Diesel-laatujen sekoittuminen
Diesel-laatujen sekoittuminen
Tuli tommonen C korinen mersu ostettua mikä on heinäkuusta asti seissy ku pumppu hajos. Nyt pelaa ja pörrää mutta pakkasmittari alkaa lähennellä -10 lukemia. Samaan kauppaan näytti kuuluvan täys loota kesälaadun dieseliä, eikä sitä nuukana malttas poiskaan imeä. Parina päivänä tuolla koittanu ajella ja naftoja kulutella.
Kävin tuossa justiinsa hakemassa talvilaatua niin paljon tankkiin ku sitä vaan meni, oiskoha ollu 17 litraa mitä sai sopimaan.
Tuli vaan semmonen asia mieleen, että sekoittuuko nuo laadut keskenään että kestäis sen ~10-15 pakkasta, vai pitääkö tuo jättää päiväksi käymään että pääsee töistä kotia, jos se ylipäätään käynnistyy aamulla?
Kävin tuossa justiinsa hakemassa talvilaatua niin paljon tankkiin ku sitä vaan meni, oiskoha ollu 17 litraa mitä sai sopimaan.
Tuli vaan semmonen asia mieleen, että sekoittuuko nuo laadut keskenään että kestäis sen ~10-15 pakkasta, vai pitääkö tuo jättää päiväksi käymään että pääsee töistä kotia, jos se ylipäätään käynnistyy aamulla?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Eikös huoltamoilta saa lisäainetta jolla kesälaadun parafinoitumista estetään ?
Paikaltaan se starttaa kyllä kesälaadulla mutta viima sen hyydyttää ajossa jos on hyydyttääkseen.
.
Paikaltaan se starttaa kyllä kesälaadulla mutta viima sen hyydyttää ajossa jos on hyydyttääkseen.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Desi tai pari kakstahtiöljyä taitaa ajaa saman asian.
Kyse oli lähinnä siitä että sekoittuuko nuo laadut keskenään vai kannattaako ottaa keskeytyspullo hansikaslokeroon?
Ja jatkoa ajatellen; kannattaako tuo tankki ajaa kerralla tyhjäksi vai käydä pikkuhiljaa lisäämässä talvilaatua sekaan?
Kyse oli lähinnä siitä että sekoittuuko nuo laadut keskenään vai kannattaako ottaa keskeytyspullo hansikaslokeroon?
Ja jatkoa ajatellen; kannattaako tuo tankki ajaa kerralla tyhjäksi vai käydä pikkuhiljaa lisäämässä talvilaatua sekaan?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Njaa, en kyllä tiedä kuinka 2T öljy parantaa pakkaskestävyyttä....suuttimia taitavat olla dieseleistä putsailleet 2T öljyllä terästetyllä naftalla...?JTee kirjoitti:Desi tai pari kakstahtiöljyä taitaa ajaa saman asian.
Kyse oli lähinnä siitä että sekoittuuko nuo laadut keskenään vai kannattaako ottaa keskeytyspullo hansikaslokeroon?
Ja jatkoa ajatellen; kannattaako tuo tankki ajaa kerralla tyhjäksi vai käydä pikkuhiljaa lisäämässä talvilaatua sekaan?
Ei kai tuolla nyt merkitystä ajatko kerralla tyhjäksi vai kuinka....nopeammin se sekoitussuhde vaihtuu kerralla vaihtamalla.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
´paljo pienemmilla onkelmilla pääset jos ajat sen tanki mahollisimman tyhjäksi näis matalis pakkasis ja sitte täytee talvilaatua.
Se kyllä sekoittuu sinne mut tahtoo kovis pakkasis parafiini tippua pohjalle. suodatin kannattaa vaittaa samalla ku tankkaa talvilaatua tankin täyteen.. tai sitte laitat pensaa tai jään estoainetta. seki voi auttaa..
Se kyllä sekoittuu sinne mut tahtoo kovis pakkasis parafiini tippua pohjalle. suodatin kannattaa vaittaa samalla ku tankkaa talvilaatua tankin täyteen.. tai sitte laitat pensaa tai jään estoainetta. seki voi auttaa..
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Sitä mä aloinki miettimään että oliko virhe tankata laari uudelleen täyteen. Bensaa vissiinki tais olla maksimi 5% mitä sinne sekoittaa?Tompa124 kirjoitti:´paljo pienemmilla onkelmilla pääset jos ajat sen tanki mahollisimman tyhjäksi näis matalis pakkasis ja sitte täytee talvilaatua.
Se kyllä sekoittuu sinne mut tahtoo kovis pakkasis parafiini tippua pohjalle. suodatin kannattaa vaittaa samalla ku tankkaa talvilaatua tankin täyteen.. tai sitte laitat pensaa tai jään estoainetta. seki voi auttaa..
Ainakin tasaa käyntiä kovilla pakkasilla tuo 2T. En tiiä oisko siitä mitään hyötyä kesälaadun kanssa pikkupakkasilla, tuli vaan tuommoinen mieleenLopenUupunut kirjoitti: Njaa, en kyllä tiedä kuinka 2T öljy parantaa pakkaskestävyyttä....suuttimia taitavat olla dieseleistä putsailleet 2T öljyllä terästetyllä naftalla...?
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Wanhan väärästäpäästä vetävän hopeahuolen (< Vito -97) käyttöohjekirjan mukaan bensiiniä enintään 20%. Tuo on siis vanhankansan koneella. 2T öljy parantaa voitelua, ei pakkasenkestoa, elikkä jos tuota kesälaatua jatkaa bensiinillä niin "ehdottomasti" 2T öljyä sekaan.JTee kirjoitti:Sitä mä aloinki miettimään että oliko virhe tankata laari uudelleen täyteen. Bensaa vissiinki tais olla maksimi 5% mitä sinne sekoittaa?Tompa124 kirjoitti:´paljo pienemmilla onkelmilla pääset jos ajat sen tanki mahollisimman tyhjäksi näis matalis pakkasis ja sitte täytee talvilaatua.
Se kyllä sekoittuu sinne mut tahtoo kovis pakkasis parafiini tippua pohjalle. suodatin kannattaa vaittaa samalla ku tankkaa talvilaatua tankin täyteen.. tai sitte laitat pensaa tai jään estoainetta. seki voi auttaa..
Ainakin tasaa käyntiä kovilla pakkasilla tuo 2T. En tiiä oisko siitä mitään hyötyä kesälaadun kanssa pikkupakkasilla, tuli vaan tuommoinen mieleenLopenUupunut kirjoitti: Njaa, en kyllä tiedä kuinka 2T öljy parantaa pakkaskestävyyttä....suuttimia taitavat olla dieseleistä putsailleet 2T öljyllä terästetyllä naftalla...?
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Rupattelin tossa taannoin korjaajan kanssa joka isoja dieseleitä laittaa ja hänen veljensä Nesteen tehtaalla jokin insinööri kertoi että aikoinaan talvi ja kesä laatu sekoittui keskenään muttei enää sen koostumuksen muuttumisen myötä jota tässä nyt vuosien edetessä on tullut tapetille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Oikeesti, kannattaako tuollasta p@skaa edes kertoa eteenpäin? Hyvimpä noi erilaadun dieselit ja löpöt sekoituuu keskenään. Se noissa sekoituksissa on, että esim. 50/50 sekoitus talvi- ja kesälaatua ei ole suodattavuudeltaan juurikaan kesälaatua parempaa.atlas kirjoitti:Rupattelin tossa taannoin korjaajan kanssa joka isoja dieseleitä laittaa ja hänen veljensä Nesteen tehtaalla jokin insinööri kertoi että aikoinaan talvi ja kesä laatu sekoittui keskenään muttei enää sen koostumuksen muuttumisen myötä jota tässä nyt vuosien edetessä on tullut tapetille.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
En tiedä sekoittuuko ne, mutta jos pakkanen "irroittaa" parafiinin kesädieselistä niin se painuu tankin pohjalle ja on aika heikkoa lantraantumaan talvilaatuun. Mulla on tallissa kanisterissa viime syksyltä tankistapoistetut kesälaadut ja se pysyi kesälläkin samanlaisena "maitona".
Melkein pitäis saada tankki tyhjäksi jollain tapaa ja oikeat aineet tilalle.
Toinen vaihtoehto on "diesel100", jos tykkää sellasta käyttää.
Melkein pitäis saada tankki tyhjäksi jollain tapaa ja oikeat aineet tilalle.
Toinen vaihtoehto on "diesel100", jos tykkää sellasta käyttää.
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Diesel100:lla vaan on sellanen ominaisuus, että se sitoo itseensä tankissa, yl. pohjalle kertyneen veden ja sen jälkeen sekoittuu dieseliin. Sitten saakin suodatinta vaihdella usiampaan kertaan, ennekuin lisäaineet ja vedet on tankista poistuneet.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
mistään en mitään tiedä, mutta sellanen muistikuva mulla on, että noi kesä ja talvilaadut ei sekotu. taikka vaikka sekottuu, niin se ei paranna pakkaskestävyyttää, ennenku tankissa on lähes pelkkää talvilaatua.
tota dieselsatasta ei kannata laitta, ellei ole ihan pakko. ja ihan pakko on vasta sitten, kun laitteet alkaa hyytyillä, jos sittenkään. viime talvena laitoin pajeroon purkillisen, niin sen jälkeen sitä sai laittaa sinne joka tankilliseen. jos jätti laittamatta, niin alko koneet hyytyä.
tota dieselsatasta ei kannata laitta, ellei ole ihan pakko. ja ihan pakko on vasta sitten, kun laitteet alkaa hyytyillä, jos sittenkään. viime talvena laitoin pajeroon purkillisen, niin sen jälkeen sitä sai laittaa sinne joka tankilliseen. jos jätti laittamatta, niin alko koneet hyytyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Ime tai aja tyhjäksi nyt kun on vielä muutama päivä lämpimämpää. Ne parafiinit ei häviä sieltä tankista vaikka kuinka laitat talvilaatua sekaan.
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Ainakin 15 vuotta oon ajellu talvet välikesälaadulla, jonka suodatettavuus on noin -25 astetta. Toiminu moitteitta aina 28asteeseen. Kerran jouduin lisäämään tankkiin 5 litraa pensaa kun alkoi raoittamaan vauhtia. Jos ollu yli 25 pakkasta oon tankannut sitten talvilaatuja päälle. Hyvin on sekoittunut, eikä oo ongelmia ollu parahviinien kanssa. Ja tuskin nuo parahviinit viellä tuossa ilmoitetussa suodatettavuusrajassa kiteytyy.
Tuon keskikesän laadun suodatettavuus näyttäs olevan noin 10 astetta pakkasta.
Jos on etukammiodiesel niin pari liraa pensiiniä tai valopetroolia ja menoksi.
Tuon keskikesän laadun suodatettavuus näyttäs olevan noin 10 astetta pakkasta.
Jos on etukammiodiesel niin pari liraa pensiiniä tai valopetroolia ja menoksi.
Re: Diesel-laatujen sekoittuminen
Kaksi käsitettä: Samepiste (ast C) ja Suodatettavuus (ast C).
Samepisteessä alkavat parafiinit kiteytymään ja dieselöljy muuttuu sameaksi. Suodatettavuuspisteessä, joka on alempana (kylmempänä) alkaa suodatin tukkeutumaan. Parafiinikiteet sulavat tankissa taas, kun lämpö nousee yli samepisteen. Jos autolla on ajettu ja suodatin on jo tukossa, niin se on entinen suodatin, tuskin sulaa enää.
Potentiaalinen parafiinikideongelma alkaa vasta kun mennään alle suodatettavuuspisteen, ei siis vielä samepisteessä. Jos tekee sekoituksen kesä- + talvidieseliä, niin polttoaineet sekoittuvat jos aineiden lämpötilat ovat yli molempien samepisteen. Jos mennään taas kovaan pakkaseen niin sekoitus ei kestä niin kylmää kuin puhdas talvidiesel.
Sekoituksen yhteisvaikutusta voi katsoa Nesteen oppaasta sivulta 32:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 944%2c3361" onclick="window.open(this.href);return false;
Klikkaa oikeasta yläkulmasta: Dokumentteja / "Neste Diesel polttoaineopas pdf". On muuten hyvä dokumentti muutenkin dieselien perusjutuista!
Katselin sen äsken läpi, kun itselläkin on Ceen tankissa 1/3 saksalaista kesädieseliä ja loppu talvilöpöä.
Samepisteessä alkavat parafiinit kiteytymään ja dieselöljy muuttuu sameaksi. Suodatettavuuspisteessä, joka on alempana (kylmempänä) alkaa suodatin tukkeutumaan. Parafiinikiteet sulavat tankissa taas, kun lämpö nousee yli samepisteen. Jos autolla on ajettu ja suodatin on jo tukossa, niin se on entinen suodatin, tuskin sulaa enää.
Potentiaalinen parafiinikideongelma alkaa vasta kun mennään alle suodatettavuuspisteen, ei siis vielä samepisteessä. Jos tekee sekoituksen kesä- + talvidieseliä, niin polttoaineet sekoittuvat jos aineiden lämpötilat ovat yli molempien samepisteen. Jos mennään taas kovaan pakkaseen niin sekoitus ei kestä niin kylmää kuin puhdas talvidiesel.
Sekoituksen yhteisvaikutusta voi katsoa Nesteen oppaasta sivulta 32:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 944%2c3361" onclick="window.open(this.href);return false;
Klikkaa oikeasta yläkulmasta: Dokumentteja / "Neste Diesel polttoaineopas pdf". On muuten hyvä dokumentti muutenkin dieselien perusjutuista!
Katselin sen äsken läpi, kun itselläkin on Ceen tankissa 1/3 saksalaista kesädieseliä ja loppu talvilöpöä.
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu