S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Eli ongelma on seuraava. Autossa oli vikana ahtoputken vuoto, jonka johdosta vikakoodina tuli "liian vähäinen ahtopaine" ja savutus oli sen mukaista. Vika korjattiin ja samalla vaivalla laitoin myös isomman coolerin paikalleen. Nyt kaikki toimii suurimmaksi osaksi ihan ok, mutta onkelma alkaa kun laitetaan kärri perään. Silloin auto menee todella herkästi vikatilaan, vikoodina botsilla "ahtopaineen säätö, säätöpoikkeama positiivinen" . Ajo kärri perässä on rauhallista, kierrokset alhaalla. Voiko olla että kärriperässä ahdot nousee alakierroksilla liian herkästi isomman coolerin johdosta? Kun vika tila menee päälle, niin meno tyssää, kierrokset rajoittuu 2000rpm:ään. Vikatilaa ei oikein saa päälle vaikka kuinka autolla polkee ilman kärriä, paitsi jos menee mäkiseen maastoon ja väännättää pienillä kierroksilla (1700-2400), jolloin ahdot luulis olevan korkeimmillaan.

Alipainevuotoja ei pitäisi olla, paineensäätöventtiili on vaihdettu, mappi on vaihdettu jne.. Ahtoputken lämpöanturista tosin oli tullut öljyt läpi liitinpuolelle, se pitää vielä tänään vaihtaa.
Ruma mutta kiltti
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4682
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vikailmoitus viittaa liian matalaan ahtopaineeseen.
Jossain on vielä vuoto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Ok, kiitos vastauksesta. Vuotoja ei kyllä pitäis olla, kaikki o-renkaat on uusia ahtoputkissa ja klemmarit on tiukalla. Pitää vielä tarkastaa asia.

Outoa että auto kumminkin kulkee tyhjänä aivan normaalisti, polkee kunnolla tai ajaa siististi, ei mene vikatilaan. Ainoastaan vaan silloin kun on rasitusta enenmpi, esim kärri perässä ja tuolloinkin matalilla kierroksilla.

Autosta oli irronnut tai irrotettu läppäsäätömoottorin tuleva tanko, laitoin sen paikoilleen. Ainakin paikallaan ryntäyttäessä läppiensäätö toimii, mutta voisiko se jumia ajossa ja aiheuttaa tuon ongelman?
Ruma mutta kiltti
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4682
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei
Läppämoottorista tulee oma herjansa, tämä ei ole se.

Vikakoodi kertoo, että ahtopaineen säätö ei saa korjattua ahtopainetta ohjelmassa olevaan haarukkaan, ahtopaine ei nouse tarpeeksi.
Varmaankaan testeri ei ole staari, vian olosuhdetiedoissa staari kertoo kyllä, mihin suuntaan poikkeama oli.
Usein noissa "muissa testereissä" positiivinen säätöpoikkeama tarkoittaa, että ecu koettaa nostaa säätimelle menevää pulssisuhdetta maksimiin, muttei se ohjeajan puitteissa auta korjaamaan tilannetta - seuraa vikatila.
Pulssisuhde max - siivet kiinni.
Pulssisuhde min - siivet auki.

Ahtopainetta vuotaa, säätötyön tekevä alipainejärjestelmä vuotaa, säädin rikki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

No nyt on kaikki liitokset tiivistemassan kanssa kiinni, alipainekello on ehjä, ohjausventtiili uusittu. Vikatilaa ei ole ilmaantunut ainakaan vielä.
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot ei nouse

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Ja niin se vikatila sieltä taas löytyi. Kaikki toimii hienosti, kun ajat reikä päässä liikenteessä. Mutta kun aletaan ajaa 80, niin vikatila napsahtaa päälle. Ahtaminen alkaa tuntuvasti vasta noin 2500rpm.

Nyt aikki tukkeet pakoputkistosta poistettu, ahtoputket tarkastettu vielä kerran, alipainevuotoja etsitty tuloksetta.. Ja ahdinkin kävi tarkastettavana, kaikki kunnossa sillä saralla. Vielä kun pääsee koettamaan oliko näistä mitään hyötyä..

Tuossa laitoksessa EGR:ää ohjaa eri valmistenron omaava magneettiventtiili, kuin ahtopuolta. Liekö oikein? Ilmeisesti se on vanhemman väyrysen ahtopaineenohjaus venttiili, ainakin varaosanron perusteella. Voiko se aiheuttaa jotain ongelman poikasta? Eli oikean venttiilin varaosanro on A0005450527 ja tuo mikä tuossa on sit A0005450427.
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Kaikkea on nyt kokeiltu, vikaa etsitty. Edelleen vaan kunnollinen ahtojen nousu alkaa vasta 2500 rpm:n jälkeen. Alkaa mietityttää tuo ahtimen kunto. Vaikka kaikki näyttää olevan kunnossa siellä, niin onko sittenkään??
Ruma mutta kiltti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös VNT ahtimen pitäisi herätä paljon aikaisemmin ? Hukkaporttiahtimenkin pitäisi herätä jo ennen 2000 rpm, jotta auto on edes jollain tavalla mielyttävä ajettava.

Varmaan joku siiven liikutustesti on mahdollista tehdä starilla ja alipaineen määrääkin on kohtuu helppo mittailla.

Sen alkuperäisen ahtoputken vuodon vuoksi ahdin on varmasti joutunut koville, eli pakopaine on ollut valtava, olisiko se aiheuttanut sinne mekaanisia ongelmia. Tosin olisihan tuo pitänyt selvitä kun sitä ahdinta tutkittiin, mutta miten sitä sitten tutkittiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Alipainetta olen mittaillu, ajamassa en ole vielä kerinny mittarin kanssa käydä. Tyhjäkäynnillä paikoillaan alipaine on 0,6-0,7 välillä. Ryntäyttäessä lähtee vähenemään. Mutta pitää katsoa vielä että se ohjaa oikein ajossa tuota vnt:tä. Ahdinta ei ole sen ihmeemmin purettu, vaan tehtiin silmämääräinen tarkistus sille. On kyllä tosissaan todella ikävä ajettava tuollanen, kun se ettii kokoajan pienempää pykälää, että saa vääntöä. Soittelin Fin-Turbolle, sieltä neuvottiin muutama tarkistus tehtäväksi. Tukkoja ei ole missään enää, ei imu- eikä pakopuolella, se on varmaa jos joku on varmaa. Eli joko ahdinta ohjataan väärin, tai se on pashana.. Alipainekello ahtimella on siis ehjä, mitattu alipainemittarilla. Vipu liikkuu ahtimella, ja myös pakopuolella on havaittavissa siipien liike kun vipua heiluttaa. Pitäis varmaan ottaa se pakopuoli auki ahtimesta, että näkis onko siipi ottanut kipeetä. Vihellys on kyllä aika kovaa kun ei ole katteja paikallaan.

Savutus onkelma hävis sillä imusarjan pesulla ja läppien jumituksella. En tosin tiedä laittasinko ne läpät nyt kumminki vielä toimintaa, kun sain uuden säätötangon moottorin ja läppien väliin. Läpät kumminkin liikkuu nyt herkästi ja se säätömoottori toimii.

Perjantaina taas saatiin vikatila aikaseks kun ajelin töihin kärrin kanssa 80-90km/h . Tuli taas se "posiitivinen poikkeama ahtopaineen säätimeltä".
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Ja vika löytyi!!!! Vielä kun sen sais korjattua.. En olis ihan ekana tuota uskonut..
Ruma mutta kiltti
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

tuliko katottua se turbon pakosiivet? vai mikä vika oli?
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Egr venttiili?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00 ahdot karkaa?

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Juu, ei. Egr-venttiili on poistettu ohjelmasta ja tulpattu kokonaan käytöstä pois. Venttiilirunko oli todella karstanen, ja vuoti käytössä ollessaan todella paljon. Suosittelen imusarjan puhdistusta kaikille joilla sitä ei ole jo puhdistettu. Samalla saa ne imusarjan läpät toimimaan oikein ilman jumituksia.

Pakosiipi ahtimessa on täysin ehjä.

MUTTA, purin ahtimen turbiinipuolen ja sieltä paljastu kiva pikku yllätys. Koko VNT-paletti oli irronnut pakopesästä. Eli vaikka pöydällä ahdin toimi oikein, niin paikallaan ollessa se ei sitten toiminut, vaan vipu liikutti koko vnt pakkaa, ei pelkästään siipiä. Eli vika oli ahtimessa kokoajan, mutta oli toisaalta hyvä että tuli laitettua samalla kaikki muu kuntoon. Ei ole huono idea laittaa ahdinta jollekin turbo expertille tarkastettavaksi, jos epäilee sen olevan rikki. Iso kiitos avusta Fin-Turbon Savolaiselle, joka auttoi paljon asian selvittämisessä. Loistavaa palvelua!

Nyt auto toimii, pitää vaan laatikko opettaa uusille tavoille. Se kun tykkää etsiä kokoajan pienempää vaihdetta löytääkseen vääntöä. Oppi pahoille tavoille tuon vian aikana.
Ruma mutta kiltti
Vastaa Viestiin