w124 farkun madallus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

w124 farkun madallus

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Juu pitäisi w124 farkkua madaltaa.. tollainen kitupiikin alustasarja ei taida käydä farkkuun ? --> http://www.kitupiikki.net/productdescription1402.aspx

Eikö farkussa ole joku tasonsäätö iskari takana, eli miten sen kanssa toimitaan jos laittaa vaan pelkät madallus jouset ?
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: w124 farkun madallus

Viesti Kirjoittaja eerola »

juk3 kirjoitti:Juu pitäisi w124 farkkua madaltaa.. tollainen kitupiikin alustasarja ei taida käydä farkkuun ? --> http://www.kitupiikki.net/productdescription1402.aspx

Eikö farkussa ole joku tasonsäätö iskari takana, eli miten sen kanssa toimitaan jos laittaa vaan pelkät madallus jouset ?
Jos tuota 300TDT:tä olet madaltamassa, niin ei kannata ostaa halpaa. Sillä tavalla ei tule kuin loppujenlopuksi kalliimmaksi. 300 Turbodiesel koneena on sellainen malmikasa, että se edellyttää alleen jäykkiä jousia. Esim. H&R:n sellaisia. Mauri H:llahan muistaakseni vieraili koneen alla Eibachin jouset ja nekin taisivat olla liian heppoiset...

Jos sinulla on hyvät tavalliset iskarit autossasi, itse olisin kitupiikki ja laittaisin ensin H&R:n jouset alkuperäisien iskarien kanssa. Ja sitten kun iskarit tulevat tiensä päähän ostaisin Bilsteinin Sprintit tai keltaiset Konit. Eli ohittaisin Kitupiikin halpasarjan.

Tasonsäädön saa säädetyksi matalammallekin asennolle. Haku-toiminnolla löytyy tästä hyvää tietoutta.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Tasonsäätöä voi "huijata" pidentämällä venttiiliin menevää vartta. :D
Säätö on aikalailla herkkä ettei tarvi senttitolkulla ruuvata.Helpoin on tehä kierretangosta uusi säätötanko.
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Ok.. Kiitoksia neuvoista. Autoon tulee nyt alkuu varmaa eibach jousi satsi ja myöhemmin uudet iskarit.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, takana voi korkeutta säätää jonkun verran, mutta jos kunnolla matalaksi haluaa niin Sportlinen takaiskarit on must. Ne on lyhyemmät ja jäykemmät kuin normaalit.

Ylimääräinen pari muuten löytyy, jos kiinnostaa.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

tontoboy kirjoitti:Helpoin on tehä kierretangosta uusi säätötanko.
Ööh, meidän rautakaupassa ei ollut semmosta kierretankoa,
minkä kierre olisi toisessa päässä vasenkätinen?
Orggiksella pärjää kyllä.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Rässi66 kirjoitti:
tontoboy kirjoitti:Helpoin on tehä kierretangosta uusi säätötanko.
Ööh, meidän rautakaupassa ei ollut semmosta kierretankoa,
minkä kierre olisi toisessa päässä vasenkätinen?
Orggiksella pärjää kyllä.
Täh? :shock: Mitäs hourailuja nämä on :lol: Ei sitä tankoa uusia tarvi, pidentää vaan! (jos umpiruosteessa- eri juttu) Kierre saa olla ihan normaali 6mm jos välttämättä uuden haluaa tehdä.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

romu kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:
tontoboy kirjoitti:Helpoin on tehä kierretangosta uusi säätötanko.
Ööh, meidän rautakaupassa ei ollut semmosta kierretankoa,
minkä kierre olisi toisessa päässä vasenkätinen?
Orggiksella pärjää kyllä.
Täh? :shock: Mitäs hourailuja nämä on :lol: Ei sitä tankoa uusia tarvi, pidentää vaan! (jos umpiruosteessa- eri juttu) Kierre saa olla ihan normaali 6mm jos välttämättä uuden haluaa tehdä.
No itellä oli siinä tangosa keskellä mutteri ja siitä erikätinen kierre eri suuntiin.
Millä ihmeellä se hässyli muuten pitenis/lyhenis kun sitä kiertää?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida uusi tanko mahdottomia maksaa vaikkapa KL:llä, jos tarvetta on.

(Onhan se tietysti hienoa kun tekee itse vaikkei sillä mitään tienaakaan...
Saaneeko vasenkätisellä kierteellä olevaa kierretankoa - "romu"n ihmettelystä päätellen saa ?)
wiimax.fi
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

ei mulla ainakaan oo vasenkätistä kierrettä kummassakaan päässä :? toinen pallo irti ja sitte ruuvata lisää mittaa :D
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

tontoboy kirjoitti:ei mulla ainakaan oo vasenkätistä kierrettä kummassakaan päässä :? toinen pallo irti ja sitte ruuvata lisää mittaa :D
Niinniin, mut mulla jatkuu/lyhenee ihan vaan pyörittämällä siitä keskellä tankoo
olevasta mutterista. (Jos nyt muistan oikein, viime syssynä ropasin).
Olisko sulla joku sen orggiksen jo vaihtanu?
Millä ihmeellä sen on saanut siihen toiseen palloon kiinni, vaihtanu senkin?
Tarttee kuikuilla EPC:tä/ auton persiitä... jatkuujatkuu

Edit: Meinaa mennä vänkäämiseksi. Tarkistan omasta ja postaan tähän sitten
vielä kerran. Sit saa olla, OK? Alkuperäiseen kysymykseen tuli varmaan jo vastaus. :)

Edit 2: Ollaan tontoboyn kanssa samoilla linjoilla ton avatarin kanssa... :lol: :lol:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:lol: Eihän tämä voi olla mikään vaikea asia. Kyllä siellä on mulla ainakin ihan tavallista kierretankoa! Eilen säätelin perää vähän jäykemmäksi ja muistikuva on tuore. Kaksi nivelpäätä joiden juuressa lukitusmutterit,- ei siis mitään keskellä olevaa hokkuspokkusmutteria josta säätyisi kerralla! Ei ole koskaan vaihdettu, nivelet aika väljät. :cry:
Vaikuttaisi että näistä tangoista löytyy eri versiot koska jutut menevät ristiin! :?
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Minulla on "hokkuspokkus" mutteri eli tankoa suoraan pyörittämällä saa säädettyä pituutta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

B. Wikström kirjoitti:Minulla on "hokkuspokkus" mutteri eli tankoa suoraan pyörittämällä saa säädettyä pituutta.
Kuin myös. eikä mitään lukitus muttereita.
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

farkun madallus.... takaa 1½ kiekkaa pois ja eestä kiekka... keulasta tulee sopivahko ja takana tasonsäädöllä nostaa sen "ryhtiin.... ja avot... tasonsäädön "luu" kannattaa ottaa pöydälle ja hieman herkistellä ni nopeuttaa tavallaan aika mukavasti... kannata mitään jousia mennä ostamaan... :? mersuissa kun ei oikeen huomaa eroa et onko tsiljardin maksava alusta vai ei... ajettavuus kuitenkin huippuluokkaa 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

WaaQ kirjoitti:kannata mitään jousia mennä ostamaan... :? mersuissa kun ei oikeen huomaa eroa et onko tsiljardin maksava alusta vai ei... ajettavuus kuitenkin huippuluokkaa 8)
Melkein voisin väittää että noin puhuu kaveri jolla ei ole kokemuksia hyvistä madallusjousista. Vakiojouset on romurautaa verrattuna joihinkin Eibach/H&R - jousiin.
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

hehehe.... just eilen heivasin madallusjouset vittoon ja pätkin omat jouset... ja vittoon saa jjäähäkkin ne "kunnon" jouset :P mut makuasioista ei voi oikeestaan kauheesti kiistellä... jokainen tyylillään... toiset tykkäää naisista ja toiset ei.. vai miten se nyt menikään :D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, jotkut tykkää pehmeämmästä kyydistä, ja joku arvostaa mahdollisimman tunnokasta ja kallistelematonta alustaa, onneksi niitä saa mielen mukaan vaikka millaisia :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Minulla on "hokkuspokkus" mutteri eli tankoa suoraan pyörittämällä saa säädettyä pituutta."
"Kuin myös. eikä mitään lukitus muttereita."

"Niinniin, mut mulla jatkuu/lyhenee ihan vaan pyörittämällä siitä keskellä tankoo"

Edellä kirjoittaneilla on orkkistangot, sitä en muista onko niissä lukitusmuttereita.
"Romu"n autoon joku on itse tehnyt tangon kun nivel pitää irrottaa jotta saisi tangon pituutta säädettyä. :D
wiimax.fi
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

No nyt on alla h&r vieterit ja joka kulmassa 2 kumit. Tollanen siitä tuli --> http://www.nic.fi/~kalju/mese/DSC05395.jpg
Viimeksi muokannut juk3, Ma 14.11.2005 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Hyvässä asennossa makaa :!:
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Jospa itsekkin laittaisi nuo H&R:n vieterit. Ehtisiköhän KL:stä saamaan nuo vielä viikonlopuksi :D
Miten muuten oli katsastuksen kanssa. Mistä vuosimallista eteenpäin auto pitää muutoskatsastaa madaltaessa?
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

B. Wikström kirjoitti:Mistä vuosimallista eteenpäin auto pitää muutoskatsastaa madaltaessa?
Nykyään kaikki. Ei vm. eroja.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Selvä, eli on nykyään niin ikävästi asiat. :evil: Taitaapi jäädä ensi kesään tuo operaatio jos ei taloremppa syö koko budjettia. Ensiavuksi voisi hommata vakiot vahvistetut takajouset ettei perä laahaa niin alhaalla.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

samisalama kirjoitti:
B. Wikström kirjoitti:Mistä vuosimallista eteenpäin auto pitää muutoskatsastaa madaltaessa?
Nykyään kaikki. Ei vm. eroja.
Ja paskan marjat! -93 ja siitä uudemmat täytyy muutoskatsastaa jos madallettu. Juuri viime viikolla kävin konttorilla ja kysyin asiasta.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Pasi H. kirjoitti:
samisalama kirjoitti:
B. Wikström kirjoitti:Mistä vuosimallista eteenpäin auto pitää muutoskatsastaa madaltaessa?
Nykyään kaikki. Ei vm. eroja.
Ja paskan marjat! -93 ja siitä uudemmat täytyy muutoskatsastaa jos madallettu. Juuri viime viikolla kävin konttorilla ja kysyin asiasta.
Paskan marjat ittellees vaan!
Lue tuo:

Lähettänyt Pekka 17.02.2004 22:15
Olen laittamassa autooni -40mm:n madallusjousia. Tarviiko muutoskatsastaa kun autoni on vuosimallia 1987? Olen kuullut että muutoskatsastaa pitäisi vasta vuosimallin 1993 jälkeen olevissa autoissa ja tuv hyväksyntä jousista vasta 1996 vuosimallin jälkeen olevista autoista.

- Tulee muutoskatsastaa. Jos autoon on asennettu madallusjouset ennen 1993, ei muutoskatsastusta tarvitse tehdä. Todistus jousista, josta näkee, että ne ovat tarkoitettu ko. autoon on hyvä olla mukana.


JA

Lähettänyt Polli 19.02.2002 09:02
Muuttuuko säännökset auton laskemisen suhteen eli pitääkö auto muutoskatsastaa jos siihen asennetaan laskusarja? Jos näin on niin mitä todisteita siihen vaaditaan? Mitä jos laskusarja on asennettu vuosia sitten ja kuitit eivät oloe tallessa?

Jos muutos on tehty 1993 jälkeen, auto on muutoskatsastettava. Siitä on esitettävä pyöräkulmien mittauspöytäkirja ja todistus, että ko. jouset ovat siihen autoon tarkoitetut. Todistuksesta on käytävä ilmi jousen merkki ja madallus.


Lähde:WWW.katsastajat.com

Jos et usko, soita Akelle 0100 7800 (0,08 e/min + pvm/mpm) ja kysy jotakuta ylitarkastajaa teknisestä hyväksynnästä. Sama kanta asiaan.

On tainnu lukea vanhaa(lasikantista?) muistikirjaa tuo kysymäsi katsuri..
Ei siis auton vuosimalli vaikuta asiaan, vaan muutoksen tekoaika. Piste..
Viimeksi muokannut samisalama, Ti 19.07.2005 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no asiahan menee juuri noin !

eli jos autoosi on ENNEN vuotta 1993 asennettu madallusjouset, niin ei tarvitse muutoskatsastaa.

mutta jos olet laittanut minkä ikäiseen autoon tahansa madallusjouset vuoden 1993 jälkeen, niin tarvitsee aina muutoskatsastaa.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Nyt kun tarkemmin muistelen niin noinhan se on. Tosin on aika paljon varmaan inssistä kiinni. Laskin yhden 87 900 saapin joskus viitisen vuotta sitten mutta ei yksikään inssi ole ollut kiinnostunut vielä vaikka en ole muutoskatsastanut. Eli jos haluaa olla rehellinen niin kannattaahan tuo muutoskatsastaa mutta luulen että jos pysytään maltillisissa madalluksissa niin ei inssit jaksa välittää moisesta.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

No sitten oli vähän vanhanaikasta tietoo katsastusmiehellä. Anteeks nyt vaan, oletin että ne perkeleet edes tietäis miten asia oikeasti on. On se perkele kumma jos ei sielläkään tiedetä, vaikka niiden pitäis tietää kaikki nykyaikaset säädökset!
Konttorin piikkiin :evil:
Eikä muuten edes kysellyt mitään tuv-hyväksyntälappuja. (Vaikka sellainen mukana oli)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla oli kahdesti H&R:ä katsastuksessa eikä kukaan kysynyt mitään niistä mutta nyt moottorin vaihdon yhteydessä ne sitten merkattiin rekisteri otteeseen :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin