Petehrin "käyttisfarkku"
Petehrin "käyttisfarkku"
Tuli tuossa ostettua alkuperäinen 300TDT -90 mitä piti vain hieman siistiä. No käsistähän sekin projekti lähti.
Aihio oli kunnoltaan kohtuullinen, tekniikka pelasi kohtuullisesti. Korissa oli laittoa.
Koneeseen vaihdoin mynä-dieselin säätämän syöttöpumpun, uuden vesipumpun, moniurahihnan, hehkut yms kulutus osaa. Myös kaikki nesteen tuli vaihdettua. Toki konehuone tuli pestyä yms. turhaa hipoilua. Myöskin öljyvuodot olisi nyt kurissa.
Alustaan jouduin uusimaan hantinpuolen takaiskarin + pyöränlaakerin.
Muutoskatsastin auton 2-paikkaiseksi pakuksi jonka jälkeen purin sen maalausta varten. Korista löytyi jonkinverran hitsattavaa ja luukut vaihtui ruosteettomiin. Ruostepaikkauksista ei tullut tälläkertaa otettua kuvia, mutta samaan tyyliin ne tuli tehtyä kuin ennenkin.
Koko kori tuli myös ruostesuojattua huolellisesti + alustaan ja pyöränkaariin vedin ruiskumassan.
Alunperin auto oli shampanjan värinen, mutta väri vaihtui mersun briliant silberiin joten kaikki osat maalattiin irrallisina. Myöskin puskurit ja muovihelmat tuli samaan sävyyn.
Lisää kuvia ja juttua laittelen kun saan auton kasattua.
Aihio oli kunnoltaan kohtuullinen, tekniikka pelasi kohtuullisesti. Korissa oli laittoa.
Koneeseen vaihdoin mynä-dieselin säätämän syöttöpumpun, uuden vesipumpun, moniurahihnan, hehkut yms kulutus osaa. Myös kaikki nesteen tuli vaihdettua. Toki konehuone tuli pestyä yms. turhaa hipoilua. Myöskin öljyvuodot olisi nyt kurissa.
Alustaan jouduin uusimaan hantinpuolen takaiskarin + pyöränlaakerin.
Muutoskatsastin auton 2-paikkaiseksi pakuksi jonka jälkeen purin sen maalausta varten. Korista löytyi jonkinverran hitsattavaa ja luukut vaihtui ruosteettomiin. Ruostepaikkauksista ei tullut tälläkertaa otettua kuvia, mutta samaan tyyliin ne tuli tehtyä kuin ennenkin.
Koko kori tuli myös ruostesuojattua huolellisesti + alustaan ja pyöränkaariin vedin ruiskumassan.
Alunperin auto oli shampanjan värinen, mutta väri vaihtui mersun briliant silberiin joten kaikki osat maalattiin irrallisina. Myöskin puskurit ja muovihelmat tuli samaan sävyyn.
Lisää kuvia ja juttua laittelen kun saan auton kasattua.
Viimeksi muokannut Petehri, Su 06.05.2012 23:54. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
Ei se tunnu olevan mahdollista. Täytyy tulevaisuudessa vaan jättää ne "myyntifiksaukset" niille ketä osaa niitä tehdä.norsu kirjoitti:Ku joskus osais tehdä alkuperäisen suunnitelman mukaan...
Melko kivat osathan tuossa oli vanhaksi ritsaksi. Vanteet kun vielä löydät, niin mikä jottei tuolla kehtaa ajella.
Kyllähän noita vanteita löytyy. Talvivanteiksi tulee ihan perus 5-puolaiset Azev:in 15 tuuman vanteet, mustaksi maalattuina.
Saa nähdä ehtiikö tuollakaan itse ajelemaan....
Noniin. Farmari projekti alkaisi olemaan täysin valmis.
Sen verran tuokin karkasi käsistä, että piti laittaa kristallivalot ympäri auton ja harmaa avari maski. Kiitokset edullisista osista Japi Parts:ille.
Kattokaiteet, ikkunanlistat yms. harmaat osat tuli maalattua mattamustalla. Ikkunoihin tuli kevyt tummennus ja uusi tuulilasi tummalla yläosalla. Helmamuoveista tunkin reijät tuli myös poistettua ennen maalausta.
Siinäpä taisi olla ne oleellisimmat ulkonäön muutokset.
Sen verran tuokin karkasi käsistä, että piti laittaa kristallivalot ympäri auton ja harmaa avari maski. Kiitokset edullisista osista Japi Parts:ille.
Kattokaiteet, ikkunanlistat yms. harmaat osat tuli maalattua mattamustalla. Ikkunoihin tuli kevyt tummennus ja uusi tuulilasi tummalla yläosalla. Helmamuoveista tunkin reijät tuli myös poistettua ennen maalausta.
Siinäpä taisi olla ne oleellisimmat ulkonäön muutokset.
Viimeksi muokannut Petehri, Ke 15.02.2012 23:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Miksi, oi Miksi mustat vanteet...? Näyttää ihan mustilta peltivanteilta... Muuten meillä käy kyllä Petehrin kanssa maku aika hyvin yhteen, vrt. sun tumma superi ja siellä peilit, vilkut, tummennukset ym. ym. No joo, siinäkin itse olisin ollut korisarjan laittamatta, orkkiksena omasta mielestä parempi...
Mutta mitäpäs minä täällä huutelen, mitään mistään tietämätön.
Mutta mitäpäs minä täällä huutelen, mitään mistään tietämätön.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Veit jalat suustani. Eli muuten todella hieno auto mutta väärät vanteet (sori nyt vaan mutta...)Pakardinen kirjoitti:Miksi, oi Miksi mustat vanteet...? Näyttää ihan mustilta peltivanteilta...
Mutta mitäpäs minä täällä huutelen, mitään mistään tietämätön.
Laita mielummin vaikka rehellisesti peltivanteet
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No nuo vanteet sattui olemaan nurkissa ja vaativat maalauksen. Päädyin mustaan koska se on erillainen. Hopeisena olisi ollut tylsän näköinen.
Talvivanteiksi nuo saa kelvata.
Myöskin korkeus jää tuollaiseksi vaikka H&R jouset hyllystä löytyisikin. Kaveri ketä tuon osti halusi, että jouset asennetaan vasta keväällä paikoilleen. Toivottavasti kaveri osaa vielä valita tohon jotkut asialliset kesävanteet.
Talvivanteiksi nuo saa kelvata.
Myöskin korkeus jää tuollaiseksi vaikka H&R jouset hyllystä löytyisikin. Kaveri ketä tuon osti halusi, että jouset asennetaan vasta keväällä paikoilleen. Toivottavasti kaveri osaa vielä valita tohon jotkut asialliset kesävanteet.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Täh? Onkos muka s124:ssa antennin paikka alun pitäen repsikan lokarissa? Mulla ainaskin on w124:ssa Hirchmanni kuskin puolella...cuuno kirjoitti:väärällä puolella vain
Vai oliko tällä joku syvempi tarkoitus, jota nyt en vaan ymmärrä...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
2
Tuossa jokinaikasitten TDT:n "ostaja" perui kaupat ja auto jäi mulle itselle ajoon. Pari kuukautta on nyt tuolla tullut ajettua ja auto on toiminut niin hienosti etten sitä enään raskikkaan myydä.
Pientä jatkojalostusta olisi luvassa, kun kesärengas kelit alkaa. Alustan kuluvat osat olisi tarkoitus uusia. H&R jouset onkin ollut jo pitkään hyllyssä joten ne pitäisi varmaankin alle sovittaa. Myöskin iskarit tulee uudet....ainakin eteen.
Kesävanteetkin tuli hankittua ja niissä olisi kumitkin jo päällä.
Pientä jatkojalostusta olisi luvassa, kun kesärengas kelit alkaa. Alustan kuluvat osat olisi tarkoitus uusia. H&R jouset onkin ollut jo pitkään hyllyssä joten ne pitäisi varmaankin alle sovittaa. Myöskin iskarit tulee uudet....ainakin eteen.
Kesävanteetkin tuli hankittua ja niissä olisi kumitkin jo päällä.
3
Pari uutta kuvaa käyttis farkusta kesärenkailla.
Vanteet olis RH:n AA Toplline:t, edessä 8x17 ja takana 9x17. ET35. Kummit edessä 215/45-17 ja takana 235/45-17
Hävyttömän korkeahan toi on edelleen. H&R jousetkin tohon oli hyllyssä, mutta "Jouns" halusi ne väkisin ostaa eikä ole tullut uusiakaan hommattua.
Tosin tuohon joutuu samalla tekemään täydellisen alustaremontin kun ton maihin pudottaa. Alkaa oleen jo alustanpuslien kilometrit täynnä.
Vanteet olis RH:n AA Toplline:t, edessä 8x17 ja takana 9x17. ET35. Kummit edessä 215/45-17 ja takana 235/45-17
Hävyttömän korkeahan toi on edelleen. H&R jousetkin tohon oli hyllyssä, mutta "Jouns" halusi ne väkisin ostaa eikä ole tullut uusiakaan hommattua.
Tosin tuohon joutuu samalla tekemään täydellisen alustaremontin kun ton maihin pudottaa. Alkaa oleen jo alustanpuslien kilometrit täynnä.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 16.05.2011 17:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
4
Käyttöfarkun alusta oli pakko ottaa vihdoinkin työn alle, kun vanhat puslat ei kelvannut katastus-sedälle. No oli siellä oikeesti väljääkin...ei se turhaa hylännyt.
Osat tuohon oli ollut jo pitkään hyllyssä, mutta ei noihin omiin raatoihin oikein ole aika riittänyt.
Nyt, kun oli pakko sain projektin hieman edistymään. Takapään tasonsäätöjärjestelmän päätin päästää eläkkeelle ja takapäähän rakensin paikat sedanin takaiskareille. Sedanin iskarit on noin 10cm pidemmät kuin farkussa.
Ensikisi pientä mittailua.
Ja sitten laikalla 10cm palat pois.
76mm putkesta uudet korokepalat paikoileen hitsattuna. Tuttuun tyyliin kaikki saumat ympäri hitsattu ja molemmin puoliin....pitäisi kestää.
Ja päälle kunnollinen ruostesuoja maalaus
Alustaan tosiaan vaihdetaan kerralla kaikki kuluvat osat uusiin. Jospa se vaikka menisi taas seuraavat 500tkm ilman murheita. Iskareiksi tuli jäykkyys säädettävät Koni Sport:it ja jousiksi H&R jouset. Lisää kuvia laitan alkavalla viikolla, kun saan auton pyörilleen.
Osat tuohon oli ollut jo pitkään hyllyssä, mutta ei noihin omiin raatoihin oikein ole aika riittänyt.
Nyt, kun oli pakko sain projektin hieman edistymään. Takapään tasonsäätöjärjestelmän päätin päästää eläkkeelle ja takapäähän rakensin paikat sedanin takaiskareille. Sedanin iskarit on noin 10cm pidemmät kuin farkussa.
Ensikisi pientä mittailua.
Ja sitten laikalla 10cm palat pois.
76mm putkesta uudet korokepalat paikoileen hitsattuna. Tuttuun tyyliin kaikki saumat ympäri hitsattu ja molemmin puoliin....pitäisi kestää.
Ja päälle kunnollinen ruostesuoja maalaus
Alustaan tosiaan vaihdetaan kerralla kaikki kuluvat osat uusiin. Jospa se vaikka menisi taas seuraavat 500tkm ilman murheita. Iskareiksi tuli jäykkyys säädettävät Koni Sport:it ja jousiksi H&R jouset. Lisää kuvia laitan alkavalla viikolla, kun saan auton pyörilleen.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 16.05.2011 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Takaiskarit
Hei. Miten katsastusmies reakoi tuohon takapään muutokseen. Itellä ei tullu tommonen mieleen, ku oon tässä miettiny mitä ihmettä teen tolle farkun takapäälle. Jos katastusmies ei pysty tuota kieltämään, niin voisin tehdä itelle saman tempun.
300TDT
200D
200D
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Takaiskarit
eihänse edes huomaa tommosta toteutustajokkis kirjoitti:Hei. Miten katsastusmies reakoi tuohon takapään muutokseen. Itellä ei tullu tommonen mieleen, ku oon tässä miettiny mitä ihmettä teen tolle farkun takapäälle. Jos katastusmies ei pysty tuota kieltämään, niin voisin tehdä itelle saman tempun.
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: Takaiskarit
No juu harvempi huomaa muutokset, kun hetken tolle on näyttänyt maantietä.laineracing kirjoitti:eihänse edes huomaa tommosta toteutustajokkis kirjoitti:Hei. Miten katsastusmies reakoi tuohon takapään muutokseen. Itellä ei tullu tommonen mieleen, ku oon tässä miettiny mitä ihmettä teen tolle farkun takapäälle. Jos katastusmies ei pysty tuota kieltämään, niin voisin tehdä itelle saman tempun.
Kyllä KORIN rakenteita saa lain mukaan itse hitsata ja muutella. Alustan tukivarsia yms. osia ei saa itse valmistaa eikä muutella hitsaamalla, leikkaamalla eikä lämmittämällä.
Sedanin iskareiden kanssa pitää vaihtaa myös alatukivarret sedanin varsiin. Farkun tasonsäätöiskari on kahdella pultilla kiinni, kun sedanin vain yhdellä. Farkun alavarren reijistä ei kumpikaan ole täysin oikeassa kohdassa joten vaatii uuden kiinnitysreijän porauksen tai varren vaihon.
Juu sun autostahan toi muutos tuli suoraan apinoitua. Eipä näitä vastaavia toteutuksia juuri muilla vielä ole näkynyt.tovayryn kirjoitti:vai onko tässä otettu jostain muualta mallia?
Nyt olisi taas käyttöfarkku katsastettu. Alustan osat kävi pulverimaalauksessa ja taka-akselistoonkin tuli uusittua kaikki kuluva tukivarsista pyöränlaakereihin. Veto akseleiksi tuli karpiolan vahvistamat kepit, jotka jäi yli tuosta toisesta projektista.
Myös jarrulevyt tuli vielä uusittua, joten nyt alustasta ei käytettyjä osia löydy
Samalla alustaan tuli säädettävät camber tangot sekä kertaalleen paikalleen asennetut Konin sport iskarit vaihtuivat vielä vähän käytettyihin Bilstein Sprinteihin. Johan lakkasi takapyörät raapimasta kaariin.....tai no pitihän takalokarin kanttejakin vielä "hieman" hioa ja etulokareille näyttää mankelia.
Nyt alusta alkaisi olemaan kaikin puolin kelvollinen käyttöautoon ja korkeus talvikäyttöön soveltuva. Ensi kesänä saattaa madaltua hieman lisää.
Tällä hetkellä auto näyttäisi tältä:
Myös jarrulevyt tuli vielä uusittua, joten nyt alustasta ei käytettyjä osia löydy
Samalla alustaan tuli säädettävät camber tangot sekä kertaalleen paikalleen asennetut Konin sport iskarit vaihtuivat vielä vähän käytettyihin Bilstein Sprinteihin. Johan lakkasi takapyörät raapimasta kaariin.....tai no pitihän takalokarin kanttejakin vielä "hieman" hioa ja etulokareille näyttää mankelia.
Nyt alusta alkaisi olemaan kaikin puolin kelvollinen käyttöautoon ja korkeus talvikäyttöön soveltuva. Ensi kesänä saattaa madaltua hieman lisää.
Tällä hetkellä auto näyttäisi tältä:
Viimeksi muokannut Petehri, Ke 15.02.2012 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.