M120 käyntihäiriön selvittelyä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Autot taas haettu kesälaitumille, eikä näköjään käyntiongelmat ole itsestään talven aikana mihinkään hävinneet.

R129 600SL vuodelta -93 oireilee hieman epäpuhtaalla tyhjäkäynnillä (vavahtelee) ja kun moottori on lämmennyt yli 80 asteiseksi alkaa tyhjäkäynnillä öljynpainemittari liikkumaan nopeaa pientä liikettä 2-2,8 välillä. Paineet nousee nopeasti kaasua painettaessa. Tänään vappuajelulla ajeltiin katto auki n. 30 kilometriä, jonka aikana lämmöt ei vielä nousseet, eikä heiluntaa öljynpaineessa ollut. Samoin viime kesänä kun kaupunkiruuhkassa lämmöt nousi lähelle sataa lakkasi mittarin seilaaminen, mielestäni vavahtelukin ainakin väheni, jollei kokonaan loppunut.

Lisäksi välillä ajossa auto ikään kuin lakkaa reagoimasta kaasuun ja käyntiääni muuttuu matalammaksi. Tämä vika häviää muutamassa sekunnissa ja ilmaantuu 100 km matkalla ehkä pari kertaa, välillä mennään pitempiäkin matkoja ilman ongelmia.

Lukuun ottamatta tuota yllämainittua ongelmaa, moottorin käytös tuntuu ajossa muuten normaalilta.

Taustatietona kerrottakoon, että autoon vaihdettiin vuonna 2010 katalysaattorit, sekä lambda-anturit, joiden rikkoutuminen oli ilmeisesti aiheuttanut katalysaattorien tuhon. Anturit on NGK:n valmistamat, katalysaattorit mallia tarvike laippakiinnityksillä. Voisikohan olla, että nuo tarvike lambdat aiheuttavat ongelmia? Autosähkö Harisella Valkeakoskella suosittelivat niitä.

Viime vuonna kokeilin vaihtaa päittäin toisesta autosta molemmat ilmamassamittarit, ei vaikuttanut kummankaan auton käyntiin millään tavalla.


Katsastuksessa käytin auton eilen ja pakokaasutestissä HC-arvo meinasi jäädä liian korkeaksi. Katalysaattori tosin ehti varmaan ennen mittausta jo hieman jäähtyä. En tiedä vaikuttaako se, mutta kun autoa vähän aikaa käytettiin lopulliseksi arvoksi saatiin tyhjäkäynnillä 69 ja kierroksilla 83.

Nyt kun käytössä on itselläkin Stari luin vikakoodit ja ilmamassamittarista (LH1) oli muistissa jännitteensaantihäiriö, vika ei ollut päällä. Moottorin puolella oli myös GM ohjainlaitteessa sisäinen lämpötila kohonnut joskus liian korkeaksi. Herja tuosta jännitteen saannista on ollut muistissa aikaisemminkin. Ajattelisin, että tuo häiriö ilmamassamittarissa voisi selittää tuon hyytymisen ajossa.

Tutkailin moottorin arvoja tyhjäkäynnillä ja Starin mukaan kierrokset vaihteli 670-694 välillä. Lambdan antama jännite vaihteli noin 300-700 mV välillä. Mikähän näissä olisi normaali vaihteluväli?.

Ajossa en ikävä kyllä tänään päässyt kokeilemaan staria. Itsellä on vielä hieman epäselvää, mitä kaikkea Starista voi ylipäätään saada irti tämän ikäisen auton kanssa.

Katselin tuossa sytytyspuolen osien hintoja Saksasta ja pohdin kannattaisiko niiden vaihdolla lähteä ongelmaa ratkomaan. Silmämääräisesti osat ovat kunnossa. Hintaa virranjakajille, puolille ja kaapeleille tulisi kuitenkin sen verran paljon, että ajattelin kysellä vielä hieman foorumilaisten näkökulmia asiasta (kannattaako ennemmin ruveta säästämään kaasuläppiin). Mielelläni kuulisi ehdotuksia miten tätä asiaa kannattaisi lähteä selvittämään.

Minulla olisi myös käytössä W140 M120 moottorilla, josta voisi osia kokeilla vaihtaa, mutta kun sekään ei nyt talven jäljiltä käy aivan puhtaasti. Itse asiassa jopa huonommin kuin tämä nyt työn alla oleva projekti.

Kolmaskin käyntihäiriöinen löytyy ja se on 560SEC, mutta täytyy nyt ensiksi keskittää tarmo tähän vaativampaan ja palataan siihen hieman myöhemmin.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Moikka.

Olethan tarkistanut että kaikki alipaine letkut ovat paikallaan. Itsellä oli yhteen väliin sellainen ongelma että kun ajoi kaupungissa niin kuljettajan puolen kaasuläpän vierestä kulkeva alipaineletku irtosi ja moottori alkoi käymään miten sattuu.

Toinen arvaus on kaasuläpät. Ne ovat todella herkästi reagoivat joten mikäli niissä on pientäkin tarkertumista kuuluu sytytys virta päällä (ei käynnissä) ollessa konehuoneesta jatkuvaa mouruamista. Silloin rasvaa molemmat kaasuläpät myös sisältä ja niiden kaikki liikkuvat osat ! Luin saksalaiselta W140 foorumilta kaasuläppien vioista ja joku fiksu kertoi laittaneensa kaasuläppien sisään silikooni pohjaista öljyä jollon vika häviää. Itselläni tämä toimi ja poisti ongelmat. Öljy oli muistaakseni Kent S100 merkkistä

Toki voi olla tietysti että sytkäpuolellakin on vikoja sekä se vitsaus siitä moottorin johtosarjasta näitä vaivaa mutta tuossa nyt pari helposti korjattavaa ja tutkittavaa vikaa !
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Kiitos vinkeistä.

Kävin kuuntelemassa auton luona ja sytytysvirran ollessa päällä kaasuläpistä kuuluu melko voimakas tasainen sirinä, mikä lienee normaalia? Pystyykös kaasuläppien toimintaa tarkastelemaan starilla? Voisihan nuo tietysti puhdistella varmuuden vuoksi joka tapauksessa.

Alipaine letkun on kiinni ja näyttävät hyväkuntoisilta.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

No jos sieltä kuuluu voimakas tasainen sirinä niin se ei ole normaalia. Niiden ei pitäisi pitää ääntä ollenkaan ! kun auto ei käy
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Eli siitä voisi lähteä liikkeelle, että ainakin kaasuläpissä on vikaa.

Etsin WIS:stä tietoa tuosta ilmamassamittarin jännitteen saantihäiriöstä ja sieltä selvisi, että vika kirjautuu muistiin vasta kun tapahtumia tulee riittävän monta. Joten ilmeisesti siinäkin saattaa olla jatkuvasti häiriöitä, vaikka starin mukaan vika ei ole päällä.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Joo suosittelen että teet tuon rasvauksen. Se on helppo toimenpide vie noin 2h kun läpät on purettuna pöydällä ja rasvattuna laitettu takaisin. Omaan autoon oli ainakin tosi suuri vaikutus. Omani teki nimittäin tätä mainitsemaasi " Lisäksi välillä ajossa auto ikään kuin lakkaa reagoimasta kaasuun ja käyntiääni muuttuu matalammaksi. Tämä vika häviää muutamassa sekunnissa ja ilmaantuu 100 km matkalla ehkä pari kertaa, välillä mennään pitempiäkin matkoja ilman ongelmia." Ja tuo rasvaus auttoi
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Ehdin tänään irroitella oikeanpuoleisen kaasuläpän. Aika siistiä vaikutti koteloiden sisällä olevan ja johdot olivat hyväkuntoiset. Rattaissa oli muutamia parin millin kokoisia rasvapölypallukoita. En tiedä voisiko olla niin herkkälaite, että nuo vaikuttaisivat toimintaan. Mistähän tuota Kentin spraytä saisi hankittua tai kävisikököhän jokin muu aine voiteluun?

Kaasuläpän ja imusarjan välissä oleva tiiviste hajosi ilmeisesti irroitettaessa. Uuden saan vasta ensi viikolla, joten pieni tauko remonttiin tulee jokatapauksessa tässä vaiheessa.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Sitä rasvaa sai ainakin Fixuksesta mutta kaippa siihen jokin muukin öljy käy ?

Tämännäköinen se purkki on Kuva
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Sain tiivisteet kuitenkin jo perjantaina ja sprayn hankittua, joten sain rasvauksen tehtyä eilen. Tämä päivä onkin sitten mennyt ongelmien selvittelyssä.

En meinannut saada vasempaan kaasuläppään tulevan huohotinputken kiristintä millään auki, joten avasin koteloiden kannet läpän ollessa moottoritilassa. Tästä aiheutui se etten kunnolla päässyt näkemään miten kaasuvivuston puoli oli koottu. Kasaus meni aluksi väärin, tuloksena se että kaasun painaminen sai heti aikaan vikatilan. Tuon sain lopulta selviteltyä, mutta koeajolla ilmeni, että kaasun painaminen aivan pohjaan saa aikaan aikamoisen nykimisen. Vikamuistiin ei tallennu mitään.

Ajattettelin nyt lainata toimivat läpät möhköstä kesäksi, ja yrittää vielä kerran avata ja putsata nämä nyt huonommin kuin ennen operaatiota toimivat läpät. Tuo spay näytti paakkuuntuvan melko paljon, joten epäilen että se aiheuttaa nyt ongelmia.

Alkuperäinen ongelma eli epäpuhdas tyhjäkäynti ei vielä ratkennut.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Outoa tuo nykiminen. Tarkista vielä että vivusto on varmasti oikein kasattu ja rasvaa myös vivuston nivelet !
Rasva kyllä paakkuuntuu jonkin verran mutta itselläni en ole havainnut oireita. Auto alkoi vain toimimaan kun läpät rasvasi
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Ehkä tulin vaan laittaneeksi liikaa sprayta, täytyy kokeilla poistaa osa. Vivuston uskon nyt olevan oikein kasattu. Starin mukaan potentiometrin arvot toimi nyt loogisesti.

Täytyy vielä sekin tarkastaa, että läppä varmasti tuli lopulta tiiviisti kiinni imusarjaan. Jouduin sitä irrottelemaan sen monta kertaa, että kierteiden säästämiseksi en joka kerran kiristänyt sitä ihan loppuun asti. Äsken kun asiaa mietin välähti, että saatoi tällä viimeisellä kerralla unohtua tehdä lopullinen kiristys.

Se ero muuten auton toimannassa oli, että kierrokset pysyi starin mukaan koko ajan tasan 690:ssä. Ennen projektin alkua kierrokset vaihteli 660-690 välillä. Auto toimi täyskaasu kiihdytystä lukuun ottamatta ajossa normaalisti.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Eli siis parannusta oli havaittavissa ?
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Kävin tänään ajelemassa pidemmän lenkin ja nykimistä ei enää tullut jokaisessa kiihdytyksessä. Aloin jo olla toiveikas, että vähitellen rasvat leviää tasaisemmin, mutta ei se kuitenkaan kokonaan loppunut. Kaasun hyytymistä ei tuolla lenkillä tullut kertaakaan, tosin se on kuitenkin ollut aika satunnaista, joten ei vielä kannata vetää kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä sen häviämisestä. Möhkön kaasuläpät on eri varaosanumerolla, joten ne ei taida suoraan olla vaihdettavissa.

Lenkin jälkeen katselin Starilla arvoja ja vasemman puolen lambda näyttäisi olevan nyt rikki, antaa kokoajan samaa jännitettä. Tuollaista samaa nykimistä oli edelliselläkin kerralla ennenkuin lambdat vaihdettiin. Todennäköisesti se nyt otti itseensä tämän projektin aikana, kun oli noita vaikeuksia.

Vasemman puolen palojännitteet näytti olevan hieman matalammat kuin oikean. Voisikohan tämä nyt johtua puolasta? Möhkössä kumpikin puoli on tasainen.

Alkaa epäilytyttämään, että tässä moottorissa taitaa olla jotain mekaanista vikaakin, olen välillä kuulevina oikealta puolelta nakutusta. Eikös tämän pitäisi tunnistaa nakutus ja sen hetki olla starissa luettavissa? Sinänsä jännä, että möhkö käy tällä hetkellä paljon raaemmin, mutta silti siinä tuo öljynpaine ei elä mihinkään suuntaan.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Itse kun selvitin aikoinaan tuota kaasuläppä ongelmaa tuli vastaan kaksia erinlaisia läppiä. Suurin ero on niiden johtosarjojen liittimissä toisissa on pyöreät mutta en muista millaiset ne toiset ovat !

Minulla itsellä tuo öljynpaineen soutaminen loppui forte käsittelyyn ja moottorin sisältä tuli öljyn mukana kokkareita. Itselläkin talvisäilön jälkeen on havaittavissa ainakin venttiilin nostajien naputusta mutta sekin ongelma hävisi tuon forte käsittelyn jälkeen.

Oletko varma että kaikki sylinterit ovat pelissä kiihdyttäessä ? Oma autoni kerää välillä kosteutta virranjakajiin joka aiheuttaa kyllä vastaavaa nykimistä kiihdyttäessä.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Kuuntelin mun SL500 M119 moottorin ääntä ja siinäkin kuului pientä naputusta, luulin ensin nostajien naputukseksi ennen kuin huomasin että
regenerointi venttiilihän se naputtaa. Tuntee hyvin kun kädellä koittaa.
Se on vissii jotain puhdistus/pakokaasun kierrätys juttuja!
R129 kyseinen venttiili on kyllä kuskinpuolella lokasuojan päällä.
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Molemmissa autoissa on ulkoisesti samanlaiset liittimet. Ikäeroa autoilla on vain noin vuosi. En ainakaan vielä uskalla käydä vaihtoa kokeilemaan.

Lambda-anturi onkin toimiva, syy korkeaan arvoon oli osittain irti oleva ilmamassamittarin johto, josta aiheutui että auto kävi liian laihalla. Nykimiseen johdon kiinnittämisellä ei ollut vaikutusta. Paikaltaa kiihdytettäessä auto pääasiallisesti kiihtyy ja ottaa kierroksia hyvin n. 60 kh/h nopeuteen asti. Siitä eteenpäin täyskaasukiihdytys aiheúttaa nykimistä.

Tilasin varmuuden vuoksi puolat, virranjakajan kannet ja johdot Saksasta, kai ne jossain vaiheessa käyttöön kuitenkin tulee. Lähinnä olettaisin, että niillä voi olla vaikutusta tyhjäkäyntiin. Nykiminen tuli vasta kaasuläppäprojektin jälkeen, joten se todennäköisesti johtuu niiden toiminnan häiriöstä tai sitten alunperin viallinen kokoaminen aiheutti jonkun muun osan vaurioitumisen. Ajattelin viikonloppuna tarkastaa katalysaattorit. Niidenkin sisuksien irtoaminen voisi selittää oireita.

Fortea voisi kokeilla, kun muutenkin öljynvaihto alkaisi olla ajankohtainen. Mikähän voi aiheuttaa, että öljynpaineiden heilahtelu alkaa vasta yli 80 asteessa ja loppui sitten kun lämmöt nousevat lähelle 100 astetta.

Starilla vertailin möhkön ja SL:n kaasuläppäpotentiometrien arvoja kaasua painettaessa. SL:ssä kaasun painaminen pohjaan näytti aluksi muuttavan ohjearvopotentiometrin arvoa hieman pidemmällä viiveellä kuin möhkössä, mutta kun useamman kerran kokeilin niin välillä möhkössäkin arvon muuttumiseen meni aikaa. Pitäisi jostain saada selville miten arvojen normaalisti pitäisi reagoi kaasuun. Arvot on kyllä ihan WIS:in antamalla viitealueella. Voisikohan olla, että star ei mittää arvoja ihan reaaliaikaisesti.

Täytyy yrittää jossain vaiheessa laittaa videota koneen käynnistä, oma korva ei ole kauhean tarkka nakutusten suhteen.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

En saanut autoa ylös viikon lopun aikana, joten katalysaattorit jäi tarkastamatta. Irroitin vielä oikean kaasuläpän ja puhdistin sen uudestaan sisältä ja voitelin. Kävin tänään kokeilemassa ja nykinää on edelleen, mutta ei ehkä ihan yhtä voimakkaana kuin aiemmin. Tehot vaikuttaisi olevan tallella, verratuna m113 moottoriseen ässään on kulku ihan toisen tuntuista. Normaalissa ajossa toimii normaalisti, nykimä tulee vain täyskaasulla. Täytyy vielä tehdä sama homma vasemmalle läpälle. Pahus kun menin tekemään homman molemmille läpille samaan aikaisesti, olisi helpompi rajata vikaa kun olisin tehnyt ne yksi kerrallaan.

Linkissä videota käynnistä, naputus taitaa tosiaan tulla regenerointiventtiilistä.

http://flic.kr/p/bYnsF7
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo täydenkaasun nykiminen voi johtua useammastakin syystä.
mm.
Vajaasta bensanpaineesta.
Nakutusantureiden myöhäistämästä sytytyksestä
Ilmamäärämittareista.

Käykö moottori joka tilanteessa kaikilla sylintereillä?

600ssa on nuo regenerointiventtiilit molemminpuolin.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ville126 kirjoitti:No jos sieltä kuuluu voimakas tasainen sirinä niin se ei ole normaalia. Niiden ei pitäisi pitää ääntä ollenkaan ! kun auto ei käy
Omassa vm94 s320 kaasuläppä pitää myös sirinää kun virta on päällä...

Kuinka te olette rasvanneet tuon kaasuläppä systeemin? Kannet auki ja tuota silikonirasvaa vaan huoletomasti joka paikkaan vai onko jotkin paikat suojattava? Vähenikö rasvauksen myötä myös tuo ääntely?
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Tuo nykiminen alkoi vasta kaasuläppien rasvauksen jälkeen, joten olettaisin sen liittyvän niiden toimintaan tai remontista aiheutuneeseen muuhun vikaan. Tosin ehdin ajaa autolla tänä vuonna ennen remonttia vain pari sataa kilometriä, jonka aikana ei nykinyt. Voihan tietysti olla sattumaankin ja vika liitykkään remonttiin mitenkään. Kun saisi jostain tiedon kävisikö nuo möhkön läpät tähän, niin voisi vähän rajata vikaa.

Eilen ajelin päivällä vähän lämpimällä kelillä ja silloin nyki jo pienemmälläkin kaasulla. Nykinä on samanlaista, kun silloin kun lambdat oli rikki ja seokset pielessä. Nyt kuitenkin lambdat näyttäisi starin mukaan toimivan.

Sirinä väheni rasvauksen jälkeen, mutta se on tällä hetkellä laiha lohtu.

2400 € näyttäisi uusi läppä maksavan. Taitaa tänä kesänä jäädä avoautoilut vähiin, jos vikaa ei halvemmalla saa korjattua.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Käykö moottori joka tilanteessa kaikilla sylintereillä?
Minusta käy. Lämpimänä tyhjkäkäynnillä pientä vavahtelua, ei kuitenkaan yhtä voimakasta, kuin mitä esim. tulpanjohdon irrottamisesta seuraa.

Ilmamassamittarit on vaihdettu toisesta autosta, ei vaikutusta.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Oma autoni tosiaan teki sitä että meni lämmettyään vikatilaan rauhallisessa ajossa. ASR valo syttyi ja autosta tuli todella voimaton. Jokaisen käynnistyksen jälkeen korjaantui. Viaksi selviintyi kaasuläppien takertelu. Aluksi tutkimme kaasuläppien johtosarjat. Sieltä ei kuitenkaan löytynyt mitään ja jatkoimme selvittelyä. Aikanaan sitten löytyi saksalainen w140 foorumi josta löytyi tämä rasvaus vinkki. Itsekkään en aluksi siihen uskonut mutta kun Veho ilmoitti kaasuläppien olevan todella kohtuullisen hintaiset niin tämäkin vinkki oli kokeiltava. Ostin sitten foorumilta lukemani vinkin perusteella tuota rasvaa ja rasvasin läpät. Vihdoin pitkään kiusannut vika oli poissa ja mikä parasta se maksoi muutaman hassun euron !. Veho kuitenkin alkuun kertoi vasemman läpän hinnaksi 4005€ ja oikea puoli 3007€ joten olin todella helpottunut.

Jotenkin en tahtoisi uskoa että tuo rasvaus ainakaan rikkoi läppiä sillä omani toimiii täydellisesti ja tämä vinkki kuitenkin tuli nimenomaan v12 moottoria harrastavalta henkilöltä. Laitoin itsekkin sitä rasvaa reilusti läppiin, läpät ulisi ennen käsittelyä todella pahasti ja niiden oikein kuuli takertelevan. Nyt ne on lähestulkoon äänettömät.

Vieläkin itse jaksan epäillä sitä että auto ei käy kaikilla tai ei saa bensaa kun nykii, oletko tarkistanut suuttimien johtosarjan. Entäs nokka-akselien asentotunnistimien johdot. Joka tapauksessa kannattaa todella huolella tarkastaa mielellään kaikki nuo moottorin johtosarjat !
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

En minäkään oikein ymmärrä miten läpät olisivat voineet hajota rasvauksesta, kun mitään mekaanisia osia ei ollut irti. Muistatko mihin kohtiin itse ainetta laittelit?

Minulla oli kanssa tuota samanlaista takeltelua, mutta ASR valo ei missään vaiheessa syttynyt ja voimattomuus meni aina muutamassa sekunnissa ohi. Useinmiten vika tuli kun ensin oli ajeltu pitkä aika pintakaasulla ja sen jälkeen rauhallisesti lisäsi kaasua. Muutaman kerran meinasi tulla risteyksessä kiire kun auto ei vastannutkaan heti kaasuun.

Johtosarjat on pinnallisin puolin tässä todellä hyvä kuntoiset, mutta eihän sitä koskaan varmasti tiedä. On mahdollista, että kun olen irrotellut osia, joku johto on vaurioitunut.

Loppuviikko menee mökkeillessä, mutta täytyy ensi viikolla ruveta selvittämään noita muita systeemejä. Tuntuu vaan että itsellä rupeaa tietotaito tämän kanssa loppumaan.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Kuva

Kuvassa näkyy purettu v12 moottorin kaasuläppä. Kuvassa vasemmalla puolella olevan rattaan keski osassa liikku autoradan kaasukahvan tyyliin metalli luiska joka muuttaa vastusarvoa, voit kokeilla kääntämällä kaasuläpästä käsin niin näet missä tämä metalli luiska liikkuu. Tämä ei saa olla rasvassa koska silloin vastus arvoon saattaa tulla jokin muutos joka voi aiheuttaa nykimistä !
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Otin tänään molemmat läpät taas irti ja putsailin ne niin hyvin kuin pystyin. Koeajolenkillä ei ensin nykinyt ollenkaan, mutta toisessa kiihdytyksessä taas jo nyki. Kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin ennen putsailua. Eli todennäköisesti olen käyttänyt rasvaa liian innokkaasti ja sitä on joutunut vääriin paikkoihin. Nyt kysymys on että millä sen saisi pois ongelmakohdista. Tuolla on aika ahtaat paikat ja mekaanisesti kaikkialle ei oikein pääse käsiksi. Mikähän olisi oikea aine puhdistukseen, ettei enää tulisi lisää vaurioita?

Tekisi kyllä mieli kokeilla noita möhkön läppiä, josko ne toimisi SL:ssä. Sitten saisi ainakin rajattua vian kaasuläppiin. Mistähän noiden eri varaosanumeroisten osien yhteensopivuutta voisi selvitellä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko se nykiminen muuten sellaista terävää nykimistä vai enemmän pehmeää kierrosten heijjaamista.

Tuli vaan mieleen että kaasuläpät tuskin saa aikaa kovin terävää nykimistä kun ei ne läpät nyt silmänräpäyksessä asentoaan muuta.

Siitäpä seuraa sellainen homma että tietääkö kukaan kuinka paljon läpän asento vaikuttaa ruiskutettavaan polttoainemäärään vai onko polttoaineen syöttö enemmänkin riippuvainen ilmamäärämittarin signaalista?
Varmastihan se kaasuläpän paluusignaali vaikuttaa myös ruiskutettavaan polttoainemäärään.
Sillä varjolla putsaisin ne asentopotikoiden hiilipinnat erityisen hyvin ja mahdollisesti taivuttaa niitä vastinpintoja niin että osuvat eri kohtaan hiilipinnalla kuin ennen.

Mulla aiheutti tukkeutunut katti pientä nykimistä reippaalla kaasulla.

Tuosta läppien vaihdosta en osaa sanoa toimivatko suoraan. No käy se varmasti mutta voi olla että joutuu "ajamaan" kaasuläppien opetuksen läpi.

http://w140repair.com/ETA_Rewire.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on alimpana pikku juttu tuosta läppien opetuksesta.

Staarilla näkisi kyllä polttoainesuuttimien "cut off" tilanteet, mahdolliset sytytysvirheet "mis firing" ja nakutusanturien mahdollisesti säätämän sytkän.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Nykiminen on terävää, hyvä ettei otsa ota tuulilasiin. Samanlaista kun seokset oli lambdan toiminnan takia sekaisin.

Koska puhdistamisella oli selvästi vaikutusta, ajattelisin että rasvaa oli ja on vieläkin väärissä paikoissa, mikä sotkee seoksia. Ongelma on että noihin hiilipintoihin ei oikein kunnolla pääse käsiksi, mutta täytyy varmaan vielä yrittää niiden puhdistusta jollain aineella.

Jos ei puhdistelu tuota tulosta, täytyy yrittää tutkia arvoja ajossa star kytkettynä.

Nyt kun läpät ovat olleet irti, pitäisiköhän tuo opetusohjelma tehdä läpi, vaikka niihin ei varsinaisesti muutosta ole tehtykkään.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 968
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Niin no ei niiden uudelleen opettaminen varmasti pahaksi ole. Itse en ole niitä opettanut mutta tuskin se mitään rikkoo jos kokeilee !
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Löysin ebaystä käytetyt läpät kohtuu hintaan. Käytetyt on tietysti riskiostos, mutta nyt kun ennusteet lupailevat pitkää kuumaa kesää, riski oli pakko ottaa. Eli projekti nyt tauolle pariksi viikkoa, sen jälkeen toivottavasti selviää, että nykiminen johtui läpistä.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: M120 käyntihäiriön selvittelyä

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Asensin uudet läpät paikoilleen tänään, ajoin koeajolenkin ja nykii edelleen. Täytyy vielä yrittää suorittaa tuo oppimisohjelma, jos sillä olisi vaikutusta, mutta taitaa vika kuitenkin olla jossain muualla kuin läpissä. Tai sitten minulla on kaksi sarjaa viallisia läppiä.
Vastaa Viestiin