C280 tulpanvaihto-ohje/kokemuksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

C280 tulpanvaihto-ohje/kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Morjens, saksan ihmeen parissa ihmettely jatkuu ja asiantunteva paikalliskorjaamo on antanut hyvää palvelua ammattitaidolla, mutta perushuollon yhteydessä tehtävä tulpanvaihto yllätti hintavuudellaan eli yli 300 euroa tulee hintaa vaihdolle, jolle tehdas on antanut 1,7 tunnin ohjeajan.

Onko kukaan siis vaihtanut C280:een tulppia itse ja kuinka massiivisesta operaatiosta on kyse, selviäisikö siitä ilman erikoistulppa-avainta ja yleistä kaaosta konehuoneessa.

Tulpat on kyllä vähän ahtaan näköisesti, joutuu ilmeisti purkamaan ympäriltä puoli autoa operaatiossa?

Tähän asti en ole pitänyt autoa harrastuksena, mutta kohta pitää ruveta pitämään.... :oops:
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Moro!

Tarkentaisitko vielä, onko kyseessä rivikuutonen vai V6? Vaihtui 1997 tuo 280-mallimerkinnän kone V-malliseksi. Itsellä olisi myös tulppien vaihto edessä ja kalliiksi taitaa tulla :shock:
Padova Star
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 24.02.2005 13:30

Viesti Kirjoittaja Padova Star »

:evil:
Viimeksi muokannut Padova Star, Pe 02.06.2006 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C280automatic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 09.04.2005 17:49

Viesti Kirjoittaja C280automatic »

Ainakin mun suoralla kutosella varustetussa autossa tulpanvaihto oli simppeli juttu. Imuilmaputki koneen päältä syrjään, peitelevy venttiilikopan päältä pois muutamalla kuusiokoloruuvilla, ja puolat näkyy. Puolat kiinni ruuveilla jotka näkyvissä, eli ne irti ja nosto ylös, ja pitkällä varrella varustetulla tulppa-avaimella voi tulpan irroittaa. Autoni vm. 1995 ja siihen makso NGK tulppa noin 6 €/kpl.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Tulppa C240, C280 5/97-> 17,20 kipale
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja niitä sitten 12 kappaletta. :D

Melkoisen ahtaassa paikassa on kuskinpuolen taimmaiset tulpat, ja muutenki.
wiimax.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

C280automatic kirjoitti:Ainakin mun suoralla kutosella varustetussa autossa tulpanvaihto oli simppeli juttu. Imuilmaputki koneen päältä syrjään, peitelevy venttiilikopan päältä pois muutamalla kuusiokoloruuvilla, ja puolat näkyy. Puolat kiinni ruuveilla jotka näkyvissä, eli ne irti ja nosto ylös, ja pitkällä varrella varustetulla tulppa-avaimella voi tulpan irroittaa. Autoni vm. 1995 ja siihen makso NGK tulppa noin 6 €/kpl.
3,50€ alkuperäisenä :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

98 ainakin on jo V6, ois tullut suora kuutonen tuossa suhteessa ainakin halvemmaksi. Taitaa pitää jättää ammattimiesten käsiin vaihto, on vaan suhteettoman suuri osa huoltokustannuksista pelkällä tylppien vaihdolla. Mutta saavat kyllä sitten välttää toviksi.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Heh. Vähän OT:ia.
MKC280 kirjoitti:98 ainakin on jo V6, ois tullut suora kuutonen tuossa suhteessa ainakin halvemmaksi. Taitaa pitää jättää ammattimiesten käsiin vaihto, on vaan suhteettoman suuri osa huoltokustannuksista pelkällä tylppien vaihdolla. Mutta saavat kyllä sitten välttää toviksi.
Itselläkin alkoi sylettämään, kun hommasin äitimuorin Escrotiin uudet tulpat. Omaan kotteroon taisi löytyä Boschin tulpat alle kahden kympin mutta tuohon mokomaan maksoi neljän tulpan paketti 48 eypoa. :shock: Hinta oli sama paikallisessa halpaliikkeessa Boschin tulpille ja Foordin liikkeessä Motorcraftille. Eihän tuohon mene kuin se neljä kappaletta, joten siinä kuitenkin onni onnettomuudessa. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Kommentoidaan nyt tähän vielä omat tulpanvaihtokokemukset, autohan on C 280 T 1998:

Veholle varaamaan aikaa -> Hinta-arvio vaihdosta yli 400 euroa.

(kiroilua)

Pelkkä työ olikin sitten 200 euroa, loppuosa hinnasta tulppaa. Tulpan hinta siis noin 17 euroa.

Kysyin, että haittaako jos tuon omat tulpat kun teillä on kallista. Ei haitannut. Vehon äijä suorastaan naureskeli että aivan älyttömiä hintoja heillä pyydetään näköjään.

Pari kilometriä ajoa, Turun tarviketuonnista samat tulpat 10 euroa / kpl eli vaihtoineen hintaa 320 euroa. Ei ongelmia ja käynti vähintään yhtä hyvä kuin ennen. Aikaa meni noin kaksi ja puoli tuntia Veholla.

Kannattaa pyytää vanhat tulpat mukaan kun vaihdattaa, niistä voi oppia jotain (tai ainakin voi todeta, että yhden sylinterin tulpat ovat kuluneemmat kuin muiden mutta ei siitä hullua hurskaammaksi tule jollei joku tiedä asiasta enempää. Minä en tiedä.).
Vastaa Viestiin