... joka autossahan niitä vikoja on.. ja ruosteetonta pirssiä ei tämä maa kanna päällänsä.. :lol: :D
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Kun kone kestää virittämistä, siten, että 2000 kg liikahtaa varttimailin 16 sekunnin pintaan ei se kone aivan paska voi olla.

Onko tuo 2000kg kokonaispaino, eli mihin vakuutusluokkaan tuollainen 108/110 Vito menee kun tässä teen juuri laskelmia että kuinka edulliseksi tuollaisen Viton ylläpito tulee?

Autotalli.com ilmoittaa painoksi 2000kg / 2600kg. Mikä on tuo 2600kg ja kummasta tuo vakuutusluokka siis tulee?
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

jos hyvän pakun haluat ni osta hiace vaan!!toi mersun yritys tehä pakua on ihan susi!! meidän hiaceen on tullut nyt 4 vuodes yli kaksataatuhatta ilman mitään ongelmaa!! jakohihna on vaihdettu mut muuta ei o tarvinnut!! aikoinaan ko alettiin pakua hakeen ni ensimmäinen vaihtoehto oli vito mut autosta kyseltyä ja otettua selvää siitä ni se unohtu äkkiä!! pysy erossa siitä ja osta hiace ni ei tarvi murehtia!! ja vitothan mätäneeki jo japsia nopeammin!!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17292
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

2000 kg on omapaino ja 2600 kg kokonaispaino.

Nämä vakuutus- ja veroasiat eivät ole sikäli kynnyskysymyksiä tällaisen auton hankinnassa, että merkkien välillä ei liene suuria eroja maksuissa; jos tarvitsee Viton kokoista autoa niin joutuu maksamaan kulut senkokoisen auton mukaan. :D

Viton kanssa kyllä pärjää, varsinkin vanhemmilla 108 / 110 D koneilla olevien.

Satakasi on sangen hidas kiihtymään, varsinkin kuluneella ruiskutuspumpulla.
Esim. PP-Diesel tuo kulkuun huomattavan muutoksen muutaman sadan euron sijoituksella, ja samalla kulutus pienenee; suosittelen lämpimästi !

Edellämainittu kannentiivistevika tulee suunnilleen jokaiseen 110D:hen 150000 - 250000 kilometreillä, ja näkyy tulevan moneen 108D:henkin.

Muuten moottori ja kansi on erinomaisen kestävä, samoin manuaalivaihteisto.

Takajarrut ovat ongelmalliset; joka vuosi jotakin.

Vetoakselin suojakumeja, jarruletkuja, vetarin niveliä, kallistuksenvakaajan päätytankoja, takajousia, takaiskareita, etujousiakin menee.
Hihnankiristysosat ovat kulutustavaraa.

Johtosarjat katkeavat etuovien välistä, aiheuttaen ongelmia keskuslukon, sähköikkunoiden ja ajoneston kanssa.

Ruostetta on näkyvissä takaluukussa ja sivuoven liukukiskon vierellä kyljessä.
Lämmityslaitteen moottori on vaihtokunnossa noin 300000 kilometrissä.
Ovenkahvoja hajoaa ja vaijereita katkeilee niistä.

Tuttavallani on 108 D Rego bussi, hän osti sen 280000 ajettuna ja nyt oli mittarissa 440000 kun katsastin ja huolsin sen eilettäin.

Tuolla 160000 km matkalla on korjattu ainakin kannentiivistevika, vaihdettu starttimoottori, laturi, hihnankiristysosat, takaiskarit, kaikki jarruletkut, takajarrut kunnostettu joka katsastukseen tarpeen mukaan (nyt palat ja liukutappisarja), kallistuksenvakaajan kumit, johdotuksia, virtalukko, tietysti etujarrut.

Ei mitään niin ihmeellistä.

Sähkölasit ei toimi, liekö johdot poikki.
Auto on järkyttävän laiskaliikkeinen, oma 310D vanhus on huomattavasti parempi kiihtymään.
Käyntiäänestä kuuleekin että pumpun päätylaakeri on loppunsa edellä, mutta kun ei omistaja usko että pumppuremontti kannattaisi teettää niin ei usko.

Mitä vielä ? :shock:
wiimax.fi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Mitä vielä ?
No kyllä tässä tuli nyt jo sellainen tietopaketti Viton osalta että eiköhän nyt osaa jo hieman varautua mitä mahdollisesti noihin tulee. Kiitoksia paljon!!

Pääasia on että moottori ja voimansiirto ovat kestäviä, sen kannentiivisteenkin vielä just laitattaa, kun eiköhän sen jälkeen ole melko huolettomia kilometrejä moottorin osalta... tietysti nokkaketjun vaihto tulee, mutta nehän ovat sitten jo huoltoja eikä varsinaisia vikoja.

jos hyvän pakun haluat ni osta hiace vaan!!toi mersun yritys tehä pakua on ihan susi!! meidän hiaceen on tullut nyt 4 vuodes yli kaksataatuhatta ilman mitään ongelmaa!! jakohihna on vaihdettu mut muuta ei o tarvinnut!! aikoinaan ko alettiin pakua hakeen ni ensimmäinen vaihtoehto oli vito mut autosta kyseltyä ja otettua selvää siitä ni se unohtu äkkiä!! pysy erossa siitä ja osta hiace ni ei tarvi murehtia!! ja vitothan mätäneeki jo japsia nopeammin!!
Joo tiedossa on kyllä että Hiacet ovat luotettavia mutta kyllähän niissä on ajo-ominaisuudet ihan p**stä verrattuna Vitoon. Jos Suomessa ei olisi talvea niin sit voisin ehkä harkita Hiacea...
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

pakko ihan kysyä uteliaisuuttani että mikä tekee hiacesta huonon talviauton? itellä nyt viides talvi alkamassa sen kans ni tiedän sit varautua!
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Ei voi olla sanomatta, että mm. hiacen kulutus on aivan käsittämätön ( tietona 3 eri firmaa, jotka vaihtoi vitoon/sprintteriin) ja ajo-ominaisuudet 80-luvulta. Mm. talvella piti hakemalla hakea pysäköintipaikka, jotta pääsi sitten myöhemmin jatkamaan matkaa, eli ei saanu pysähtyä/pysäköidä mm. ylämäkeen, muuten matka tyssäsi. N. 5cm irtolumella tienpäällä turvallinen matkanopeus oli 50-60 km/h, jotta ajoneuvo pysyi hallinnassa. Omalta kohdalta kyllä allekirjoitan tuon edellisen. Volkkarin transportteriki on sentään ajettavissa hiaceen verrattuna.

Huom! Ei herneitä, tämä on minun mielipide ja muutaman kaverin, jotka ovat työkseen hiacella joutuneet ajaan.

Jos joku hiacen haluaa, niin ostakoon pois.
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

mitä tarkoitetaan pakettiauton ajo ominaisuudella?? ei se ole mikään formula eikä kukaan voi odottaa että sillä ajetaan niinko formulalla!!se on työ auto eikä mitään muuta!! meillä paku on työ käytös eikä sillä oo aikkaa seisoa missään huollos kansipahvin vaihdossa veholla tai jos muuten anturi vittuilee tai kytkin!! ja jos työnsäpuolesta pakulla maastos tarvii päästä ni hiacelta saa myös nelivetoja ei mersu osaa pakuja tehä ja se on vaan totta jos haluaa ostaa luotettavan työkalun mihkä paku on suunniteltukin ni se on hiace sillon!!!
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

JarnoH kirjoitti:mitä tarkoitetaan pakettiauton ajo ominaisuudella?? ei se ole mikään formula eikä kukaan voi odottaa että sillä ajetaan niinko formulalla!!se on työ auto eikä mitään muuta!! meillä paku on työ käytös eikä sillä oo aikkaa seisoa missään huollos kansipahvin vaihdossa veholla tai jos muuten anturi vittuilee tai kytkin!! ja jos työnsäpuolesta pakulla maastos tarvii päästä ni hiacelta saa myös nelivetoja ei mersu osaa pakuja tehä ja se on vaan totta jos haluaa ostaa luotettavan työkalun mihkä paku on suunniteltukin ni se on hiace sillon!!!

Kyllä kai sillä Pakettiauton ajo-ominaisuudella tarkoitetaan aivan samaa kuin henkilöauton. Oli se sitten työ- tai harrastekäytössä niin kyllä mun mielestä on tärkeää että sillä on suht hyvä ajaa kelillä kuin kelillä ja uskaltaa antaa naisväenkin sillä lähteä talvella ajamaan. Kattelin tossa muutama talvi sitten kun työkaveri jäi upouudella Hiacellaan työpaikan parkkipaikalla (tasaisella pihalla) kiinni kun lunta oli tullut vähän normaalia reippaammin eikä pihaa oltu vielä aurattu. Kaikki etuvetoiset Autot lähti helposti omin avuin liikkeelle.

Ei kai nyt ihan niin voi sanoa ettei Mersu osaa tehdä pakuja jos nyt Vitossa on ollut ongelmia. Onhan Mersulla ollut kautta aikojen noita pakettiautoja.

Varmasti rahalla saa nelivetoja mutta tuskin tuolla hintahaarukalla jonka olen ajatellut pakuun nyt sijoittaa.
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

onnea sitten vaan auton etsintään!! :) mielestäni tuossa edellä oli vaan vitoista aikapitkät vikalistat mutta jos se ei haittaa ni pakkohan sen sitte paras on olla ko mersun foorumilla mersumiehet niin sanoo!! :D
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

JarnoH kirjoitti:onnea sitten vaan auton etsintään!! :) mielestäni tuossa edellä oli vaan vitoista aikapitkät vikalistat mutta jos se ei haittaa ni pakkohan sen sitte paras on olla ko mersun foorumilla mersumiehet niin sanoo!! :D
Juu kyllä alunperinkin oli tiedossa että Vitoissa ollut vikoja mut eiköhän noiden vikojen kanssa pärjää... suurimman osan pystyy itse korjailemaan. Tosin eihän se siis haittaisi vaikka olisivat vähän parempia laadultaan noi Vitot. :)

Jos se Hiace tai Transit olisi lähellekkään Viton veroinen talvikelissä ajo-ominaisuuksien suhteen niin jäisi kyl Vito ostamatta, en ehdoin tahdoin halua sellaista Autoa jonka kanssa on murheita.
Nuo Viton murheet kuitenkin vielä suht siedettäviä verrattuna esim. Transportterin jakopää ongelmiin, kun ei tiedä varmaksi kestääkö se vaihtoväliä ja jos ei kestä niin sen jälkeen Viton kannentiiviisteen vaihtokin tuntuu aika edulliselta. :wink:
Vastaa Viestiin