W211 + arctic battery heater
W211 + arctic battery heater
Laitoin pariviikkoa sitten akkulämmittimen autoon. Luulin, että akku vetelee viimeisiä kun webastonkäytön ja hehkutuksen jälkeen jännite tippui 11.7V vaikka akku oli ylläpitolatauksessa monta tuntia, tosin 4A laturissa. Ajot on pääasiassa lyhyttä ajoa.
Nyt on muutaman päivän ollut reilut pakkaset. Eilen töiden jälkeen menin kotiin ja parin tunnin päästä mittasin napajännitteen 12.78V, käytin ovea auki ja jännite tippui 12.25V (jarrupörinöiden, SBC jälkeen) ja nousi vähän ajan päästä 12.62V.
Lyhyellä otannalla 40min. Webastonkäytöllä, jarrupörinöillä, sisävalot, penkin -ja ratinsäätö sekä muutama tuntia ylläpitolaturissa akkujännite tippuu hehkutuksessa 12.3V.
Ekana mietin uutta akkua tai isompaa 6A laturia kun niitäkin saa defan pistokkeella muilta merkeiltä kohtuu hinnalla mutta ajattelin kuitenkin kokeilla akkulämmitintä.
Lämmitimestä löytyi vähän käyttäjäkohtaista tietoa mutta ajattelin kokeilla. Paketissa lukee, että toimii 5A laturilla. ABH:n facebook sivulla sanotaan, että toimii 3-5A laturilla ja ABH nettisivulla 6A laturilla. Näkyy toimivan 4A laturillakin kun lämmitys toimii myös ajon aikana toisin kuin Polarheaterin lämmittimet jotka pitää kytkeä defa/calix panssarijohdolla. ABH kytketään suoraan akun napoihin ja se tunnistaa jännitteestä tai lämpötilasta päälle / poismenon
Pitää päivittää tilannetta myöhemmin miten akku toimii vai toimiiko.
Nyt on muutaman päivän ollut reilut pakkaset. Eilen töiden jälkeen menin kotiin ja parin tunnin päästä mittasin napajännitteen 12.78V, käytin ovea auki ja jännite tippui 12.25V (jarrupörinöiden, SBC jälkeen) ja nousi vähän ajan päästä 12.62V.
Lyhyellä otannalla 40min. Webastonkäytöllä, jarrupörinöillä, sisävalot, penkin -ja ratinsäätö sekä muutama tuntia ylläpitolaturissa akkujännite tippuu hehkutuksessa 12.3V.
Ekana mietin uutta akkua tai isompaa 6A laturia kun niitäkin saa defan pistokkeella muilta merkeiltä kohtuu hinnalla mutta ajattelin kuitenkin kokeilla akkulämmitintä.
Lämmitimestä löytyi vähän käyttäjäkohtaista tietoa mutta ajattelin kokeilla. Paketissa lukee, että toimii 5A laturilla. ABH:n facebook sivulla sanotaan, että toimii 3-5A laturilla ja ABH nettisivulla 6A laturilla. Näkyy toimivan 4A laturillakin kun lämmitys toimii myös ajon aikana toisin kuin Polarheaterin lämmittimet jotka pitää kytkeä defa/calix panssarijohdolla. ABH kytketään suoraan akun napoihin ja se tunnistaa jännitteestä tai lämpötilasta päälle / poismenon
Pitää päivittää tilannetta myöhemmin miten akku toimii vai toimiiko.
Re: W211 + arctic battery heater
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Sama ollut mielessä. Ottaako akku niin paljon paremmin lämpimänä virtaa vastaan, että lämmittämiseen kannattaa "tuhlata" tuo amppeerimäärä? Varmaan joku sähkömies tietäisi vähän suuntaa?
Toisaalta 211:n akku on takakontissa. Aika kylmä paikka.
Onko käytännön merkitystä akun iälle?
Toisaalta 211:n akku on takakontissa. Aika kylmä paikka.
Onko käytännön merkitystä akun iälle?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W211 + arctic battery heater
Varmasti auttaa. nyky autoissa on kuitenkin varsin isotehoiset laturit . Eli jotain yleisarviota ni kaikki auton sähkön kuluttimet jotka saa ajossa jatkuvasti päälle vievät ehkä noin 50a virtaa, kylmä akku ei juurikaan yli 20a ota jos lataus jännite on alle 15v. eli toisin sanoen jostain 160a laturista jää jo paljon ylimääräistä.lämpöisenä tuollainen 110ah akuu ottanee jo normaalilla 14v jännitteelläkin luokkaa 80a laatausta. Nuo arvot olisi jotain ehkä noin 60% varaustilassa olevalle akulle mitä täydempi sen vähemmän ottaa virtaa ja kylmän akun lataustaso ei nousee kovinkaan helposti yli 80%,
Korostan että mikään noista ei ole mitattua tietoa vaan vuosien mittaan akkujen kanssa tohutessa ja mittaillessa jäänyttä noin likipitäen ulkomuisti arvoa..
Korostan että mikään noista ei ole mitattua tietoa vaan vuosien mittaan akkujen kanssa tohutessa ja mittaillessa jäänyttä noin likipitäen ulkomuisti arvoa..
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: W211 + arctic battery heater
Katselin starilla ajossa esilämmitetyllä (n.3h) autolla latausta autossa jossa ei ole akkulämmitintä niin ensimmäiseen varttituntiin ei akkuohjainlaitteella amppeerit noussut yli kolmen, pääasiassa kahden hujakoilla pyöri.
lämmittimellä olevassa autossa lataus esilämmitetyllä (webasto 40 min.) autolla pihasta lähdettäessä pyöri 15-20A seutuvilla. Ajoa vartti, varaosaliikkeessä käynti n.45 min ja akkujännite lähdettäessä 12.7V.
Molemmissa autoissa on defan 1204 4A ylläpitolaturit.
lämmittimellä olevassa autossa lataus esilämmitetyllä (webasto 40 min.) autolla pihasta lähdettäessä pyöri 15-20A seutuvilla. Ajoa vartti, varaosaliikkeessä käynti n.45 min ja akkujännite lähdettäessä 12.7V.
Molemmissa autoissa on defan 1204 4A ylläpitolaturit.
Re: W211 + arctic battery heater
Kattelin noita ABH:n nettisivuja. Mitenhän kun jossain vaiheessa tulee kuitenkin akun vaihto eteen, pystyykö nuo lämmittimen eristeet noin vaan siirtämään uuteen akkuun? Näyttäis olevan jollain tarrasysteemillä kiinni...
Mulla on Defan ylläpitolaturi, olisko 4A. Reagoiko lämmitin tosiaan noin pieneen että kun vaimoke tökkää auton työpaikkansa pihalla johdon nokkaan ja defa alkaa lataamaan, niin lämmitinkin lähtee päälle?
Vai onko mahdollista käydä niin että akun lämmittämiseen menee se virta mitä defa ehtii lataamaan? Tietty termostaatti jossain vaiheessa lyö vastuksen kiinni.
Nettisivujen mukaan tietenkin aivan vallankumouksellinen vehje...
Toki kuulostaa hyvältä että ajon aikanakin akku on (nopeampaa) lämpimämpi! Mitäs mieltä ammattimiehet on?
Mulla on Defan ylläpitolaturi, olisko 4A. Reagoiko lämmitin tosiaan noin pieneen että kun vaimoke tökkää auton työpaikkansa pihalla johdon nokkaan ja defa alkaa lataamaan, niin lämmitinkin lähtee päälle?
Vai onko mahdollista käydä niin että akun lämmittämiseen menee se virta mitä defa ehtii lataamaan? Tietty termostaatti jossain vaiheessa lyö vastuksen kiinni.
Nettisivujen mukaan tietenkin aivan vallankumouksellinen vehje...
Toki kuulostaa hyvältä että ajon aikanakin akku on (nopeampaa) lämpimämpi! Mitäs mieltä ammattimiehet on?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W211 + arctic battery heater
pitäisi olla pikkasen isompi laturi.. vähintään 6ampeeriaTenutähti kirjoitti:Kattelin noita ABH:n nettisivuja. Mitenhän kun jossain vaiheessa tulee kuitenkin akun vaihto eteen, pystyykö nuo lämmittimen eristeet noin vaan siirtämään uuteen akkuun? Näyttäis olevan jollain tarrasysteemillä kiinni...
Mulla on Defan ylläpitolaturi, olisko 4A. Reagoiko lämmitin tosiaan noin pieneen että kun vaimoke tökkää auton työpaikkansa pihalla johdon nokkaan ja defa alkaa lataamaan, niin lämmitinkin lähtee päälle?
Vai onko mahdollista käydä niin että akun lämmittämiseen menee se virta mitä defa ehtii lataamaan? Tietty termostaatti jossain vaiheessa lyö vastuksen kiinni.
Nettisivujen mukaan tietenkin aivan vallankumouksellinen vehje...
Toki kuulostaa hyvältä että ajon aikanakin akku on (nopeampaa) lämpimämpi! Mitäs mieltä ammattimiehet on?
virta ei riitä joka paikkaan ja laturi lämpiää turhaan
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Re: W211 + arctic battery heater
Mitä tässä nyt on havaittu? tuo n.3h-esilämmitetty auto on siis roikalla lämmitetty, jolloin akkua ei ole tarvinnut mihinkään kuluttaa. Sitten kun auto käynnistetään ei auto yritä täyttä akkua muutamaa ampeeria enempää ladatakkaan? Toisen auton akkua on purettu 40 min Webastolla, joten luonnollisesti akkua ladataan enemmän.Maucca kirjoitti:Katselin starilla ajossa esilämmitetyllä (n.3h) autolla latausta autossa jossa ei ole akkulämmitintä niin ensimmäiseen varttituntiin ei akkuohjainlaitteella amppeerit noussut yli kolmen, pääasiassa kahden hujakoilla pyöri.
lämmittimellä olevassa autossa lataus esilämmitetyllä (webasto 40 min.) autolla pihasta lähdettäessä pyöri 15-20A seutuvilla. Ajoa vartti, varaosaliikkeessä käynti n.45 min ja akkujännite lähdettäessä 12.7V.
Molemmissa autoissa on defan 1204 4A ylläpitolaturit.
Re: W211 + arctic battery heater
Siinä on havaittu se, että kylmä akku ei vastaanota paljoa virtaa.Obnoxio kirjoitti:Mitä tässä nyt on havaittu? tuo n.3h-esilämmitetty auto on siis roikalla lämmitetty, jolloin akkua ei ole tarvinnut mihinkään kuluttaa. Sitten kun auto käynnistetään ei auto yritä täyttä akkua muutamaa ampeeria enempää ladatakkaan? Toisen auton akkua on purettu 40 min Webastolla, joten luonnollisesti akkua ladataan enemmän.Maucca kirjoitti:Katselin starilla ajossa esilämmitetyllä (n.3h) autolla latausta autossa jossa ei ole akkulämmitintä niin ensimmäiseen varttituntiin ei akkuohjainlaitteella amppeerit noussut yli kolmen, pääasiassa kahden hujakoilla pyöri.
lämmittimellä olevassa autossa lataus esilämmitetyllä (webasto 40 min.) autolla pihasta lähdettäessä pyöri 15-20A seutuvilla. Ajoa vartti, varaosaliikkeessä käynti n.45 min ja akkujännite lähdettäessä 12.7V.
Molemmissa autoissa on defan 1204 4A ylläpitolaturit.
Tosin jäi olennainen asia mainitsematta, että auto oli seisonut viikon päivät.
Samanlaisia latausvirtoja stari näytti aiemmin toisessakin autossa jossa lämmitin nykyään on.
Re: W211 + arctic battery heater
Todennäköisesti akkusi on luokkaa 95 Ah, eli 12 V * 95 Ah = 1140 Wh. Jos autossa ei ole sähkövikaa on virrankulutus levossa alle 100 mA. 100 mA * 168 h = 16,8 Wh. Ei taida akku 1,5 % purkamisen jälkeen tarvita kovin paljoa lataamista. Webaston käyttö on purkanut akkua arviolta 5 A * 12 V * 0,67 H = 40 Wh eli 3,5 %. Akun koko kapasiteettia nyt ei voi autokäytössä hyödyntää, eikä kovin vajaalla akulla enää autoa käynnistetä, mutta kulutukset pitäisi olla kuitenkin keskenään verrattavissa.
E: Mutta hyvä jos akun lämmitin näyttäisi tuovan enemmän hyötyä kuin haittaa.
E: Mutta hyvä jos akun lämmitin näyttäisi tuovan enemmän hyötyä kuin haittaa.
Re: W211 + arctic battery heater
Parin viikon välein S211 tuuttasi "electrical consumers swithed off" joten aattelin että akku on tiensä päässä, no tyhmänä ostin uuden ja sama homma jatkuu.
En ajatellut että 15min webaston käyttö voisi syödä akkua niin paljon että 30-40miin ajolla ei ehtisi lataamaan kulutettua virtamäärää takaisin akkuun.
Jottei tarttisi ajella huruajoa akkua ladatakseen, lyödä kylmiltään käymään tai olla joka toinen viikko laittamassa auton akkua töpseliin kuin mitäkin sähköautoa niin ajattelin akkulämmitintä.
Yllättävän vähän löytyy akkulämmittimistä kirjoitettuja kokemuksia varsinkin tältä foorumilta.
Sattuisiko mahdollisesti löytymään ketään joka tapellut saman ongelman kanssa kuin minä ja kokeillut akkulämmitintä lääkkeeksi vaivaan?
En ajatellut että 15min webaston käyttö voisi syödä akkua niin paljon että 30-40miin ajolla ei ehtisi lataamaan kulutettua virtamäärää takaisin akkuun.
Jottei tarttisi ajella huruajoa akkua ladatakseen, lyödä kylmiltään käymään tai olla joka toinen viikko laittamassa auton akkua töpseliin kuin mitäkin sähköautoa niin ajattelin akkulämmitintä.
Yllättävän vähän löytyy akkulämmittimistä kirjoitettuja kokemuksia varsinkin tältä foorumilta.
Sattuisiko mahdollisesti löytymään ketään joka tapellut saman ongelman kanssa kuin minä ja kokeillut akkulämmitintä lääkkeeksi vaivaan?
Re: W211 + arctic battery heater
Edellisessä akussa oli tuo ABH:n lämmitin. Ideana hyvä, mutta toteutus hieman ontuu. Ei vaikuttanut akun lisälataustarpeeseen, vaan viikon välein tarvitsi edelleen ylläpitolatausta. Oma ajo toki pätkäajoa 15 min suuntaansa ja 10-15 min Webaston käyttöä aina ennen ajoa.
Lämmittimen huonoja puolia:
Lämmittimen huonoja puolia:
- Asennus onnistuu vain lämpimään akkuun
- Lämmitintä ei voi siirtää toiseen akkuun, jolloin ei kannata asentaa "vanhaan" akkuun
- Ajan kanssa lämmitin irtoaa akun pinnasta, vaikka asennettu lämpimään akkuun. Tämä saa lämmitysvastuksen kuumenemaan ja mustumaan. Irronnut lämmitin ei tietenkään enää lämmitä akkua samaan tapaan
- (Melko kallis, jos ei ole alennuksessa)
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989