sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jytky »

eli tuo 603 motori kaipaa taas kansi jumppaa ,uutta tiivistettä kehiin. tällä kertaa palataan massatiivisteeseen ei peltinen oikein pitänyt vaikka oli liimalla kasassa.kiinni kyllä ainakin oli sai kummasti kiskoa että suostui edes irtoamaan :lol:

eli kansi taas koneistamoon oikaistavaksi.tätä kantta on jo 2 eri otteeseen aikaisemmin oikaistu ja on tietysti tapauskohtaista kuinka paljon sitä pitää milloinkin oikaista mutta onko näissä kansissa kuinka paljon varoja oikaista ei kai näitäkään loputtomiin voi oikoa?koneistamollahan shimmataan esikammioita kanteen ylemmäksi ettei ota mäntään kiinni,ja puristus-suhdehan alkaa nousemaan kun kantta lasketaan mutta onko sekään välttämättä hyvä kun st käytössä kampetta käytetään?mitäpä mieltä muut onko kohtalon kavereita onko samaa kantta tarvinnut höylätä useastikkin :think:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Nyt taitas olla tärkeämpi varmistaa lohkon suoruus.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja laineracing »

puristus suhde ei ainaka radikaalisti muutu vaikka kantta höyläiski.
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jytky »

muutama vuosi sitten motti kävi koneistamolla hoonissa mutta eipä silloin tietenkään tullu mieleen tarkastuttaa lohkon suoruutta :evil: olis aikamoinen savottaa pistää motti uudelleen palasiksi.1.8bar paineilla päästiin massatiivisteellä liiman kanssa 25tkm ja kutosen päädystä nesteet pihalle,peltitiivisteellä vajaa 20tkm ja painetta vesitilaan.seuraavaksi tarkoitus kokeilla taas massatiivisteellä liiman kanssa ja tehdä ura lohkon päätyyn.

kuinkas tuon lohkon tasopinnan voisi tarkistaa kotikonstein luotettavasti vai voiko mitenkään?rautaviivoittimella ja rakotulkilla saisko jotain selvyyttä?
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

Metallitiiviste on herkempi kannen ja lohkon epäsuoruuksille. Noilla paineilla ehdottomasti kannattaa lohko sekä kansi plaanata.
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja pera8x »

metalliviivottimella ja rakotulkilla kattellu. ja jos ei siinä huomaa mitään suuria heittoja, niin ei se niin kierossa ole, etteikö toimis. ite ajoin melkein 100tkm massatiivisteellä ja 2 baarin paineilla. puolessa välissä halkes kansi. sitten pääsi taas pitkän matkaa, kunnes hajos kansi, tai pahvi. en jaksanu enää alkaa korjaan. liima sinne väliin vaan, niin hyvä tulee. mulla ei ollu edes kantta oikastu tosta laitteesta.

niin ja ne puristukset ei kasva edes nimeks tälläsissä laitteissa, missä palotila on männässä. pensakoneissa eri juttu, kun normaalisti palotila kannessa. kunhan vaan venttiileiden puolesta on varaa ottaa, niin ei mitään merkitystä.
W201 250DT 20V
w201 190E
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jytky »

paljokas tuossa lohkossa saa oikein olla heittoa,kannelle vissiin 0.05 raja ettei enempää sais olla?rautaviivoitinta painoin keskeltä lohkoa vasten niin vain päädyistä 0.05 liuskan sai hyvin nihkeästi liikkumaan.lie ihan ok?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tommosella rauta viivottimella mitään näe jos ei se oo uus ja varmasti suora, sekä sitä ei kyllä saa painaa yhtään, sehän mukaa kevyesti tommosen 0.05mm
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja JSJ »

S202 kirjoitti:Tommosella rauta viivottimella mitään näe jos ei se oo uus ja varmasti suora, sekä sitä ei kyllä saa painaa yhtään, sehän mukaa kevyesti tommosen 0.05mm
Juu eikä ne monesti edes ole suoria, kokeilee vaikka ikkunalasia vasten niin Huomaa että heittoa ihan helvetisti (ainakin nykyisissä kiinassa tehdyissä).
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

pitää nyt sekin kysyä et onko kansi laitettu kunnollisella momenttiavaimella kiinni? ja oikeilla momenteilla? kuulostais aika erikoiselta et ois lohko päässy vääntyy... kaikkion tietenki mahdollista.. äläkä vaa sano et motonetin avaimella :D:D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
Käyttis: W210 E55 AMG -00
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

voi hyvä jumala sentään näitä kannen suoruus tarkistus juttuja taas. on sitä kerran yks sankari kertonu kuinka katteli vatupassilla onko kansi suora, joten ei nää ny periaatteessa ihan älyttömiä ole kuitenkaan MUTTA. kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin. sit kansi passataan melloilla suoraan heittokellon avulla. sit kun kansi on joka kulmasta tasassa niin sit pöytä ajetaan edestakas heittokellon ollen kiinni tasohiomakoneen terässä ja neulan kärki kannessa jolloin sen suoruuden näkee oikeasti. kyl tietty jos kansi on ihan v*tun väärä niin sen näkee vaikka sillä metalliviivottimella :D

kyllä niitä kansia oikoa voi montakin kertaa kun ei hirveitä siivuja oteta. sit ei kannata enään oikaista jos kansi on niin kiero että nokkalinjakin on kierossa niin paljon ettei nokka-akseli enään kunnolla pyöri jolloin se leipoo kiinni nokkalinjaan.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

3 kertaa itselle tehty kansiremontti ja pitää kai se uskoa että lohkossa vika kun aina vaan tulee etupäästä öljyä ulos
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
J_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2011 20:44
Paikkakunta: Ylöjärvi/Veteli

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja J_H »

lassi-s kirjoitti:kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin
Vai niin. :D Oon sitten ite tehny väärin nämä koneistushommat kun kiinnitän työstettävät kappaleet koneen pöytään kiinni..
Muuten oisin antanut olla mutta kun kyseessä on herra joka huutelee ja arvostelee muiden tekemisiä/sanomisia niin mielellään, niin korjataan nyt. Ja pidä palkokasvit pois nenästä. ;)
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jytky »

ihan kunnon momenttiavaimella aikaisemmin on niputettu,ja alakertakin on samalla avaimella kasassa ja on kestänyt st käytössä 50tkm.
tässä tapauksessa puhuttiinkin lohkon suoruudesta kannen olen aina vienyt suosiolla koneistamoon,lohkoa onkin vähän hankalampi koneistamoon viedä eikä kaikilla ole mitään hienoja laitteita millä sitä niin vain luotettavasti mittaillaan.käyttämättömällä rautaviivoittimella tuota pintaa tutkin uudestaan moneen otteeseen pystysuunnassa molemmin päin 0.05 liuskalla ja eipä tuosta oikein mitään heittoja saanut aikaan joten pistetään nyt kasaan ja ihmetellään sitten uudestaan jos se ei tuolla veriurallakaan kestä.jos jollain on parempaa ehdotusta mitata lohkon suoruutta ilman että pistän koneen atomeiksi ja vien koneistamoon tai ostan helvetin kalliita laitteita niin kertokoot?
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

J_H kirjoitti:
lassi-s kirjoitti:kannen suoruudesta saa varmuuden vain ja ainoastaan kiinnitämällä se esim tasohiomakoneen johteisiin
Vai niin. :D Oon sitten ite tehny väärin nämä koneistushommat kun kiinnitän työstettävät kappaleet koneen pöytään kiinni..
Muuten oisin antanut olla mutta kun kyseessä on herra joka huutelee ja arvostelee muiden tekemisiä/sanomisia niin mielellään, niin korjataan nyt. Ja pidä palkokasvit pois nenästä. ;)
eikö teillä ole tasohiomakoneen pöydässä johteita johon kansi kiinnitetään? en ole ainakaan ennen sellaista tasohiomakonetta nähnyt etteikö siinä kiinnitysjohteita olisi. et tainnut tajuta mitä tarkoitan "johteilla" . jokusen tuhat kantta olen tasohionu ja lohkoja lähemmäs sata, mutta kai mä sitten vaan kiusallani ja vittuillakseni tässä huutelen, enkä esimerkiksi siksi että väki ny unohtais noilla peltiviivottimilla kannen suoruuden tarkistelun kun itsekkin hyvin tiedät ettei niin pieniä heittoja silmä erota. mut ihan mitenvaan. mittailkaa vaikka kakkosnelosella kun siitä kerran tollanen poru tulee.

et kai sä tosissa väitä että puutun ihmisten tekemisiin täällä jatkuvalla syötöllä. tämä on tasan toinen kerta kun johonkin jotain sanon.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen?? :clap:
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja pera8x »

killerimersu kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen?? :clap:
jos sieltä motonetistä ostaa työkaluja, niin on silläkin nyt joku merkitys, että onko se työ kalu esim. bahco, vai joku parempi kiinantyökalu. että sieltä motonetistä saa paskaa ja oikeitakin työkaluja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja laineracing »

killerimersu kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Ei se motonet vieläkään mitään tuotteitansa valmista..
kysyinkö et ketä ne valmistaa?? ja oliko tässä topikissa ylipäätään kyse siitä? tehdään toki oma topikki, minne voin itte ladata listan et mitä kaikkee motonetti myy, ja ketä ne valmistaa ja missä.. vai jätetäänkö se pilkun nussiminen sikseen?? :clap:
Mitä sitten selitit motonet momenttiavaimesta jos et sen merkkistä meinannukka,vai tuleeko merkki työkalustakin huono jos sen ostaa motonetistä?
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Tuo ketättäminen on vanmasta.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kasiässä kirjoitti:Tuo ketättäminen on vanmasta.

aivan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja S202 »

kasiässä kirjoitti:Tuo ketättäminen on vanmasta.
Meinasin kans mainita, mutten viittinyt :lol:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Choke »

laineracing kirjoitti: Mitä sitten selitit motonet momenttiavaimesta jos et sen merkkistä meinannukka,vai tuleeko merkki työkalustakin huono jos sen ostaa motonetistä?
Ei tule!! Vaughani on kestäny loistavasti vaikka mätänetistä ostinki ku halvalla sain :thumbup: :lol:

Mut asiasta kolmanteen...
Jytky laittelehha kuvaa veriurasta tänne päin! Tarkotus olis jossai vaiheessa lyödä kone nippuun ja mietinnässä vielä että 606sen tiivisteellä vai vakio iltalehdellä. Molemmat tietenki liimojen kans, mut mut, hyviä neuvoja ja ideoita otetaan vastaan! :)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Back to puristukset, mua vähän ihmetyttää ku meinaatte ettei puristukset kasva kannen höyläyksessä?Vai onko sit tapana höylätä venttiileistä ja kaikista siivu? Ei sillä et se helposti liikaa nousis, mut dieseleissä on kuitenki aika pieni tuo puristustila nii ei sitä paljoa tarvi pienentää nii puristussuhteeseen vaikuttaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Antti M. kirjoitti:Back to puristukset, mua vähän ihmetyttää ku meinaatte ettei puristukset kasva kannen höyläyksessä?Vai onko sit tapana höylätä venttiileistä ja kaikista siivu? Ei sillä et se helposti liikaa nousis, mut dieseleissä on kuitenki aika pieni tuo puristustila nii ei sitä paljoa tarvi pienentää nii puristussuhteeseen vaikuttaa.
se kansi on tasapaksu palikka siinä lohkon päällä. ei siellä ole mitään palotiloja, eikä oikein mitään muutakaan. pelkät venttiilit töröttää kannesta. jos siitä höylää tavaraa pois, niin ei vaikuta ruttuihin, kun minimaalisen vähän. ja niin paljoa siitä ei voi ottaa, että oikeesti vaikuttais johonkin. jos ottaa enemmän, niin sitten se alkaa jo ottaa tavaraa pois venttiileistäkin. katso jotain kuvaa mersun diiselin kannesta. ei ole paltiloja toisin, kun pensakoneissa, missä palotilat on kannessa ja jokainen höyläys nostaa ruttuja. diiselin palotila on männässä.

toki joku raja tossa diiselinkin kannessa tulee vastaan jos ottaa vaan tavaraa pois. siellä on esikammiot ja venttiilit, mitkä tarvii oman tilansa, ettei ota mäntään kiinni. tarpeeks, kun höylää, niin joko venttiili, tai esikammio tökkäsee mäntään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No joo, oon mää dieselien kansia pyöritelly näpeissä, mersun ja muidenki...meinasin vaa et vaikka se aika tasapaksu kalikka kansi onkin nii höylätessä kuitenkin kaikki kannessa kii olevat kamat laskee höyläyksen verran alas(venttiilit, esikammiot ja mahdolliset syvennykset), vähemmänhän niissä toki pinta-alaa on kuin männässä. Joskus kun 6,2d turbotusta kaavailin ja mietin pientä puristussuhteen tiputusta ja laskeskelin et jos männästäki ottais puoli milliä nii vaikutti jo aika paljon. Dieselin palotila on pieni, joten luonnollisesti muutoksienkaan ei tarvi olla niin suuria että vaikuttaa. Mut ei oo tosiaan tullu tuon enempää laskettua.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niinpä. mutta jos alat tarkemmin katteleen, taikka laskeskeleen ruttuja mesen esikammiodiiselin kannesta, niin huomaat, ettei sillä kannen plaanauksella ole käytännön merkitystä puristussuhteeseen. palotila on männässä ja pysyy. kaikki muu on siltä osin turhaa. joissain diiseleissä se palotila saattaa olla kannessa, sitä en kiellä, mutta näissä iän ikuisissa meseissä se on männässä.

niin hullulta, kun se kuulostaakin, että kantta lasketaan, niin näissä kyseisissä koneissa se ei vaan vaikuta ruttuihin. jos intoa ja tavaraa piisaa, niin voihan sitä vaikka itse kokeilla ja laskea. senkun mittaa mesen rutut, sitten käyttää kantta höylättävänä ja mittaa uudestaan. lopputuloksen on ruttujen kasvaminen korkeintaan n. 0.5%. näin niinku äkkisetlään järkeiltynä. kokeile hyvä mies, jos et muuten usko.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Niin suurin osa siitä palotilasta on esikammiossa. Ja sekään ei kantta laskemalla miksikään muutu.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: sylinterikannen oikaisu useaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Piti nyt sitte laskea vähä...esimerkki moottoriksi otin OM617 ku muistan siitä venttiilikoot. Männän halkasija 90,9mm, isku 92,4mm, alkup. puristussuhde 21,5:1, venttiilit imu 40mm ja pako 34mm. Näistä laskemalla palotilan tilavuus 29,25cc, jos höyläis kannesta 0,5mm niin venttiilien liikkumisesta mäntää kohden aiheutuu palotilan pieneneminen 28,17cc, jolloin uusi puristussuhde on 22,29:1. Pikkasen tulis vielä lisää ku laskis mukaan tuon esikammion "nappulan", mut se on sen verran pieni et jätin huomioimatta.

Eli kyllä se nyt jotain vaan vaikuttaa, mut käytännössä tuollainen muutos ei varmasti missään juuri näy. Jos vastaavasti ajateltais et mäntään lisättäis 0,5mm tavaraa koko pinta-alalta niin puristussuhde kohoaisi lukemaan 24,05:1 että siinä mielessä teidän pointin ymmärrän, tuo kannen lasku ei samanlaista vaikutusta tuo, sillä edellytyksellä että se on tiivistepinnan tasalla koko alalta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin