w-124:n automaatti vaihteiston ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
weske
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 20.07.2004 20:54

w-124:n automaatti vaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja weske »

kiitos kaikille hyvistä vastauksista t:weske
Viimeksi muokannut weske, Ma 26.07.2004 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Luistaako vai muuten vaan vetää niin korkeille kierroksille?

Eli tuntuuko heittävän vapaalle vai nappaako pykälän jämäkästi?
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

No en tiedä mistä lootasta on kyse mutta, jos looda ei luistata niin etsisin
vikaa paineensäätäjästä eli governoor. Sen painot joko jumittaa tai sitten vetoratas murtunut. Vaihtaminen N>D:lle siirtää ryhmäpainetta säätimelle ja jos se on jumissa niin painepulssi aukaiseen venttiilin ja loota silloin vaihtaa normaalisti.
No toinen paikka voisi olla ns. Kuorimitus venttiili taikka TV venttiili joka jumittaa, jolloin loota luulee että konetta "kuritetaan" eikä silloin salli vaihtoa isommalle.

Ai niin muista katsoa onko loodassa tarpeeksi ATF öljyä
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, eli peruskysymyksenä: tarkistithan laatikon öljypinnan tason koneen käydessä?

Miten laatikko muuten vaihtaa ylös / alaspäin, onko herkkä vaihtamaan alas ja hiukan myöhään ylös. Jos on niin voisi olla vaijeri hitusen liian kireällä, silloin kylmillä öljyilla panttaa niitä ekoja vaihtoja.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: w-124:n automaatti vaihteiston ongelma

Viesti Kirjoittaja M.K »

weske kirjoitti:mootori ja vaihteisto on kylmä
:wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Itselläni tekee myös noin (vedättää kylmällä koneella ykkösellä ja kakkosella noin 3500rpm ennen vaihtoa). Tuossa ei pitäisi olla kuitenkaan mikään pielessä, sillä tarkoituksena on lämmittää katalysaattori mahdollisimman nopeasti. Niin ja koneena M104.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

m4rcuz kirjoitti:Itselläni tekee myös noin (vedättää kylmällä koneella ykkösellä ja kakkosella noin 3500rpm ennen vaihtoa). Tuossa ei pitäisi olla kuitenkaan mikään pielessä, sillä tarkoituksena on lämmittää katalysaattori mahdollisimman nopeasti. Niin ja koneena M104.
onko asia varmasti näin? :o
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Mika K kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:Itselläni tekee myös noin (vedättää kylmällä koneella ykkösellä ja kakkosella noin 3500rpm ennen vaihtoa). Tuossa ei pitäisi olla kuitenkaan mikään pielessä, sillä tarkoituksena on lämmittää katalysaattori mahdollisimman nopeasti. Niin ja koneena M104.
onko asia varmasti näin? :o
Näin tekee myös oma coupeni,M 104
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

124 automaatti

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Minulla teki samoin ostettuani omani (230TE -90). Autoni oli ollut vaimon n.s. kauppakassina. Nyt kun kilometrejä tulee runsaasti (0.7 Mm / vuosi) ja joskus kunnolla kenkää, ei tee enää lainkaan.
Hovikorjaaja sanoi että öljyjä ei kannata vaihdella, olen ajanut samoilla öljyillä 250 Mm, ja hyvin pelaa, tosin lisännyt pari litraa, vuotaa vähän.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 124 automaatti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mese230te kirjoitti:Minulla teki samoin ostettuani omani (230TE -90). Autoni oli ollut vaimon n.s. kauppakassina. Nyt kun kilometrejä tulee runsaasti (0.7 Mm / vuosi) ja joskus kunnolla kenkää, ei tee enää lainkaan.
Hovikorjaaja sanoi että öljyjä ei kannata vaihdella, olen ajanut samoilla öljyillä 250 Mm, ja hyvin pelaa, tosin lisännyt pari litraa, vuotaa vähän.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä on tuo lyhenne Mm? Megametrejä?

Elkää hyvät ihmiset tuoko kauheasti uusia eksoottisia lyhenteitä näihin juttuihin, mulla menee ainakin käämit jo noiden "kiloeurojen" kanssa, jotka joku on nettikeskusteluihin pysyvän oloisesti juurruttanut.... puhutaan mieluummin "hyvää suonta" ja tuhansista kilometreistä ja tuhansista euroista ja muutenkin jos niitä vakiintuneita ilmaisuja taas käyttöön. Tänkjuu. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mika K kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:Itselläni tekee myös noin (vedättää kylmällä koneella ykkösellä ja kakkosella noin 3500rpm ennen vaihtoa). Tuossa ei pitäisi olla kuitenkaan mikään pielessä, sillä tarkoituksena on lämmittää katalysaattori mahdollisimman nopeasti. Niin ja koneena M104.
onko asia varmasti näin? :o
Uusissa vehkeissä tämä on ihan haettu ominaisuus, sähköohjatuissa siis, että lämmittää öljyn laatikossa ensin ja vasta sitten alkaa vaihtamaan matalilla kierroksilla niinkuin pitäisi.

*Tuttu juttu varmaan niille jotka ovat armeija-aikana E11t "Empun" kanssa joutuneet pelaamaan, kovalla pakkasella laatikkoa suojataan kytkemällä vain D1 eteen, N ja R päälle.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Asia on todellakin näin, että automaatti ei vaihda kylmänä kovin pienillä kieroksilla. Sillä juuri nopeutetaan katalysaattorin lämpeämistä. Tarkistin tuosta käyttöohjekirjasta, siellä oli asia kerrottu juuri samoin. Olen samaa mieltä tuosta insinööri slangista ja muista snoppailusta,että se ei kuulu tänne yleiselle "keskustelu palstalle."
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Uusissa vehkeissä tämä on ihan haettu ominaisuus, sähköohjatuissa siis, että lämmittää öljyn laatikossa ensin ja vasta sitten alkaa vaihtamaan matalilla kierroksilla niinkuin pitäisi.
Tuo nyt ei kovin uusi ole, eikä laatikko käsittääkseni ole sähköohjattu. Silti se tekee sitä ja olisikin mielenkiintoista tietää, miten ko. homma on toteutettu. Yhtenä huomiona vielä se, että 1->2 ja 2->3 vaihdot ovat aika teräviä ekan kerran, mutta toisella kerralla menee jo huomattavasti pehmeämmin ja ilman tuota 3500rpm vaihtorajaa.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 124 automaatti

Viesti Kirjoittaja Matti R »

mese230te kirjoitti:Minulla teki samoin ostettuani omani (230TE -90). Autoni oli ollut vaimon n.s. kauppakassina. Nyt kun kilometrejä tulee runsaasti (0.7 Mm / vuosi) ja joskus kunnolla kenkää .....
Helpointa tosiaan pysyä tutuissa yksiköissä ettei erikoiset yksiköt tee tepposia :wink:
Tuo 0.7Mm on 700km, mikä ei tainnut olla tarkoitus.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

m4rcuz kirjoitti:
Uusissa vehkeissä tämä on ihan haettu ominaisuus, sähköohjatuissa siis, että lämmittää öljyn laatikossa ensin ja vasta sitten alkaa vaihtamaan matalilla kierroksilla niinkuin pitäisi.
Tuo nyt ei kovin uusi ole, eikä laatikko käsittääkseni ole sähköohjattu. Silti se tekee sitä ja olisikin mielenkiintoista tietää, miten ko. homma on toteutettu. Yhtenä huomiona vielä se, että 1->2 ja 2->3 vaihdot ovat aika teräviä ekan kerran, mutta toisella kerralla menee jo huomattavasti pehmeämmin ja ilman tuota 3500rpm vaihtorajaa.
Taas kerran forum osoitti tärkeytensä ainakin minulle. Olin jo välillä huolestunut "kylmävaihtamisesta". Mutta on ne ingenjöörit olleet taas kerran viisaita ja mukana on ollut ajatustakin... :lol:
Vastaa Viestiin