CDI/722.6/Vito tietäjät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Ongelma seuraavanlainen: Vaihdoin takuulaatikon 639 vitoon syystä että kun ajelee pintakaasulla 1500-2000 rpm isolla vaihteella ja siinä kohtaa kun "vastusta" tulee esim. pieni mäki niin jostain kuuluu kirskunta tai sellainen vikinä ja tämä poistuu niin että polkaisee kaasua että laatikko vaihtaa pienempää. Tätä teki siis jo vanhalla missä oli muutakin vikaa ja autoon on vaihdettu siis laatikko, turbiini, laturin vapaakytkin, moniurahihnan kiristin ja rullat jne. Laatikon adaptiot nollattu ja opetettu *:lla vaihtamiskohtia muttei tästä mainittavaa apua ole.
Alan jo epäilemään että tuleeko tuo laatikosta laisinkaan koska voiko olla kahdella eri laatikolla lähes identtinen vika?!?
Laatikossa luonnollisesti uudet öljyt huuhtelemalla eikä ole metallisilppua missään ja öljy määrä on just eikä melkein oikea.
Ei anna mitään vikakoodeja moottoriin eikä laatikkoon.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jukkis79 kirjoitti:Ongelma seuraavanlainen: Vaihdoin takuulaatikon 639 vitoon syystä että kun ajelee pintakaasulla 1500-2000 rpm isolla vaihteella ja siinä kohtaa kun "vastusta" tulee esim. pieni mäki niin jostain kuuluu kirskunta tai sellainen vikinä ja tämä poistuu niin että polkaisee kaasua että laatikko vaihtaa pienempää. Tätä teki siis jo vanhalla missä oli muutakin vikaa ja autoon on vaihdettu siis laatikko, turbiini, laturin vapaakytkin, moniurahihnan kiristin ja rullat jne. Laatikon adaptiot nollattu ja opetettu *:lla vaihtamiskohtia muttei tästä mainittavaa apua ole.
Alan jo epäilemään että tuleeko tuo laatikosta laisinkaan koska voiko olla kahdella eri laatikolla lähes identtinen vika?!?
Laatikossa luonnollisesti uudet öljyt huuhtelemalla eikä ole metallisilppua missään ja öljy määrä on just eikä melkein oikea.
Ei anna mitään vikakoodeja moottoriin eikä laatikkoon.
äänet on hankalia... kuulematta
vaihtuiko siinä myös turbini,
koita kuunella kardani, perä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Kardaani oli kometissa täysremontissa, turbiini vaihtui samalla, perä pois suljettu vaihtoehto siksi että ääni liittyy moottorin kierroksiin (tämän unohdin mainita). Ja kuuluu siis ainoastaan silloin kun pienillä kierroksilla suurella vaihteella tulee kuormaa ja heti kun laatikko vaihtaa pienempää ja kierrokset nousee niin ääni katoaa. Todella häiritsevä ääni, ihan kuin hihna luistaisi mutta metallisempi. 3-4-5 vaihteilla esiintyy.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kun turbiinin ja laatikon "paritit", niin oliko viimeinen rihlojen "klonksahdus" voimakkaampi?
Tarkoitan, että menikö turbiini varmasti pohjaan? Eillei mennyt, niin rikottaa yhden (ellei useamman) lukon kitkalevystä.
Toivottavasti ei vika ole tämä. Mutta kuitenkin mahdollinen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jukkis79 kirjoitti:Kardaani oli kometissa täysremontissa, turbiini vaihtui samalla, perä pois suljettu vaihtoehto siksi että ääni liittyy moottorin kierroksiin (tämän unohdin mainita). Ja kuuluu siis ainoastaan silloin kun pienillä kierroksilla suurella vaihteella tulee kuormaa ja heti kun laatikko vaihtaa pienempää ja kierrokset nousee niin ääni katoaa. Todella häiritsevä ääni, ihan kuin hihna luistaisi mutta metallisempi. 3-4-5 vaihteilla esiintyy.
Siten kallistuu jvk210cdi maintsemaan suuntaan(jos siis tulee laatikon suunalta)
Kardanin kiinityskumi laipat kunnossa myös
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Kyllä voisin vannoa että pohjaan meni. (oppirahat tästä maksettu jo kertaalleen). Sen verran häiritsee että täytyy purkaa tota vanhaa laatikkoa ja tutkiskella. Olikos WIS:ssä räjäytyskuvia tosta laatikosta?
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Hölmö kysymys, kun oo tehnyt aiemminkin... Mutta kaikkea "odottamatonta" pitää ehdottaa.

Kuka sen sitten onkaan kasannut... Onko uudet kytkinlevyt uitettu öljystä kylläisiksi ennen kasaamista?
Kun kuivana laittaa kasaan, niin ainakin K2:sen paketti palaa. Myös muutkin ottavat siipeensä... Tosin silloin öljy haisee voimakkaasti palaneelta.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Ei tätä eikä edellistä ole kukaan avannut vaan se nyt on tarina sinänsä... :oops:
Mutta mutta juurikin tuon kytkimen aukaisin vanhasta mikä siis oireili aivan samalla tavalla kuin tämä nykyinen 100tkm vähemmän ajettu niin onhan ne levyt hieman kuluneita mutta ehjiä kuitenkin. Tämä mitä nyt availen niin on pilattu tehoboxilla.
Ääni on pirun hankala paikallistaa kun sitä ei saa kuin ajossa syntymään ja olen sitä kuunnellut kuulosuojain letku stetoskoopilla mutta vaikea sanoa onko edes laatikkoääni vai esim. CR pumppu (voiko olla?)
Alkaa konstit ja ideat loppua iteltä kesken.
Ei niin huonoa tuuriakaan ole että takuulaatikosta kuuluu sama ääni kuin vanhasta.
Ei viitsisi tällaisia parin tonnin uhrauksia ihan kokeen vuoksikaan tehdä.
Jos joku spesialisti haluaa tuota vikinää kuunnella niin klaukkalassa auto pyörii iltapäivän...
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja barton »

Yhdessä henkilömallissa vähän samankaltainen ääni johtui alkavasta vuodosta suuttimen pohjatiivisteessä. :shock:
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Sekin on poissuljettu vaihtoehto...
Kaikki nämä "normaalit" vaihtoehdot käyty läpi todella huolellisesti aikaa ja rahaa säästämättä. Vanhassa laatikossa mikään ei viittaa luistoihin, laakerivikoihin jne. Vain normaalia kulumaa. Hydrauliyksikön kimppuun seuraavaksi.
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Taas on tutkimukset edistyneet siihen suuntaan että varmuudella tulee laatikosta. Sisällä ei kylläkään ollut mitään normaalista kulumisesta poikkeavaa (siis vanhassa).
Ajelin iltasella etelästä itä-suomeen ja koko matkan oli *:ri nenän alla auki ja sieltä tutkiskelin mittausarvoja ja tälläinen tuli esiin: muutaman kerran teki vaihdetta vaihtaessa jo aikaisemmin kuvatuissa tilanteissa vähän kierroksia iso vaihde ja pieni ylämäki niin *:ri näytti vaihdettavan vaihteen kohdalla (välähti vain näytössä) tekstin "tuntematon tila". Ja samaan aikaan kuului ääni.
Eli mutu tuntumalla mulla on joko 2 identtisesti rikki olevaa turbiinia/laatikkoa tai sitten mun laatikon softa/ecu on jollain tavalla sekasin.
Olenko aivan hakoteillä vai mitä sanoo nämä kaksi ja aikaisemminkin ketjuun kirjoittanutta spesialistia?
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kuvaamasi vikaa kohdistuu epäilemättä turbiiniin ja sen lukkoon.
3. 4. ja 5. vaihteillahan ko. laatikko käyttää lukkoa.
Äänesi näköjään alkaa, kun lukko vapautuu "lukosta" "osaksi luistavaan" asentoon, ja ääntely alkaa.
Se miksi turbiini on sökö?
Millainen se vaihtolaatikko oli? Onko seissyt kauan? onko turbiini ollut irrallaan (taivas alla... pintaruostetta sisällä)?
Ei ole mahdotonta, että olisi molemmat turbiinisi sököjä.

Kuten tossa sanoin, että viittaa lukkoon ja sen toimintaan...
Niin epäilyksen sisälle kuuluu siis myös sen lukon ohjaus.
Eli toimiiko TC-luisti (KUB:n ohjaama luisti) oikein? Eli jos on pelannut jostain syystä väärin, ja siksi lukon kitkapinnat ottanut siipeensä.
Tosin turbiinin lukko on suunniteltu ja tehty kestämään alituista luistoa (tiettyyn rajaan saakka).

Kun oot vanhoja turbiineja vekslannut, niin on mahdollista, että siellä turbiinin "kuopan" pohjalla oleva O-rengas on saanut siipeensä ja ei tiivisty enää kunnolla.

Kilometrit?
300+tkm ajetuista vito/sprinterin jaatikoista menee "persplaneetan" rattaiden päittäislaakereita paskaksi.
Silloin laatikko täytyy mukavasti messinkimurulla... Jumppaa luisteja, vaihteet töksähtelee jne...
Se metalli murska menee myös turbiiniin ja jää sinne (suurimmaksi osaksi). Eli viittaan lähinnä vaihtoturbiiniin. Millainen aikaisempi elämä?
Sieltä sitten ajan kuluessa tulee vähän ulos aiheuttaen kaikkea harmia.

Varaudu henkisesti hommaamaan uusi tai korjattu turbiini.

Jos ajelet Raisioon, niin käy näyttämässä Repconin Jarille.
Antaa varman diagnoosin ja osaa myös korjata sen sun "varaturbiinin".
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Ihan takuulaatikko tuo oli ja lähes suoraan ajosta mulle tuli. Täytyy tuo turbiini remppa tehdä varmaankin...
Mullahan siis ei missään tilanteessa mene "lukkoon" tuo "momentinmuuntimen kiinteäksilukituskytkin" vaan *:rin muukaan luistaa koko ajan lukuunottamatta 1 vaihteella liikkeelle lähtöä jolloin tila on "avoin". Täytyypä tota duuni sprintterin sielunelämää tarkemmin tutkailla kun on ajatukset jo hieman solmussa vaikkakin alkaa toiminta olemaan jo melko selkeä. Enemmän kokemusta rellujen sielun elämästä vaikkakin ei näitä ohjauksia ja laatikoita niin monella tavalla toteuteta etteikö siitä kiinni saisi...
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä on...
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Jollei lukko mene kunnolla kiinni, niin saattaa olla turbiinin opetus jäänyt jostain syystä kesken...
Tosin se ei selitä kitinää.
Katoppa *:lla miten se opetus tien päällä menee...
Varaa riittävästi aikaa, ja rauhallinen tien pätkä.

Lukkoon se menee vasta 3. 4. ja 5. vaihteilla riittävän suurilla kierroksilla.
Osittain auki se on suurimmaksi osaksi ajasta.

Yksi ajatus tuli vielä...
Onko siinä vaihdetussa laatikossa samanlainen HY? Siinä sivussa numerot ja siinä välipellissä puoliympyrän muotoiset kolot (numerot ja merkit siinä B2 luistin paikkeilla).
Erilaiset HY:t vaativat eri softan. Pelkkä opetus ei riitä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jukkis79 kirjoitti:Ihan takuulaatikko tuo oli ja lähes suoraan ajosta mulle tuli. Täytyy tuo turbiini remppa tehdä varmaankin...
Mullahan siis ei missään tilanteessa mene "lukkoon" tuo "momentinmuuntimen kiinteäksilukituskytkin" vaan *:rin muukaan luistaa koko ajan lukuunottamatta 1 vaihteella liikkeelle lähtöä jolloin tila on "avoin". Täytyypä tota duuni sprintterin sielunelämää tarkemmin tutkailla kun on ajatukset jo hieman solmussa vaikkakin alkaa toiminta olemaan jo melko selkeä. Enemmän kokemusta rellujen sielun elämästä vaikkakin ei näitä ohjauksia ja laatikoita niin monella tavalla toteuteta etteikö siitä kiinni saisi...
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä on...

jonkun verran eroa lukitumisissa sprinetre, vito, h autot välillä ja lisäksi vielä maalien sissälikin riipuen minkä ikäinen/tehoinen versio on
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

115cdi vm 05 laatikko 722.682 ja tämä nykyinen myös samanikäinen samanlaisesta autosta.
Itse en ole perehtynyt tuohon ohjelma puoleen mersuissa että osaisin sanoa juuta tai jaata mutta kyllähän se turbiinin lukkoonkin pitäisi mennä jossain tilanteissa. Ehkäpä tässä tulee se tilanne eteen että tarvitsee käydä kuusen alla hieman kyselemässä tyhmiä ja samalla mahdollisesti aiheuttaa muillekin päänvaivaa kuin itselle :)
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Tämä ratkaistu.
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja onre »

Et millään viittis kertoa että miten?
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Kohtalotoveri kenties?
pikkuhärski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 21.08.2012 17:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja pikkuhärski »

Muutamia kysymyksiä

Missä Vito 639 120cdi vm 2008 on laatikon ohjauslaite?
Laatikon kyljessä olevassa liittimessä oli hiukan öljyä ajattelin se nyt vaihtaa, mitä osia tarvitsen sitä varten, liittimen, suodattimen, öljyt, pohjan tiivisteen ja mitä muuta?
Mikä öljy tyyppi menee laatikkoon?
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: CDI/722.6/Vito tietäjät

Viesti Kirjoittaja akivege »

Ratkaisu oli?
Vastaa Viestiin