200D:n tehot 7mm elementeillä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tpm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 24.02.2005 14:29
Paikkakunta: LAPUA

200D:n tehot 7mm elementeillä?

Viesti Kirjoittaja tpm »

jeps! pitäis tuota slowrideria vähä ruveta viritteleen, niin että mikä olis mahdollinen teho määrä 7mm elementeillä+pumpun säädöllä? niin ja pitääkö laatikkoa päivittää, kun tuo slowrider on automaatti?
voipi olla, että jossain on tästä ennenkin kirjoitusta, mutten sitä nolona löytänyt :oops:
Chrysler GrandVoyager 2.5TD 7hlö
Ford Escort 1.8 16v ZETEC farkku
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1587
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ilmeisesti turboa ei ole tulossa?

Spekulointia: Jos 6 sylinterisestä irtoaa se 180hv=30hv/sylinteri. Tällä logiikalla nelosesta saisi 120hv.

Jos laatikko on timmissä niin ei tarvitse päivittää. Väännöt jää kuitenkin melko pieniksi, joten pelkkä paineiden nosto tarvittaessa riittää.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Siis pelkällä pumpun säädöllä jopa 90 kaakkia, isommilla elementeillä 100 + hepoa, näin ainakin olen foorumilta lukenut.
Turbolla ja välijäähyn kanssa jopa 230++heppaa.
Jos vaihteisto luistaa, haulla löytyy asiaa paljon.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %E4%E4t%F6
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %E4%E4t%F6
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
tpm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 24.02.2005 14:29
Paikkakunta: LAPUA

Viesti Kirjoittaja tpm »

joo turboa ei ole tulossa, kun on niin uus? tuli vaan ppdieseliltä s-postia jossa meinas, että hinta/hyöty suhde jää alhaiseksi? 800€ tulis hinnaksi töineen ja osineen. mutta mielestäni jos 100+ saa olen siitä ehdottoman valmis tuon maksamaan... :wink: onhan se jo enemmän verrattuna alkup 55kw :lol:
Chrysler GrandVoyager 2.5TD 7hlö
Ford Escort 1.8 16v ZETEC farkku
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Paljonkos kulutus nousee noilla säädöillä verrattuna (epä)normaaliin ajoon?
Kiehtois kans tommonen viritys kun en ala puhallinta pistään :twisted:
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Eipä juurikaan nouse kulutus, ehkä jopa laskee...
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1587
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuomas M. kirjoitti:joo turboa ei ole tulossa, kun on niin uus? tuli vaan ppdieseliltä s-postia jossa meinas, että hinta/hyöty suhde jää alhaiseksi? 800? tulis hinnaksi töineen ja osineen. mutta mielestäni jos 100+ saa olen siitä ehdottoman valmis tuon maksamaan... :wink: onhan se jo enemmän verrattuna alkup 55kw :lol:
Käytännön suorituskyky muuttuu numeroita enemmän.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

No voi hitsi :P

Pitäskö sitä itekki laittaa niitä isompia elementtejä kun ei tuota turboa viitti laittaa koneella pitäs ajella pitempäänkin kun tällä menolla tulee 40tkm vuodessa ajettua.
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

paljonkohan maksaa pumpun rukkaus Mynä-Dieselissä????Eli laittaa isot elementit ja säätö...280€ makso tiivisteremontti siä 5h työ
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pumpuista en mitään älyä.
Mutta jos itse olisin hommaamassa, niin hankkisin ylimääräisen, joka sitten laitettaisiin viimmmmeisen päälle.

Kun auton vaihto sitten tulee ajankohtaiseksi, niin siitä pumpusta pääsee täällä kyllä kohtihinnalla helposti eroon.
Oman käytön osuudeksi ei kyllä paljoa jää.
Jos autossa on joku järkevä sijoituskohde, niin tämä alkaa olla jo lähellä sitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ja mulla on yksi uuden mallinen 200D:n pumppu jouten. Siihen saa samalla tehtyä sen ahtopaineentunnistimen jos mienaakin joskus turboa laittaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Olen päässyt ajelemaan PPD:n rouvan pikkumersulla jossa 7mm tapit ym. säätöä pumpussa. Ero vakioon oli kyllä todella vaikuttava. Alavääntöä oli noin pieneen moottoriin yllättävän paljon ja ylhäälläkin oli vetoja kivasti.

Ehdottomasti suosittelen moista sijoitusta. Vaimollekin voi perustella, että raha menee "tähelliseen" :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Tuleeko päästöjen kanssa onkelmia, eli joutuuko laskeen kiarroksia vaijerista katsastuksen ajaksi?/muita poppaskonsteja?
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Katsastin juuri tuon oman ajokin ja eipä ollut ongelmia, kun ensin hiukan valmistelin autoa pakokaasutestiin. Ulkoisesta syötönsäädöstä pumppu niin pienelle, kuin voi, ettei toiminta häiriinny ja silmämääräinen tarkistus, minkälaista savua putkesta tulee polkaistaessa. Autossa on siis 7mm elementit ja iso turbo(200d koneeseen).

Hiukan jännitti kuitenkin, kun inssi alkoi polkemaan, mutta eipä ollut mitään sanomista päästöissä. Olisikohan ollut jotain luokkaa kaksi tuo savuarvo.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=#139457

Tossa on mielestäni aika hyvä aika, 190d:llä
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Katsastin juuri tuon oman ajokin ja eipä ollut ongelmia.
Eikös se riitä kun tukkii morkoolin letkun, ainakin minulle riitti eli 1,06...mutta en kyllä inssien anna polkea vaan diesel pajojen.

Aki P kirjoitti:ettei ZF antaudu.
he heh...
Viimeksi muokannut veskola, Ke 28.09.2005 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omaa ex-rassia polkaisin tuossa omassa hallissa ilman morkoolia ja arvo oli jotain 4..... :lol: kyllä se siitä sitten kun sääteli "optimi säätöihin", kun ei polta niin ei polta... Tosin kaverin volle pukkas kats. konttorin koneeseen 7.5 isolla nestepäällä yms. ja kyseessä oli automaatti jota polkaistaan vaan n. 3000rpm. ettei ZF antaudu.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

veskola kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Katsastin juuri tuon oman ajokin ja eipä ollut ongelmia.
Eikös se riitä kun tukkii morkoolin letkun, ainakin minulle riitti eli 1,06...mutta en kyllä inssien anna polkea vaan diesel pajojen.
Ei riitä, sen verran iso ahdin, ettei ehdi työntää ilmaa heti paikoillaan polkaistaessa. KKK24 ahtimella savutti paikoillaan vähemmän, kun kerkesi herätä jo ilman kuormaakin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Ei riitä, sen verran iso ahdin, ettei ehdi työntää ilmaa heti paikoillaan polkaistaessa. KKK24 ahtimella savutti paikoillaan vähemmän, kun kerkesi herätä jo ilman kuormaakin.
Olikos tässä puhe PP pumpusta, ja siinä ulkoinen säätö vaikuttaa myös ahtamattomaan syöttöön ? Nimittäin:
Antti A. kirjoitti:
veskola kirjoitti:- Vaikuttaako säätö samassa suhteessa, eli 10 mm3 / kierros, kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta ? Itselle tuli tunne, ettei vaikuta.
Ei vaikuta. Syöttöruuvi vaikuttaa ainoastaan maksimimäärään, eli ei vaikuta ahtamattomaan syöttöön yhtään. Ahtamatonta saa säädettyä siitä savutuksenrajoittimen kellon päällä olevasta ruuvista.
Tuon perusteella, mikäli oma autoni alkaisi savuttamaan polkaisutestissä se tarkoittaa, että pitää ottaa pumpun kansi auki ja säätää sieltä syöttöruuvia pienemmälle. Toisaalta nyt kun pumpun kansi on auki tekisi mieli säätää hieman syöttöä lisää. Onko se nyt niin, että juurikin ahtamaton syöttö, eli auton herääminen pitää säätää sieltä pumpun kannan takaa mynäpumpussa vai säädänkö sitä mieluumminkin siitä kellosta, (mitä eroa niillä siten on) ?

Tosin taidan jättää säätämättä kun tähänkin saakka se mynäpumppu on toiminut, kierroslukurajoitinta säädin 2 kierrosta vastapäivään, joten toivottavasti ryntäyskierrokset laskivat 400 rpm. Vahvistusta tälle en vielä ole saanut. Puhutaan siis 7 mm mynäpumpusta ulkoisella säädöllä ja pumppu on vuodelta 97.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllähän se ulkopuolinen säätö varmasti vaikuttaa ahtamattomaankin syöttöön jos aivan pienelle ruuvaa, mutta mielestäni pumppu pitää olla niin säädettu että menee läpi ilman ongelmia ja kauheita säätöjä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Niin, mullahan on vaparin pumppu, jossa ei ole käytössä mitään erllistä savutuksenestopiiriä tällä hetkellä. Savutuksenestopiiri on kuljettajan päässä autossani...Eli, jos maksimia ei pienennä, niin haikua tulee, kun kaasun linttaa pohjaan, antaa heti kaiken. Pienellä turbolla ei tosiaan haiunnut läheskään yhtä paljon paikoillaan, koska paineet nousi heti 0.7-0.8 kun polkaisi. Osaltaan minun tapauksessa vaikuttaa hiukan huonohko imuputkisto, jota en ole saanut vieläkään parannettua.



Näkyy noista supereista, mitä olen nähnyt, tulevan savua polkaistessa, vaikka olisi kenen rakentama pumppu. Toki säätökysymys. Taitaa vaan aika monella suurentua nuo syötöt pikkuhiljaa tappiin asti :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos morkooli puuttuu niin sitten onkin ihan luonnollista ettei mene tuosta vaan läpi.

Saa sen näkyvän savun lähes kokonaan pois ilman että auton käytettävyys kärsii, mutta jos itse räplää ahtamatonta syöttöä, niin varmaan alkaa savuttamaan. Ja paljon saakin savuttaa ettei mene testistä läpi, joten ei pieni pöllähdys haittaa.

Omassa viimeisimmässä versiossa oli itse räplätty pumppu, ja näkyvä savutus todella vähäistä kaikissa tilanteissa (ainakin peilistä katsottuna), eikä ollut mitkään optimisäädöt kyseessä.

Hyvänä esimerkkinä Antti A:n auto toissa viikonloppuna, ei oikeastaan savuttanut yhtään, taisi suurin osa porukasta pitää sitä bensapelinä. Silti vetää "kohtuuhyvin" :lol:
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Elikkä inssin sotkemisen takia joutuu ruuvaan pienemmälle tai laittaan "morkoolin" :?: eli kun on toi vanhan mallin pumppu ni joutuu säätään leiman ajaksi. Ahdetuisahan on juu toi savutuksenesto...ta sit ei
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hubimersu kirjoitti:Elikkä inssin sotkemisen takia joutuu ruuvaan pienemmälle tai laittaan "morkoolin" :?: eli kun on toi vanhan mallin pumppu ni joutuu säätään leiman ajaksi. Ahdetuisahan on juu toi savutuksenesto...ta sit ei
Juuri näin, se morkooli eli alkuperäiseltä nimeltään savutuksen rajoitin tai esto, rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee ja varsinkin kun pumppua huijataan siten, että se luulee ettei paine nouse vaikka se hieman nousisikin niin ei voi juurikaan savuttaa. Tuosta osoituksena se 1,07 lappu. Niin minulla nousee nuo ahdot jonnin verran polkasussa, oliskohan vanhalla ahtimella 0,5 ja tuolla toisella hieman vähemmän.

Voisikos joku vielä piirtää paperille tai kuvata rautalangalla miten sitä morkoolin kelloa pitäisi ruuvata, jos haluan savua matalilta kierroksilta. Pari vuotta sitten oli Maurillakin vielä savut kohdillaan, tuolla Kiikalassa :shock:
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Omassani juuri säädin alkuillasta "alppiventtiilistä" syöttöä pienemmälle, kun huomenna pitäis käydä katsastamassa. Kun en muistanut, kuinka monta kierrosta sitä piti pyörittää, niin otin varman päälle ja vedin 10 kiekkaa kiinni. Sen jälkeen ei meinannut jaksaa edes liikkeelle lähteä :lol: Lähdin tavanomaiseen tapaan kotipihasta kakkosella liikkeelle loivaan alamäkeen, niin vaivoin jaksoi kiihtyä.
5 kiekkaa takaisin auki, josko olisi savuarvo tarpeeksi matalalla huomenna. Tosin minulla on niin kevyt viritys tuossa pumpussa, ettei sitä olisi välttämättä edes tarvinnut säätääkään. Mutta tympeähän sitä olisi maksaa toista mittauskertaakaan :?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:Pari vuotta sitten oli Maurillakin vielä savut kohdillaan, tuolla Kiikalassa :shock:
Joo, oli kun toiselle vedolle kokeeksi ruuvasin morkoolin ihan täysille. Ja sitten oli niitä ongelmia, eli ahtoputki lytyssä ja pakosarja löysällä.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Kyllähän nuo kärsii savuttaa katsastuksesa aika lailla. Omaan pienensin katastusta varten sen verran, että näki pikku pöläyksen ku polkasi ja senkin tein ilmeisesti turhaan koska arvot meni niinki pieniks ko 0,85 :shock:

Off topic: jos jollain on muuten tarvetta, nii mulla ois yks tuommonen alkuperänen "morkooli" ylimääräsenä.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Turbokoneissa tuo savutus taitaa olla helpommin hallittavissa kuin vapareissa.
Vaparille kun ei sitä ilmaa kovin helposti lisää saa.
2.5 on savuraja, tuo on melkoisen paljon alle. :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin