sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
eli tuo 603 motori kaipaa taas kansi jumppaa ,uutta tiivistettä kehiin. tällä kertaa palataan massatiivisteeseen ei peltinen oikein pitänyt vaikka oli liimalla kasassa.kiinni kyllä ainakin oli sai kummasti kiskoa että suostui edes irtoamaan
eli kansi taas koneistamoon oikaistavaksi.tätä kantta on jo 2 eri otteeseen aikaisemmin oikaistu ja on tietysti tapauskohtaista kuinka paljon sitä pitää milloinkin oikaista mutta onko näissä kansissa kuinka paljon varoja oikaista ei kai näitäkään loputtomiin voi oikoa?koneistamollahan shimmataan esikammioita kanteen ylemmäksi ettei ota mäntään kiinni,ja puristus-suhdehan alkaa nousemaan kun kantta lasketaan mutta onko sekään välttämättä hyvä kun st käytössä kampetta käytetään?mitäpä mieltä muut onko kohtalon kavereita onko samaa kantta tarvinnut höylätä useastikkin
eli kansi taas koneistamoon oikaistavaksi.tätä kantta on jo 2 eri otteeseen aikaisemmin oikaistu ja on tietysti tapauskohtaista kuinka paljon sitä pitää milloinkin oikaista mutta onko näissä kansissa kuinka paljon varoja oikaista ei kai näitäkään loputtomiin voi oikoa?koneistamollahan shimmataan esikammioita kanteen ylemmäksi ettei ota mäntään kiinni,ja puristus-suhdehan alkaa nousemaan kun kantta lasketaan mutta onko sekään välttämättä hyvä kun st käytössä kampetta käytetään?mitäpä mieltä muut onko kohtalon kavereita onko samaa kantta tarvinnut höylätä useastikkin
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Nyt taitas olla tärkeämpi varmistaa lohkon suoruus.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
puristus suhde ei ainaka radikaalisti muutu vaikka kantta höyläiski.
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
muutama vuosi sitten motti kävi koneistamolla hoonissa mutta eipä silloin tietenkään tullu mieleen tarkastuttaa lohkon suoruutta olis aikamoinen savottaa pistää motti uudelleen palasiksi.1.8bar paineilla päästiin massatiivisteellä liiman kanssa 25tkm ja kutosen päädystä nesteet pihalle,peltitiivisteellä vajaa 20tkm ja painetta vesitilaan.seuraavaksi tarkoitus kokeilla taas massatiivisteellä liiman kanssa ja tehdä ura lohkon päätyyn.
kuinkas tuon lohkon tasopinnan voisi tarkistaa kotikonstein luotettavasti vai voiko mitenkään?rautaviivoittimella ja rakotulkilla saisko jotain selvyyttä?
kuinkas tuon lohkon tasopinnan voisi tarkistaa kotikonstein luotettavasti vai voiko mitenkään?rautaviivoittimella ja rakotulkilla saisko jotain selvyyttä?
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Metallitiiviste on herkempi kannen ja lohkon epäsuoruuksille. Noilla paineilla ehdottomasti kannattaa lohko sekä kansi plaanata.
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
metalliviivottimella ja rakotulkilla kattellu. ja jos ei siinä huomaa mitään suuria heittoja, niin ei se niin kierossa ole, etteikö toimis. ite ajoin melkein 100tkm massatiivisteellä ja 2 baarin paineilla. puolessa välissä halkes kansi. sitten pääsi taas pitkän matkaa, kunnes hajos kansi, tai pahvi. en jaksanu enää alkaa korjaan. liima sinne väliin vaan, niin hyvä tulee. mulla ei ollu edes kantta oikastu tosta laitteesta.
niin ja ne puristukset ei kasva edes nimeks tälläsissä laitteissa, missä palotila on männässä. pensakoneissa eri juttu, kun normaalisti palotila kannessa. kunhan vaan venttiileiden puolesta on varaa ottaa, niin ei mitään merkitystä.
niin ja ne puristukset ei kasva edes nimeks tälläsissä laitteissa, missä palotila on männässä. pensakoneissa eri juttu, kun normaalisti palotila kannessa. kunhan vaan venttiileiden puolesta on varaa ottaa, niin ei mitään merkitystä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
paljokas tuossa lohkossa saa oikein olla heittoa,kannelle vissiin 0.05 raja ettei enempää sais olla?rautaviivoitinta painoin keskeltä lohkoa vasten niin vain päädyistä 0.05 liuskan sai hyvin nihkeästi liikkumaan.lie ihan ok?
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Tommosella rauta viivottimella mitään näe jos ei se oo uus ja varmasti suora, sekä sitä ei kyllä saa painaa yhtään, sehän mukaa kevyesti tommosen 0.05mm
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Juu eikä ne monesti edes ole suoria, kokeilee vaikka ikkunalasia vasten niin Huomaa että heittoa ihan helvetisti (ainakin nykyisissä kiinassa tehdyissä).S202 kirjoitti:Tommosella rauta viivottimella mitään näe jos ei se oo uus ja varmasti suora, sekä sitä ei kyllä saa painaa yhtään, sehän mukaa kevyesti tommosen 0.05mm
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
pitää nyt sekin kysyä et onko kansi laitettu kunnollisella momenttiavaimella kiinni? ja oikeilla momenteilla? kuulostais aika erikoiselta et ois lohko päässy vääntyy... kaikkion tietenki mahdollista.. äläkä vaa sano et motonetin avaimella :D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
voi hyvä jumala sentään näitä kannen suoruus tarkistus juttuja taas. on sitä kerran yks sankari kertonu kuinka katteli vatupassilla onko kansi suora, joten ei nää ny periaatteessa ihan älyttömiä ole kuitenkaan MUTTA. kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin. sit kansi passataan melloilla suoraan heittokellon avulla. sit kun kansi on joka kulmasta tasassa niin sit pöytä ajetaan edestakas heittokellon ollen kiinni tasohiomakoneen terässä ja neulan kärki kannessa jolloin sen suoruuden näkee oikeasti. kyl tietty jos kansi on ihan v*tun väärä niin sen näkee vaikka sillä metalliviivottimella
kyllä niitä kansia oikoa voi montakin kertaa kun ei hirveitä siivuja oteta. sit ei kannata enään oikaista jos kansi on niin kiero että nokkalinjakin on kierossa niin paljon ettei nokka-akseli enään kunnolla pyöri jolloin se leipoo kiinni nokkalinjaan.
kyllä niitä kansia oikoa voi montakin kertaa kun ei hirveitä siivuja oteta. sit ei kannata enään oikaista jos kansi on niin kiero että nokkalinjakin on kierossa niin paljon ettei nokka-akseli enään kunnolla pyöri jolloin se leipoo kiinni nokkalinjaan.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
3 kertaa itselle tehty kansiremontti ja pitää kai se uskoa että lohkossa vika kun aina vaan tulee etupäästä öljyä ulos
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Vai niin. Oon sitten ite tehny väärin nämä koneistushommat kun kiinnitän työstettävät kappaleet koneen pöytään kiinni..lassi-s kirjoitti:kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin
Muuten oisin antanut olla mutta kun kyseessä on herra joka huutelee ja arvostelee muiden tekemisiä/sanomisia niin mielellään, niin korjataan nyt. Ja pidä palkokasvit pois nenästä.
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
ihan kunnon momenttiavaimella aikaisemmin on niputettu,ja alakertakin on samalla avaimella kasassa ja on kestänyt st käytössä 50tkm.
tässä tapauksessa puhuttiinkin lohkon suoruudesta kannen olen aina vienyt suosiolla koneistamoon,lohkoa onkin vähän hankalampi koneistamoon viedä eikä kaikilla ole mitään hienoja laitteita millä sitä niin vain luotettavasti mittaillaan.käyttämättömällä rautaviivoittimella tuota pintaa tutkin uudestaan moneen otteeseen pystysuunnassa molemmin päin 0.05 liuskalla ja eipä tuosta oikein mitään heittoja saanut aikaan joten pistetään nyt kasaan ja ihmetellään sitten uudestaan jos se ei tuolla veriurallakaan kestä.jos jollain on parempaa ehdotusta mitata lohkon suoruutta ilman että pistän koneen atomeiksi ja vien koneistamoon tai ostan helvetin kalliita laitteita niin kertokoot?
tässä tapauksessa puhuttiinkin lohkon suoruudesta kannen olen aina vienyt suosiolla koneistamoon,lohkoa onkin vähän hankalampi koneistamoon viedä eikä kaikilla ole mitään hienoja laitteita millä sitä niin vain luotettavasti mittaillaan.käyttämättömällä rautaviivoittimella tuota pintaa tutkin uudestaan moneen otteeseen pystysuunnassa molemmin päin 0.05 liuskalla ja eipä tuosta oikein mitään heittoja saanut aikaan joten pistetään nyt kasaan ja ihmetellään sitten uudestaan jos se ei tuolla veriurallakaan kestä.jos jollain on parempaa ehdotusta mitata lohkon suoruutta ilman että pistän koneen atomeiksi ja vien koneistamoon tai ostan helvetin kalliita laitteita niin kertokoot?
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
eikö teillä ole tasohiomakoneen pöydässä johteita johon kansi kiinnitetään? en ole ainakaan ennen sellaista tasohiomakonetta nähnyt etteikö siinä kiinnitysjohteita olisi. et tainnut tajuta mitä tarkoitan "johteilla" . jokusen tuhat kantta olen tasohionu ja lohkoja lähemmäs sata, mutta kai mä sitten vaan kiusallani ja vittuillakseni tässä huutelen, enkä esimerkiksi siksi että väki ny unohtais noilla peltiviivottimilla kannen suoruuden tarkistelun kun itsekkin hyvin tiedät ettei niin pieniä heittoja silmä erota. mut ihan mitenvaan. mittailkaa vaikka kakkosnelosella kun siitä kerran tollanen poru tulee.J_H kirjoitti:Vai niin. Oon sitten ite tehny väärin nämä koneistushommat kun kiinnitän työstettävät kappaleet koneen pöytään kiinni..lassi-s kirjoitti:kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin
Muuten oisin antanut olla mutta kun kyseessä on herra joka huutelee ja arvostelee muiden tekemisiä/sanomisia niin mielellään, niin korjataan nyt. Ja pidä palkokasvit pois nenästä.
et kai sä tosissa väitä että puutun ihmisten tekemisiin täällä jatkuvalla syötöllä. tämä on tasan toinen kerta kun johonkin jotain sanon.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen??Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
jos sieltä motonetistä ostaa työkaluja, niin on silläkin nyt joku merkitys, että onko se työ kalu esim. bahco, vai joku parempi kiinantyökalu. että sieltä motonetistä saa paskaa ja oikeitakin työkaluja.killerimersu kirjoitti:kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen??Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Mitä sitten selitit motonet momenttiavaimesta jos et sen merkkistä meinannukka,vai tuleeko merkki työkalustakin huono jos sen ostaa motonetistä?killerimersu kirjoitti:kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen??Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Tuo ketättäminen on vanmasta.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
kasiässä kirjoitti:Tuo ketättäminen on vanmasta.
aivan.
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Meinasin kans mainita, mutten viittinytkasiässä kirjoitti:Tuo ketättäminen on vanmasta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Ei tule!! Vaughani on kestäny loistavasti vaikka mätänetistä ostinki ku halvalla sainlaineracing kirjoitti: Mitä sitten selitit motonet momenttiavaimesta jos et sen merkkistä meinannukka,vai tuleeko merkki työkalustakin huono jos sen ostaa motonetistä?
Mut asiasta kolmanteen...
Jytky laittelehha kuvaa veriurasta tänne päin! Tarkotus olis jossai vaiheessa lyödä kone nippuun ja mietinnässä vielä että 606sen tiivisteellä vai vakio iltalehdellä. Molemmat tietenki liimojen kans, mut mut, hyviä neuvoja ja ideoita otetaan vastaan!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Back to puristukset, mua vähän ihmetyttää ku meinaatte ettei puristukset kasva kannen höyläyksessä?Vai onko sit tapana höylätä venttiileistä ja kaikista siivu? Ei sillä et se helposti liikaa nousis, mut dieseleissä on kuitenki aika pieni tuo puristustila nii ei sitä paljoa tarvi pienentää nii puristussuhteeseen vaikuttaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
se kansi on tasapaksu palikka siinä lohkon päällä. ei siellä ole mitään palotiloja, eikä oikein mitään muutakaan. pelkät venttiilit töröttää kannesta. jos siitä höylää tavaraa pois, niin ei vaikuta ruttuihin, kun minimaalisen vähän. ja niin paljoa siitä ei voi ottaa, että oikeesti vaikuttais johonkin. jos ottaa enemmän, niin sitten se alkaa jo ottaa tavaraa pois venttiileistäkin. katso jotain kuvaa mersun diiselin kannesta. ei ole paltiloja toisin, kun pensakoneissa, missä palotilat on kannessa ja jokainen höyläys nostaa ruttuja. diiselin palotila on männässä.Antti M. kirjoitti:Back to puristukset, mua vähän ihmetyttää ku meinaatte ettei puristukset kasva kannen höyläyksessä?Vai onko sit tapana höylätä venttiileistä ja kaikista siivu? Ei sillä et se helposti liikaa nousis, mut dieseleissä on kuitenki aika pieni tuo puristustila nii ei sitä paljoa tarvi pienentää nii puristussuhteeseen vaikuttaa.
toki joku raja tossa diiselinkin kannessa tulee vastaan jos ottaa vaan tavaraa pois. siellä on esikammiot ja venttiilit, mitkä tarvii oman tilansa, ettei ota mäntään kiinni. tarpeeks, kun höylää, niin joko venttiili, tai esikammio tökkäsee mäntään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
No joo, oon mää dieselien kansia pyöritelly näpeissä, mersun ja muidenki...meinasin vaa et vaikka se aika tasapaksu kalikka kansi onkin nii höylätessä kuitenkin kaikki kannessa kii olevat kamat laskee höyläyksen verran alas(venttiilit, esikammiot ja mahdolliset syvennykset), vähemmänhän niissä toki pinta-alaa on kuin männässä. Joskus kun 6,2d turbotusta kaavailin ja mietin pientä puristussuhteen tiputusta ja laskeskelin et jos männästäki ottais puoli milliä nii vaikutti jo aika paljon. Dieselin palotila on pieni, joten luonnollisesti muutoksienkaan ei tarvi olla niin suuria että vaikuttaa. Mut ei oo tosiaan tullu tuon enempää laskettua.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
niinpä. mutta jos alat tarkemmin katteleen, taikka laskeskeleen ruttuja mesen esikammiodiiselin kannesta, niin huomaat, ettei sillä kannen plaanauksella ole käytännön merkitystä puristussuhteeseen. palotila on männässä ja pysyy. kaikki muu on siltä osin turhaa. joissain diiseleissä se palotila saattaa olla kannessa, sitä en kiellä, mutta näissä iän ikuisissa meseissä se on männässä.
niin hullulta, kun se kuulostaakin, että kantta lasketaan, niin näissä kyseisissä koneissa se ei vaan vaikuta ruttuihin. jos intoa ja tavaraa piisaa, niin voihan sitä vaikka itse kokeilla ja laskea. senkun mittaa mesen rutut, sitten käyttää kantta höylättävänä ja mittaa uudestaan. lopputuloksen on ruttujen kasvaminen korkeintaan n. 0.5%. näin niinku äkkisetlään järkeiltynä. kokeile hyvä mies, jos et muuten usko.
niin hullulta, kun se kuulostaakin, että kantta lasketaan, niin näissä kyseisissä koneissa se ei vaan vaikuta ruttuihin. jos intoa ja tavaraa piisaa, niin voihan sitä vaikka itse kokeilla ja laskea. senkun mittaa mesen rutut, sitten käyttää kantta höylättävänä ja mittaa uudestaan. lopputuloksen on ruttujen kasvaminen korkeintaan n. 0.5%. näin niinku äkkisetlään järkeiltynä. kokeile hyvä mies, jos et muuten usko.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Niin suurin osa siitä palotilasta on esikammiossa. Ja sekään ei kantta laskemalla miksikään muutu.
Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan
Piti nyt sitte laskea vähä...esimerkki moottoriksi otin OM617 ku muistan siitä venttiilikoot. Männän halkasija 90,9mm, isku 92,4mm, alkup. puristussuhde 21,5:1, venttiilit imu 40mm ja pako 34mm. Näistä laskemalla palotilan tilavuus 29,25cc, jos höyläis kannesta 0,5mm niin venttiilien liikkumisesta mäntää kohden aiheutuu palotilan pieneneminen 28,17cc, jolloin uusi puristussuhde on 22,29:1. Pikkasen tulis vielä lisää ku laskis mukaan tuon esikammion "nappulan", mut se on sen verran pieni et jätin huomioimatta.
Eli kyllä se nyt jotain vaan vaikuttaa, mut käytännössä tuollainen muutos ei varmasti missään juuri näy. Jos vastaavasti ajateltais et mäntään lisättäis 0,5mm tavaraa koko pinta-alalta niin puristussuhde kohoaisi lukemaan 24,05:1 että siinä mielessä teidän pointin ymmärrän, tuo kannen lasku ei samanlaista vaikutusta tuo, sillä edellytyksellä että se on tiivistepinnan tasalla koko alalta.
Eli kyllä se nyt jotain vaan vaikuttaa, mut käytännössä tuollainen muutos ei varmasti missään juuri näy. Jos vastaavasti ajateltais et mäntään lisättäis 0,5mm tavaraa koko pinta-alalta niin puristussuhde kohoaisi lukemaan 24,05:1 että siinä mielessä teidän pointin ymmärrän, tuo kannen lasku ei samanlaista vaikutusta tuo, sillä edellytyksellä että se on tiivistepinnan tasalla koko alalta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-