Tiedän, että mersuissa virtalukot ovat kulutustavaraa. Itselleni ei aiemmin kuitenkaan ole rikkinäistä sattunut kohdalle (vasta kuudes mese menossa ).
Ennenkuin tänään. C-sarjalainen (200D -93) starttaa avainta käännettäessä vain satunnaisesti. Välillä starttaa, kun kääntää avaimen käynnistysasentoon ja sen jälkeen höllää pikkasen takaisin päin. Aina ei ala pyörittään silloinkaan.
Ovatko tyypillisiä oireita hajoavalle virtalukolle, vai onko mahdollisesti kyse jostain muusta? Tuleeko sähköhilppeet (kärjet) virtalukon mukana, vai erillisenä osana (kuten VAG-tuotteissa)?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Purin iltasella lukkopesän pois, kun lakkasi kokonaan starttaamasta. Käynnistyi kyllä ruuvimeisselillä virtalukon pohjaa kääntämällä. Ilmeisesti jossain on sen verran kulumaa, että lukon pohjaa pitää pyörittää enemmän.
Viilasin lukkopesästä rajoitin pykälän reunaa siten, että avain (ja lukkopesä) kääntyy himpun verran pidemmälle. Taas käynnistyy
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ajattelin tehdä jatkokysymyksen tähän topikkiin, kun liippaa sen verran läheltä. 124:n virtalukon irrotuksesta oli juttu poikineen mutta 202:sta vähemmän...
Serkkupojan C:n virtalukossakin alkaa olla pientä temppuilua. Lukkopatruuna on liikkeessä odottamassa noutoa mutta se pitäisi vielä jossain välissä vaihtaa. Vilkaisin äkkiä lukkoa päältäpäin mutta siinä näytti olevan taas erilainen systeemi kuin 124:ssa. Onko siis vinkkejä, joilla tuo lukko lähtee irti ja kuinka paljon autoa pitää purkaa? Kyseessä siis -97 alkuvuoden 220 diesel kapealla linkkuavaimella. Virtalukon ympärillä on joku n. sentin syvyinen korotus (oisko tuossa ajoneston induktiokäämi ).
Pitänee käydä kurjastosta kaiken varalta korjausopas mutta Alfamerin painoksissa on yleensä aika hintsusti ohjeita. Kiitoksia jo etukäteen (poistuu takavasemmalle).
Kävin sitten kirjastosta korjausoppaan ja siinä olikin jonkinmoiset ohjeet virtalukon patruunan irrotukseen. Se ajoneston käämi lähti irti näppärästi, kun sievästi meisselillä väänsi mutta siihen homma tyssäsi. Ohjeessa kerrottiin että "oikeassa" korjaamossa käytetään kuvassa näkyvää työkalua, jolla pitää painaa ja kääntää jotain lukkolevyä. Opuksessa kuitenkin mainittiin, että vastaavan työkalun voi valmistaa myös sopivasta hitsauslangasta.
Mikään ei kuitenkaan tuntunut antavan periksi vaikka kuinka käsin paineli ja väänteli. Hommahan pitäisi toimia avaimen ollessa ykkösasennossa. Muitakin asentoja kyllä kokeiltiin mutta mihinkään härskiin toimintaan ei iletty ryhtyä.
Onko jollakin kokemusta, mikä osa virtalukosta pitäisi kääntyä?