C280 tulpanvaihto-ohje/kokemuksia
C280 tulpanvaihto-ohje/kokemuksia
Morjens, saksan ihmeen parissa ihmettely jatkuu ja asiantunteva paikalliskorjaamo on antanut hyvää palvelua ammattitaidolla, mutta perushuollon yhteydessä tehtävä tulpanvaihto yllätti hintavuudellaan eli yli 300 euroa tulee hintaa vaihdolle, jolle tehdas on antanut 1,7 tunnin ohjeajan.
Onko kukaan siis vaihtanut C280:een tulppia itse ja kuinka massiivisesta operaatiosta on kyse, selviäisikö siitä ilman erikoistulppa-avainta ja yleistä kaaosta konehuoneessa.
Tulpat on kyllä vähän ahtaan näköisesti, joutuu ilmeisti purkamaan ympäriltä puoli autoa operaatiossa?
Tähän asti en ole pitänyt autoa harrastuksena, mutta kohta pitää ruveta pitämään....
Onko kukaan siis vaihtanut C280:een tulppia itse ja kuinka massiivisesta operaatiosta on kyse, selviäisikö siitä ilman erikoistulppa-avainta ja yleistä kaaosta konehuoneessa.
Tulpat on kyllä vähän ahtaan näköisesti, joutuu ilmeisti purkamaan ympäriltä puoli autoa operaatiossa?
Tähän asti en ole pitänyt autoa harrastuksena, mutta kohta pitää ruveta pitämään....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: To 24.02.2005 13:30
Viimeksi muokannut Padova Star, Pe 02.06.2006 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: La 09.04.2005 17:49
Ainakin mun suoralla kutosella varustetussa autossa tulpanvaihto oli simppeli juttu. Imuilmaputki koneen päältä syrjään, peitelevy venttiilikopan päältä pois muutamalla kuusiokoloruuvilla, ja puolat näkyy. Puolat kiinni ruuveilla jotka näkyvissä, eli ne irti ja nosto ylös, ja pitkällä varrella varustetulla tulppa-avaimella voi tulpan irroittaa. Autoni vm. 1995 ja siihen makso NGK tulppa noin 6 €/kpl.
3,50€ alkuperäisenäC280automatic kirjoitti:Ainakin mun suoralla kutosella varustetussa autossa tulpanvaihto oli simppeli juttu. Imuilmaputki koneen päältä syrjään, peitelevy venttiilikopan päältä pois muutamalla kuusiokoloruuvilla, ja puolat näkyy. Puolat kiinni ruuveilla jotka näkyvissä, eli ne irti ja nosto ylös, ja pitkällä varrella varustetulla tulppa-avaimella voi tulpan irroittaa. Autoni vm. 1995 ja siihen makso NGK tulppa noin 6 €/kpl.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Heh. Vähän OT:ia.
t.
Risto
Itselläkin alkoi sylettämään, kun hommasin äitimuorin Escrotiin uudet tulpat. Omaan kotteroon taisi löytyä Boschin tulpat alle kahden kympin mutta tuohon mokomaan maksoi neljän tulpan paketti 48 eypoa. Hinta oli sama paikallisessa halpaliikkeessa Boschin tulpille ja Foordin liikkeessä Motorcraftille. Eihän tuohon mene kuin se neljä kappaletta, joten siinä kuitenkin onni onnettomuudessa.MKC280 kirjoitti:98 ainakin on jo V6, ois tullut suora kuutonen tuossa suhteessa ainakin halvemmaksi. Taitaa pitää jättää ammattimiesten käsiin vaihto, on vaan suhteettoman suuri osa huoltokustannuksista pelkällä tylppien vaihdolla. Mutta saavat kyllä sitten välttää toviksi.
t.
Risto
E500 – 211.070
Kommentoidaan nyt tähän vielä omat tulpanvaihtokokemukset, autohan on C 280 T 1998:
Veholle varaamaan aikaa -> Hinta-arvio vaihdosta yli 400 euroa.
(kiroilua)
Pelkkä työ olikin sitten 200 euroa, loppuosa hinnasta tulppaa. Tulpan hinta siis noin 17 euroa.
Kysyin, että haittaako jos tuon omat tulpat kun teillä on kallista. Ei haitannut. Vehon äijä suorastaan naureskeli että aivan älyttömiä hintoja heillä pyydetään näköjään.
Pari kilometriä ajoa, Turun tarviketuonnista samat tulpat 10 euroa / kpl eli vaihtoineen hintaa 320 euroa. Ei ongelmia ja käynti vähintään yhtä hyvä kuin ennen. Aikaa meni noin kaksi ja puoli tuntia Veholla.
Kannattaa pyytää vanhat tulpat mukaan kun vaihdattaa, niistä voi oppia jotain (tai ainakin voi todeta, että yhden sylinterin tulpat ovat kuluneemmat kuin muiden mutta ei siitä hullua hurskaammaksi tule jollei joku tiedä asiasta enempää. Minä en tiedä.).
Veholle varaamaan aikaa -> Hinta-arvio vaihdosta yli 400 euroa.
(kiroilua)
Pelkkä työ olikin sitten 200 euroa, loppuosa hinnasta tulppaa. Tulpan hinta siis noin 17 euroa.
Kysyin, että haittaako jos tuon omat tulpat kun teillä on kallista. Ei haitannut. Vehon äijä suorastaan naureskeli että aivan älyttömiä hintoja heillä pyydetään näköjään.
Pari kilometriä ajoa, Turun tarviketuonnista samat tulpat 10 euroa / kpl eli vaihtoineen hintaa 320 euroa. Ei ongelmia ja käynti vähintään yhtä hyvä kuin ennen. Aikaa meni noin kaksi ja puoli tuntia Veholla.
Kannattaa pyytää vanhat tulpat mukaan kun vaihdattaa, niistä voi oppia jotain (tai ainakin voi todeta, että yhden sylinterin tulpat ovat kuluneemmat kuin muiden mutta ei siitä hullua hurskaammaksi tule jollei joku tiedä asiasta enempää. Minä en tiedä.).