Lisävalojen kytkennöistä kysymys (W124:een)
Lisävalojen kytkennöistä kysymys (W124:een)
Tämä viesti oli aiemmin tuolla Lisävalot-topikissa, mutta siirsin sen omaksi, koska ei oikein saanut kaikua siellä
Edit: Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Teksti tuossa alempana on vähän sekavaa, kun ei tässä oikein ite meinaa pysyä kärryillä.
Tuli ostettua nuo Boschin 225:set. (ref 37,5) Viikonloppuna pitäis asennella keulille.
Boschin ohjeissa oli heräte otettu suoraan auton omien pitkien johdoista.
Systeeminä varmasti ihan toimiva, mutta ei ilmeisesti noilla referensseillä ihan laillinen, eli valot palais yhtaikaa omien pitkien kanssa. (katsastus oli loppukesästä, et sen puoleen ei haittaa oo)
Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä. (ei tietenkään koko aikaa)
Sitten tietenkin on ilmeisesti oltava vielä mahdollisuus käyttää pelkästään auton omia pitkiä.
Vai onko syytä unohtaa kikkailut ja asentaa valot ohjeiden mukaan.
Sanokoon virkavalta sitten mitä sanoo... jos sanoo... sanooko ne yleensä mitään.
(Itellä on siinä vaihdekepin juuressa yksi ylimääräinen katkaisija, kylläkin mallia on/off (ollut joskus lisätuuletin jäähdyttäjän edessä), voiko sitä käyttää.)
PS: Aina ei kannata mennä sieltä, mistä aita on matalin
(vaikka se tässä hommassa alkaa tuntua houkuttelevalta)
Edit: Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Teksti tuossa alempana on vähän sekavaa, kun ei tässä oikein ite meinaa pysyä kärryillä.
Tuli ostettua nuo Boschin 225:set. (ref 37,5) Viikonloppuna pitäis asennella keulille.
Boschin ohjeissa oli heräte otettu suoraan auton omien pitkien johdoista.
Systeeminä varmasti ihan toimiva, mutta ei ilmeisesti noilla referensseillä ihan laillinen, eli valot palais yhtaikaa omien pitkien kanssa. (katsastus oli loppukesästä, et sen puoleen ei haittaa oo)
Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä. (ei tietenkään koko aikaa)
Sitten tietenkin on ilmeisesti oltava vielä mahdollisuus käyttää pelkästään auton omia pitkiä.
Vai onko syytä unohtaa kikkailut ja asentaa valot ohjeiden mukaan.
Sanokoon virkavalta sitten mitä sanoo... jos sanoo... sanooko ne yleensä mitään.
(Itellä on siinä vaihdekepin juuressa yksi ylimääräinen katkaisija, kylläkin mallia on/off (ollut joskus lisätuuletin jäähdyttäjän edessä), voiko sitä käyttää.)
PS: Aina ei kannata mennä sieltä, mistä aita on matalin
(vaikka se tässä hommassa alkaa tuntua houkuttelevalta)
W124 230E -85
Käytä kaksoisreleitä kummallakin puolella. Ota ohjaus auton omasta pitkän valon johdosta ja kytke toiseen relepuolikkaista ( vasemmalla ja oikealla )ja jatka vaikka vasemman puolen johto kytkimelle ja sieltä siihen toiseen releen puolikkaaseen molemmille puolille ( siis vasemmalle ja oikealle ) mikä ohjaa lisäpitkiä. Sitten uudet johdot (+) molemmille puolille, molemmille relepuoliskoille sulakkeen kautta ja siitä lampulle. Jokaisella pitkällä valolla on oma releohjaus. Näin auton omat pitkät toimii normaalisti ja kytkimella saat lisäpitkät toimimaan halutessasi ja kun vaihdat lyhkäsille sammuu kaikki pitkät normaalisti.
Viimeksi muokannut mjo33400, Pe 01.10.2004 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
"Sitten tietenkin on ilmeisesti oltava vielä mahdollisuus käyttää pelkästään auton omia pitkiä. "
Ei liene pakollinen "varuste".
Yksi ratkaisumalli:
Katkaise pitkien valojen johdot ja kytke ne suoraan/releen kautta lisäpitkille.
Lisäpitkiltä ohjaus releelle, joka sitten kytkee myös puolivalot päälle kun pitkät ovat päällä.
mjo33400 viestiä en ymmärtänyt ;
"Näin sulla on mahdollisuus valita onko auton pitkät päällä vai molemmat.. "
Tuohan ei tarvitse kuin sen normaali katkaisijan lisäpitkille - vaikkakin tuollaista valintamahdollisuutta ei käytännössä tarvitse.
Se on tietysti hyvä että tulisi uudet johdot.
Ei liene pakollinen "varuste".
Yksi ratkaisumalli:
Katkaise pitkien valojen johdot ja kytke ne suoraan/releen kautta lisäpitkille.
Lisäpitkiltä ohjaus releelle, joka sitten kytkee myös puolivalot päälle kun pitkät ovat päällä.
mjo33400 viestiä en ymmärtänyt ;
"Näin sulla on mahdollisuus valita onko auton pitkät päällä vai molemmat.. "
Tuohan ei tarvitse kuin sen normaali katkaisijan lisäpitkille - vaikkakin tuollaista valintamahdollisuutta ei käytännössä tarvitse.
Se on tietysti hyvä että tulisi uudet johdot.
wiimax.fi
Re: Lisävalojen kytkennöistä kysymys (W124:een)
Jos tällaisen toiminnan haluat valoihisi, niin tee muuten sen Boschin ohjeen mukaan, paitsi että laitat ohjausjohdon pitkien valojen sijasta lyhyiden valojen johtoon. Voit käyttää sitä on-off katkaisijaa joka sinulla oli jo valmiiksi. Nyt käy siten, että lyhyillä valoilla palavat myös lisäpitkät, joita voit kontrolloida sillä on-off-kytkimellä. Kun laitat pitkät valot päälle, niin lisäpitkät sammuvat. Lisäpitkiä ei nyt voi laittaa päälle auton omien pitkien valojen kanssa.Jarkko L. kirjoitti:Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä. (ei tietenkään koko aikaa)
Sitten tietenkin on ilmeisesti oltava vielä mahdollisuus käyttää pelkästään auton omia pitkiä.
Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että asenna ne toimimaan auton pitkien valojen kanssa, ihan miten ne on tarkoitettukin. Tuskinpa virkavalta mitään sanoo jos referenssit paukkuu vähän yli... Pääasia että näkee. Ja voithan ottaa ne kesäksi pois, kun katsastus lähenee

1991 420 SE
"Nyt käy siten, että lyhyillä valoilla palavat myös lisäpitkät, joita voit kontrolloida sillä on-off-kytkimellä. Kun laitat pitkät valot päälle, niin lisäpitkät sammuvat."
Saattaa olla, että ensi alkuun kävisi näin, ainakin minulle;
Ajat kaikessa rauhassa pimeää tietä, ja "pikkunapista" on kytketty apupitkät päälle.
Auto tulee vastaan; käsi käy valonvaihtoviiksellä ja apupitkät sammuu + omat pitkät ja pitkien merkkivalo syttyy, jolloin ajatus ei ehdi mukaan ja taas vaihtuu apupitkät päälle....
Vaan joo, niinkuin Wikke kirjoitti, kytke valot niinkuin kuuluu laskeskelematta referenssejä - taitaa olla helpointa...
Saattaa olla, että ensi alkuun kävisi näin, ainakin minulle;
Ajat kaikessa rauhassa pimeää tietä, ja "pikkunapista" on kytketty apupitkät päälle.
Auto tulee vastaan; käsi käy valonvaihtoviiksellä ja apupitkät sammuu + omat pitkät ja pitkien merkkivalo syttyy, jolloin ajatus ei ehdi mukaan ja taas vaihtuu apupitkät päälle....
Vaan joo, niinkuin Wikke kirjoitti, kytke valot niinkuin kuuluu laskeskelematta referenssejä - taitaa olla helpointa...
wiimax.fi
Ei ainakaan mulla riittänyt, oli suojat päällä ja jopa sulakkeet irti, niin katsastusmies otti suojat pois, ja kun ei saanut niitä päälle niin se laski kuitenkin referenssit.Sivonen kirjoitti:Eikös katsastukseen riitä kun peittää lisäpitkät?
Ja veli pojalla kävi niin, (sama tilanne, suojat päällä sulake irti) kun referenssit meni yli, niin katsastus mies otatti ne pois, vaikka kuinka oli selitelly, että "ne on ulkonäköä antamassa, ei valoa).
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Thanks vastauksista.dealer kirjoitti:Vaan joo, niinkuin Wikke kirjoitti, kytke valot niinkuin kuuluu laskeskelematta referenssejä - taitaa olla helpointa...
Niinhän se on, viisainta laittaa ohjeen mukaan, meinasin just tehdä niistä mallia kesäksi poies, eipähän tarvi katsastella niiden kanssa.
Tuskin tulee sanomista, jos tulee, niin sitte varmaan tuo dealerin ratkaisumalli pitäis kelvata.
W124 230E -85
Jos et vieläkään halua mennä sieltä, mistä aita on matalin, niin esim. jotenkin noin vaihtavalla releellä:
+12V (ACC)
|
Katkaisija (on/off), lisä pitkät+lyhyet/pitkät
|
| .....Valokatkaisija, pitkät
| ......|
|..... Valo rele, pitkät
|...... |
85, 30
86, 87------|---->ohjaus "Valo rele, lyhyet"
|.....87a....|---->lisä valot (rele tai suoraan)
|.......|
|.......pitkät valot
|
Ground
+12V (ACC)
|
Katkaisija (on/off), lisä pitkät+lyhyet/pitkät
|
| .....Valokatkaisija, pitkät
| ......|
|..... Valo rele, pitkät
|...... |
85, 30
86, 87------|---->ohjaus "Valo rele, lyhyet"
|.....87a....|---->lisä valot (rele tai suoraan)
|.......|
|.......pitkät valot
|
Ground
No nyt jopa meikäläinen rupeaa ymmärtämään, kun aikani sitä paperille piirsin. Tällaista varmaan hain alunperin takaa.mjo33400 kirjoitti:Käytä kaksoisreleitä kummallakin puolella. Ota ohjaus auton omasta pitkän valon johdosta ja kytke toiseen relepuolikkaista ( vasemmalla ja oikealla )ja jatka vaikka vasemman puolen johto kytkimelle ja sieltä siihen toiseen releen puolikkaaseen molemmille puolille ( siis vasemmalle ja oikealle ) mikä ohjaa lisäpitkiä. Sitten uudet johdot (+) molemmille puolille, molemmille relepuoliskoille sulakkeen kautta ja siitä lampulle. Jokaisella pitkällä valolla on oma releohjaus. Näin auton omat pitkät toimii normaalisti ja kytkimella saat lisäpitkät toimimaan halutessasi ja kun vaihdat lyhkäsille sammuu kaikki pitkät normaalisti.
Oisko jollain kuvaa kaksoisreleestä vai onko se periaattessa nimensä veroinen, eli 2xnormirele? Onko sellaset hintavia?
Edit: Löysin ite kuvan netistä, käykö esim. tollanen kaksoisrele 8-napainen, kuva melkein sivun alalaidassa.
W124 230E -85
Minun mielestä seuraava on jus siihen sopiva.
Kaksoisrele 8-napainen
8560030
Edit: Mulla olis kytkentä kuva, mutta en osaa laittaa nettiin. Jos otat yhteyttä yv:llä niin voin lähettää sähköpostilla.
Kaksoisrele 8-napainen
8560030
Edit: Mulla olis kytkentä kuva, mutta en osaa laittaa nettiin. Jos otat yhteyttä yv:llä niin voin lähettää sähköpostilla.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Upsista...dealer kirjoitti:"editoin aikaisempaa tekstiä, oisko nyt ymmärrettävämpi" , kirjoitti mjo33400.
Jjjoo.
Mikä tuossa pitää puolivalot päällä kun apupitkät syttyy ?
Ei kait mikään, eli tuo mjo33400:sen systeemi ei oo vissiin sen kummempi kuin yhden releen ja ohjeen mukaan asennettuna, paitsi, että releitä on joka lampulle.
Mutta onko siitä käytännössä mitään hyötyä? Johtoja vaan tulee enemmän.
Lisäkysymys: Meneekö tuo palaneen polttimon merkkivalo sekaisin lisäpitkistä? Eli jääkö se palamaan?
W124 230E -85
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Samanlaiset tuikut ovat valaisseet minun kulkuani jo reilut 5 vuotta eikä ole katsastusmiehet eikä poliisisedät maininneet mitään referenssiluvuista, katsastuksessa ollut aina suojat päällä ja kerran äijä vaan kysyi että onko sumarit vai lisäpitkät eikä sen kummempia tarkastuksia tehnyt...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Aivan, esittämäsi kytkentä on hyvä mikäli alkuperäisissä johdotuksissa on jännitehäviötä ; valoteho paranee kyllä.
Tosin kaksi tavallista relettäkin riittää; toinen omille ja toinen apupitkille.
Jos tulee vikaa - esim.sulake palaa - jommatkummat pitkät toimii vielä.
Puolivaloja jos johdottaa uudelleen, pitää olla kummallekin oma rele ettei pimene kaikki kerralla jos sulake palaa.
Minä tietysti sekoitin kun ajattelin asiaa siltä kannalta että Jarkko L:n kysymyshän oli:
"Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä."
Palaneen polttimon merkkivalo ei ole moksiskaan lisäpitkistä jos ne kytketään normaalisti toimintaan.
Tosin kaksi tavallista relettäkin riittää; toinen omille ja toinen apupitkille.
Jos tulee vikaa - esim.sulake palaa - jommatkummat pitkät toimii vielä.
Puolivaloja jos johdottaa uudelleen, pitää olla kummallekin oma rele ettei pimene kaikki kerralla jos sulake palaa.
Minä tietysti sekoitin kun ajattelin asiaa siltä kannalta että Jarkko L:n kysymyshän oli:
"Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä."
Palaneen polttimon merkkivalo ei ole moksiskaan lisäpitkistä jos ne kytketään normaalisti toimintaan.
wiimax.fi
"Näin maallikkona kysyisin, että minkälaiset kytkimet/kytkennät pitää laittaa, jos haluaa lisävalot palamaan omien puolosten kanssa ilman omia pitkiä."
Mulla on selvästi lukihäiriö.
Mulla on selvästi lukihäiriö.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen