S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Larek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.07.2016 13:42
Paikkakunta: Jyväskylä

S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Larek »

Hei taas, kansi remontti on tehtynä ja kone käy nätisti. Ongelmana on kun kaasuttaa ja nostaa jalan polkimelta kierrokset putoavat liian alas, välillä jopa kone sammuu. Löytyykö vinkkejä mitä kokeilla?
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Larek kirjoitti:Hei taas, kansi remontti on tehtynä ja kone käy nätisti. Ongelmana on kun kaasuttaa ja nostaa jalan polkimelta kierrokset putoavat liian alas, välillä jopa kone sammuu. Löytyykö vinkkejä mitä kokeilla?
Hei, tulihan kasausvaiheessa kaikki alipaineletkut ja johtimet kunnolla paikoilleen ja mahdollisia alipaine vuotoja ei esiinny? Tarkastitko tyhjäkäynti moottorin toiminnon jotta toimii jouhevasti ilman takerteluja ja sulkeutuu myös lähes kiinni?
Samoin voisi vilkaista tuon kaasuläppä ja siihen liitetyn kaasuläppäkatkaisimen jousen, tuo kun ohjaa täyskaasua ja tyhjäkäynti tunnistusta, lähinnä että jousi on ehjä ja paikoillaan on hiukka hankalassa paikassa, siellä imusarjan alla!

Samoin voi vilkaista YJ-releen sulakkeen ainakin onko ehjä, yj-releelle menee suoraan esim; tyhjäkäyntimoottorilta punainen johdin napaan kaksi (virtapiirissä 87)!
Tässä moottori mallissa on tyhjäkäynnin elektroninen säätö, joten tyhjäkäyntiä ei oikein voi säätää juurikaan manuaalisesti, toki vippaskonstejakin on vaan silloin on jokin vika päällä sähköisellä puolella/alipaineissa imuilma vuodot. Jos alipaine vuotoja ei löydy on vika sähköisellä puolella..

ps, jos tarvitset lisätietoja voit soitellakin. T. Jaakko puh 050 3080769
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Larek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.07.2016 13:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Larek »

Kiitos vastauksesta! :clap: Alip letkut tarkistin ja ne olivat ehjän oloiset, huohotinputket on huonossa hapessa joten ne täytyy uusia, YJ releessä oli ehjät sulakkeet. Koneen käydessä nykäisin sen myös irti jolloin kone sammuu. Otin tuosta kaasu järjestelmästä kuvan,
osaisitko selittää sen toiminnasta tarkemmin. Ilmanpuhdistimen kotelossa oleva imuilmanlämpötila-anturi(?) on myös heikosti kiinni mutta tämä tuskin vaikuttaa asiaan. http://aijaa.com/cpQqMQ



Tuossa vasemmalla näkyvä kytkin ei normaalisti painu pohjaan missään tapauksessa vaan se pitää käsin painaa? Mitä tämä kytkin oikein ohjaa?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1276
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Eikös toi oo just tyhjäkäynnin mikrokytkin. Ja muistaakseni vaikuttaa myös siihen kun ajossa höllää kaasun pois. Mullakaan ei kaasuvivusto painanut sitä pohjaan. Vaijerilla sai säädettyä, mutta sitten jäi tyhjää polkimeen. Tein pienen pielavetisen ja viritin palikan tohon kaasuvivuston jatkeeksi. Nyt painuu kytkin pohjaan, eikä ole tyhjää kaasussa. Toimenpiteellä oli parantava vaikutus tyhjäkäyntiin, joskaan ongelma ei muistaakseni ollut ihan samanlainen kuin sinulla
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kuten Janne edellä kertoikin tuo kytkin on tyhjäkäynnin mikro kytkin ja kun kaasupoljin vapautetaan pitäisi tuon akselin painaa mikrokytkin pohjaan saakka. Kuvan mukaan puuttu jousi joka vetää sen pohjaan saakka huolimatta kaasuvaijerin kireydestä tiettyyn rajaan asti. Kuvan mukaan vipuun tulisi kikdovn vaijeri joten auto lienee automaatti? Jo niin jousien paikoissa voi olla eroja, omat ovat manuaaleja joten joku automaatti askin omaava voisi vilkaista tuon jousen aseman, itse en muista tältä istumalta..
Sen ilmanputsarin anturin ei pitäisi vaikuttaa näihin oireisiin, omassani laittanut kumisen o renkaan tiivistämään ettei turhia heilu..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kone ei saa sammua jos nykäisee yj-releen irti...aivan kuin olisi seos totaallisesti pielessä..siis perus seos ja sähköinen eha hoitaa nyt suurinpiirtein sen kohdalleen muttei kerkiä tossa saasun päästössä kun etäisyyttä on liikaa.
Alipaine vuodot on laitettava ensin kuntoon eli ne huohotus letkut ja mites on kaukalon kunto?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Larek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 13.07.2016 13:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Larek »

Jousi on nyt viritetty eli kun kaasusta päästää irti menee kytkin pohjaan, käyn vielä KL:sta katsomassa jos löytyisi alkuperäiselle paikalle kuuluva jousi. Kaukalo on hyväkuntoinen

Vinkkejä mistä noita huohotusletkuja olisi järkevin tilata, koko setti olisi saksan ebays:ssa n.25€ + postit.


Kiitos vielä avusta, huutelen kun letkut on paikoillaan katsotaan vaikuttaako käyntiin.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Larek kirjoitti:Jousi on nyt viritetty eli kun kaasusta päästää irti menee kytkin pohjaan, käyn vielä KL:sta katsomassa jos löytyisi alkuperäiselle paikalle kuuluva jousi. Kaukalo on hyväkuntoinen

Vinkkejä mistä noita huohotusletkuja olisi järkevin tilata, koko setti olisi saksan ebays:ssa n.25€ + postit.


Kiitos vielä avusta, huutelen kun letkut on paikoillaan katsotaan vaikuttaako käyntiin.
Eipä nuo Vehollakaan kauhean hintaiset ollut, ja jos kuulut Klubiin, niin saat vielä 10% alennuksen, tosin tuo Saksan hinta on edukas kyllä jos on aikaa hetki odotella.
Tosiaan jos moottori sammui, kun otit yj-releen irti on seos ja tai muu säätö pielessä. Joskus kansirempan jälkeen joutuu seoksetkin säätämään uusiksi.. Yj-releen irrotuksen pitäisi viedä sähköisen ruiskun ohjauksen mekaaniseen moodiin (eli hiukka niin kuin hätäkäytölle), mutta besan kulutus on tällöin kova.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124 230TE M102.980 Tyhjäkäynti ongelmaa.

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Larek kirjoitti:
Vinkkejä mistä noita huohotusletkuja olisi järkevin tilata, koko setti olisi saksan ebays:ssa n.25€ + postit.

.
Tuo on kyllä edukas hinta, itsellä kipusi lähemmäs 50-60€ kun haalin letkun sieltä toisen täältä. Kannattaa katsoa, että sarjassa on myös nuo valkoiset välipalat, tuo ensimmäinen hajoaa ilmeisen herkällä, mistä lähtee tuo pieni pilli letkulle määräjakajaan http://www.abload.de/image.php?img=kg-e ... sdxxr1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuo kuvat on sakemannien sivulta pikkumersusta, omassa vanhemmassa W124:ssä kaksi letkua poikkeaa vähän kuvanmukaisesta, helpoin on kun putsaa letkut bräkleenillä ja etsii osista numerot, tulee varmasti oikeat. Osa letkuista tuli ostettua ihan Vehon kautta ja hinnat ei olleet todellakaan perseellepudottavia :)
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Vastaa Viestiin