Kummeli's garage

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Arvoisat kansalaiset...

Jälleen ihmisen heikkous hyvän tavaran edessä tuli todettua, ja perheenlisäystä tiedossa. Pihaan saapu projektikuntonen w124 farkku 606:lla, hx50 ja muulla "pienellä" höystettynä... Mutta niinku arvata saattaa, niin: "vain hetken tie on kaksin kevyt kulkea..."

Eli asiaan. Koneessa jo valmiina pari ongelmaa: Vitospytyn hehkun kierteet jääneet unholaan. Edellinen omistaja laittanu helicoilin huonolla menestyksellä, ja nytte hehkun paikalla on vaan pultti tulppana. -> puristustilavuus prosentteina aika paljo suurempi ku muissa + kuuma räjähys pääsee hehkun reikäänki. Ei hyvä.

Toinen juttu, kone käy kyllä kaikilla suht mukavasti, mutta samaisen vitospytyn molemmat imuventtiilit vuotaa aika reilusti. Kanavat mustana töhkää, ja imusarjan ku otti pois ja koitti käyttää niin 40cm puskee savupilvee imukanavasta. Eli vuoto on tosiaa jonkimmoinen...

Eli, nyt tarttis neuvoja/kokemuksia mite ootte paikkailleet hehkun kierteitä, onnistuuko kansi paikallaan, esikammio varmasti ainaki pois. Mutta onnistuuko enää helicoilin kans jne. Lisäksi, että onko tyypillistä monivenassa nostimen pitkälle jäänti, eli törkyä nostimen välissä ja jääki pitkälle -> venttiili vuotaa, vai oisko tässä niinki iso juttu tulossa, että seetit painunu kanteen ja nostimet pohjaa? Kantta kun en viittisi heti ottaa pois, ku kyseessä avaamaton kone, eli toisinsanoen täys remontti edessä jos kannen alle kurkkaa. Eikä sitä enää vakiona viitti takasi laittaa... :geek:

Lisättäköön vielä, että pitänee riipasta nokat pois ja kattoo vuotaako vielä, jossei pidä kanavat alipainetta, niin taitaa olla konstit vähissä ilman että kantta aukasee... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saahan niitä venttiilinvarsia lyhennettyä paikallaankin...mutta varmaan kannattaa tehdä kunnolla ja etsit vapari606 koneen jostakin halvalla, vai mitä ? Semmonen pitää jokaisella olla perstaskussa kun alkaa virittämään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Varmasti on venttiilit painunut. Mää en usko että ois nostimesta johtuvaa tuo vuoto näissä. Mitä ite vaihtelin joskus 605:n kaikki venttiilit nii siinä ei ollu seetit painunu vaan venttiilit kololla tiiviste pinnasta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Selevittelin, jotta myyjän mukaan ei pitäis olla kauheesti ajettu kone, 300tkm paikkeilla, on se sen näkönenki päälleppäin. Toki voi olla että pesty joka paikasta ja muutenki hyvin säilyny ja että mittari ruuvattu mistä autosta purettu, mistäs näistä tietää... En oo vielä nokkaa kerinny irrottaan, mutta periaatteessahan se pitäis olla sitte niin, jos nokan ottaa pois ja venttiili pitääki paineen, niin sitte on painunu. Mutta jos ei sittekkää pidä, nii moskaa välissä. Tosiasiassahan taitaa olla kannen pois ottamine eessä kummassaki tapauksessa, jossei kylmäpäisyyttä riitä kierrättää jos se töhkä lähtis itestää pois... :roll:

Mites, onko kukaa varmuuella saanu seleville onko turbon ja vaparin kansissa eroa? Ainaki nokat, mutta esim. esikammiot? Kun ainaki eri varaosanumerolla ovat...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinä ennenkuin otat nokan ja hydraulinostajan pois, annat öljynpaineen hävitä ja jos siellä on jokin hydraulinostaja piukeella eikä pyöri vapaasti niin silloinhan se kantaa (eli nostajan liikevara loppu), jolloin pitää lyhentää ventiilin vartta tai aloittaa se suuri ja kallis kansiremontti.

Paineilmalla varmaan selviää mistä sylinteristä ongelma tulee...


edit: Jaa niin se ongelmasylinteri jo olikin selvillä. Jotenkin tuntuu, että siellä on jotain fataalia tapahtunut ja venttiilivika on seurausta tästä hehkun korjausyrityksestä. Eli ei muuta kun uutta kantta ja baanalle. Kyllä sillä vaparin kannellakin varmaan pärjää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mjoo, pitänee koittaa toi pyöriminen juu.

Kyllä se vähä onnettomalta kuulostaa joo, kun kumpiki vena vuotaa. Hyvinki voi olla että lastua menny sylinteriin ja lyöny tiivistepintaa kummastaki venasta tms. :roll:

Pitänee hommata vakio kansi siihe ku kaverilla tuossa pariki ylimäärästä jos pitää koneistamolle laittaa. Vaihtaa kannen ja tekee tuon toisen kannen sitte talven aikana ajan kanssa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saisikohan sen hehkun reijän hitsaamalla kuntoon. Mitään muuta viritystä ei nyt oikein keksi, ainakaan semmoista joka sitten kestää sen seuraavan hehkunvaihdon. Vaikea sitä on varmaankin saada ihan uutta vastaavaksi ja pienet virheet tekee sitten sitä puristussuhteen muutosta muihin sylintereihin verrattuna.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tekis mieli koittaa tätä...

http://www.youtube.com/watch?v=z5Pz66PDezE
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Kummeli kirjoitti:Tekis mieli koittaa tätä...

http://www.youtube.com/watch?v=z5Pz66PDezE
en usko että sitä ainakaan saa huonommaksi
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mr300 kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:Tekis mieli koittaa tätä...

http://www.youtube.com/watch?v=z5Pz66PDezE
en usko että sitä ainakaan saa huonommaksi
Katotaanko? :D

Eivaan...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hohhoo! Nyt vasta jatkuu!

Fiiattia rakennettu, käytetty näyttelyssä ja talliin valettu uutta lattiaa jne. pientä hommaa nii saanu 606:n ootella. Mutta nyt on sen aika!

W124 on kyllä paljo mukavampi purkaa ku 190, turboki lähti ekana pois ilman ongelmia, toisin ku aikonaan 190:n kans jos meinas turbon ottaa nii purkamine alotettii kardaanista...

Sen verta tutkin tuossa että näillä näkymin vaan toinen 5:n venttiileistä vuotaa... Suhisee vai ku paineilmaa lykkää kumitulpan läpi. :ugeek:

Nokat jo pois, mutta vietävän laahaimen tappi ku ei suostu lähtemään ilman liukulekaa, enkä jaksanu alkaa yön tunneilla tekemään. Pitänee hommata tai lainata jostain nii sais nykästyä sen irti. Sittepä sitä näkis mitä se o syöny ku kansi poies. Tarjouksia saa laittaa tulemaan koneistetuista ja viilatuista kansista, vaihossa tulee koneistuskelponen, jossei sitte oo halki. :D

Selvitellään...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Todii. Nyt lähti kansi veks. Ja kerranki ihmetykseks, kaikki näytti ok:lta ja mitää fataalia ei näkyny :shock:

Vitosen pytyn kannessa oli pienen pieniä hakkaumien jälkiä kaks-kolme, eli jotain sinne oli varmasti sen hehkun jengan korjausyrityksen kans tipahtanu. Seetiä en vielä kerenny kattoon. Männissä ei mitään jälkiä. Ja pytyissä ei sitte minkäänlaista porrasta, näky jopa hoonaus jäljet. Joissain pieniä pitkittäis hankaumia.

Hmm. nyt vaikeuttaaki päätöstä että mitä sille alkaa tekeen... Riittäiskö pelkkä läppäys jos alkaa sillä pitämään, ja ei käyttäs koneistamolla ollenkaa, ees suoristuttamassa... oiskoha liia uskaliasta. :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja veskola »

Selvisikö minkä takia se yksi venttiili vuotaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kato ne seetipinnat. Näisähän ruukaa venttiilit painua ja sitten nostaja jää kantamaan eikä ventiili mene ihan kiinni ja vuotaa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ei se seeteistä kyllä oo, kun nokat oli paikallaan ja konetta pyörittelin nii kaikki nostimet pyöri paikallaan ku nokat ei vastannu. Ja nyt ku nokka pois ja kansi pöydällä, painilmaa kumitulpan läpi kanavaan nii tirisee vai sylinterin puolella.

Otin venan pois, ja ei siinä mitää ihmeellistä näkyny. EGR pas*** tosi paljon, ja tiivistyspinnassa pinnassa saattaa jotain olla, mutta ei mitään painaumaa tms. mitä silmällä heti näkis jne. Pitää koittaa jos läppäämällä alkais pitämään.

Muita ongelmia kyllä on. Se hehkun reikä on kyllä lahjakkaasti hajotettu. Nyt sitte pitäs ettiä paikka jossa sen reijän sais koneistettua suoraan... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kellää olis kammioita, hyväkuntosia käytettyjä?

Näkyy ainaki yks helemi olevan poikki... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jomppe87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ma 19.10.2009 21:39
Paikkakunta: eepohojanmaa lapua

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja jomppe87 »

Kummeli kirjoitti:Kellää olis kammioita, hyväkuntosia käytettyjä?

Näkyy ainaki yks helemi olevan poikki... :roll:
vois pian vaikka ollakkin :wink:
ion`
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 19.06.2010 13:04
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja ion` »

Kummeli kirjoitti:Kellää olis kammioita, hyväkuntosia käytettyjä?

Näkyy ainaki yks helemi olevan poikki... :roll:
Vaihat vaan uuden kuulan tilalle, passaa ihan kapeestakin. :)
190d om605
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

ei pitäs passata... :think:

kapeessa oli mulla ainaki se viiste kuulan alapinnassa suora, moniventtiilissä näyttää olevan (ainaki turbossa) pyöristetty. Vaikuttaa siihe ilman virtaukseen kammion sisällä, miten se lähtee sielä pyörimään.

Mutta, jos jostain saa noita kuulia pelkästään, nii niitä pitäs kyllä hommata.

Ihme kyllä, että niitä menee näköjää vieläki, vanhoilla pumpuilla oli sitä ongelmaa, ja nyt pitäs ainaki suutinkäret olla kunnossa. Ja tuo helmi oli tosiaan iha poikki, eikä sillälailla sulanu niinku yleensä noita näkee...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kummeli kirjoitti:ja nyt pitäs ainaki suutinkäret olla kunnossa.
Onko paljon ajettu testauksen jälkeen?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ei juurikaan. Edelline omistaja testannu ja sen sanalla on käret kunnossa. Mulla on kyllä ny suuttimet pöydällä nii pitää koittaa testerissä ennenku kiinni laittaa. Jos vaikka on kiristetty liikaa että ois menny kärki huonoks tms.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mjoo...

Sisustaa alettu värkkään. Oli vettä jonki verran lattiamaton alla, nii riipasin koko maton pihalle ja aloin kuivattaa alustaa. On pikkuse tympeitä kuivattaa noi pienet palaset, missä on tuota vaahtomuovia.. seku imasee vettä nii ei meinaakkaa kuivaa :shock: Nyt jo toki iha hyvällä mallilla...

Mutta ite ongelmaan. Tuonne on tosiaa joku alkanu tekeen uusia sähköja, osa omista raksittu pois (kylmästi sivuleikkurilla...) ja osaan tehty uusia (kaikki mustia, ei yhtää tiiä mikä on mikä...) Eli, tarttisin jostai sähkökaavion missä näkyy puhaltimen moottorin sähköt ja ilmastoinnin/puhaltimen säätöön sähköt. Löysin kaavioita, mitkä on automaatti ilmastoinnin, tai sitte ilman ilmastointia olevat. Mää uskon että tosta puuttuu joku johtosarjan pätkä, koska monta isoa (10 napasta..) liitintä jää käyttämättä, ja mistää ei tunnu löytyvän tarvittavia.

Sitte tarttisin jonku alipaineletkujen kartan mistä näkis noitten alipainekellojen säätöön menevät letkut ja niitten paikat. Tätä en oo löytäny mistään...

Eli jos jollain tietoo mite johot kuuluis mennä tai jollain hallussa noita kuvia, nii olisin enemmän ku kiitollinen avusta... :clap:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Löysinki nytte tuon alipaineletku kartan. Ihmekkään ku ei paikkaa letkulle löytyny ku taas puuttuu osia, yks läppä ja aliapainekello tykkänään...

Mutta sitä manuaali ilmastoinnille tarkotettua johtokaaviota vielä kaipaisin. Lisäksi sellasta kaaviota, mistä näkyis sulakkeet ko. autolle (w124 300tdt vm. -89), koska tuo mun sähkökaavio mikä on olemassa ei näytä oikeita sulakkeita. Eroja tuntuu olevan oikeen jonki verran...

Lisäksi releitten joukossa on n.10kpl irtonaisia piuhoja, joissa kaikissa se naaraspäinen pyöreä liitin, mutta näistäkään ei oo mitää tietoo mikä purkki siitä on otettu pois ja miksi...

Ja vielä jarrutehostajan yläpuolella on liitin, johon menee kolme johtoa. (siis tehostajaan) mitähän noi johot ylipäätään tekee, ku niitäkään ei oo...? :shock:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Kummeli's garage

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No vhoi paska... :evil:

Aattelin tuosa pilatusta hehkun reijästä ottaa irtokierrettä pois, ja aloin kattomaan oikee paremmi sinne reikään. No näytti niinku siinä ois jonkunnäköne "reikä" jonnekki. Tökkäsin valoa oikee kunnolla sinne hehkun reikään ni eiköpähän imukanavassa päivä paista. Toisinsanoen, joka on tuota jenkaa sinne porannu, on porakone menny "aavistuksen" liian syvälle ja vinoon, jollon se terä on puhkassu imukanavan seinän... :problem:

Mahtaako tulla täytehitsarin, muutamien jenkojen jne. jälkeen nii kallis kansi ettei kannata enää tehä... :shock:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin