Elikäs tuli tuossa viimevuoden toukokuussa ostettua avk:lta tuollainen w123 coupe vm. -77
Auto olikin todellinen virheostos kun se tuli ostettua ns. näkemättä sitä. Eli netistä katsoin kuvan ja näytti niin helpolta projektilta, että ajattelin saavani siitä helpolla itselle ajoauton. Vauriokuvauksena oli varkaus ja ilkivalta.
Noh kun sai auton kotiin selvisi vasta auton käsittämättömän huono kunto, koko pohja oli läpimätä, niiin myös lokarinkaaret yms. Sitten vielä boonuksena varkaiden tekemät naarmut joita oli ympäri auton ja kaikki lukkopesät oli rikottu. Varkaat olivat olleet sen verran ahkeria, että olivat jaksaneet naarmuttaaa tarkasti hieman jokaista auton peltiosaa ja veistellä puukolla auton oviverhoilut yms. Siiinä vaiheessa oli jo selväää ettei ostos ollutkaan ihan niin helppo projekti kuin olin suunnitellut.
Siiitä sitten alkoi auton täydellinen purkaminen ja ainakun sai jonkin osan irti niin alta löytyi...kas kummaa....ruostetta ja taaas lisää ruostetta.
Kun sain sisältä bitumimatot poistettua selvisi, että koko lattia oli mystisesti kadonnut...jäljellä oli vain massakerros jonkapäällä kasa ruostetta. Myös takalokasuojat olivat hävinneet niinkuin myös suurin osa helmoista. Lisää suurempia ja myös hieman pienempiä reikiä löytyi reilusti ympäri autoa.
Kuvia: http://photobucket.com/albums/v211/Petehri/Lahtokohta/
Kuvat on melko huonoja siinä mielessä ettei niistä saa kunnolla käsitystä kuinka huonossa kunnossa auto oikeasti oli.
Kun korissa ei ollut enäään yhtään osaaa kiinni valmistin autonpyörityspukin jossa koria voi pyörittää 360astetta pituus-suunnassa. Kun pukki oli valmis laitoin korin pukkiin ja silloin alkoi armoton massojen raplaaminen. Suurin osa kumimaisesta massasta mitä oli sisälokasuojissa ja muualla alustassa poistettiin perinteisesti puukolla. Sitten kun massat oli poistettu oli aika viedä kori hiekka puhallukseen.
Puhalluksen jälkeen kori näytti lähinnä edam-juustolta...reikiä oli vierivieressä niin pieniä kuin isojakin. Siiinä vaiheessa tilanne vaikutti niin pahalta, että aloin suunnittelemaan auton rakentamista jonkinlaiseksi kilpa-autoksi koska tuntui lähes mahdottomalta saada auto hitsattua katsastus kelpoiseksi tieautoksi.
Noh siiitä sitten alkoi armoton hitsaus urakka!
Kori koki melkoisia muutoksia. Lattiat tuli suorasta pellistä jonka takia myös sisähelma ja osa kardaani tunnelista piti muotoilla täysin uudestaan. Sisähelmat olivat kyllä muutenkin niiin lahot, että ne olisi jokatapauksessa pitänyt uusia. Helmat tulivat täysin uudet ja ovat huomattavasti pulleammat kuin vakio helmat. Tarkoitus oli silti tehdä helmoista suhteellisen hillityt ja auton alkuperäisiin muotoihin sopivat. Samalla myös vakio tunkin-nostokorvat tuli poistettua. Uusi runkopalkkikin tuli kantattua pohjaan.
Kaikista suurin hitsaus urakka oli auton takalokasuojissa ja taka-akseliston ympäristössä....kaikki alkuperäinen muoto oli hävinnyt ja tilalle sai taputella useita kymmeniä paikkoja.
Vakio varapyöränkotelo sai lähteä vaikka olikin täysin ruosteeton (positiivinen yllätys
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Peltiä meni yhteensä vaatimattomat 6 neliöä.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Tästä vaiheesta voisi kertoa vaikka kuinka pitkän tarinan, mutta kuvat puhukoot puolestani:
http://photobucket.com/albums/v211/Petehri/Hitsattuna/
Kun korin hitsaustyöt oli valmiit alkoi projekti taas näyttämään paljon valoisammalta ja hautasin kilpuri suunnitelmat. Kylläkait tuollainen pohja katsastus konttorilla kelpaa vaikkei olekkaan alkuperäisen muotoinen. Moninkertaisesti tyrnempikin tuosta tuli kuin mitä alkuperinen on kun tehtaalla osat on laitettu kiinni 3cm välein piste hitseillä ja itse taaas hitsasin kaikki umpisaumalla.
Tämän viikon alkupuolella olikin kori jo niin hyvässä mallissa että oli aika pohjamaalata kori. Pohjamaalina käytin 1K happo pohjamaalia joka on juuri tarkoitettua autojen ruostesuojaukseen. Sitä kului 3 litran purkki.
Kuvissa on jo laitettu saumoihin Wurthin kori akryyli massaa ja hieman helmapeltimassaakin on ehditty ruiskimaan.
http://photobucket.com/albums/v211/Pete ... aalattuna/
Seuraava vaihe oli helmapeltimassan ruiskutus. Kuulin autohifi miehintä, että Wurthin helmapeltimassalla olisi samat eristys ominaisuudet kuin hifi autoissa käytettävällä noise killerillä, mutta se olisi hinnaltaa moninkertaisesti halvempaa. Ruiskutin korin niiin sisältä kuin altakin massalla ja lokarin kaariiin vielä muutama extra kerros. Yhteensä massaa meni 10 litraa.
kuvat: http://photobucket.com/albums/v211/Pete ... eltimassa/
Siinä olisi kaikki tämän hetkiset kuvat. Lisäää kuvia ehkä jo huomenna projektin edistymisestä.