Onko kukaan turbottanut 8 venttilistä bensakonetta?
Onko kukaan turbottanut 8 venttilistä bensakonetta?
Onko kukaan foorumilainen itse tai joku tuttu laittanut turboa 2.0 litraiseen 8 venttiliseen pikkumersun ruiskukoneeseen (W201 024)?
Tuossa on tehoa kuulemma 90KW/122HP. Mitähän mahtaa tapahtua jos vain heittää pikkuisen turbon pellin alle ja jatkaa ajamista? Mikä paikka pettää ensin: Moottori, automaattilaatikko, vetoakselit, jarrut (11mm jäähdyttämättömät levyt joka nurkalla) vai lompakko kun käy tankilla. Tai pikemminkin, minkä verran nuo vakio-osat kestäisi lisätehoa?
Jarrut lienee samat kuin 2.6 bensakoneessa, ainakin käsikirjan mukaan? Ja siinä on 122KW/166HP, mitenkäs se automaattilaatikko ja muut paikat?
Tiisseleitähän on turboteltu paljonkin, mutta bensavehkeitä ei sitten suhteellisesti juuri ollenkaan.
No, onpahan nyt tämäkin tyhmä kysymys esitetty.
Mitä sanoo katsastusmies? Siis sehän oli 20% lisätehoa ilman mitään urputtamista tyyliin, mutta voiko ajatella että verrataan mallisarjan tehokkaampaan 2.6 litraiseen kun siinä lienee muuten sama tekniikka (lähinnä jarrut)?
Tuossa on tehoa kuulemma 90KW/122HP. Mitähän mahtaa tapahtua jos vain heittää pikkuisen turbon pellin alle ja jatkaa ajamista? Mikä paikka pettää ensin: Moottori, automaattilaatikko, vetoakselit, jarrut (11mm jäähdyttämättömät levyt joka nurkalla) vai lompakko kun käy tankilla. Tai pikemminkin, minkä verran nuo vakio-osat kestäisi lisätehoa?
Jarrut lienee samat kuin 2.6 bensakoneessa, ainakin käsikirjan mukaan? Ja siinä on 122KW/166HP, mitenkäs se automaattilaatikko ja muut paikat?
Tiisseleitähän on turboteltu paljonkin, mutta bensavehkeitä ei sitten suhteellisesti juuri ollenkaan.
No, onpahan nyt tämäkin tyhmä kysymys esitetty.
Mitä sanoo katsastusmies? Siis sehän oli 20% lisätehoa ilman mitään urputtamista tyyliin, mutta voiko ajatella että verrataan mallisarjan tehokkaampaan 2.6 litraiseen kun siinä lienee muuten sama tekniikka (lähinnä jarrut)?
Haulla löytyy Jonip:n 2.3:n turbotus.
Itsekin suunnittelin joskus samaa, mutta jäi tekemättä.
Seosten kanssa saa leikkiä ilman turboakin ja männät palaa jos on liian laihalla.
Jarrut pitää olla vähintään ne 262mmX22mm edessä.
Jos uudempi kuin 7/87 pitää laittaa katti päästöjen takia. Ja jos on valmiiksi vähäpäästöinen, niin unohda koko juttu.
On vähän työläämpi ja kalliimpi rakentaa toimiva bensaturbo kuin turbodiesel, mutta kyllähän senkin saa toimimaan. Tarvitaan vain aikaa ja rahaa ja tietenkin vähän tietotaitoakin.
Itsekin suunnittelin joskus samaa, mutta jäi tekemättä.
Seosten kanssa saa leikkiä ilman turboakin ja männät palaa jos on liian laihalla.
Jarrut pitää olla vähintään ne 262mmX22mm edessä.
Jos uudempi kuin 7/87 pitää laittaa katti päästöjen takia. Ja jos on valmiiksi vähäpäästöinen, niin unohda koko juttu.
On vähän työläämpi ja kalliimpi rakentaa toimiva bensaturbo kuin turbodiesel, mutta kyllähän senkin saa toimimaan. Tarvitaan vain aikaa ja rahaa ja tietenkin vähän tietotaitoakin.
Joku mersupurkaamo??
Joo elikkäs aikanaan otin selvää kun aioin turbottaa entisen 325i:ni vm. -86...Aki P kirjoitti:Haulla löytyy Jonip:n 2.3:n turbotus.
Itsekin suunnittelin joskus samaa, mutta jäi tekemättä.
Seosten kanssa saa leikkiä ilman turboakin ja männät palaa jos on liian laihalla.
Jarrut pitää olla vähintään ne 262mmX22mm edessä.
Jos uudempi kuin 7/87 pitää laittaa katti päästöjen takia. Ja jos on valmiiksi vähäpäästöinen, niin unohda koko juttu.
On vähän työläämpi ja kalliimpi rakentaa toimiva bensaturbo kuin turbodiesel, mutta kyllähän senkin saa toimimaan. Tarvitaan vain aikaa ja rahaa ja tietenkin vähän tietotaitoakin.
Jos auto on rekisteröity ENNEN 7/87 niin silloin et tarvi mitään ns. järjettömän hintaisia mittauksia ja rakennus onnistuu kohtuu budjetilla, joka kuitenkin bensiinimoottorissa on ihan valentelematta jo pelkänmoottorin suhteen ~5000€


Jos ajattelee projektia, että laitanpa bensakoneeseen vaan ahtimen kylkeen ja lähen ajelemaan niin sen voi unohtaa heti ihan tyystin, eli ensin kone kasaan erikoisosilla (takomännät, vahvemmat kanget, kunnon laakerit, kuparikannentiiviste, isot suuttimet ym ym.) ja lisäksi esim. kotimainen tataech moottorinohjausjärjestelmä (voin suositella tatechiä) niin sen jälkeen on jo toiveita moottorin eliniänkin suhteen olemassa

Elikkä kestävän ja toimivanhan saa myös bensaturbosta aivan kuten dieselistäkin, mutta rahaa se vaatii kovasti ja jos haluaa päästä hieman halvemmalla niin sitten pitää olla lujasti tietotaitoa ja paikka ja taitoa , että voi itse tehdä osan projektiin tarvittavista osista, esim. pakosarja, putkisto, painekotelo, ahtoputket on itse tehtävissä jos tietotaitoa ja paikka löytyy, mutta jokatapauksessa onnea projektille jos tällaiseen ryhdyt

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ja kunnon turbokone rakennetaan näin :
Pistetään koneeseen yhden kivitalon verran rahaa kiinni, käydään ajamassa sillä muutama kilometri niin että se räjähtää kunnolla ja syttyy vielä vähän tuleenki.
Sitten laitetaan taas sen kivitalon verran rahaa koneeseen ja säätöjä pikkasen takaspäin entisestä moottorista. Sitten on hyvä
Helppoa ja yksinkertaista, vaikkei niin taloudellista...
Pistetään koneeseen yhden kivitalon verran rahaa kiinni, käydään ajamassa sillä muutama kilometri niin että se räjähtää kunnolla ja syttyy vielä vähän tuleenki.
Sitten laitetaan taas sen kivitalon verran rahaa koneeseen ja säätöjä pikkasen takaspäin entisestä moottorista. Sitten on hyvä

Helppoa ja yksinkertaista, vaikkei niin taloudellista...
Joku mersupurkaamo??
Täyttä totta, joka sana, mutta harrastuksellehan ei lasketa hintaaAki P kirjoitti:Ja kunnon turbokone rakennetaan näin :
Pistetään koneeseen yhden kivitalon verran rahaa kiinni, käydään ajamassa sillä muutama kilometri niin että se räjähtää kunnolla ja syttyy vielä vähän tuleenki.
Sitten laitetaan taas sen kivitalon verran rahaa koneeseen ja säätöjä pikkasen takaspäin entisestä moottorista. Sitten on hyvä![]()
Helppoa ja yksinkertaista, vaikkei niin taloudellista...

Turbotus kustantaa omaisuuden ja superturbotus maltaita

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Kiinnostustahan on aina ja ainakaikkisestiAki P kirjoitti:Näinpä!
Sitten "isona"jos tai kun olen taloudellisesti valmis rakentamaan superturbon ja jos vielä kiinnostusta on moiseen.
Koppa tulee olemaan C124 Avo tai joku muu "sopiva" korimalli.![]()
Mutta ensin pitää olla se "kivitalo" tai 7- oikein

Tuo C124 avo ois unelmakoppa superturbotukseen, mutta miten tuo dieselin haju (tuoksu) ja avo yhdistelmä toimii

Sitten kun kivitalo on hankittu ja MAKSETTU niin on aikaa turbotella mersuja

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jep, ei löytynyt haulla aiemmin eikä nytkään.... Oon huono hakemaan vissiin. Kerran kyllä löysin topikin jossa oli kansi halennut kun oli nostettu ahtoa, oliko yli 0.5bar, mutta sitä en enää löydä. Siinä oli joku bensakone kohteena mutta taisi olla 16 venttilinen?Aki P kirjoitti:Haulla löytyy Jonip:n 2.3:n turbotus.
Itsekin suunnittelin joskus samaa, mutta jäi tekemättä.
Seosten kanssa saa leikkiä ilman turboakin ja männät palaa jos on liian laihalla.
Jarrut pitää olla vähintään ne 262mmX22mm edessä.
Jos uudempi kuin 7/87 pitää laittaa katti päästöjen takia. Ja jos on valmiiksi vähäpäästöinen, niin unohda koko juttu.
On vähän työläämpi ja kalliimpi rakentaa toimiva bensaturbo kuin turbodiesel, mutta kyllähän senkin saa toimimaan. Tarvitaan vain aikaa ja rahaa ja tietenkin vähän tietotaitoakin.
Tuo jarrujuttu mietityttää, käsikirjan mukaan 2.0-2.6 on samat jarrut??? Enivei vm on -88 joten se sitten siittä... , vai? Katti tais olla mutta ei vähäpäästöinen, mistä näkee? Siis näin ellen väärin muista. Mikä on suurin tehomäärä nuille 11mm levyjarruille mikä menee läpi?
Mun kilometreillä ei diisseleitä kannata vielä ajatella. Vaikka parasta hupia olisi tuprauttaa diisselisavut volvokuskien naamalle


Kai se pitää tulevaisuudessa katsella valmiiksi pirteämpi tai diisselimesu (saapi turbottaa ilman isompia ongelmia) abs ja sutimisen estolla niin saa volvot hävetä. Kaikki keinothan on volvokuskeja vastaan sallittu.
Paikkahan on tehdä itse vaikka mitä ja vehkeet kanssa, pakosarja ja välijäähdytin on omasta takaa rakennettavissa. Ostopuolelle menisi säätö ja itse turbo. 2.6:sen tehot ois riittänyt pahimpaan nälkään. Mäntien vaihto ei oikein innostaisi. Kakkosautokin on siskolla lainassa...

Unelmia pitää olla, edes pieniä. Ja mersu-unelmat on sieltä parhaasta päästä

Jos sun auto on vähäpäästöinen niin se lukee rekisteriotteessa.AK47 kirjoitti:Jep, ei löytynyt haulla aiemmin eikä nytkään.... Oon huono hakemaan vissiin. Kerran kyllä löysin topikin jossa oli kansi halennut kun oli nostettu ahtoa, oliko yli 0.5bar, mutta sitä en enää löydä. Siinä oli joku bensakone kohteena mutta taisi olla 16 venttilinen?Aki P kirjoitti:Haulla löytyy Jonip:n 2.3:n turbotus.
Itsekin suunnittelin joskus samaa, mutta jäi tekemättä.
Seosten kanssa saa leikkiä ilman turboakin ja männät palaa jos on liian laihalla.
Jarrut pitää olla vähintään ne 262mmX22mm edessä.
Jos uudempi kuin 7/87 pitää laittaa katti päästöjen takia. Ja jos on valmiiksi vähäpäästöinen, niin unohda koko juttu.
On vähän työläämpi ja kalliimpi rakentaa toimiva bensaturbo kuin turbodiesel, mutta kyllähän senkin saa toimimaan. Tarvitaan vain aikaa ja rahaa ja tietenkin vähän tietotaitoakin.
Tuo jarrujuttu mietityttää, käsikirjan mukaan 2.0-2.6 on samat jarrut??? Enivei vm on -88 joten se sitten siittä... , vai? Katti tais olla mutta ei vähäpäästöinen, mistä näkee? Siis näin ellen väärin muista. Mikä on suurin tehomäärä nuille 11mm levyjarruille mikä menee läpi?
Mun kilometreillä ei diisseleitä kannata vielä ajatella. Vaikka parasta hupia olisi tuprauttaa diisselisavut volvokuskien naamalleVoivoi kun tämä ois ollut 2.5TD tehtaalta lähtiessään. Siihen vaan pumppu pirteämmäksi ja ehkä uusi isompi turbo
Kai se pitää tulevaisuudessa katsella valmiiksi pirteämpi tai diisselimesu (saapi turbottaa ilman isompia ongelmia) abs ja sutimisen estolla niin saa volvot hävetä. Kaikki keinothan on volvokuskeja vastaan sallittu.
Paikkahan on tehdä itse vaikka mitä ja vehkeet kanssa, pakosarja ja välijäähdytin on omasta takaa rakennettavissa. Ostopuolelle menisi säätö ja itse turbo. 2.6:sen tehot ois riittänyt pahimpaan nälkään. Mäntien vaihto ei oikein innostaisi. Kakkosautokin on siskolla lainassa...
Unelmia pitää olla, edes pieniä. Ja mersu-unelmat on sieltä parhaasta päästä
Jos 2,0 ja 2,6 on samat jarrut ja alusta niin suurin teho, joka menee läpi on 2,6 teho +20%, eli jonkin verta alle 200hp!
Niin no vaikka kilometrien takia ei kannata diesel niin sitä nyt ei kannata ajatella jos voimaa haluaa

Niiin ja jos 2,6 tehot riittää niin sitten vaan 2.6 reikään ja menoksi jos jarrut ja kaikki on samat

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jep, nyt löytyi se Joni P:n juttu.... Aika nihkeää taivallusta oli se turbotus.... Kansi halki, ohjausboksikin kastui yhdessä välissä ja pilluuntui, kaikkea muuta pientä... huh huh.
No, se pelkän puhaltimen laitto vaan tuntui mukavan helpolta ajatukselta... Pieni ahtopaine vaikka 0.3 ja pieni mukava tehonlisäys... Ei jaksaisi vaihtaa jarruja, mäntiä, veivejä, vahvistaa laatikkoa, ties mitä.... Hmmm.... Eipä kovin edullista ja yksinkertaista ole turbottaa näitä vanhoja bensamersuja.
No, se pelkän puhaltimen laitto vaan tuntui mukavan helpolta ajatukselta... Pieni ahtopaine vaikka 0.3 ja pieni mukava tehonlisäys... Ei jaksaisi vaihtaa jarruja, mäntiä, veivejä, vahvistaa laatikkoa, ties mitä.... Hmmm.... Eipä kovin edullista ja yksinkertaista ole turbottaa näitä vanhoja bensamersuja.
No näin se valitettavasti on noiden suhteenAK47 kirjoitti: No, se pelkän puhaltimen laitto vaan tuntui mukavan helpolta ajatukselta... Pieni ahtopaine vaikka 0.3 ja pieni mukava tehonlisäys... Ei jaksaisi vaihtaa jarruja, mäntiä, veivejä, vahvistaa laatikkoa, ties mitä.... Hmmm.... Eipä kovin edullista ja yksinkertaista ole turbottaa näitä vanhoja bensamersuja.

Jos haet pientä lisätehoa niin oisko se perinteinen peltisatsi+putkisto, nokka, vaparisuodatin paketti poikaa

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Se 20% lisätään edelleenkin vain mallisarjan tehokkaimpaan, se lienee 2.5-16V. Suurin teho joka menee läpi on 2,6:n alkuperäistehot.Jube kirjoitti: Jos 2,0 ja 2,6 on samat jarrut ja alusta niin suurin teho, joka menee läpi on 2,6 teho +20%, eli jonkin verta alle 200hp!
So long, and thanks for all the fish
No, ei oo semmoinen vielä tuprautellutAki P kirjoitti:Ei kai siellä Kajjaanissa vaan ole joku kartano-volvo tuprautellut silmille![]()
Ei taida vielä 2.6 - kone riittää sen vollen taltuttamiseksi.![]()
Siinä JoniP:n jutussa oli kyllä kaiken kattavasti kerrottu projektin laajuus ja se ,että saa sen bensaki toimimaan jos vaan tahtoo.


No, ei tosiaankaan tunnu helpolta tieltä bensavehkeen piristys. Jospa sitten kun tämä nykyinen jää kakkosautoksi....
Jos nyt kuitenkin meinaat turbottaa niin mulla on tallin nurkassa jouten 2.0l bensakone. Siinä on kk-laakerivikaa muuten pitäs olla ok. Osta pois saat melkeen ilmaiseksi 50eeroo!!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Täältäkin löytyy ihan ehjä 2.0E moottori jos kokeilunhalua ja uskallusta riittää!
Tänään joku nippondenso roikkui perässä jonkin matkaa. Annoin sille ensin risteyksessä savu merkkejä, että tietää kohta ohittavansa vain nokivasara linttamersun, eli helppo tapaus ohittettavaksi.
Yritti monesti ohi, mutta ei viissiin saanu vauhtia.
Pari tavallista reilumpaa kiihdytystä otettiin, mutta arvelin sitten poikien antaa mennä säälistä ohi. Ja toisekseen olen tarpeeksi istunut siellä mondeon ja transportterin takana.
Turha kait tuommosten kanssa on turvallisuutta vaarantaa...
Tänään joku nippondenso roikkui perässä jonkin matkaa. Annoin sille ensin risteyksessä savu merkkejä, että tietää kohta ohittavansa vain nokivasara linttamersun, eli helppo tapaus ohittettavaksi.
Yritti monesti ohi, mutta ei viissiin saanu vauhtia.

Turha kait tuommosten kanssa on turvallisuutta vaarantaa...
Joku mersupurkaamo??
otappa motti auki ja laita volvon vinokoneen turbo männät niissä on lakikorkeus matalempi ja puristukset putoaa nyt ekaksi ja tai osta kunnon takomännät niin on joskus...ja bensa puoli pitää rakentaa kondikseen... kävi itellä mieleessä jos ostaisi jonkun lintan 190 kaasari pensan kun tuon strömberg 175 CDT voisi paineistaa ja ei muuta kun paineen säädin ja ruskunpumppu ja turbo käyttöön tarkoitettu paineen säädin ja vaikka joku vanha carretti kehiin ja cooleri jostain ja muuttasi alipaine kellon jakajassa toisen kätiseksi et muuttaa ahdoilla sytytystä myöhäsemmälle...
No, ei ois kallisAhti kirjoitti:Jos nyt kuitenkin meinaat turbottaa niin mulla on tallin nurkassa jouten 2.0l bensakone. Siinä on kk-laakerivikaa muuten pitäs olla ok. Osta pois saat melkeen ilmaiseksi 50eeroo!!

kaasari kone.
Kaasari myyty muuten on ihan täydellinen kone, kaikki osat eikä ole vielä purettu
Kaasari myyty muuten on ihan täydellinen kone, kaikki osat eikä ole vielä purettu
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Näen kaikki edessä olevat autot punaisina, takana olevat on ... hmmm läpinäkyviäAki P kirjoitti:Onko se seatti punanen....?AK47 kirjoitti: Nuilla nyt sais sentään yhden seattikuskin nöyräksi..... saattaa saada nytkin mutta se on hiinä ja hiinä:) Kiusa se on pienikin kiusa...

Öö.. Menee offtopikiksi hieman, mutta eikös W201 126 ole alunperin ollut vapaa tiisseli? Yksi 2.5TD ois tarjolla, mutta se taitaa olla turbotettu jälkikäteen... Hmmm.... Myyjä ei osaa sanoa mitään tuosta..... Tai halunnut.
Re: Onko kukaan turbottanut 8 venttilistä bensakonetta?
Eri jarrut on 2.6:ssa, siinä on jäähdytetyt laikat.AK47 kirjoitti:Jarrut lienee samat kuin 2.6 bensakoneessa, ainakin käsikirjan mukaan? Ja siinä on 122KW/166HP, mitenkäs se automaattilaatikko ja muut paikat?
Mitä sanoo katsastusmies? Siis sehän oli 20% lisätehoa ilman mitään urputtamista tyyliin, mutta voiko ajatella että verrataan mallisarjan tehokkaampaan 2.6 litraiseen kun siinä lienee muuten sama tekniikka (lähinnä jarrut)?
Eli jarrut menis vaihtoon.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
AK47 kirjoitti:
Näen kaikki edessä olevat autot punaisina, takana olevat on ... hmmm läpinäkyviä
Öö.. Menee offtopikiksi hieman, mutta eikös W201 126 ole alunperin ollut vapaa tiisseli? Yksi 2.5TD ois tarjolla, mutta se taitaa olla turbotettu jälkikäteen... Hmmm.... Myyjä ei osaa sanoa mitään tuosta..... Tai halunnut.
Ei ainakaan mun 2.0E:llä ollut mitään jakoja sille punaselle "porpotalle" vai oliko se cordoba. Kun ei meinaa tuolla vakio tiisselilläkään pärjätä.
201.126 on alunperin vapari.
Joku mersupurkaamo??
Totta, mutta nyt on autolla vain ajettu huolettomia kilometrejä tuon toukokuisen jysähdyksen jälkeen. Oli jostain kumman syystä päässyt nakuttamaan ja sehän oli sen kannen kuolemantuomio.AK47 kirjoitti:Jep, nyt löytyi se Joni P:n juttu.... Aika nihkeää taivallusta oli se turbotus.... Kansi halki, ohjausboksikin kastui yhdessä välissä ja pilluuntui, kaikkea muuta pientä... huh huh.
No, se pelkän puhaltimen laitto vaan tuntui mukavan helpolta ajatukselta... Pieni ahtopaine vaikka 0.3 ja pieni mukava tehonlisäys... Ei jaksaisi vaihtaa jarruja, mäntiä, veivejä, vahvistaa laatikkoa, ties mitä.... Hmmm.... Eipä kovin edullista ja yksinkertaista ole turbottaa näitä vanhoja bensamersuja.
Enää vaivaa vain suorasytkän mukanaan tuoma satunnainen käynnistymisongelma mutta se jääköön kompromissiksi. Kaikkea ei voi saada

- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
ei sen haljenneen kannen jälkeen enää käytetty sekuntiakaan yli 0,5bar ahtoja, silloin keväällä oli vähän aikaa ajossa 0,8bar.laineracing kirjoitti:paljos joni siitä mersusta nyt on jarrutettu jylliä? ja millä ahdoilla? ja millä puristus suhteella? minkälaisella kansipahvilla oot niputtanu koneen?
Nyt kansiremontin jälkeen jätin paineet 0,48bar:iin ja niillä tehoilla autosta penkitettiin viime keväänä 240hv/340Nm.
Vakio kansipahvi ja vakiopuristukset, koska oli täysin selvää konetta uudelleen kasattaessa että ei oteta enää riskejä, ennemmin sitä ajelee huolettomia kilsoja kohtuu pirteällä turboautolla kuin availee konetta aina muutaman sadan kilsan jälkeen

Nyt vain kävi niin huono tuuri että kun muutin uuden puolison kanssa uuteen asuntoon, Maistraatista soiteltiin että en sitten saa enää ajaa "muuttoautoni" kanssa. Eli, auto seisoi koko joulukuun ja nyt se on isälläni ajossa välillä Järvenpää - Rauma, kunnes tulee helmikuu ja joudun todennäköisesti luopumaan koko autosta kun asumis- ym. kulut vievät kaiken. (opintotuella ei oikein voi mersulla ajaa, sen verran menee bensaan ja vakuutuksiin vuodessa)
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
mitenköhän siinä proturbon tekemässä 16 venases se kansipahvi kestää kun kuulin että siinä on yli kilo ahtoja ja vakiopuristkset?ja että kuulemma avaamaton kone olis että ei ois ees mitn hipo pahvia...onko meruun ylipäätään saatavana kestävämpää pahvia vai pittääkö irralliset liekkirenkaat vaan suosiolla pistää?
- ex-voortman
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Silloin kun omaa mersua tehtiin niin olivat juuri samaan aikaan sillä penkissä ja hieman alle kilon paineilla saivat muistaakseni mitattua 380hv ja vääntöä oli joku 450Nm, mutta laskivat kyllä paineita ennen asiakkaalle luovutusta koska käytössä oleva vakioruisku oli aivan toimintakykynsä äärirajoilla ja seokset uhkasivat mennä laihalle lisärikastuksesta huolimatta.laineracing kirjoitti:mitenköhän siinä proturbon tekemässä 16 venases se kansipahvi kestää kun kuulin että siinä on yli kilo ahtoja ja vakiopuristkset?ja että kuulemma avaamaton kone olis että ei ois ees mitn hipo pahvia...onko meruun ylipäätään saatavana kestävämpää pahvia vai pittääkö irralliset liekkirenkaat vaan suosiolla pistää?