Espr1t kirjoitti:
Huomasin kun tutkailin risaa pussia, että kun irrottaa paineletkun ja tökkää vaikkapa suoristetun paperiklemmarin reikään, venttiili aukeaa
Eli toinen tapa poistaa paineet, ja toki tuo mainitsemasi virran antaminen myös toimii
Tuosta ilmajousituksen toiminnasta löytyy muuten yllättävän vähän tietoa, lähinnä tarjolla on essonbaarin mutua. En ole vielä ehtinyt omaani tutkailla tarkemmin, mutta tuosta klemmaritempusta päätellen takajousen solenoidiventtiili on siis yksinkertainen jousikuormitteinen takaiskuventtiili, joka tarvittaessa (tyhjennystä varten) avataan sähköllä.
Tahtoo siis sanoa sitä, että ilmajousien täyttö tapahtuu vapaasti kompuran tuottamalla paineella ilman että sitä siinä vaiheessa mitenkään erityisesti ohjailtaisiin. Jouset myöskin tällöin automaattisesti täyttyvät samaan paineeseen. Siinä vaiheessa kun perän korkeusanturi kertoo että oikea korkeus on saavutettu, kompura sammuu ja paineet jäävät noiden venttiilien taakse. Tässä kohtaa kysymys kuuluu, että jääkö syöttöputkeen vielä paine, vai päästetäänkö se saman tien kompuran puolelta pois (eli siellä päässä ilmeisesti kuitenkin on vielä yksi solenoidiventtiili?). Eli jos jompikumpi jousien venttiileistä vuotaisikin takaisin päin, niin vuoto tyssääntyisi siihen että kompuran päässä on vielä venttiili kiinni?
Jos tavaratilasta nyt nostetaan pois sinne rautakaupassa ladotut sementtisäkit, pomppaa perä ylös ja korkeudensäädin käskee jousipussien venttiileitä avautumaan sen verran että painetta poistuu ja perä laskee normikorkeuteen. Ainakin tällöin syöttöputken pitää olla auki kompuran päästä, jotta paine pääsee pois samaa letkua pitkin kuin se jousiin tuleekin.
Näin siis yksinkertaistettuna. Wis:iä tutkiessa sieltä kyllä löytyy erilaisia logiikoita, milloin korkeuden muuttumiseen reagoidaan tai ei reagoida, mutta sellaista yksinkertaista toimintakuvausta järjestelmästä tai venttiilien toiminnasta en löytänyt.
Tätä toimintaa vaan pähkäilin sen vuoksi, että sen satunnaisen takapään laskeutumisen yhteyteen liittyi kompuran sammuessa kuuluva terävä napsahdus, lähinnä kuin pienellä vasaralla olisi kolautettu jonnekin kohtaa auton runkoon. Jos kyseinen kolahdus kuului, perä todennäköisesti pysyi parkkipaikalla ylhäällä seuraavan päivän. Ellei kuulunut, ahteri oli tontissa seuraavan tunnin sisällä. Eli jokin venttiili sulkeutui tai jäi sulkeutumatta.