om606 vaparin turbotus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Eeepeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 14.09.2013 20:45
Paikkakunta: kajaani

om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eeepeli »

Terppa. Miten lie kannattaako tuommosta om606 konetta rueta turbottamaan vaparista? Eli onko mitä eroa koneessa, onko vaparissa öljysuihkuja männillle ym mitä eroa noilla on? Ja kannattaako mokomaan hommaan rueta? :crazy:
w124 250D
w210 300TD
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

ensinnäkin riippuu paljon et millasia tehoja oot hakemassa??? superturbo?? vai iha vaan pikku piristyksiä??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Eeepeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 14.09.2013 20:45
Paikkakunta: kajaani

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eeepeli »

Käyttikseen tulis ja tehoja alkuun ehkä noin 200hv kieppeille aikalailla melkein muuten vakiokokoonpanolla. Myöhemmin ehkä sitten st käyttöharkinnassa..?
w124 250D
w210 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Eeepeli kirjoitti:Terppa. Miten lie kannattaako tuommosta om606 konetta rueta turbottamaan vaparista? Eli onko mitä eroa koneessa, onko vaparissa öljysuihkuja männillle ym mitä eroa noilla on? Ja kannattaako mokomaan hommaan rueta? :crazy:

Ei kannata...ei minkäänlaiseen käyttöön.
Tieliikenteeseen sitä ei voi lain mukaan saada ollenkaan ja kilpakäyttöön aivan liian nössö.
Öljysuihkut siellä on mutta ei niillä pitkälle pötkitä.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

kyllähän se maltillisen pikkupiristyksen kestää.... mutta suosittelen hankkimaan ton 606 turbomyllyn.. ja se sitten kestää aivan eritehot.. mut vaihdelaatikko alkaa sitte tökkimää isommilla tehoilla.. mut yhdyn edelliseeen, eli hanki turbomylly. Se on vakionakin jo iha kiva peli liikkumaan..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Tomii lostavasti myös stnä. 790nm/2800rpm ja 100 000km ongelmitta puhukoon puolestani. :)
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Tota OM606 vaparia on käsittääkseni valmistettu kaksilla eri kiertokangilla. Ilmeisesti alkupään moottoreissa (alkaen -93) on ne kovemmat kanget ja loppupään moottoreissa (en tiedä mistä lähtien) on heikommat kanget.

Jos vahvemmilla kangilla niin kestää maltillisia (+400hv) superi tehoja. Tutulla kestänyt yli 50 tkm +400hv tehoilla ko. moottori.

Itsellä taas sattu heikommilla kangilla oleva kone ja heti kun nosti paineet lähelle 2baria niin 3. pytyn kanki antautui.

Jos meinaa vakioahtimen lyödä vaparikoneen kylkeen niin ei ongelmia; 200 hv:n tehoilla meni pari vuotta.

Ja saa korjata jos jollain parempaa tietoa.
w124 300CDT
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

aniemiko kirjoitti:Tomii lostavasti myös stnä. 790nm/2800rpm ja 100 000km ongelmitta puhukoon puolestani. :)

Tämä menee Esson baarin kanssa samoihin juttuihin. :) Mainittu vääntömomentti tarkoittaa noin 550 hv tehontarvetta, joten vaparin männät antautuu viimeistään täytöksen saantona. Että pysyttäisiin asiassa eikä fiktion ja höpinöiden puolella.
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Tästä baari jutusta vain sattuu löytymään dokumenttia. :)
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

aniemiko kirjoitti:Tästä baari jutusta vain sattuu löytymään dokumenttia. :)

Jollekin takahikiän baariporukalle voi kertoa satuja...mutta ei tänne, tällä foorumilla asiasta tietävät tasan tarkkaan mitä Mersun moottori kestää milläkin kokoonpanolla....ilman minunkaan kertomisia.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mesemies89 kirjoitti:
aniemiko kirjoitti:Tomii lostavasti myös stnä. 790nm/2800rpm ja 100 000km ongelmitta puhukoon puolestani. :)

Tämä menee Esson baarin kanssa samoihin juttuihin. :) Mainittu vääntömomentti tarkoittaa noin 550 hv tehontarvetta, joten vaparin männät antautuu viimeistään täytöksen saantona. Että pysyttäisiin asiassa eikä fiktion ja höpinöiden puolella.
Pitäisköhän sun oikeesti painua muualle täältä viisastelemasta, jos et osaa tuotakaan laskea. Ei me täälä niin tyhmiä olla että uskottais sun löpinöitä moottoreiden värinöistä, tai tohtorihatuista, saatikka etteikö me osattais laskea noita vääntöjä tai tehoja.
S124 300TE
S211 E500
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Aika huonosti nuo matemaattiset yhtälöt ovat joillekin vaikea ratkaista.
Moottoritekniikasta jos edes jonkin verran ymmärtää, niin mainistusta moottorista ei voida ottaa kertomaani tehoa....ei edes hetkellisesti.
Niinkuin kerroin aikaisemmin...männät antautuu varmuudella ja se riittää. Sitten on joukko muitakin moottorielimiä, jotka eivät ole murtumismekaniikan haarukassa. Moottoritekniikan termiset lämpöolosuhteet täytöksen johdosta tekevät tehtävänsä.
Kannattaisi paneutua edellämainittuihin asioihin, ennekuin huutelee mitään.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mua ei kiinnosta hevonwittua mitä tuo moottori kestää, mutta 790 nm 2800 kierroksella ei tarkoita 550 hevosvoimaa niinku väitit. Lopeta nyt tuo esittäminen jo ku se on säälittävää.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Eikai tuosa konesa ne männät ole se ensimmäinen huolen aihe.

Mitäs se jeemu ottikaan 605:ta vaparin männillä, olikohan se 480hv tai jotain.
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Mesemien propellihatussa taitaa taas pahan kerran väristä. Viritä sinä moottoreita matemaattisesti täällä virtuaalimualimassa. Koitamme muut nauttia voimantunnosta. :)
Hevosvoimia oli 420/5400rpm jos se vielä jotain kiinnostaa. :)
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

ei jumalauta :D:D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Jaa, nyt vasta tajusin että aniemiko on tää nimenomainen tuttu kenen mersuun aikasemmin viittasin :wink:
w124 300CDT
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Täytyy muistuttaa tämän threadin kirjoittajia ja lukijoita, että Mersun moottoreita "viritetään" muuallakin kuin Suomen peräkylissä. Nämä metsäläiset jotka puuhastelevat arpapelillä kyseisten moottoreiden parissa, tuhoavat moottorit omaa tyhmyyttään. Moottorin virityksessä täytyy olla kattava osaaminen moottoritekniikasta. Tämä kattavuus löytyy valmistajalta ja joiltakin erikoistuneilta urheilu-ja kilpamoottoreita suunnittelevilta tiimeiltä. Moottorit kun suunnitellaan, niille asetetaan lujuusopillisesti tietyt rajat. Tiedetään varmuudella mitä mikäkin moottori kestää murtumismekaniikan lainalaisuuksien perusteella...ja ne myös testataan epänormaalissa käyttöolosuhteissa. Teho ja vääntömomentti myöskin kyetään määrittämään jo suunnittelupöydällä kaasuvoiman ja kulluisen moottorityypin mukaan.
Tämän aiheen osalta tässä mainitussa tapauksessa puolestani asia on loppuun käsitelty.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nämä viritysaiheet vois olla sun kohdalta loppuunkäsiteltyjä lopullisesti. Asiasta jotain tietävä laskis jo päässä paljoko on 790nm x 2800rpm mutta sinä et edes osannut sitä googlettaa :lol:
S124 300TE
S211 E500
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

S202 kirjoitti:Nämä viritysaiheet vois olla sun kohdalta loppuunkäsiteltyjä lopullisesti. Asiasta jotain tietävä laskis jo päässä paljoko on 790nm x 2800rpm mutta sinä et edes osannut sitä googlettaa :lol:
Parempi olisi tosiaankin olla kommentoimatta, kun joillakin huutelijoilla on tietämys alalta hiekkalaatikkopojan tasolla....sen osoittaa jo "moottoriteknisten" suureiden tuntemus ja tietämys. Nm = Voima kertaa voiman varsi ja kierrosluku on r/min
Olisi parempi kun ei huutelisi ihan mitä sattuu, kun alan tuntemusta ei ole edes perusasioista.

Tämänkin thredin sotkeminen varmaan laitetaan piikkiini.
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja JTee »

Mesemies89 kirjoitti: ...mutta ei tänne, tällä foorumilla asiasta tietävät tasan tarkkaan mitä Mersun moottori kestää milläkin kokoonpanolla....ilman minunkaan kertomisia.
Mesemies89 kirjoitti:Täytyy muistuttaa tämän threadin kirjoittajia ja lukijoita, että Mersun moottoreita "viritetään" muuallakin kuin Suomen peräkylissä. Nämä metsäläiset jotka puuhastelevat arpapelillä kyseisten moottoreiden parissa, tuhoavat moottorit omaa tyhmyyttään.
:clap:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mesemies89 kirjoitti:
S202 kirjoitti:Nämä viritysaiheet vois olla sun kohdalta loppuunkäsiteltyjä lopullisesti. Asiasta jotain tietävä laskis jo päässä paljoko on 790nm x 2800rpm mutta sinä et edes osannut sitä googlettaa :lol:
Parempi olisi tosiaankin olla kommentoimatta, kun joillakin huutelijoilla on tietämys alalta hiekkalaatikkopojan tasolla....sen osoittaa jo "moottoriteknisten" suureiden tuntemus ja tietämys. Nm = Voima kertaa voiman varsi ja kierrosluku on r/min
Olisi parempi kun ei huutelisi ihan mitä sattuu, kun alan tuntemusta ei ole edes perusasioista.

Tämänkin thredin sotkeminen varmaan laitetaan piikkiini.
Joo, ajattelinkin että heti alkaa pilkunnussinta noista suureista. Kun et muuhun pysty. Kyllä tuosta täys idioottikin tajuaa että vääntömomentti kertaa kierrosluku on teho, mutta sinä et osaa edes sitä laskea. En paljoa huutelisi. Todistit vaan että moottoritekniikasta tiedät saman verran mitä tavallinen matti meiläkäinen sielä hiekkalaatikolla. Pitäis laittaa joku nettisalapoliisi selvittämään kuka sielä toisessa päässä trollaa nii loppuis tuokin. Saisit taas siirtyä uudelle foorumille uusine juttuines.
S124 300TE
S211 E500
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

S202 kirjoitti: Kyllä tuosta täys idioottikin tajuaa että vääntömomentti kertaa kierrosluku on teho, mutta sinä et osaa edes sitä laskea.

:mrgreen: :lol: :crazy:
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

tääl topikissa oppii iha uusia sanoja :D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja iso E »

oma kokemus vaparista vako ahdin 232hv 400nm kesti täysin ajella ja vaihdelaatikot kesti mut kun tuli yli 300hv ha 550nm niin johan antautu 4 pytyn kertokanki ylä ja alapäästä oli poikki kun koneen purin.

Vakio ahtimelle ok mut ei sen pitemmälle. Käy vaan turhan kalliiks ja työlääks tehdä kaikkea kahteen kertaan jos vähänki meinaa enemmän tehoa kuin vakio 606 turbo antaa myöden niin heti turbo kone......

ps. jos meinaat vaparista tehdä multa löytyis siihen sopiva öljyletku tulo paketti turbolle, jaettu öljypainekellolta.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

killerimersu kirjoitti:tääl topikissa oppii iha uusia sanoja :D:D

Ja oppii ymmärtämään joidenkin henkilöiden kohdalla, että mekaniikan lait kirjoitetaan uuteen muotoon. :lol:

Juu...kyllä tämä sai olla tässä.
Avatar
Eeepeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 14.09.2013 20:45
Paikkakunta: kajaani

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eeepeli »

Joo eipä nyt isot ukot kehata tapella jostain termeistä täälä vaan keskityttään olennaiseen :lol: .
Ja niihän se on että voipihan sitä vaikka postimerkkejä kerätä jos siikseen tulee, harrastushan tämä vaan on ei piä niin vakavasti ottaa :lol: :lol: .
Ja eikä varmaan tarvihe olla mekaaniikan tohtori tvast. että voipi rueta harrastelemaan tai värkkäilemään näijen vehkeijen kansa, omaksi iloksihan näitä tehhään.

Mutta niin asiaan, vaihdossa olis tuommonen om606 vaparikoneella oleva väykky tulossa vaihossa niin sillä rupesin kartottamaan että kannattaakko edes harkita vaihtoa kun kuitenki sen turbon kaipais sinne pellin alle :mrgreen: .

Jos nyt oottelis sitten sen hyvän orggisturbo 606 korisen auton jostain :thumbup: .
w124 250D
w210 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Eeepeli kirjoitti:Joo eipä nyt isot ukot kehata tapella jostain termeistä täälä vaan keskityttään olennaiseen :lol: .
Ja niihän se on että voipihan sitä vaikka postimerkkejä kerätä jos siikseen tulee, harrastushan tämä vaan on ei piä niin vakavasti ottaa :lol: :lol: .
Ja eikä varmaan tarvihe olla mekaaniikan tohtori tvast. että voipi rueta harrastelemaan tai värkkäilemään näijen vehkeijen kansa, omaksi iloksihan näitä tehhään.

Mutta niin asiaan, vaihdossa olis tuommonen om606 vaparikoneella oleva väykky tulossa vaihossa niin sillä rupesin kartottamaan että kannattaakko edes harkita vaihtoa kun kuitenki sen turbon kaipais sinne pellin alle :mrgreen: .

Jos nyt oottelis sitten sen hyvän orggisturbo 606 korisen auton jostain :thumbup: .
Ei tässä varmaan mitään erimielisyyksiä synny kun yksin tappelee, mutta tuo pohojanmaan poika on alusta alkaen aina sopivassa tilanteessa vittuilemassa.

Mitä tulee moottoreiden virittämiseen....turbo tai ahtimen jälkiasentaminen uudempiin autoihin kuin-91 on lainsäädännöllä kielletty. Eli niitä ei hyväksytä tieliikennekäyttöön katsastuksessa.
Sinun tapauksessa olisi järkevää ostaa alkuperäinen turbomoottorilla varustettu menopeli ja sitten sitä " huomaamattomasti " tuunailee.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Pe 22.11.2013 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eeepeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 14.09.2013 20:45
Paikkakunta: kajaani

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Eeepeli »

Nojooo ei se minun omatuntoa painasi vaikka ajasin jälkiturbotetulla koneella ja joutusin leimalle aina ottamaan pois mut niih. :twisted:
Katsotaan jos vaikka tuota w124 ruetaan jalostamaan niin tavatkaamme projekti puolella sitten :thumbup:
w124 250D
w210 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 vaparin turbotus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Eeepeli kirjoitti:Nojooo ei se minun omatuntoa painasi vaikka ajasin jälkiturbotetulla koneella ja joutusin leimalle aina ottamaan pois mut niih. :twisted:
Katsotaan jos vaikka tuota w124 ruetaan jalostamaan niin tavatkaamme projekti puolella sitten :thumbup:

Piti vielä edelliseen kirjoitukseen lisätä, että harrastuksensa kullakin, mutta moottorin viritysasteen muuttaminen on aina arpa/tuurin peliä tavalliselta harrastajalta. Täytyy tietää ja ymmärtää mitä siellä moottorin sisällä ja ulkopuolella tapahtuu muutoksien seurauksena. Huonolla tuurilla moottori ei kestä ainuttakaan vedosta....mutta sekös on sitten joidenkin mielestä hauskaa kun pauke käy ja kappaleet lentää ja moottori saa lämpöhalvauksen. :)
Vastaa Viestiin