ahdettuja m 103 ja m104:sia

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

ahdettuja m 103 ja m104:sia

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuollainen houkutus.......
Varsinkin kun otteessa on "vähäpäästöinen",niin katsastuksen ajaksi tuo viritelmä olisi nopea palauttaa alkuperäiseksi :twisted:
tuolla foorumilla on parikin esimerkkiä:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... 3?t=112962
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Remmivetoinen keskipakoahdin olisi vielä helpompi asentaa ja poistaa leimauksen ajaksi.

Esim
http://www.rotrex.eu.com/
ja maahantuoja
http://www.sporttiauto.com/fin/index.ph ... b7d8119d3f

Toki keskipakoahtimia tekee moni muukin firma.
So long, and thanks for all the fish
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Aloitetaan sitten maailmanvalloitus vaikka tästä aiheesta ja laitetaan samalla hieman alkuperäisen aiheen ohi. Siis urbaanilegendat ja muut lakkautukseen.

Tavan polunlappasijalle on varmaan aika sama onko sitä olemassa vai ei, mutta jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin paljastan ETTEI KESKIPAKOVOIMAA OLE olemassa. On olemassa vain pyörimisliikkeen keskihakuvoimaa tai sen puutetta ja tuota puutetta sanotaan virheellisesti keskipakovoimaksi. Selitän lisää jos kiinnostusta riittää.
Viimeksi muokannut tt, Ma 21.03.2005 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

OT:ksi menee, mutta menköön.

Kun Googleen kirjoittaa "keskihakuvoima", se sanoo: "Tarkoititko: keskipakovoima" ... :D

Se on keskeisvoima, jos saa nipottaa :wink:
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Tai sanotaan vaikka säteen suunnassa vaikuttavien voimien vektorisumma. Kirjoitan sitten aiheesta kun nyt vaan tuntuu siltä.

Otetaan esimerkki. Sinulla on naru, jonka päässä on pallo. Pyörität narua ja päästät sitten narusta irti. Mihin suuntaa pallo lähtee ympyräradalta? Tietysti ympyrakaaren tangentin suunteisesti. Mistä tämä johtuu? Mekaniikan laeista jotka sanovat, että kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettä kun siihen ei vaikuta mikään ulkopuolinen voima. Siis tässä tapauksessa käytännössä vain maa vetää palloa puoleensa, mutta jos maan vetovoimaa ei olisi, pallo jatkaisi samaan suuntaan mihin se oli menossa kiertäessään ympyrän kaarta juuri irtipäästämisen hetkellä.

Tuon tagnetin suuntaisen(suoraviivainen) nopeuden muuttamiseen ympyränmuotoiseksi tarvitaan jokin voima, sitä kutsutaan normaalivoimaksi, siis on suorakulmassa tangentin kanssa ympyrän keskipistettä kohden. Kuvitelkaa että pallo liikkuisi narun päässä hetken matkaa tangentin suuntaisesti ja sitten narun jännevoima kiskoisi palloa ympyrän keskipistettä kohden eli pakottaisi palloa ympyrän kaarelle. Kun noita sahanterän muotoisia liikkeen muutoksia tehdään tarpeeksi, pallo kiertää ympyrän kaarta pitkin.

Kun taas pyörität palloa narun päässä ja päästät otteesi irti narusta, pallo EI lähde keskipakovoiman(jota EI OLE OLEMASSA) takia karkuun, vaan sen takia että sinä et pidä narusta kiinni ja aiheuta voimaa joka vetäisi palloa kohti ympyräkaaren keskipistettä. Asia menee täysin samalla tavalla "keskipakoahtimen"(sentrifugiahtimen) tapauksessa, pyörivällä ilmalla ei ole mitään voimaa, joka vetäisi ilmamassaa sen pyörimisliikkeen keskipistettä kohden vaan ilma jatkaa matkaansa siihen suuntaa jonka kompressorin siivet ovat ilmamassalle antaneet. Yksinkertaista ja maailma pelastuu. Laitetaan vielä mitä kaikentietävä Google sanoo asiasta, älkää katsoko mitä Google ehdottaa, vaan mitä se löytää, ihan sitä ensimmäistä linkkiä. Laitetaan vielä jatkoksi ehkä joitakin huvittava yksityiskohta, joka sattui silmään:
"Tapahtumassa vaikuttavat samanaikaiseksi sekä keskipako- että keskihakuvoima."
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

tt kirjoitti:Aloitetaan sitten maailmanvalloitus vaikka tästä aiheesta ...
Kohtuu löyhästi taas liittyy topikkiin... Kansansuussa nuo kulkevat keskipakoahtimen nimellä joten siksi itsekin sitä nimitystä käytin. Kutsuuhan jotkut (esim MB) roots-pumppua kompressoriksi vaikka siinä ei olekaan sisäistä puristusta. Se onkin "Blower" eikä "Compressor". :shock:

Hyvä juttu mekaanisista ahtimista, niiden toiminnasta, rakenteesta ja eri tyyppien eroista löytyy osoitteesta: http://www.jagweb.com/aj6eng/supercharging_article.html

Vertailua roots (Eaton) vs. ruuviahdin (Autorotor)
http://www.jagweb.com/aj6eng/superchargers.html

Juttu on tietysti englanniksi. :wink:
So long, and thanks for all the fish
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Laitoinkin maininnan että menee ohi aiheen ja ajatuksena se, että jos joskus keskipakovoima katoaisi maapallolta. Ei liity tämäkään aiheeseen, anteeksi.
Melitos kirjoitti: Juttu on tietysti englanniksi. Wink

_________________
Tieto lisää tuskaa!
Suomen lakiin pitäisi saada sellainen muutos, että pakkoruotsin oppitunnit käytettäisiin englannin opiskeluun, muttei englantia aivan toiseksi kotimaiseksi.

Uteliaisuus lisää tietoa ja tieto tuskaa.

Noita sivustoja selatessa vastaan sattui oikein mahtava kone, tosin pensa ja jaguar.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tt kirjoitti:Suomen lakiin pitäisi saada sellainen muutos, että pakkoruotsin oppitunnit käytettäisiin englannin opiskeluun, muttei englantia aivan toiseksi kotimaiseksi.
En kannata, olen englantia nyt opiskellut peruskoulussa 7 vuotta, amiksessa pari vuotta, tekulla R vuotta, jossain kurssilla X kuukautta, työelämässä Y vuotta. Alkaa pikkuhiljaa riittämään, hyvä se on ruotsia sen verran osata että osaa ruåttin laivalla vonklata.

Helpompaa olisi kaikille ,kun englanti määrättäisiin pakolliseksi äidinkieleksi koko eu:n alueella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ihan hyvä huomio tt, mutta tämä on tosiaan väärä topikki puhua tästä aiheesta, mutta koska siitä nyt puhutaan niin pakko korjata: Keskihakuvoimaa ei ole olemassa yhtään sen enempää kuin keskipakovoimaakaan. Näissä termeissä kummassakin on nimenomaan tuo "voima" se vääräksi tekevä osa.
Eivät ole voimia alkuunkaan.
Kiinnitit ilmeisesti huomiosi tuohon kun joku puhui keskipakoahtimesta. Itse en ainakaan huomannut kenenkään puhuvan keskipakovoimasta tai ainakaan se olemassa olosta. Mielestä jos joku aloittaa topikin jossa haluaa keskustella ahdetuista m103 ja m104:sta, niin voitaisiin pysyä suurinpiirtein siinä asiassa. Fysiikan nippelitiedoilla, joilla ei ole mitään tekemistä tai ainkaan hyötyä normaalielämän termistössä (vaikka vankkaa tietoa ovatkin, ja tärkeää omassa kontekstissaan) voi sitten loistaa muualla tai ainakin omalla topikillaan.
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Tarkoituksena ei ollut loistaa millään, ainoastaan hyvän tilaisuuden tullen korjata vääriä uskomuksia sekä puhekielen termejä. Keskipako-alkuisten sanojen taustalla kummittelee aina keskipakovoiman legenda. Ja siellä on keskihakuvoimaa, koska voima aiheuttaa kiihtyvyyden eli samalla suunnan muutoksen ja tässä tapauksessa normaalikiihtyvyys pitää pallon radallaan. Voit kysyä lisää enemmän kouluja käyneiltä tai lukaista Jyväskylän Yliopiston fysiikan laitoksen materiaalin ensimmäisen sivun. Anteeksipyynnöt aiheen johtamisesta kauemmas varsinaisesta aiheesta, jätän tämän aiheen sotkemisen tähän.
Vastaa Viestiin