w201 moniuraremmin vaihdosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

w201 moniuraremmin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Toimiiko tuo remmin kiristys systeemi siten että aukaistaa vaan tuota isoa tappia 13mm avaimella, ja kun uusi remmi paikoillaan kirrataan?
Kun luin tuosta remmin vaihdosta viestejä, luki että tapin alapäässä on jokin kiristys-asteikko mutta tuossa ei kyllä mitään näy?
Ja olen jo aukaissut sen kuusiokolo pultin sieltä hihnapyörästä.
Auto on kaasarikoneella, totta kiristyssysteemi on sama kuin ruiskussakin?
Kuva
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Bomberi kirjoitti:Toimiiko tuo remmin kiristys systeemi siten että aukaistaa vaan tuota isoa tappia 13mm avaimella, ja kun uusi remmi paikoillaan kirrataan?
Kun luin tuosta remmin vaihdosta viestejä, luki että tapin alapäässä on jokin kiristys-asteikko mutta tuossa ei kyllä mitään näy?
Ja olen jo aukaissut sen kuusiokolo pultin sieltä hihnapyörästä.
Auto on kaasarikoneella, totta kiristyssysteemi on sama kuin ruiskussakin?
[ [url=http://i1.aijaa.com/b/00002/12147141.jpg] ][/url]
Juu tuosta tapista löysätään ja kiristetään. Kiristin mekanismin heikkokohta on siinä, että kiritys perustuu vulkanoituun kumiin. Eli siinä ei ole metallista jousta tjms. Vaan vain kuminen osuun jota kiertämällä homma kiristyy. Ikääntyessään kumi on saattanut irrota vulkanoinnistaan, josta seuraa se että kiristystä ei tapahdu vaikka tapin kiertäisi pohjaan. Jos näin käy niin koko mekanismi on uusittava. Asteikko on vain lätkä, jota voi nostella mihin asentoon vain. Eli sen antamalla tiedolla on merkitystä vain ihan uuden mekanismin kanssa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 moniuraremmin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuitenkin on tärkeää että ensin löysää 17mm kannalla olevan pultin kiristimen keskeltä muuten katkeaa säätövipu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: w201 moniuraremmin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Remmin vaihto onnistui, en tosiaan hoksannut löysätä heti sitä 17mm kannalla olevaa pulttia. Ihme ettei katkennut tuo pitkä kiristysmutikka kun aukasin sen ensin ja sitten vasta sen kiristyspultin. :roll:
Mutta remmi kuitenkin kiristyi, ja ei ilmeisesti korkannut mistään tuo säätömutikka. Pitää nyt ajella jonku aikaa ja katsoa pysyykö se kireällä.
Vastaa Viestiin