Eberin ohjainlaitteen korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Antti-A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 07.12.2011 15:03

Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Antti-A »

Kerron miten sain oman eberin kuntoon, jos siitä olisi apua muillekin jotka tykkää räplätä omia vehkeitään.
Vito 115 2004 ja väyläohjattu 5kW eberi.
Oireet ja ongelma:
Eber ei lähtenyt käyntiin. Ajastamalla tai heti käynnistyksellä eberin starttaus alkoi, mutta paloilmapuhallin ei lähtenyt pyörimään ja näin ollen ei edes yrittänyt startata. Vesipumppu lähti aina pyörimään ja eberin katkaisimen valot toimi normaalisti.
Mersun diagnostiikka ilmoitti että paloilmapuhaltimelta tulee epämääräisiä arvoja -> vaikutti, että vika olisi paloilmapuhaltimessa.
Hain uuden paloilmapuhaltimen, kun olin ensin ottanut vanhan irti. Vanha vaikutti täysin toimivalta ja annettaessa suoraan puhaltimelle virtaa toimi normaalin oloisesti.
Ostin kuitenkin uuden ja laitoin paikalleen -> yritti kerran lähteä käyntiin, mutta ei enää uudestaan.
paloilmapuhallin.jpg
Kuvassa vanha paloilmapuhallin.

Paloilmapuhaltimen myyjä sanoi, että vika voi olla myös ohjainlaitteessa. Mersun diagnostiikka ei ilmeisesti ilmoita erikseen ohjainlaite viasta, joten epäilys kääntyi ohjainlaitteeseen.
Ohjainlaite on päätykappaleessa kiinni kahdella ruuvilla.
Ennen kuin ruuveihin pääsee käsiksi täytyy poistaa silikonin kaltainen aine jolla koko piirilevy on peitetty. Kaaputin moskan pois sormin, meisselillä, puutikuilla jne. varoen kuitenkin itse piirilevyä.
Ruuvien irroituksen jälkeen piirilevy ei vieläkään lähde irti päätykappaleesta, koska sitä samaa moskaa on myös piirilevyn takapuolella ja se on liimaantunut päätykappaleeseen kiinni.
Rakotulkilla sain irroitettua piirilevyn reunat päätykappaleesta. Tämän jälkeen tein ohuesta pellistä L-muotoisen palan jonka sakaran ujutin piirilevyn alle ja vedin varovasti piirilevyn irti. Totta puhuen sitä piti repiä melko kovaakin.
Kun olin puhdistanut piirilevyn takaosaa moskasta näytti siellä tältä:
piirikortti.jpg
Tuosta näkee, että kaksi juotosta on huonon näköiset. Ko. juotokset ovat juuri paloilmapuhaltimen liitokset.
Juotin ko. juotokset uudelleen ja pari muutakin huononnäköistä ja eber alkoi toimimaan ja on nyt toiminut kaksi kuukautta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pirtu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 15.07.2006 12:26

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Pirtu »

Ollaan näköjään painittu aika samanlaisten ongelmien kanssa. Meillä oli Vitossa myös tuo eberi rikki, ollu siitä asti kun auto haettiin n. 4 vuotta sitten saksasta. Vasta pari viikkoa sitten virtalukon korjauksen
jälkeen aloin perehtyä siihen. Eberi käynnistyi aikaohjelmoinnilla, ei muuten mitenkään, puksutti vähän aikaa savua ja sammui kun ei lähtenyt palamaan. Eberiä katottiin liikkeessä; vikakoodeja ei saatu, mutta
sanottiin että rikki oli lähes kaikki anturit ja tulppa. Sille ei sitten tehty mitään ja sain laitteen pahvilaatikkossa palasina takaisin. Liekkitunnistin oli rikki fyysisesti, ilmeisesti hajonnut irroitettaessa, ja kierteet menny.

Mitä itse yleismittarilla mittailin, niin mielestäni kaikki osat olivat ehjiä...En sitten kuitenkaan jaksanut asiaa enempää miettiä kun löysin ebaysta sprintterissä olleen eberin 200e:lla. Sain sen viime viikolla, ja vaikka koodit oli aika pitkälle samat, niin erona oli kuitenkin että "uudesta" puuttui yksi 4-napainen liitin joka vanhassa oli. Koitin kytkeä ilman sitä, mutta ei inahtanukaan. Purin eberin osiin ja kun huomasin että älyn ja sensoreiden välisessä liittimessä on juuri tuon 4-napaisen liittimen nastat tyhjänä, niin laitoin sen paikalleen ja käytin vielä myös vanhan eberin ohjainta. Sen jälkeen kaikki toimi niinkuin piti, ekaa kertaa alkoi toimia myös eberin nappi valokytkimen vieressä, mutta liekkiä ei tullut, vaan dieseliä tippui pakoputkesta maahan.

Avasin vielä koko eberin ja aika karstainenhan se oli. Kuumensin kuumailmapuhaltimella palotilan osat niin kuumiksi että savutus loppui ja kasauksen jälkeen laite on toiminut täydellisesti.

Palotilan osissa oli vielä sellainen ero, että originaalissa diesel syötettiin hehkutulpan ympäriltä, irroitettavasta "holkista", kun ebaysta tulleessa dieselputki oli hitsattu siihen isoon putkeen joka
menee palotilaan, eikä sihtiin näinollen päässyt käsiksi ja kuumennus oli siksi ainut vaihtoehto jonka keksin.

Nyt mulla on sitten se alkuperäinen eberi jota ajattelin sovitella joskus traktorin lämmittimeksi. Liekintunnistin vaan on rikki, mutta en usko että siinä alunperin oli edes mitään muuta vikaa kuin
karstainen sihti, vai mikä höyrystin onkaan.

Jos jollain on liekintunnistin ylimääräisenä, niin voi tarjota. Myös diesel- ja kiertovesipumput tarvisin....Niin ja jos jollain on helpot ohjeet D5WS:n sähkökytkentään niin nekin on tervetulleet.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laita ihan tavallinen kiertovesipumppu mallia motonet.Itselläni c-mallissa on lämppärin kiertovesi pumppu osana webastoa ja näin ollen omaa weban pumppua ei ole.
Tuo liekin vartija ei luulisi olevan kallis uutena kun vain oikeasta paikasta kysyy.Kato ebay myös.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

tuolla on halvalla, löyty ainaki 124 sopiva ja halvemmalla kuin mötönetistä...

http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199" onclick="window.open(this.href);return false;
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Jossi »

http://www.eeperi.com/eberspacher_varaosat.html" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta löytyy räjäytyskuvat ja varaosia ebereihin.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
C250td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 24.03.2011 17:52

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja C250td »

Pirtu kirjoitti:Ollaan näköjään painittu aika samanlaisten ongelmien kanssa. Meillä oli Vitossa myös tuo eberi rikki, ollu siitä asti kun auto haettiin n. 4 vuotta sitten saksasta. Vasta pari viikkoa sitten virtalukon korjauksen
jälkeen aloin perehtyä siihen. Eberi käynnistyi aikaohjelmoinnilla, ei muuten mitenkään, puksutti vähän aikaa savua ja sammui kun ei lähtenyt palamaan. Eberiä katottiin liikkeessä; vikakoodeja ei saatu, mutta
sanottiin että rikki oli lähes kaikki anturit ja tulppa. Sille ei sitten tehty mitään ja sain laitteen pahvilaatikkossa palasina takaisin. Liekkitunnistin oli rikki fyysisesti, ilmeisesti hajonnut irroitettaessa, ja kierteet menny.

Mitä itse yleismittarilla mittailin, niin mielestäni kaikki osat olivat ehjiä...En sitten kuitenkaan jaksanut asiaa enempää miettiä kun löysin ebaysta sprintterissä olleen eberin 200e:lla. Sain sen viime viikolla, ja vaikka koodit oli aika pitkälle samat, niin erona oli kuitenkin että "uudesta" puuttui yksi 4-napainen liitin joka vanhassa oli. Koitin kytkeä ilman sitä, mutta ei inahtanukaan. Purin eberin osiin ja kun huomasin että älyn ja sensoreiden välisessä liittimessä on juuri tuon 4-napaisen liittimen nastat tyhjänä, niin laitoin sen paikalleen ja käytin vielä myös vanhan eberin ohjainta. Sen jälkeen kaikki toimi niinkuin piti, ekaa kertaa alkoi toimia myös eberin nappi valokytkimen vieressä, mutta liekkiä ei tullut, vaan dieseliä tippui pakoputkesta maahan.

Avasin vielä koko eberin ja aika karstainenhan se oli. Kuumensin kuumailmapuhaltimella palotilan osat niin kuumiksi että savutus loppui ja kasauksen jälkeen laite on toiminut täydellisesti.

Palotilan osissa oli vielä sellainen ero, että originaalissa diesel syötettiin hehkutulpan ympäriltä, irroitettavasta "holkista", kun ebaysta tulleessa dieselputki oli hitsattu siihen isoon putkeen joka
menee palotilaan, eikä sihtiin näinollen päässyt käsiksi ja kuumennus oli siksi ainut vaihtoehto jonka keksin.

Nyt mulla on sitten se alkuperäinen eberi jota ajattelin sovitella joskus traktorin lämmittimeksi. Liekintunnistin vaan on rikki, mutta en usko että siinä alunperin oli edes mitään muuta vikaa kuin
karstainen sihti, vai mikä höyrystin onkaan.

Jos jollain on liekintunnistin ylimääräisenä, niin voi tarjota. Myös diesel- ja kiertovesipumput tarvisin....Niin ja jos jollain on helpot ohjeet D5WS:n sähkökytkentään niin nekin on tervetulleet.
Mulla olis käytetty liekkivahti ylimääräisenä 20e/tarjous.. ja 35eurolla saat yhen "matalan mallisen" "romu?" lämmittimen mis on puhallin, nesteen lämpöanturit, tuo liekkivahti ja runko. Aivopääty, hehku ja pumppuja ei tietysti ole.. Nuo anturit ja runko ainakin ehjät.
rutkutin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 22.11.2013 16:16

Re: Eberin ohjainlaitteen korjaus

Viesti Kirjoittaja rutkutin »

Printerin eperi ei toiminut
vikakoodi ilmoitus palopuhalin mut onkin vika eperin ohjainlaitteessa
ei kun uusi ja nyt pelaa
Vastaa Viestiin