Terve.
Mersussani (600SL, R129 vm.1993) jarrus ottavat kiinni vasta kun jarrupoljin on poljettu ihan lopuun ja ilmaus ei auta. Nayttaa silta kuin ensimmainen piiri ei toimi. Olen vaihtanut siihen uuden kyllakin kaytetyn paasylinterin mutta ongelma on edelleen olemassa. Auto on talla hetkella Mersun huollossa ja paasylinterissa olevaa "Y61, switcover valven" saatamista varten on tehty tarvittavat toimenpiteet mutta ongelma ei poistu. Ilmausta on yritetty paineistamalla.
Voiko ABS-yksikko olla syyllinen siihen etta jarrut ei toimi? Kaikki vihjeet otetaan vastaan jotka voisivat auttaa tassa ongelmassa. Uusi jarrupaasylinteri maksaa 1100 EUR tarvikeliikkeesta eli toivon etta vika voitaisiin korjata ilman uuden osan ostamista. Voisin lahettaa vanhan sylinterin jokatapauksessa huoltoon. Missa noita jarruosia huolletaan?
Tietaako kukaan mika tuon switchover valven tarkoitus on paasylinterissa? Kuva liitteena.
T:Matti
Jarrujen ilmaus ei onnistu
Jarrujen ilmaus ei onnistu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jarrujen ilmaus ei onnistu
Voihan siella tietenkin olla viela ilmaa. Unohdin mainita etta poljin on ihan kova kun auto ei ole kaynnissa (tehostaja ei toiminnassa).
Neste liikkuu hyvin ekassakin piirissa kun ilmasin paasylinterin. Neste tulee myos ABS-yksikolle normaalisti eli ilmaa voisi olla ABS-yksikossa tai sen jalkeen.
Jotenkin vaan tuntuu etta kun auton laittaa kayntiin niin joku paastaa nestetta lapi (ABS-yksin venttiili esim jumissa tai ECU ei ohjaa yksikkoa oikein??)
Loysin tuolle switchover-venttiilillekin tarkoituksen eli se saataa etu/taka-jarrubalanssia siina tapauksessa kun kyseessa on paniikkijarrutus ja 0.4G:n hidastuvuus ylittaa jarrutustilanteessa. (normaali n.65/35, venttiili aktivoitunut: n.75/25). Kaytannossa silla ei ole siis mitaan merkitysta jarrujen toimivuuden kannalta.
Neste liikkuu hyvin ekassakin piirissa kun ilmasin paasylinterin. Neste tulee myos ABS-yksikolle normaalisti eli ilmaa voisi olla ABS-yksikossa tai sen jalkeen.
Jotenkin vaan tuntuu etta kun auton laittaa kayntiin niin joku paastaa nestetta lapi (ABS-yksin venttiili esim jumissa tai ECU ei ohjaa yksikkoa oikein??)
Loysin tuolle switchover-venttiilillekin tarkoituksen eli se saataa etu/taka-jarrubalanssia siina tapauksessa kun kyseessa on paniikkijarrutus ja 0.4G:n hidastuvuus ylittaa jarrutustilanteessa. (normaali n.65/35, venttiili aktivoitunut: n.75/25). Kaytannossa silla ei ole siis mitaan merkitysta jarrujen toimivuuden kannalta.
Re: Jarrujen ilmaus ei onnistu
Heitetään veikkaus ilmoille.
Voiko olla mahdollista, että joku jarruletku on sen verran huonossa hapessa, että se paisuu paneen vaikutuksesta.
Voiko olla mahdollista, että joku jarruletku on sen verran huonossa hapessa, että se paisuu paneen vaikutuksesta.
Re: Jarrujen ilmaus ei onnistu
Kiitos vinkista. Tutkin asiaa tanaan.
Tarkastan myos etta auton ollessa sammuksissa jarrunestetta tulee lapi kunnolla aina jarrusatuloille asti eli se virtaa ABS-yksikon lapi OK.
Tarkastan myos etta auton ollessa sammuksissa jarrunestetta tulee lapi kunnolla aina jarrusatuloille asti eli se virtaa ABS-yksikon lapi OK.