G-Mersu kuorma-autona
Re: G-Mersu kuorma-autona
Jos olisi oikein palveleva katsastusasema, niin ehkäpä siellä löydettäisiin
tyyppihyväksyntänumero Suomessa kuorma-autoksi rekisteröidylle G:lle
ja siitä ehkä selviäisi myös, millä edellytyksillä katsastusasema voisi
G:n katsastaa kuorma-autoksi. Ts. minkälaista taka-akselia tms. kaivataan.
tyyppihyväksyntänumero Suomessa kuorma-autoksi rekisteröidylle G:lle
ja siitä ehkä selviäisi myös, millä edellytyksillä katsastusasema voisi
G:n katsastaa kuorma-autoksi. Ts. minkälaista taka-akselia tms. kaivataan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: G-Mersu kuorma-autona
Kohta voi tilata joltain kinkkusivulta....
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/lege ... nalaiseksi" onclick="window.open(this.href);return false;
.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/lege ... nalaiseksi" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: G-Mersu kuorma-autona
Juhannushuumorina kuorma-autoaiheinen pilakuva Kuljetusliike Pierulta:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 54
- Liittynyt: Su 31.08.2008 12:21
- Paikkakunta: "Viitostieltä" Kuopio
Re: G-Mersu kuorma-autona
Sen verran siihen kuorma-auton rekisteröintiin tarvitaan,että on selkeä erillinen kuormatila. Kuormatilan kokoa ei ole määritelty. Esim matkailuautoja joissa on iso tavaratila polkupyörien ym tavaroiden kuljetukseen voidaan rekisteröidä kooaaksi. Irrallinen takaboksi ei ole tarvittava taratila.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tälläisen varmaan saisi helpostikkin kuorma-autoksi?matkalla kirjoitti:Sen verran siihen kuorma-auton rekisteröintiin tarvitaan,että on selkeä erillinen kuormatila. Kuormatilan kokoa ei ole määritelty. Esim matkailuautoja joissa on iso tavaratila polkupyörien ym tavaroiden kuljetukseen voidaan rekisteröidä kooaaksi. Irrallinen takaboksi ei ole tarvittava taratila.
Tosin kuvassa oleva on bensa koneella joten ei kauheasti hyödytä. G 63 AMG 6x6
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: G-Mersu kuorma-autona
G Professional mallin voi rekisteröidä suoraan kuorma-autoksi. Kuorma-auto versiossa nopeus rajoitettu 89km/h.
http://auto.fi.msn.com/koeajot/mercedes-benz-g300-cdi
Noita löytyy ulkomailta käytettyinä, mutta sen verran tuoreita, että hintaa piisaa.
http://auto.fi.msn.com/koeajot/mercedes-benz-g300-cdi
Noita löytyy ulkomailta käytettyinä, mutta sen verran tuoreita, että hintaa piisaa.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Lainaan ketjua... Tuollainen G mersu olisi vielä jossain vaiheessa tarkoitus hommata , vähän niinkuin "eläkepäiviks" , nimenomaan vanhan liiton tekniikalla, eli vm 1994-1997 , 300 TD , nahat ja rekkulat tietty. Mobilessa ei muuten tarjonta ole mikään liian runsas, about 5-10 sopivaa tarjokasta , joka on kyllä aika vähän Saksan osalta.
CDI tekniikat on kokeiltu, ei kiitos enää. Taidan suosiolla rekisteröidä kyllä ha-ksi.
Noissa on jokin facelif tullut 90 luvun lopulla , tietääkö kukaan onko tekniikan osalta jotain merkittävää siinä yhteydessä ?
CDI tekniikat on kokeiltu, ei kiitos enää. Taidan suosiolla rekisteröidä kyllä ha-ksi.
Noissa on jokin facelif tullut 90 luvun lopulla , tietääkö kukaan onko tekniikan osalta jotain merkittävää siinä yhteydessä ?
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tuollainen ennen Cdi ongelmia
http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... n_swb.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... n_swb.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: G-Mersu kuorma-autona
Siinä hyvä pätkä tuosta G63 AMG 6x6:sta. Videolla haastatellaan G-mersuista vastaavaa "myynti- ja tuotejohtajaa", hänen mukaansa on mahdollista, että malli tulee tuotantoon, mikäli kiinnostuneita on tarpeeksi. Jos näin käy, siitä tulisi kallein auto Mercedeksen mallistossa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rQ6Hd8F3 ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rQ6Hd8F3 ... ata_player[/youtube]
E350CDI&A180CDI
Re: G-Mersu kuorma-autona
ne o hakenu tuota Islannin markkinarakoa?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: G-Mersu kuorma-autona
On kyllä hienoja vehkeitä nuokin millä Islantilaiset päästää jäätiköllä
E350CDI&A180CDI
Re: G-Mersu kuorma-autona
Onko tullut lisätietoa G-Mersun kuorma-autoksi rekisteröineistä?
Kiinnostaisi jos nuita vanhempia saisi kuorkiksi esim. G300 om 606 tai vm 2001 400cdi.
Kiinnostaisi jos nuita vanhempia saisi kuorkiksi esim. G300 om 606 tai vm 2001 400cdi.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tästä saisi varmaan jonkinmoisen kuormurinkin.
MB S500e 5/2015 (työmatka-auto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Re: G-Mersu kuorma-autona
2014 Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 priced at 451,010 EUR...
http://www.worldcarfans.com/11309236334 ... 451010-eur
http://www.worldcarfans.com/11309236334 ... 451010-eur
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: G-Mersu kuorma-autona
Selvitin vuonna 2005 suomen katsalta vaatimukset:JarkkoN kirjoitti:Jos olisi oikein palveleva katsastusasema, niin ehkäpä siellä löydettäisiin
tyyppihyväksyntänumero Suomessa kuorma-autoksi rekisteröidylle G:lle
ja siitä ehkä selviäisi myös, millä edellytyksillä katsastusasema voisi
G:n katsastaa kuorma-autoksi. Ts. minkälaista taka-akselia tms. kaivataan.
-kokonaispaino 3550kg (yli 3500kg)
-rajoitin
-piirturin asennustakin ehdottivat
-perään huudettiin että tämä on pitkä ja kivinen tie, vaikka saisinkin 3550kg papereilla olevan G:n
Kysyin saksasta jälleenmyyjiltä, silloin ei ollut mahdollista nostaa kokonaispainoa mistään käytetyistä G-malleista 3550 kiloon.
Kysyin vielä tehtaalta, eikä silloisista tuotanto malleistakaan ollut mahdollista saada 3550 kiloisia.
-> Luovutin
Re: G-Mersu kuorma-autona
...eikö suomeen armeijalle tulevat G pelit ole kuorma autoiksi katsastettu
Eli siitä mallista mitä myydään siviileillekin kuorma autona
Eli siitä mallista mitä myydään siviileillekin kuorma autona
Re: G-Mersu kuorma-autona
En ole perehtynyt nykyisiin, mutta tuolloin 8-9 vuotta sitten ei onnistunut, kokonaispaino tyssäsi rakenteiden puolesta muistaakseni 3200 kiloon.cuuno kirjoitti: ...eikö suomeen armeijalle tulevat G pelit ole kuorma autoiksi katsastettu
Eli siitä mallista mitä myydään siviileillekin kuorma autona
Nythän tuo näyttäisi onnistuvan pelkillä euroilla.
Re: G-Mersu kuorma-autona
Terve,
Onko tähän aiheeseen tullut mitään uutta tietoa? Viikko sitten paloi firman auto ja nyt pitäisi saada uusi. G mersua olen haaveillut vuosia. Nyt jos sen saisi K-A:na niin voisi olla mahdollista ostaakkin sellainen.
Onko tähän aiheeseen tullut mitään uutta tietoa? Viikko sitten paloi firman auto ja nyt pitäisi saada uusi. G mersua olen haaveillut vuosia. Nyt jos sen saisi K-A:na niin voisi olla mahdollista ostaakkin sellainen.
Re: G-Mersu kuorma-autona
...veholta löytyy
Mercedes-Benz G 300 CDI N2 STW Lang Professional
Ajoneuvolaji Kuorma-auto Pituus (mm)
Korimalli Ei sovellettavissa Leveys (mm)
Moottoritilavuus (cm3) 2987 Korkeus (mm)
Moottorinteho (kW) 135 Tavaratilan tilavuus (l)
Ovien lkm 4 Polttoainesäiliön tilavuus (l) 96
Polttoainetyyppi Dieselöljy EU-kulutus kaupunki (l/100km)
Vaihteistotyyppi Automaatti EU-kulutus maantie (l/100km)
Vetotapa Neliveto EU-kulutus yhdistetty (l/100km)
Hinta ilman lisävarusteita 77 100,00 e Päästöt (CO2 g/km)
...tilaukseen
Mercedes-Benz G 300 CDI N2 STW Lang Professional
Ajoneuvolaji Kuorma-auto Pituus (mm)
Korimalli Ei sovellettavissa Leveys (mm)
Moottoritilavuus (cm3) 2987 Korkeus (mm)
Moottorinteho (kW) 135 Tavaratilan tilavuus (l)
Ovien lkm 4 Polttoainesäiliön tilavuus (l) 96
Polttoainetyyppi Dieselöljy EU-kulutus kaupunki (l/100km)
Vaihteistotyyppi Automaatti EU-kulutus maantie (l/100km)
Vetotapa Neliveto EU-kulutus yhdistetty (l/100km)
Hinta ilman lisävarusteita 77 100,00 e Päästöt (CO2 g/km)
...tilaukseen
Re: G-Mersu kuorma-autona
ruotsissa ja saksassa on pyörinyt muutamia "professionaaleja" käytettynä n. 40.000€ hintaan....tosin aika joutun on mennyt kaupaksi. Liekkö samat painot rekisteriotteessa että menis kuorkiksi Suomessa, vai onks noi vehon myymät mallit jotain "suomispeciaaleja"?
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: G-Mersu kuorma-autona
...ton saman saa varmaan kympin halvemmalla kun ostaa joltain ulkomaalaiselta mb kauppiaalta
...suomessa kun on aina ollut katteet enemmän kun hyviä
Käytettyjä hyvillä varusteilla...
Junge Sternekin...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://suchen.mobile.de/auto/mercedes-b ... ofessional" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home.mobile.de/GFG#ses_189591158" onclick="window.open(this.href);return false;
...suomessa kun on aina ollut katteet enemmän kun hyviä
Käytettyjä hyvillä varusteilla...
Junge Sternekin...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://suchen.mobile.de/auto/mercedes-b ... ofessional" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home.mobile.de/GFG#ses_189591158" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: G-Mersu kuorma-autona
Pienen selvittelyn jälkeen G malli kuorma-autona on W461 eli Professional mallit perustuvat W461 koppaan.
W463 ei ymmärtääkseni ole olemassa kuorma-autona.
Olikos se niin että 290TD ja 350 ennen vuotta 1999 mallit ovat kaikki W461 korisia jotka pitäis onnistua katsastamaan kuorma-autoksi?
W463 ei ymmärtääkseni ole olemassa kuorma-autona.
Olikos se niin että 290TD ja 350 ennen vuotta 1999 mallit ovat kaikki W461 korisia jotka pitäis onnistua katsastamaan kuorma-autoksi?
Re: G-Mersu kuorma-autona
Onko kukaan saanut w463 vm07 uudempaa leimattua kuorma-autoksi tai korotettua kokonais massaa yli 3,5 tonnin suomessa tai saksassa?
ps.parinviikon päästä saksaan
ps.parinviikon päästä saksaan
G300 -97
(ex)Mb 320 4matic w211
(ex)Mb 320 4matic w211
Re: G-Mersu kuorma-autona
Suomessa se ei kait onnistu (enää?). Saksassa onnistuu kai mutta tulee maksamaan tuhansia kuulemma. Itse hylkäsin sitten ajatuksen ja päätin rekisteröidä henkilöautoksi. En siis ihan prikulleen tarkkaan selvittänmyt mutta MVA-Auton ja Tare Lahtisen kanssa olin ainakin juttusilla keväällä.mursupari kirjoitti:Onko kukaan saanut w463 vm07 uudempaa leimattua kuorma-autoksi tai korotettua kokonais massaa yli 3,5 tonnin suomessa tai saksassa?
ps.parinviikon päästä saksaan
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G-Mersu kuorma-autona
Mitä nyt olen saksasta kysellyt niin muutos tulee maksamaan 1500-2000eur mutta en ole onnistunut vielä löytämään sellaista paikkaa mistä se onnistuisi ihan paperille saakka...
Jos nyt joku tietää et on saanut paperille nostettua kokonaismassan nimenomaan w463 vm07 uudemmassa niin olisin todella kiinnostunut kuulemaan sen. Professional malli w461 ei kiinnosta... Kiitoksia jos joku vastaa
Jos nyt joku tietää et on saanut paperille nostettua kokonaismassan nimenomaan w463 vm07 uudemmassa niin olisin todella kiinnostunut kuulemaan sen. Professional malli w461 ei kiinnosta... Kiitoksia jos joku vastaa
G300 -97
(ex)Mb 320 4matic w211
(ex)Mb 320 4matic w211
Re: G-Mersu kuorma-autona
Selvitin tätä itse hyvinkin tarkkaan noin vuosi sitten. Ajatuksena oli siis, että voisiko w463 mallin rekisteröidä kuorma-autoksi.
G-mersua löytyy kahtena eri malliversiona. w463 on kaikilla herkuilla varustettu luxus-malli. W461 on askeettinen militari- / hyötyajoneuvomalli, jossa on esim. veivi-ikkunat, eikä mitään mukavuuksia.
Aloitin selvityksen Trafista. Trafissa tunnettiin tapaus ja kerrottiin, että esim. puolustusvoimien G:t on rekisteröity kuorma-autoiksi. Kuorma-autoksi rekisteröinnin hankalimpana vaatimuksena tässä tapauksessa on juuri tuo yli 3500 kg kokonaismassan ylittäminen. Muut vaatimukset ovat helposti ratkaistavissa (nopeudenrajoitin, kuormatilan erottaminen esim. teräsverkolla, kuormansidontalenkit).
Trafilta kerrottiin, että valmistajalta täytyisi saada massankorotustodistus kyseiselle autolle. Trafi kehotti soittamaan Veholle. Trafilla osattiin nimetä oikea henkilökin, joka osaisi auttaa asiassa. Seuraavaksi soitin Veholle. Veholta sain infoa, että Mercedes myöntää massankorotuksen vain w461 mallille. Veholta ehdotettiin, että voisin olla yhteydessä Test-Center nimiseen firmaan, joka tekee yksittäishyväksyntätestauksia esim. kuorma-autojen päälirakenteita valmistaville yrityksille.
Tässä vaiheessa Veholta huomautettiin, että yksittäistestaus ei ole ihan ilmaista... no ei ole G-mersun omistaminenkaan, joten olin seuraavaksi yhteydessä Test-Centeriin. Test-Center kertoi, että he voivat vain todentaa ajoneuvon täyttävän valmistajan vaatimukset, mutta eivät voi antaa hyväksyntää esim. korkeammalle kokonaismassalle. Olisivat kuulemma mielellään tehneet sen, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ollut mahdollista. Olin yhtyedessä myös muutamaan muuhun vastaavaan tahoon, mukaan lukien saksalainen Tüv.
Seuraavaksi otin puhelun puolitutulle katsastusmiehelle. Hän ehdotti rekisteröinti pakettiautoksi (tavallinen paku, tai kaksikäyttöauto) ja epäili ettei kuorma-autoksi rekisteröinti tule onnistumaan. Kävimme katsastusmiehen kanssa läpi trafin tietokantaa, eikä Suomesta löytynyt yhtään w463-mallia kuorma-autona. Jokunen uusi W461-malli löytyi kuorma-autona.
Seuraavana vaihtoehtona oli tehdä muutosrekisteröinti jossain toisessa maassa. Olin yhteydessä useaan G-mersuihin erikoistuneeseen pajaan ja autokauppaan Saksassa ja Hollannissa. Kävin mm. seuraavat tahot läpi: G-Zuna Hollanti, G-center Cor Millenaar Hollanti, GFG Saksa, ORC Saksa. Saksassa kuorma-autoksi muuttaminen olisi ollut mahdollista rakenteita vahvistamalla, mutta se olisi ollut taloudellisessa mielessä kannattamatonta. Hollannissa muutos olisi onnistunut vain pakettiautoksi. Olin myös yhteydessä saksalaiseen G-mersu harrastajaan, jonka mukaan kuorma-autoksi (lkw) rekisteröinti oli ollut tavallista 90-luvulla, mutta ei onnistu enää.
Tässä vaiheessa totesin, ettei mitään järkevää tapaa tunnu löytyvän ja maksoin kiltisti autoveron ja rekisteröin G:n Suomeen ihan normaaliin tapaan. Haluan myös mainita, että sain Suomesta ja ulkomailta aina erittäin hyvää palvelua ja asiasta oltiin usein jopa vähän innostuneita.
Mikäli haluat G:n kuorma-autoksi tai muuuten vaan säästää autoverossa niin vaihtoehdot ovat oman käsitykseni mukaan seuraavat:
1.) Käyttää apuna jotain toimijaa, jolla on autonvalmistajan status (kuten esim. kuorma-autoiksi rekisteröidyt Hilux pick-upit Truck Master merkillä) ja rekisteröidä G kuorma-autoksi valmistajan omalla merkillä.
2.) Vaihtaa vanha kunnostettu runko uudempaan G:hen, jolloin autovero menee rungon vuosimallin mukaan. Näitä voi myös ostaa suoraan Hollanista, eli esim. 1981 mallia olevan rungon päälle on asennettu 2009-mallin G.
3.) Ostaa w461 ja asentaa siihen esim. kolariautosta w463 sisustus ja w463 koripaneelit, peilit yms.
Vaihtoehto 1. jäi siis itseltäni vielä kokeilematta, mutta uskon sen maksavan liian paljon säästöä ajatellen.
Vaihtoehto 2. on helppo toteuttaa, mutta siinä säästää vain tuontiverossa.
Itse olen katsellut uudehkoa w461-mallia pienillä kilometreillä. G:stä on nyt sen verran kokemusta ja tietotaitoa, että tiedän mitä tuo vaihtoehto 3. vaatii. Muutostyö tosin tulee helposti maksamaan autoveron verran, jopa enemmänkin. Ylipäätään säästämisajattelu G-mersun kohdalla on vähän nurinkurista. Mikäli haluaa säästää, on G autona väärä vaihtoehto. Tosin G:ssä saa jokaiselle eurolle vastinetta
T. SuperFly
G-mersua löytyy kahtena eri malliversiona. w463 on kaikilla herkuilla varustettu luxus-malli. W461 on askeettinen militari- / hyötyajoneuvomalli, jossa on esim. veivi-ikkunat, eikä mitään mukavuuksia.
Aloitin selvityksen Trafista. Trafissa tunnettiin tapaus ja kerrottiin, että esim. puolustusvoimien G:t on rekisteröity kuorma-autoiksi. Kuorma-autoksi rekisteröinnin hankalimpana vaatimuksena tässä tapauksessa on juuri tuo yli 3500 kg kokonaismassan ylittäminen. Muut vaatimukset ovat helposti ratkaistavissa (nopeudenrajoitin, kuormatilan erottaminen esim. teräsverkolla, kuormansidontalenkit).
Trafilta kerrottiin, että valmistajalta täytyisi saada massankorotustodistus kyseiselle autolle. Trafi kehotti soittamaan Veholle. Trafilla osattiin nimetä oikea henkilökin, joka osaisi auttaa asiassa. Seuraavaksi soitin Veholle. Veholta sain infoa, että Mercedes myöntää massankorotuksen vain w461 mallille. Veholta ehdotettiin, että voisin olla yhteydessä Test-Center nimiseen firmaan, joka tekee yksittäishyväksyntätestauksia esim. kuorma-autojen päälirakenteita valmistaville yrityksille.
Tässä vaiheessa Veholta huomautettiin, että yksittäistestaus ei ole ihan ilmaista... no ei ole G-mersun omistaminenkaan, joten olin seuraavaksi yhteydessä Test-Centeriin. Test-Center kertoi, että he voivat vain todentaa ajoneuvon täyttävän valmistajan vaatimukset, mutta eivät voi antaa hyväksyntää esim. korkeammalle kokonaismassalle. Olisivat kuulemma mielellään tehneet sen, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ollut mahdollista. Olin yhtyedessä myös muutamaan muuhun vastaavaan tahoon, mukaan lukien saksalainen Tüv.
Seuraavaksi otin puhelun puolitutulle katsastusmiehelle. Hän ehdotti rekisteröinti pakettiautoksi (tavallinen paku, tai kaksikäyttöauto) ja epäili ettei kuorma-autoksi rekisteröinti tule onnistumaan. Kävimme katsastusmiehen kanssa läpi trafin tietokantaa, eikä Suomesta löytynyt yhtään w463-mallia kuorma-autona. Jokunen uusi W461-malli löytyi kuorma-autona.
Seuraavana vaihtoehtona oli tehdä muutosrekisteröinti jossain toisessa maassa. Olin yhteydessä useaan G-mersuihin erikoistuneeseen pajaan ja autokauppaan Saksassa ja Hollannissa. Kävin mm. seuraavat tahot läpi: G-Zuna Hollanti, G-center Cor Millenaar Hollanti, GFG Saksa, ORC Saksa. Saksassa kuorma-autoksi muuttaminen olisi ollut mahdollista rakenteita vahvistamalla, mutta se olisi ollut taloudellisessa mielessä kannattamatonta. Hollannissa muutos olisi onnistunut vain pakettiautoksi. Olin myös yhteydessä saksalaiseen G-mersu harrastajaan, jonka mukaan kuorma-autoksi (lkw) rekisteröinti oli ollut tavallista 90-luvulla, mutta ei onnistu enää.
Tässä vaiheessa totesin, ettei mitään järkevää tapaa tunnu löytyvän ja maksoin kiltisti autoveron ja rekisteröin G:n Suomeen ihan normaaliin tapaan. Haluan myös mainita, että sain Suomesta ja ulkomailta aina erittäin hyvää palvelua ja asiasta oltiin usein jopa vähän innostuneita.
Mikäli haluat G:n kuorma-autoksi tai muuuten vaan säästää autoverossa niin vaihtoehdot ovat oman käsitykseni mukaan seuraavat:
1.) Käyttää apuna jotain toimijaa, jolla on autonvalmistajan status (kuten esim. kuorma-autoiksi rekisteröidyt Hilux pick-upit Truck Master merkillä) ja rekisteröidä G kuorma-autoksi valmistajan omalla merkillä.
2.) Vaihtaa vanha kunnostettu runko uudempaan G:hen, jolloin autovero menee rungon vuosimallin mukaan. Näitä voi myös ostaa suoraan Hollanista, eli esim. 1981 mallia olevan rungon päälle on asennettu 2009-mallin G.
3.) Ostaa w461 ja asentaa siihen esim. kolariautosta w463 sisustus ja w463 koripaneelit, peilit yms.
Vaihtoehto 1. jäi siis itseltäni vielä kokeilematta, mutta uskon sen maksavan liian paljon säästöä ajatellen.
Vaihtoehto 2. on helppo toteuttaa, mutta siinä säästää vain tuontiverossa.
Itse olen katsellut uudehkoa w461-mallia pienillä kilometreillä. G:stä on nyt sen verran kokemusta ja tietotaitoa, että tiedän mitä tuo vaihtoehto 3. vaatii. Muutostyö tosin tulee helposti maksamaan autoveron verran, jopa enemmänkin. Ylipäätään säästämisajattelu G-mersun kohdalla on vähän nurinkurista. Mikäli haluaa säästää, on G autona väärä vaihtoehto. Tosin G:ssä saa jokaiselle eurolle vastinetta
T. SuperFly
Re: G-Mersu kuorma-autona
Eikö noita 2,9 koneella olevia pitkiä saanut kuorma-autoksi ja ei tarvi rajoitinta tietenkään?
Re: G-Mersu kuorma-autona
Tuo voi olla mahdollista. Mun aikaisempi kirjoitus koski 2000-luvun G-malleja. Rajoitin on tullut pakolliseksi 2000-luvun alkupuolella, olisiko 2001.etrade kirjoitti:Eikö noita 2,9 koneella olevia pitkiä saanut kuorma-autoksi ja ei tarvi rajoitinta tietenkään?
90-luvun alussa G:t jaettiin kahteen eri mallinumeroon w463 ja W461. Sitä vanhemmat G:t kulkevat mallinumerolla W460.
G-Zunan mukaan 90-luvun w463-mallien rekisteröinti kuorma-autoksi onnistuisi edelleen Hollannissa (mutta olisi kuulemma erittäin työlästä).
Mobile.de:ssa on välillä (harvoin) ollut myynnissä 90-luvun w463-malleja, jotka ovat kuorma-autoiksi rekisteröityjä (LKW).
Ne ovat tosin olleet esim. huoltoautokäytössä ja kunto on ollut sen mukainen.
Yksi vaihtoehto olisi ottaa runko tuollaisesta autosta ja vaihtaa se uudempaan w463:een. Silloin auton voisi varmaan rekisteröidä Suomessa niillä vanhemman auton papereilla kuorma-autoksi. Tuokaan ei tosin olisi ihan ilmaista ja vaatisi aika paljon työtä.
Tuosta aikaisemmasta kirjoituksesta jäi puuttumaan kaikkein helpoin tie kuorma-auto rekisteröintiin. Eli ostaa w461-malli, pyytää siihen massakorotustodistus ja rekisteröidä se kuorma-autoksi. Muutama suoraan kuorma-autoksi rekisteröity w461 on tullut vastaan Saksassa ja Itävallassa. Silloin ei tarvittaisi edes massakorotustodistusta. Suurin osa ostajista tosin haluaa hyvin varustellun w463-mallin.
Re: G-Mersu kuorma-autona
https://www.youtube.com/watch?v=rkvn52YD7es" onclick="window.open(this.href);return false;