Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!

Viesti Kirjoittaja AM »

Vaihdoinpa tuossa "uuden" perän.Hiljainen on eikä väljääkään ole.Ainoa vika vain ettei ASD toimi.Valo ei pala,mutta asfaltilla kun hieman testasin niin ei lyö lukkoa päälle.Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.

Eli pitääkö ilmata,käsittääkseni pitäisi ilmata itsensä?Muutenkin perässä oleva lukko tuntui "löysemmälle" kuin vanhassa,käsin pyöritellessä vanhassa oli enemmän vastusta vetoaskekeiden välilllä.No onneksi perässä on vaihtotakuu,ärsyttää vain vaihdella noita periä turhaan...
Viimeksi muokannut AM, To 29.09.2005 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää; käyntiin, koholle, vaihde päälle, ilmaruuvia auki.
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Elikkä siis renkaat ilmaan ja pyörimään itsekseen?Ymmärsinkö oikein,tuosta manuaalista kun ei oikein muuten voi vaihdetta jättää päälle :roll: Mutta joo,täytyypä huomenna kokeilla....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, sillälailla.
Lukko menee päälle ja putkiin tulee paine.
Tosin valo pelaa ilmaamattakin...
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin siis valo pelaa niinkuin pitääkin.

Tänään jaksoin sen verran käväistä auton alla että kurkistin ilmaruvin paikkaa....On kyllä semmoisessa välissä että ei ihan helppo homma.Ainakaan jos käsistään yhtään tykkää...Pyörivien vetarin ja kardaanin välistä käsi perän päälle :shock:

Olisiko mahdollista jostain esim. releestä kytkeä asd:tä päälle?Toinen vaihtoehto on sitten rakennella avain jolla ei tarvitse käsiä turhan lähelle tunkea...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ota ASD rele irti ja yhdistä sen pistokkeesta 8 ja 10 navat, silloin magneettiventtiili toimii *NAKS*.
Kun auto on käynnissä niin lukkohan menee päälle kun venttiili toimii, ja silloin voi ilmata, eikös ?

Kokeilut omalla vastuulla...
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kiitän,täytyypä kokeilla,omalla vastuulla, mutta haukut saat tietenkin jos jotain kyrvähtää :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo 8 ja 10 napojen yhdistäminen on testausohjeessa; virran ollessa päällä sillä saadaan se venttiili toimimaan.
Eli ei ole kyse pelkästään omasta päättelystä, jos kyrvähtää niin syyllinen on Robert Bosch. :lol:
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No niin,kyllähän Dealer ja Robert Bosh oli oikeassa.Paineet tuli perään :shock: ja öljyäkin suihkusi.Mutta asd ei vaan alkanut pitämään.Harmi kyllä satoi vähäsen,märällä asfaltilla testaaminen hankalempaa...Mutta ei kuitenkaan toimi niinkuin entinen,tuo normaali 30% lukko tuntuu kuitenkin toimivan,

Mitähän sitten...pitää varmaan kokeilla ilmata uudestaan,mitäs tuommonen ASD systeemi pitää sisällään?Voisikohan siellä olla jotain rikki/jumissa?Takuuseenhan tuo perä menee jos ei toimi,mutta ärsyttää turhan vaihdella...
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2271
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

asd

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...olisko kitka levyt kuule niin kuluneet että ...ei sitä kitkaa tule kunnolla :D
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Voisko siellä olla vieläkin ilmaa tai olisko ollut väärät öljyt ennen kuin laitoit se paikoilleen. Kyllähän tommonen asd systeemi pitäis toimia vaikka kitkalevyt kuluukin Kokeilepas kun perä on ylhäällä ja pyörät pyörii tyhjäkäynnillä niin pystyykö toisen puolen pyörän pysäyttää käsin
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No niin,nyt toimii ASD.Kokeilin tuossa ensin vielä ilmailla perää,mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.Nostin sitten toisen renkaan ilmaan ja annoin pyöriä ykkösellä hiljakseen.Jotain vastusta tuntui ensinkin,mutta sitten jonkin aikaa pyörittyään nappasi yhtääkkiä kiinni.Hyvin löi lattialla ollutkin pyörä tyhjää vaikka toinen oli ilmassa.Tuon operaation jälkeen tuntuu asd toimivan ihan normaalisti.Asfaltillakin piti käydä testaamassa....

Olisiko sitten edellisellä omistajalla ollut väärät öljyt perässä,vai onko tyhjillään olo jotenkin kuivattanut levyjen kitkapinnat... :roll: Ei voi tietää,pääasia että nyt oimii,talvi voi jo tulla :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa.

Tänään oli korjattavana taas yksi ASD vika, jarruvalokatkaisinhan se oli rikki.

Taitaa tulla muuten siitä HIENO mersu myyntiin, -92 300TDT automaatti metallimusta, Karo-sisustus, se lukkoperä, kattoluukku, ilmastointi, penkinlämmittimet, sähkölasit, mitälie muuta, ajettu jotain 230000.
Tuontiauto, ei SKC:llä.
wiimax.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No pikkusen liian aikaisin tuli taas iloittua...Taaskaan ei asd suostunut heti toimimaan,vaati taas toisen renkaan pyöritystä jonkin aikaa... :evil: Ensin ei mitään vastusta(toinen rengas ilmassa,toinen maassa)Sitten pikkuhiljaa alkaa jurina ja sitten ottaa kiinni.Sen jälkeen taas toimii niinkuin pitääkin,ilman ylimääräisiä ääniä!

No eipä kai auta kuin odotella että jospa se siitä,käytön puutetta kai :roll:
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tossa aikasemmin ehdotettiin kitkalevyjen kulumista mikä saattaa pitääkin paikkansa. Harmi kyllä en muista miten se mulla toimi kun levyt oli kuluneet toiselta puolelta niin paljon että hammasratas rupesi kulumaan takaosastaan. :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mites tuo levyjen vaihto,onko kova homma,meneekö hammaskosketukset säätöön?

Nyt lukko on pitänyt ,pienellä viiveellä tosin tulee mukaan.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Itse tehtynä siinä on tekemistä, ammattilaiselle ei kai paha homma, joutuu irroittamaan ison hammaspyörän ja tasauspyörästön tapin että saa pikkurattaat pois. Hyvä puoli on että jos ei ole kulumia rattaissa niin samat osat käy takaisin eikä tarvitse hammas kosketusta säätää. Tiivisteet kannattaa uusia samalla
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

AM kirjoitti:Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.
Tästä saa sen kuvan, että 124:ssa olisi aina kitkalukko... Onko tieto vai arvaus?

Omalla S124:lla onnistuin jättämään kaksi viivaa (hiekkatiellä :P ), vaikkei ASD:tä olekaan. Tämä tukisi ym. väittämää.
Terveisin
Tero
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

dieselflosse kirjoitti:
AM kirjoitti:Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.
Tästä saa sen kuvan, että 124:ssa olisi aina kitkalukko... Onko tieto vai arvaus?

Omalla S124:lla onnistuin jättämään kaksi viivaa (hiekkatiellä :P ), vaikkei ASD:tä olekaan. Tämä tukisi ym. väittämää.
Tukisi, mutta ei siltikään... ASD:ssä on hydraulilukon lisäksi kitkalukko.
Pelkkää kitkalukkoa ei taida olla missään.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tomi S. kirjoitti: Tukisi, mutta ei siltikään... ASD:ssä on hydraulilukon lisäksi kitkalukko.
Pelkkää kitkalukkoa ei taida olla missään.
126:ssa oli vastaava ilmiö. Molemmat takapyörät sutivat samaan tahtiin ilman ASD:täkin... Liikennevaloissa välillä jopa häiritsevästi.
Terveisin
Tero
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Taisin vain kuvitella että tuo kitkalukko oikeasti piti silloin kun asd:kään ei toiminut.Hiekalla tosiaan jäi kaksi raitaa.Tunkin päällä tuntui sitten vetävän vain toinen pyörä,pientä yritystä toisellakin oli muttei aluksi kuitenkaan pyörinyt lattiaa vasten.Sitten kun lukko otti kiinni niin pyöri samaa vauhtia kuin toinenkin.

Eikös kitkalukossa tarkoita esim. 30% lukko sitä että toinenkin rengas pyörii vähintään 30% toisen nopeudesta?Näinhän se olisi sitten helppo testata,toinen rengas tunkilla ylös ja toinen lattiaa vasten.Ja jos siellä sattuukin olemaan lukko niin renkaiden eteen mielellään jotain 8) )
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vanha kikka

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kuulin joskus aikoinaan lukkoperän tunnistuskonstin. Nostetaan molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritetään toista. Lukollisessa perässä toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan, lukottomassa vastakkaiseen.
Terveisin
Tero
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kerran kokeilin 126:sen kitkalukkoa perä ylhäällä pyörät pyörimässä tyhjäkäyntiä niin sen toisen pyörän pystyi pysäyttämään käsin :shock: mutta joku sitten sanoi että jos kaveri olis polkassu kaasua niin olis voinut lähteä nahat käsistä. Käytännössä se toimii mullakin niin että kun polkasee niin molemmista pyöristä lähtee pito eikä vaan toisesta :twisted:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Vanha kikka

Viesti Kirjoittaja veppe »

dieselflosse kirjoitti:Kuulin joskus aikoinaan lukkoperän tunnistuskonstin. Nostetaan molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritetään toista. Lukollisessa perässä toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan, lukottomassa vastakkaiseen.
Tämä kyllä pätee minusta vain "kemppi"lukkoon. Ts. nämä automaattiset lukot, jotka kytkeytyy vauhdissa toimivat paikallaan kuin lukotonkin. Ja tuo kitkalukko taas vaatinee pyörimisnopeuseroa tarpeeksi paljon, jotta siellä kitkapinnat (ja öljy) sopivasti reagoivat :roll:
Muutenhan ei tasauspyörästö toimisi lainkaan, jos ihan vain perän ilmaan nostamalla molemmat pyörät pyörisi samaan suuntaan..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllä ne pyörii tuossakin samaansuuntaan jos tosesta renkaasta pyörittää.Jotain vastusta näköjään löytyy ihan noinkin.Kyllä se tasauspyörästökin toimii,harvemminhan renkaat ilmassa on...
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kyllä nuissa kitkalukoissa yleensä on jonkinmoinen esijännitys, eli lukko luistaa vasta tietyn momentin alla. Taasen sitten kun veto päällä niin tämä momentti kasvaa kun pikkurattaat painavat kitkalevyjä. Tuo lukon kireys eli vaikka 30% kertoo muistaakseni esijännityksen määrän, en kylläkään muista varmaksi.
Ja tuo mikä vaatii pyörimisnopeuseroa että öljy/kitka reagoi on viskokytkin eikä sitä ole monenkaan mersun takaperässä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vanha kikka

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veppe kirjoitti:Tämä kyllä pätee minusta vain "kemppi"lukkoon.
Hiacessa tuon renkaiden pyörittelyn joskus kokeilin ja siinä teoria ainakin toimi. Lukkoperä => renkaat pyörivät samaan suuntaan.
Terveisin
Tero
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Uutena tommonen kitkalukko saattaa olla niin tiukka että molemmat pyörät pyörivät samaan suuntaan mutta koska siellä on kuluvia osia eikä mitään jousta mikä pitäisi kitkalevyt kireällä niin sisään ajon jälkeen se alkaa melko varmasti luistamaan. Jos se olisi kireä niin sehän olisi liukkaalla kelillä jatkuvasti päällä. Uskoisin että kitkalukko toimii vasta kun momentti tai kierrokset kasvavat niin paljon että pikkurattaat alkavat painamaan kitkalevyjä nippuun. Asd perässähän sen nippuun painamisen hoitaa hydrauliikka sylinterit heti kun abs anturit haistavat etu ja takapyörissä nopeus eroja esim kun perä on ylhäällä ja pyörät pyörivät tyhjäkäynnillä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

1 kappale 124:ja lisää jolla vetelee soralla hienoja sladeja,en oo 1 pyörää saanu sutimaan vaan aina molemmat,ja jopa asfaltillakin sladeja heittelin kun oli liukkaat korealaiset kesäkumit alla,hassua.(nokian kumeilla ei asfaltilla enää onnistu :wink: )
1 ääni lisää jonkin laisen lukon puolesta perus vehkeessäkin,en tosin muuta tiedä kuin että napalukkoja ei oo :lol: .
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ainakaan normi pikkuperässä ei ole minkäänlaista lukkoa.Sen verran usein on tullut kurkistettua semmoisen sisälle... :roll: Luisuahan menee ilman lukkoakin kunhan vaan vauhtia on tarpeeksi..
Vastaa Viestiin